Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøling or not væskekjøling, that is the question på 60 kWh

Startet av leafnor, tirsdag 04. desember 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joltus


Desti


trondhla

Renalt Zoe benytter seg av luftkjøling for sine batteri på 43 kWh og jeg mener at jeg har sett en YT-video der en eier hurtiglader bilen 4 eller 5 gang på rappen uten at det gikk utover ladehastigheten noe som vitner om fungerende kjøleløsning.
Nye Leaf får 64 kWh batteri, dvs. flere celler og hver celle får da mindre belastning og blir mindre varm ved hurtiglanding. Men ved 30 grader pluss og 100 kWh på laderen tre gang per dag så må kjøleviftene gå for ganske full maskin for å lufte batteriene.
Uansett synes jeg det var rart at de ikke benytter samme løsning som for Evalia. Her blir batteriene kjølt i samme kretsløp som varmeapparaet

nojac

Sitat fra: trondhla på onsdag 05. desember 2018, klokken 14:38
Men ved 30 grader pluss og 100 kWh på laderen tre gang per dag så må kjøleviftene gå for ganske full maskin for å lufte batteriene.
Ikke mange som klarer tre hurtigladinger pr dag med et 60 kWh batteri.....
2018 e-Golf



MrOtto

Da hjelper denne kjøleløsningen som noen tror den har lite. Det spørs mer på energitettheten, som nå i Leaf40 er den høyeste både i volum og masse blant alle elbiler (og er et problem ved hurtiglading), om hvor varmt dette batteriet blir. Det er mulig LG-batteriene har lavere motstand og blir mindre varme per kWh ladet. Selv om det er liknende kjemi som Kona etc, så kan fortsatt Nissan BMS gjøre hurtiglading tregere en disse bilene ved høyere temperatur eller SOC.

Joltus

Dette er jo som nevnt over her lg pakken. Og da kanskje nokså lik den på ionic. Og der funker nå dette veldig fint.

Så lenge det er noen form for temperaturstyring så er eg fornøyd. Vinterstid også.

Med denne bilen blir det ALDRI mer enn en 1 stk hurtiglading for vår del. Blir svært sjeldent mer enn en med 40 så.... Svært sjeldent en også faktisk....

MrOtto

Hvordan vet du det er lik batteripakke som hos Hyundai og hvordan vet du det blir lik kjøleløsning, dvs. ikke for mest for elektronikken som fortsatt gir hurtigladingsproblemer for e-NV200?

Joltus

Hvordan klarer du hoppe over ordet kanskje?

Men for å si det slik.... Hvis det blir LG pakke med en form for luftkjøling er eg ganske sikker på at den funker like bra som på ionic.

MrOtto

Det er også BMS som styrer ladehastigheten og denne er ulik for Nissan og Hyundai der trolig Hyundai akseptere høyere ladehastighet for høyere temperatur og større belastning for batteriet. Så det er absolutt muligheter for at dette ikke kan sammenliknes med Hyundai.

leafnor

#12
Sitat fra: Joltus på lørdag 08. desember 2018, klokken 10:39
Hvordan klarer du hoppe over ordet kanskje?

Men for å si det slik.... Hvis det blir LG pakke med en form for luftkjøling er eg ganske sikker på at den funker like bra som på ionic.
Tenker det samme. Det som på en måte redder det hele er at det ikke er så mange hurtigladinger en klarer på enpakke med 60 kWh. Så nettopp en vintertestvideo fra Bjørn Nyland med Niro 60 kWh. Kjørte 40 mil på vinterføre, timesvis. Så med en hurtiglading selv på vinter kommer man seg 70 mil, og da er det nok på tide å ta kvelden å kjøle ned hodet sitt også, så vell som evt et batteri.
Men klart, bor man til så en ligger i 110 pluss på sommers tid og blåser kWh og mil så kan man nok komme opp i 2-3 om en klarer hastigheter i snitt som spiser over 2kWh/mil. Da kan det, trolig ikke får en tro, bli en møter litt rapidgate. Time will show som det heter.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joltus

Sitat fra: MrOtto på lørdag 08. desember 2018, klokken 10:42
Det er også BMS som styrer ladehastigheten og denne er ulik for Nissan og Hyundai der trolig Hyundai akseptere høyere ladehastighet for høyere temperatur og større belastning for batteriet. Så det er absolutt muligheter for at dette ikke kan sammenliknes med Hyundai.
Absolutt. Og NOK EN GANG: Eg konkluderer nå nada! Og hvis du vil være negativ så vær så god. Eg derimot tror at LG vil ha et ord med i bms når de leverer batteripakker til Nissan. Bms er om ikke 100% knyttet til batteripakken så hvertfall tett knyttet. Skulle ikke forundre meg om batteriet kommer med bms fra LG. Men her er eg på tynn is. Dog vil det forundre meg om LG leverer battericeller til Nissan med diverse garantier uten at de har et ord med i hvordan det skal behandles.

I tillegg er, tilsynelatende, LG sine batterier vesentlig bedre enn mølet som står i 40kwh leaf med hvertfall tilsynelatende vesentlig mindre indre motstand som igjen gjør det mer effektivt og utvikler vesentlig mindre varme.

Og resten som leafnor sier.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA