Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: Joltus på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:35

Tittel: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Joltusfredag 12. oktober 2018, klokken 15:35
Dette kan bli interessant!  8)

http://www.elbilen.org/nissan-falls-falsk-marknadsforing/?fbclid=IwAR1t6yPnLp8LlThJaER0sSbVz3atY5FlB3nI8PCJYZRBP-QdQd34O_wwu7o
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: hemifredag 12. oktober 2018, klokken 15:39
Nissan leaf 40 har ikke levert på noen måte... steg ned fra i3 94ah jeg hadde før på rekkevidde og ladetid.

Spent på hva som skjer.
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Joenfredag 12. oktober 2018, klokken 23:08
Har nissan innsett at propilot ikke var så bra som de reklamerte for? Ser følgende tekst er kommet på nissan.no

.....
ProPILOT er tilgjengelig på et begrenset utvalg av bilmodeller. ProPILOT er en avansert førerassistanse-teknologi og kan ikke hindre kollisjoner.

ProPILOT er beregnet for "Eyes on/Hands on" og kun for motorveikjøring (vei separert med gjerder).

Det er førerens ansvar å være årvåken, kjøre trygt og kunne ta kontroll over kjøretøyet når som helst.
.....

Må kjøreretningene også være adskilt med gjerder for å få lov til å bruke propilot?
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Joltuslørdag 13. oktober 2018, klokken 07:12
Stod akkurat de samme tingene og ble kommunisert slik av selgeren når vi bestilte i september 17.....
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Løvesøndag 14. oktober 2018, klokken 03:35
At Nissan får på pukkelen for ladetiden er bare rett og rimelig. For der har Nissan virkelig sviktet.
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Beckernmandag 15. oktober 2018, klokken 07:56
Sitat fra: Joen på fredag 12. oktober 2018, klokken 23:08
Har nissan innsett at propilot ikke var så bra som de reklamerte for? Ser følgende tekst er kommet på nissan.no

.....
ProPILOT er tilgjengelig på et begrenset utvalg av bilmodeller. ProPILOT er en avansert førerassistanse-teknologi og kan ikke hindre kollisjoner.

ProPILOT er beregnet for "Eyes on/Hands on" og kun for motorveikjøring (vei separert med gjerder).

Det er førerens ansvar å være årvåken, kjøre trygt og kunne ta kontroll over kjøretøyet når som helst.
.....

Må kjøreretningene også være adskilt med gjerder for å få lov til å bruke propilot?

Ikke i praksis. Nissan burde også tas for måten de markedsfører propilot på. Måten det er bedkrevet i Norge trodde nesten alle at man måtte ha ProPilot for å ha ACC, og man måtte i hvertfall ha PP for å få "stop and go", altså stopp og krypkjøring under 30.
Dessuten var jo alle sikkkerhetssystemene knyttet il Propilot (Ikke så kraftig markedsført)

Og ingen ting stemmer. I norge nå får man vel alt untatt PP som standardutstyr.
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Ole Irgensmandag 15. oktober 2018, klokken 14:15
Sitat fra: Beckern på mandag 15. oktober 2018, klokken 07:56
Sitat fra: Joen på fredag 12. oktober 2018, klokken 23:08
Har nissan innsett at propilot ikke var så bra som de reklamerte for? Ser følgende tekst er kommet på nissan.no

.....
ProPILOT er tilgjengelig på et begrenset utvalg av bilmodeller. ProPILOT er en avansert førerassistanse-teknologi og kan ikke hindre kollisjoner.

ProPILOT er beregnet for "Eyes on/Hands on" og kun for motorveikjøring (vei separert med gjerder).

Det er førerens ansvar å være årvåken, kjøre trygt og kunne ta kontroll over kjøretøyet når som helst.
.....

Må kjøreretningene også være adskilt med gjerder for å få lov til å bruke propilot?

Ikke i praksis. Nissan burde også tas for måten de markedsfører propilot på. Måten det er bedkrevet i Norge trodde nesten alle at man måtte ha ProPilot for å ha ACC, og man måtte i hvertfall ha PP for å få "stop and go", altså stopp og krypkjøring under 30.
Dessuten var jo alle sikkkerhetssystemene knyttet il Propilot (Ikke så kraftig markedsført)

Og ingen ting stemmer. I norge nå får man vel alt untatt PP som standardutstyr.

Da ser vi frem til din klage til Forbrukerombudet. Her blir nok Nissan tatt knallhardt.

mvh

Ole Irgens
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Beckernmandag 15. oktober 2018, klokken 14:40
Sitat fra: Ole Irgens på mandag 15. oktober 2018, klokken 14:15
Sitat fra: Beckern på mandag 15. oktober 2018, klokken 07:56
Sitat fra: Joen på fredag 12. oktober 2018, klokken 23:08
Har nissan innsett at propilot ikke var så bra som de reklamerte for? Ser følgende tekst er kommet på nissan.no

.....
ProPILOT er tilgjengelig på et begrenset utvalg av bilmodeller. ProPILOT er en avansert førerassistanse-teknologi og kan ikke hindre kollisjoner.

ProPILOT er beregnet for "Eyes on/Hands on" og kun for motorveikjøring (vei separert med gjerder).

Det er førerens ansvar å være årvåken, kjøre trygt og kunne ta kontroll over kjøretøyet når som helst.
.....

Må kjøreretningene også være adskilt med gjerder for å få lov til å bruke propilot?

Ikke i praksis. Nissan burde også tas for måten de markedsfører propilot på. Måten det er bedkrevet i Norge trodde nesten alle at man måtte ha ProPilot for å ha ACC, og man måtte i hvertfall ha PP for å få "stop and go", altså stopp og krypkjøring under 30.
Dessuten var jo alle sikkkerhetssystemene knyttet il Propilot (Ikke så kraftig markedsført)

Og ingen ting stemmer. I norge nå får man vel alt untatt PP som standardutstyr.

Da ser vi frem til din klage til Forbrukerombudet. Her blir nok Nissan tatt knallhardt.

mvh

Ole Irgens
Det er godt du har noe å se frem til Irgens. Det unner jeg deg.
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: MrOttotirsdag 16. oktober 2018, klokken 08:39
Sitat fra: hemi på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:39
Nissan leaf 40 har ikke levert på noen måte... steg ned fra i3 94ah jeg hadde før på rekkevidde og ladetid.

Spent på hva som skjer.

Du mener du får lenger enn 235-255km WLTP på i3 94Ah og mindre enn 270-285km WLTP på Leaf? Altså ulike resultater enn en uavhengig standardisert test under like forhold? Har ikke hatt noen problemer med å kjøre 270km på sommeren på blandet landevei med Leaf og det er altså dagligdags med i3 94Ah?
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Ole Irgenstirsdag 16. oktober 2018, klokken 08:54
Sitat fra: Løve på søndag 14. oktober 2018, klokken 03:35
At Nissan får på pukkelen for ladetiden er bare rett og rimelig. For der har Nissan virkelig sviktet.

Sier du det? Jeg lader bilen hver andre eller tredje dag, og det tar jo lengre tid å lade, men det er fordi batteriet er større. Hvordan har Nissan "virkelig sviktet" her, mener du?

mvh

Ole Irgens
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: ThomasELtirsdag 16. oktober 2018, klokken 09:28
Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 08:54
Sitat fra: Løve på søndag 14. oktober 2018, klokken 03:35
At Nissan får på pukkelen for ladetiden er bare rett og rimelig. For der har Nissan virkelig sviktet.

Sier du det? Jeg lader bilen hver andre eller tredje dag, og det tar jo lengre tid å lade, men det er fordi batteriet er større. Hvordan har Nissan "virkelig sviktet" her, mener du?

mvh

Ole Irgens

Jeg er rimelig sikker på du forsto at han mener ladehastighet ved hurtiglading. Det er kun innenfor et svært smalt temperaturområde (ca 22 grader celcius - 32 grader celcius) at bilen hurtiglades med den farten Nissan lovet i sine opprinnelig reklamer. Dette er en objektiv svakhet med bilen, uavhengig av om jeg personlig opplever det som et problem eller ikke. Og det er da også nettopp dette Nissan nå får påpekt.

(Men dette vet du egentlig godt, så jeg mistenker at dette bare ender i nye kveruleringsrunder ;-) )
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Ole Irgenstirsdag 16. oktober 2018, klokken 09:36
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 09:28
Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 08:54
Sitat fra: Løve på søndag 14. oktober 2018, klokken 03:35
At Nissan får på pukkelen for ladetiden er bare rett og rimelig. For der har Nissan virkelig sviktet.

Sier du det? Jeg lader bilen hver andre eller tredje dag, og det tar jo lengre tid å lade, men det er fordi batteriet er større. Hvordan har Nissan "virkelig sviktet" her, mener du?

mvh

Ole Irgens

Jeg er rimelig sikker på du forsto at han mener ladehastighet ved hurtiglading. Det er kun innenfor et svært smalt temperaturområde (ca 22 grader celcius - 32 grader celcius) at bilen hurtiglades med den farten Nissan lovet i sine opprinnelig reklamer. Dette er en objektiv svakhet med bilen, uavhengig av om jeg personlig opplever det som et problem eller ikke. Og det er da også nettopp dette Nissan nå får påpekt.

(Men dette vet du egentlig godt, så jeg mistenker at dette bare ender i nye kveruleringsrunder ;-) )

Åja, du mener batteribeskyttelsen Nissan har lagt inn slik at turer på mer enn 600 kilometer PER DAG medfører noe lenger ladetid? Ja, her har Nissan virkelig sviktet. Utrolig at jeg klarer å leve med en bil som har denne enorme svakheten. Mulig jeg bør kjøpe en Think i stedet.

Mvh

Ole Irgens
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: hemitirsdag 16. oktober 2018, klokken 09:41
Ignorer ole, han har litt tungt for ting og kjemper hardt for bilen "uten feil".
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Joltustirsdag 16. oktober 2018, klokken 09:42
Det er nå fint Ole Irgens.... Eg har heller ikke noe problem med bilen i 99 prosent av vår bruk. Kjempebra.

Men selv om eg aldri ser HD1080p på mitt HD tv, så forventer eg at den kan vise HD1080p hvis den ble solgt med disse spesifikasjonene.

Og når det gjelder Leaf så har de feilinformert noe enormt. De gikk fra 40 minutt 0-80% til 60 minutt 20-80 og selv siste der har de normalt sett ikke sjans til om man har ladet en gang tidligere, eller kjørt et strekke på motorvei. Når du i tillegg tar med at bufferen i bunn er 12% når man er på null er jo ladingen i praksis 60 minutt fra rundt 30% til 80%.

Det er dette som er poenget, ingen sier at bilen ikke er brukendes for en pensjonist som skal bruke den ned til coop tre ganger i uka. Snakker ikke om deg.....

De løy til de første, og de sliter faktisk med dagens informasjon også.
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: hemitirsdag 16. oktober 2018, klokken 10:14
Jeg hadde ikke hurtigladet på 2-3 uker sist jeg ladet, jeg fikk 22KW...

Takk til nissan for at de beskyttet meg/bilen. En time på mcd fikk jeg også
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Ole Irgenstirsdag 16. oktober 2018, klokken 10:19
Sitat fra: Joltus på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 09:42
Det er nå fint Ole Irgens.... Eg har heller ikke noe problem med bilen i 99 prosent av vår bruk. Kjempebra.

Men selv om eg aldri ser HD1080p på mitt HD tv, så forventer eg at den kan vise HD1080p hvis den ble solgt med disse spesifikasjonene.

Og når det gjelder Leaf så har de feilinformert noe enormt. De gikk fra 40 minutt 0-80% til 60 minutt 20-80 og selv siste der har de normalt sett ikke sjans til om man har ladet en gang tidligere, eller kjørt et strekke på motorvei. Når du i tillegg tar med at bufferen i bunn er 12% når man er på null er jo ladingen i praksis 60 minutt fra rundt 30% til 80%.

Det er dette som er poenget, ingen sier at bilen ikke er brukendes for en pensjonist som skal bruke den ned til coop tre ganger i uka. Snakker ikke om deg.....

De løy til de første, og de sliter faktisk med dagens informasjon også.

Fra artikkelen i Guardian:

"Nissan had advertised the Leaf as offering a "quick charge on the move", and claimed drivers could get 80% capacity in 40-60 minutes from a rapid charger.

In a footnote, it added that the time would depend on the charger type, condition, the battery temperature, battery size and the air temperature on the day."

https://www.theguardian.com/business/2018/oct/10/nissan-censured-advertising-watchdog-electric-car-leaf-battery

Det gjelder å kunne lese. Jeg har hurtigladet bilen flere ganger, og ikke opplevd noen begrensinger. Jeg ser at fravær av batterikjølingssystem kan være en ulempe om man er avhengig av å kjøre langt med flere påfølgende hurtigladinger i varmt klima. Les gjerne https://insideevs.com/bjorn-administers-a-2018-nissan-leaf-rapidgate-test/ :

"I did a new test with Nissan Leaf to see how it would deal with summer temperatures and fast charging. This time I drove slower to prevent heat buildup. The result is that it's possible to drive 400-500 km in one day without too much hassle."

Typisk vil en tur fra Oslo til Bergen være uproblematisk.

Så får vi legge til at ASA, som er dem som har vurdert Nissan sin markedsføring, er et selvdømmeorgan for britiske annonsører. Deres avgjørelse er basert på tre (!) henvendelser, så det har ikke vært noe skred.

Mitt poeng er at dette blåses opp til utrolige dimensjoner, og at dette er noe som berører svært, svært få. Dersom man er avhengig av å kjøre mer enn 40-50 mil om dagen er det mulig man sliter litt. Da er det mulig en annen bil vil være et bedre valg.

Jeg sier ikke at Leafen er feilfri. Men jeg er lei av dem som skal "ta" Nissan for enhver pris. Siste Leaf er en solid og godt sammenskrudd bil som sannsynligvis er noe av det beste man kan få innenfor elbilsegmentet akkurat nå, særlig til den prisen. Vi har kjørt N-Connectaen vår i 400 mil nå, og det mest irriterende for meg er manglende alarm dersom hovedlysene står på når bilen forlates. Det sier vel litt.

mvh

Ole Irgens
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Joltustirsdag 16. oktober 2018, klokken 10:32
Som sagt var ladetid fra 0 til 80 prosent 40 minutter når vi bestilte vår.

Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Ole Irgenstirsdag 16. oktober 2018, klokken 12:59
Sitat fra: Joltus på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 10:32
Som sagt var ladetid fra 0 til 80 prosent 40 minutter når vi bestilte vår.

Da synes jeg du skulle reklamere på bilen eller forlange prisavslag dersom du er så misfornøyd.

mvh

Ole Irgens
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Joltustirsdag 16. oktober 2018, klokken 13:00
Ja eg er i dialog med selger eg. Ikke vær redd.
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: EV-FTWtirsdag 16. oktober 2018, klokken 15:27
Jeg forstår TS at han er misfornøyd og irritert. Og at han nå er i kontakt med selger.

Og jeg tenker det er helt lov å komme med kritiske innlegg her på dette forumet, uten at folk skal gå i forsvar.

Leaf er en grei bil, men den har sine store mangler. Sånn er det bare.
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Ole Irgenstirsdag 16. oktober 2018, klokken 18:08
Sitat fra: Øystein K på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 15:27
Jeg forstår TS at han er misfornøyd og irritert. Og at han nå er i kontakt med selger.

Og jeg tenker det er helt lov å komme med kritiske innlegg her på dette forumet, uten at folk skal gå i forsvar.

Leaf er en grei bil, men den har sine store mangler. Sånn er det bare.

Nei, Leaf har ikke "store mangler". Den er designet uten væskekjøling på batteriet, noe som fører til at flere enn to hurtigladinger etter hverandre er tidkrevende. Nissan har hele tiden gjort oppmerksom på dette, men muligens ikke tydelig nok for dem som ikke gidder å lese annet enn de store bokstavene.

Dette er en egenskap ved bilen som berører svært få - og dersom du kjøper en elbil fordi du kjører så langt at du må hurtiglade tre ganger hver dag, har du kjøpt feil bil.

Andre "store mangler" er det ikke med Leafen. Og det er ikke fordi jeg skal unnskylde verdens største elbilprodusent - jeg har ingen forhold til Nissan - eller fordi jeg skal postrasjonalisere kjøpet mitt. Jeg hadde en Leaf 2016-modell i to år før jeg kjøpte den nye, og den er nå kjørt 4000 km. Ingen "store mangler" har dukket opp. Det gjorde det heller ikke med den forrige, men det var en mye enklere bil med nesten ingen av de finessene som den nye Leafen har.

Men kanskje du kan utdype hva du mener med at Leafen har sine "store mangler". Er det justerbart ratt? Litt knapt førersete for oss lange? Begge deler funker fint for meg som er 1,91. Er det kanskje pipelydene som ikke lar seg slå av, som noen utrolig nok klaget over i en annen tråd?

Jeg har et budskap til dere som til enhver tid skal gnage på Nissan og Leaf og nærmest triumferende kaste seg over en hver ny feil som noen påstår at Leafen har, eller at Nissan gjør: Hysj.

Og: Om dere er så jævlig misfornøyd, selg Leafen. Den oppnår god pris i bruktmarkedet, men det er nok fordi andre ikke har oppdaget alle de "store manglene" eller hvordan Nissan nærmest kontinuerlig prøver å rævkjøre kundene sine. Selg nå, før det er for sent, og kjøp en BMW i3, som har bagasjerom på størrelse med en skoeske, eller plastic fantastic-elbilen Opel Ampera, som bare har halvparten av utstyret til Leafen til 30 prosent høyere pris. Eller Tesla, som koster tre ganger så mye som Leafen, og som sannsynligvis vil knuse øknomien din om du noengang må reparere noe som helst på den uten at garantien eller forsikringsselskapet ditt vil ta regningen.

Gjør det. Og finn dere et annet sted med bitchingen deres.

Mvh

Ole Irgens
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: EV-FTWtirsdag 16. oktober 2018, klokken 20:12
Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 18:08
Sitat fra: Øystein K på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 15:27
Jeg forstår TS at han er misfornøyd og irritert. Og at han nå er i kontakt med selger.

Og jeg tenker det er helt lov å komme med kritiske innlegg her på dette forumet, uten at folk skal gå i forsvar.

Leaf er en grei bil, men den har sine store mangler. Sånn er det bare.

Nei, Leaf har ikke "store mangler". Den er designet uten væskekjøling på batteriet, noe som fører til at flere enn to hurtigladinger etter hverandre er tidkrevende. Nissan har hele tiden gjort oppmerksom på dette, men muligens ikke tydelig nok for dem som ikke gidder å lese annet enn de store bokstavene.

Dette er en egenskap ved bilen som berører svært få - og dersom du kjøper en elbil fordi du kjører så langt at du må hurtiglade tre ganger hver dag, har du kjøpt feil bil.

Andre "store mangler" er det ikke med Leafen. Og det er ikke fordi jeg skal unnskylde verdens største elbilprodusent - jeg har ingen forhold til Nissan - eller fordi jeg skal postrasjonalisere kjøpet mitt. Jeg hadde en Leaf 2016-modell i to år før jeg kjøpte den nye, og den er nå kjørt 4000 km. Ingen "store mangler" har dukket opp. Det gjorde det heller ikke med den forrige, men det var en mye enklere bil med nesten ingen av de finessene som den nye Leafen har.

Men kanskje du kan utdype hva du mener med at Leafen har sine "store mangler". Er det justerbart ratt? Litt knapt førersete for oss lange? Begge deler funker fint for meg som er 1,91. Er det kanskje pipelydene som ikke lar seg slå av, som noen utrolig nok klaget over i en annen tråd?

Jeg har et budskap til dere som til enhver tid skal gnage på Nissan og Leaf og nærmest triumferende kaste seg over en hver ny feil som noen påstår at Leafen har, eller at Nissan gjør: Hysj.

Og: Om dere er så jævlig misfornøyd, selg Leafen. Den oppnår god pris i bruktmarkedet, men det er nok fordi andre ikke har oppdaget alle de "store manglene" eller hvordan Nissan nærmest kontinuerlig prøver å rævkjøre kundene sine. Selg nå, før det er for sent, og kjøp en BMW i3, som har bagasjerom på størrelse med en skoeske, eller plastic fantastic-elbilen Opel Ampera, som bare har halvparten av utstyret til Leafen til 30 prosent høyere pris. Eller Tesla, som koster tre ganger så mye som Leafen, og som sannsynligvis vil knuse øknomien din om du noengang må reparere noe som helst på den uten at garantien eller forsikringsselskapet ditt vil ta regningen.

Gjør det. Og finn dere et annet sted med bitchingen deres.

Mvh

Ole Irgens


Makan til useriøst innlegg.
Svært hårsår du var. Med deg i slik forsvarsposisjon, og drittslenging, er det ikke noe vits eller grunn å diskutere videre.

Du tåler tydeligvis ikke at andre er uenige med deg, ei heller å forstå at for noen kan faktisk pipelyder, eller kort setepute osv være irriterende.

Det er lov å være uenig, men husk, din opplevelse av bilen er ikke representativt for hva alle andre tenker om bilen.
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Joltustirsdag 16. oktober 2018, klokken 20:18
Sitat fra: Øystein K på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 15:27
Jeg forstår TS at han er misfornøyd og irritert. Og at han nå er i kontakt med selger.

Er mest sånn at eg plager selger mest mulig med deres feilinformasjon. Er viktig å fremheve alle ulemper slik at man har en buffer til man virkelig får problemer.

Men er litt irriterende akkurat denne svakheten og trekker ned et ellers kanon inntrykk av bilen.
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: hemitirsdag 16. oktober 2018, klokken 23:13
Ole faller i kategorien som har kjøpt ett produkt og må rettferdiggjøre for seg selv at det er bra, selv om det har store feil/mangler og ikke er levert etter avtale.

Min leaf er tilsalgs, har kjøpt annen bil. Spent på hva jeg får til slutt.

For å illustrere, jeg har kjørt halvparten av km på leafen, av det jeg har gjort på e-up, e-golf, tesla og i3! Fossilbilene mine har blitt kjørt masse mer siden du ikke kan dra på tur med driten. Selv første lading i sommer gikk ikke p.g.a. temp, snart er det kaldt nok til at det kan gå.... "yay"
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Joltustirsdag 16. oktober 2018, klokken 23:16
Nå er jo du åpenbart helt i andre enden hemi.

Er nok ikke noe bedre det.

Er kjempefornøyd med bilen. Men kommer heller aldri til å trenge mer enn en hurtiglading med vår bruk. Det er nok avgjørende for min del.
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Tiger123onsdag 17. oktober 2018, klokken 00:07
Sitat fra: hemi på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 23:13
Ole faller i kategorien som har kjøpt ett produkt og må rettferdiggjøre for seg selv at det er bra, selv om det har store feil/mangler og ikke er levert etter avtale.

Min leaf er tilsalgs, har kjøpt annen bil. Spent på hva jeg får til slutt.

For å illustrere, jeg har kjørt halvparten av km på leafen, av det jeg har gjort på e-up, e-golf, tesla og i3! Fossilbilene mine har blitt kjørt masse mer siden du ikke kan dra på tur med driten. Selv første lading i sommer gikk ikke p.g.a. temp, snart er det kaldt nok til at det kan gå.... "yay"

Du klarer ikke la være å overdrive du heller da, og det med et heller labert ordforråd så oser det ikke akkurat karisma av det du driver på med.

Jeg fikk min Leaf i april som første elbil og er kjempefornøyd, sånn overall. For de få, som kjører turer på 50 mil + skjønner jeg problemet med hurtiglading. Mine "problemer" er litt mindre. Irriterende med et par pipelyder for mye, og den bruker mer strøm enn forventet i 80 kmt+. Uansett er den antagelig best i sin klasse. Synes også interiøret er luksuriøst og bra. Men venter på Kia Niro og Model 3, blir en av de på sikt
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: hemionsdag 17. oktober 2018, klokken 00:34
Hva overdriver jeg? det er beviselig at jeg fikk 22KW når jeg kjørt bærum > larvik > bærum (og måtte stoppe ved foksrød med 1%) da kjørte jeg under fartsgrensen siden jeg så det var umulig å oppnå noe rekkevidde. Jeg byttet fra i3 94ah for å få lenger rekkevidde, og fikk det ikke. Det er også beviselig at ladetiden da blir høy allerede ved første ladning, spesielt når du kjører batteriet ned i lav SOC. Absolutt alle tester av både biljournalister og uavhengige uuuuuuutubere viser det samme. Har ved flere anledninger bedt folk bevise lang rekkevidde, og høy snittfart, noe som aldri skjer.

Å kjøre langt under fartsgrensen uten varme for å få noe i nærheten av WLTP beviser lite, kona gjør hva.. 80+? mil om man kjører sakte.. Dra bilen din opp i 110 på GPS i 110 sonen, kjør noen mil, regn litt på det...

Forøvrig  er litt vanskelig å diskutere bil med noen som mener leaf er lukseriøs.

Om "sin klasse" er biler til 3-400k? f.eks. har den jo over middels tøff konkurranse fra kia/hyundai f.eks. Grunnen til at Leaf er populær er leveringsdyktigheten til Nissan, kombinert med nøktern prising og god kvalitet.
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Ole Irgensonsdag 17. oktober 2018, klokken 09:03
Sitat fra: hemi på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 23:13
Ole faller i kategorien som har kjøpt ett produkt og må rettferdiggjøre for seg selv at det er bra, selv om det har store feil/mangler og ikke er levert etter avtale.


Jeg lurer litt på dette med "store feil/mangler". I mitt hode er dette noe som dukker uventet opp, og som man ikke har hatt anledning til å oppdage på forhånd.

Siden du og andre åpenbart ikke er i stand til å definere disse store feilene og manglene, kan jeg oppsummere hva jeg _tror_ det kan være. Så får vi se om dette faktisk er "store feil og mangler".

Førerposisjon: Ja, Leafen har ikke lengdejusterbart ratt eller tiltbart sete, og det kan være trangt for lange personer. Men alle har jo prøvekjørt bilen før de kjøpte den? Alle kunne sette seg inn i setet og undersøke justeringsmulighetene. Ingen har lovd oss bil med lengdejustert ratt og tiltbart sete, eller lengre sittepute eller sete som kan skyves enda lenger bak. Man kan ikke påberope seg en feil eller mangel når varen er levert som forevist. Eller for å gjøre det enkelt: Dersom huset du har kjøpt ikke har badstu, kan du ikke komme etterpå og si at det er en feil eller mangel ved huset at du ikke har fått badstu. Selv om det er kjekt å ha en badstu.

Hurtiglading: Nissan har hele tiden gjort oppmerksom på at ladetiden er veiledende. I Guardian-saken som jeg refererte til tidligere i tråden tok Nissan et slikt forbehold: "In a footnote, it added that the time would depend on the charger type, condition, the battery temperature, battery size and the air temperature on the day." Dette var altså ikke tydelig nok, noe Nissan har fått påpakning for av det britiske annonseringstilsynet/markedsrådet (ASA). Dette er noe som vil ramme dem som kjører langt og trenger å hurtiglade flere ganger på samme dag. Men de fleste vil komme 40-50 mil avgårde uten å oppleve dramatiske økninger i ladetiden. Jeg kan være enig i at dette ikke er godt nok kommunisert av Nissan. De som opplever dette som en dealbreaker må ta det med forhandler. Spørsmålet er om det defineres som en "stor feil og mangel". Jeg synes ikke det, men det kan bli spennende å se hvor saken ender dersom noen kjører en reklamasjonssak mot Nissan på dette.

Alt annet dill og dall: Varsellyder og ymse andre bagateller som rett og slett er Nissans måte å gjøre ting på er ikke "store feil og mangler". Slik er det bare. Eksempel: Er varsellyden når en dør åpnes en "stor feil og mangel"? Litt realitetsorientering: Nei. Men det aner meg at dem som klager over slike småting sannsynligvis er mennesker som er ekstremt detaljfokuserte, som er svært opptatt av å finne ting de kan irritere seg over, og som sannsynligvis har fattige og lite spennende liv i utgangspunktet. Kanskje de burde snakke mer med noen som kan hjelpe dem, og bruke mindre tid på analretentive innlegg på nettet.

Mvh

Ole Irgens

Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: tuonoonsdag 17. oktober 2018, klokken 09:24
Du utelot forbruk og faktisk rekkevidde (det siste er forholdsvis myteomspunnet som Hemi er inne på).
Mener ikke at leaf er en dårlig bil, men det blir litt høna eller egget: Var/er det markedsføringen som er feil, eller er det bilen som ikke oppfyller markedsføringen?

Forøvrig er det samme tilstander inne på Jaguarseksjonen: Konsekvent benektelse av høyt forbruk samt rekkevidde under hva markedsføringen tilsier.

EDIT: Er det forresten noen som med handa på hjertet kan si at luft/temperaturreguleringen i kupéen  er velfungerende og lettbetjent?
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Ole Irgensonsdag 17. oktober 2018, klokken 09:55
Sitat fra: tuono på onsdag 17. oktober 2018, klokken 09:24
Du utelot forbruk og faktisk rekkevidde (det siste er forholdsvis myteomspunnet som Hemi er inne på).
Mener ikke at leaf er en dårlig bil, men det blir litt høna eller egget: Var/er det markedsføringen som er feil, eller er det bilen som ikke oppfyller markedsføringen?

Forøvrig er det samme tilstander inne på Jaguarseksjonen: Konsekvent benektelse av høyt forbruk samt rekkevidde under hva markedsføringen tilsier.

EDIT: Er det forresten noen som med handa på hjertet kan si at luft/temperaturreguleringen i kupéen  er velfungerende og lettbetjent?

Jeg har ikke noe i mot å diskutere Leaf, heller ikke det som måtte være å utsette på den. Men noen har bestemt seg for at Leaf er en bil med "store feil og mangler", og kommer nesten triumferende drassende med alt som kan settes fingeren på ved bilen.

Klima/luft: Dette fungerer fint for meg. Auto slår av AC som default, da får man dugg. Erfaringen er at man må stille temperaturen et par knepp lavere enn på andre biler for å få grei temperatur, typisk 18-19 grader funker for oss.

Jeg har merket meg at viftehastigheten går ned når temperaturen oppnås, og at luften i kupeen da kan kjennes litt "tung". Jeg hadde ønsket meg at det laveste nivået på viften hadde vært minst ett knepp høyere, og skal høre med verkstedet om dette er noe som kan fikses.

I morges kjørte vi forøvrig til jobben i øspøs regn - med AC koblet inn og luften fordelt mot bein og rute var det ikke antydning til dugg.

Mvh

Ole Irgens
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: tuonoonsdag 17. oktober 2018, klokken 10:03
Ja, og de fleste har jo hatt anledning til å prøve varmeapparatet for de kjøpte bilen, så da kan de ikke komme i ettertid å kritisere det  ;)

Bare for å følge din logikk.
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Ole Irgensonsdag 17. oktober 2018, klokken 10:18
Sitat fra: tuono på onsdag 17. oktober 2018, klokken 10:03
Ja, og de fleste har jo hatt anledning til å prøve varmeapparatet for de kjøpte bilen, så da kan de ikke komme i ettertid å kritisere det  ;)

Bare for å følge din logikk.

Jeg kan påpeke at det ikke fungerer helt optimalt, men det er ikke noen "stor og alvorlig mangel". Det fungerer faktisk nøyaktig slikt som i den forrige Leafen (2016), så det var som forventet ;)

Mvh

Ole Irgens
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: jkirkeboonsdag 17. oktober 2018, klokken 10:18
Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 17. oktober 2018, klokken 09:03
Sitat fra: hemi på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 23:13
Ole faller i kategorien som har kjøpt ett produkt og må rettferdiggjøre for seg selv at det er bra, selv om det har store feil/mangler og ikke er levert etter avtale.


Jeg lurer litt på dette med "store feil/mangler". I mitt hode er dette noe som dukker uventet opp, og som man ikke har hatt anledning til å oppdage på forhånd.

I mitt hode er "store feil/mangler" noe en bil mangler som stort sett alle konkurrentene har. Altså, om alle biler har hurtiglading bortsett fra én modell, vil jeg kalle det en stor mangel ved den modellen, selv om jeg visste om det på forhånd. Slik sett synes jeg at manglende lengdejusterbar rattstamme helt klart er en stor mangel, da det er noe som forventes på biler i denne klassen. For vår del er det en av hovedgrunnene til å ikke kjøpe ny Leaf, det er det som plager meg mest med den gamle vi har. Dessuten vil jeg gjerne kunne bruke den til hytta i ny og ne (283km), for å spre kjørelengden litt mellom bilene og evt. ha backup om Teslaen må på verksted. Uten lademulighet på hytta må de bli to hurtigladinger på vei opp, og da er ikke treg ladehastighet noe å trakte etter. De første 8 milene går også på motorvei med 110-grense. Når stort sett alle andre elbiler vil få raskere snittfart på ladingen vil jeg også kalle dette en mangel.
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Øyvind.honsdag 17. oktober 2018, klokken 10:30
Det jeg mener er bommerter på nye Leafen er i hovedsak manglende temperaturstyring av batteri samt at de burde løftet den til 60kWh eller tilbudt 60kWh som opsjon.
Personlig skulle jeg gjerne sett at de leverte CCS istedenfor CHAdeMO, og forbruket virker å være høyt sammenlignet med konkurrenter. Det er veldig dumt.

Men det er nok manglende temperaturstyring som er viktigste bommert.

Når det er sagt - hadde jeg hatt behov for bil i Golf-klassen ville jeg nok vurdert den sterkt på tross av manglene. Ene og alene pga pris og godt rykte ift kvalitet. Interiøret synes jeg er fint, designet er bedre enn den gamle versjonen og det er god plass i bagasjerommet. I det hele tatt en grei kostnadseffektiv totalpakke, men med mangler ift det man bør kunne be om av en elbil i dag.
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Joltusonsdag 17. oktober 2018, klokken 10:47
Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 17. oktober 2018, klokken 09:03
Hurtiglading: Nissan har hele tiden gjort oppmerksom på at ladetiden er veiledende.
Nei. Feil. Feil og atter feil! Dette har de ikke hele tiden gjort.

I informasjonen vi fikk ble det ikke sagt noe som du nevner. I første informasjon, som vi som bestilte LE hadde å forholde oss til, samt fra selger ble det utelukkende sagt Hurtiglading 50kW som gir ladetid på 40 minutter fra 0-80%. Ingen forbehold gitt. 0 ble definert som streker så vidt eg husker. Tror faktisk ikke de skrev forbehold om at ladestasjonene leverte nok engang. INGENTING!

Den informasjonen om 60 minutter fra 20 til 80 (Som jo er en mye større økning i ladetid enn de 20 minuttene, siden de også fjerner 20% energi som skal inn.

Dette er faktisk en kjempestor mangel og ikke i nærheten av å levere det de lovte oss med LE. De som bestilte etter denne informasjonen har selvsagt fått de som blir lovet. Altså at man kan lade raskt hvis man ikke har kaldt eller varmt batteri og er innenfor 20 - 80% batteri.

Den teksten de opererer med i dag er jo nesten det samme som å si: Ja du kan lade raskt, men bare hvis du har flaks.

Eg ladet min bil etter ti minutter rolig kjøring nedover en dal. Den lille regenereringen gjorde at eg ladet med 40kW. Det er jo faktisk flaut.
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Joltusonsdag 17. oktober 2018, klokken 10:48
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 17. oktober 2018, klokken 10:30
Når det er sagt - hadde jeg hatt behov for bil i Golf-klassen ville jeg nok vurdert den sterkt på tross av manglene. Ene og alene pga pris og godt rykte ift kvalitet. Interiøret synes jeg er fint, designet er bedre enn den gamle versjonen og det er god plass i bagasjerommet. I det hele tatt en grei kostnadseffektiv totalpakke, men med mangler ift det man bør kunne be om av en elbil i dag.
Ja til daglig bruk uten langtur slår den hvertfall knockout på Konaen eg prøvde. Det var blikkboks i forhold til leafen. Guttungen på 6 år kommenterte at den bråkte. Før vi hadde kommet ut av parkeringsplassen til forhandleren.

Så man må vurdere bruken før man bestiller en Leaf.
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Småflyonsdag 17. oktober 2018, klokken 11:27
Sitat fra: hemi på onsdag 17. oktober 2018, klokken 00:34
Har ved flere anledninger bedt folk bevise lang rekkevidde, og høy snittfart, noe som aldri skjer.
Hva definerer du som lang rekkevidde og hva er definisjonen på høy snittfart?
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: tuonoonsdag 17. oktober 2018, klokken 12:34
Trenger vel ikke noen definisjon.
I begge disse trådene forteller enkelte om ganske eventyrlige rekkevidder vs påstått fart. Noe som er ganske åpenbart for dem som har prøvd/eier bilene. Men ingen påstander kan underbygges når folk spør.

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38009.315
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40759.45
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: hemionsdag 17. oktober 2018, klokken 13:07
Sånn for å ha ett saklig innlegg

bærum > larvik > bærum er en testrute jeg har

bærum > snu rett før tollen ved norge/sverige > bærum er en annen

Begge disse har 100 og 110 soner, snittfarten om du følger fartsgrensen på GPS er rundt 100, gjør jeg det får jeg rundt 18-19 mil i faktisk rekkevidde, lusekjører jeg og finner en litt undermotorisert lastebil som er fornøyd med 80kmh istedenfor 90kmh på gps, får jeg 22-23-24 mil. Kjører da innefor % indikator på bilen, ikke leafspy, da dashen er mer intressant og det de fleste forholder seg til.

Jeg hadde forventet rundt 25 mil ved å følge fartsgrensen på en slik test, utfra 378km nedc oppgitt når jeg kjøpte bilen.
Vi har kjørt med i3 94ah på samme testrute samtidig, den er oppgitt til 300km nedc. I praksis får man ca samme rekkevidde på en da i3 94ah og en leaf 40. Man skulle fått vesentlig mer på leafen. De fleste nye uavhengige tester bekrefter dessverre disse dataene.

Det litt pussige er at hvis vi drar farten til 120, 130 på gps, får man faktisk lenger rekkevidde på en i3, det er rart da den er høy og lite aerodynamisk.

Har noen venner med ioniq også, har ikke fått testet så mye mot denne, men den ser ut å ha marginalt lavere range enn leafen, men på første ladestopp er den borte lenge før, da den har lavere forbruk per km, og raskere lading, det vesentlig mindre batteriet blir også nødvendigvis raskere fullt da det har lavere netto kapasitet og lader flere KW høyere, dette er også noe vi ser på i3. Ved høyere fart på motorveien, går forbruket vesentlig mer opp på leaf, enn ioniq.


Jeg hadde drømt om at nissan tok tak i dette og kanskje kom med ny FW, men om det er batteriet og batterikjemien som ved ladning/utladning genererer mye av tapet som varme, er det vanskelig å gjøre noe med det.


Heldigvis er det for mandag-fredags bilbruken min sjelden noe case og jeg klarer stortsett turene uten hurtigladning, men for helgeturene mine som ofte er 2-3 hurtigladninger på rad har jeg måttet la venner kjøre sine biler mer enn vanlig, og bruke fossilbilene mine, der jeg før har brukt elbil da det å bruke 1 time per ladning er relativt kjedelig.

Jeg bestilte leaf40 umiddelbart når det ble mulig, og fikk bilen tidlig. Vi ble forespeilet en annen ladetid enn de som kjøpte senere. Jeg tenkte ikke engang over at det var mulig å ha slike problemer, da ingen andre biler har hatt issues med for varmt batteri før denne, for kaldt.. ja uten tvil, har hatt e-golf og prøvd lade i -20 og -25.. men for varm ble den aldri

Man ser jo endel tendenser over på i-pace biten av forumet her, flere eiere er ikke sååå fornøyde med å måtte kjøre med lastebilene i høyre fil for en bil de har betalt 3x leaf for. Men der sier jaguar at de kan fikse ting i SW, så får vi se.


Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Småflyonsdag 17. oktober 2018, klokken 15:50
Da er jeg med. Har ikke så mye erfaring med den nye enda, men i forhold til den gamle vil jeg påstå at den har doble rekkevidden og litt til og det er det jeg forventet.

Skrev det i enn annen tråd her også, men kjørte tønsberg-ikea slependen tur-retur. 187 km og 31.1 kW brukt. Hadde da medvind til og motvind hjem, 110 på ACC (107kmt GPS fart). Ut ifra det burde den klare rundt 22 mil i 100-110kmt reel fart. Faktisk noe over det jeg forventet kontra den gamle som spiste batteri i den farten.

Hurtigladet på kjellstad på vei hjem fra noen og 20% til 67% (kjørte ikke hjemmefra med fullt batteri). Batteritempen var da bittelitt over halvveis etter lading (44kWh hele veien). Hadde forventet veldig varmt batteri utifra det jeg har lest.

Kan det være ganske store variasjoner på batteripakkene? Leste om en her som hadde dårlig rekkevidde. Viste seg til slutt at det var feil på en celle i batteripakken.
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: EV-FTWonsdag 17. oktober 2018, klokken 16:18
Det jeg leser er at folk har forskjellige tanker hva det vil si at bilen har en mangel.

Jeg er enig med andre her, at mangel har med hva man kan forvente av en bil i denne prisklassen, sammenlignet med andre tilsvarende biler.
Og da vil jeg si at Leaf har flere mangler.

1. Ladefart og problemer med varmt batteri.

2. Rekkevidde, og høyr forbruk. Spesielt når farten øker.  Sammenlignet med Ioniq sluker den jo strøm.

3. Justering av ratt, justering av armlene, er ting jeg forventer av en bil i denne prisklassen. Og er med på å avgjøre mitt valg av neste bil, da det er umulig for meg å finne en god sittestilling i Leaf.

4. Opplevd kvalitet. Ser folk skriver den er luksuriøs osv , for meg er det helt motsatt. Sitt i en eGolf, ta på knapper , dashbord, dører osv. Det er en helt annen følelse på alt. Og alt er mer polstret. Nye leaf fikk en liten fekk med kunstig skinn på dashbord, men det er knallhard plast stort sett alle veier. Det er ikke snev av luksus i bilen. Ja ioniq er også bedre på dette området. Det er myk polstring på dashbord osv.

5. Mangel på smarte løsninger for å gjøre hverdagen enklere. Som, er alle vinduene nede om sommeren, og man glemmer seg. Så må bilen skrus på for å lukke igjen. Eller kommer du til en knallvarm bil om sommeren, må du sette deg inn , skru på bilen, så rulle ned alle vinduer.
På eGolf kan du bare holde inne låseknappem på fjernkontroll, og alle vinduer går opp. Eller når du nærmer deg bilen, holde inne åpneknappen på fjernkontroll og alle vinduer går ned.

Eller follow me home light , som står på når man forlater bilen, og som går på når man låser opp bilen. Som lyser opp et knallmørk gårdsrom.
( vet du kan la lysene stå på litt lengre på Leaf ved å dra hendel mot deg, men burde gått automatisk. Lys på når du kommer får du ikke)

Ja, en del av dette visste jeg om, andre ting har jeg oppdaget underveis. Ting jeg savner og som er viktige for meg ved neste bilkjøp.

Leaf er en grei bil, til en ok pris. Den har greit med utstyr.
Men ja, den har sine store mangler også. Noen mangler er blemmer fra Nissan vil jeg påstå, andre er mer opp til hver enkelt om det er av betydning.

For meg er det for mye negativt til at jeg ville kjøpt bilen på ny.
Men nå kjører jeg mye fra Stavanger - Kristiansand. Så vil ha en bil jeg vet tar meg hele veien, uansett årstid , komfortabelt uten å lade. Der er ikke Leaf enda.
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: ThomasELonsdag 17. oktober 2018, klokken 16:50
Forsåvidt enig i mye av det Øystein K skriver her, men i en tråd som handler om falsk markedsføring tenker jeg likevel man bør skille mellom utstyr/finesser man kunne ønske bilen hadde (men som den mangler) og det mer alvorlige som påvirker selve kjøringen og som kunden ikke kunne vite om.

Dette med manglende lengdejustering av ratt, manglende "følg hjem lys", mye hardplast etc er nok etter min definisjon ikke en mangel i forhold til hva som er markedsført. Selv om noen sikkert savner det og det hadde vært fint å ha. Men Nissan har heller aldri hevdet at bilen har dette utstyret. Dette hadde man som kunde anledning til å finne ut av på forhånd.

At bilen under svært mange forhold ikke er i nærheten av å kunne hurtiglade i samme hastighet som f. eks Ioniq, er derimot noe som iallfall de første kundene til 2018-modellen ikke fikk tilstrekkelig informasjon om. Dette er i så måte en mangel i forhold til hva kunden kunne forvente basert på Nissans egen markedsføring.
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: EV-FTWonsdag 17. oktober 2018, klokken 17:29
Sitat fra: ThomasEL på onsdag 17. oktober 2018, klokken 16:50
Forsåvidt enig i mye av det Øystein K skriver her, men i en tråd som handler om falsk markedsføring tenker jeg likevel man bør skille mellom utstyr/finesser man kunne ønske bilen hadde (men som den mangler) og det mer alvorlige som påvirker selve kjøringen og som kunden ikke kunne vite om.

Dette med manglende lengdejustering av ratt, manglende "følg hjem lys", mye hardplast etc er nok etter min definisjon ikke en mangel i forhold til hva som er markedsført. Selv om noen sikkert savner det og det hadde vært fint å ha. Men Nissan har heller aldri hevdet at bilen har dette utstyret. Dette hadde man som kunde anledning til å finne ut av på forhånd.

At bilen under svært mange forhold ikke er i nærheten av å kunne hurtiglade i samme hastighet som f. eks Ioniq, er derimot noe som iallfall de første kundene til 2018-modellen ikke fikk tilstrekkelig informasjon om. Dette er i så måte en mangel i forhold til hva kunden kunne forvente basert på Nissans egen markedsføring.

Helt enig med deg, tråden har glidd litt ut.  Derfor jeg også pålegge at noe av dette var subjektivt , og ville ikke oppleves som problem for alle.

Men ja, rekkevidde og ladehaetighet. Overoppheting av batteri er store mangler ved denne bilen. Og ting som ikke var opplyst om da den ble lansert.
Ting folk ikke hadde forutsetning for å vite noe om da de kjøpte den.

Nissan har moderert og forandret på hva de sier, slik at i dag vet stort sett folk hva de går til.

Men sammenlignet med biler i samme prisklasse er dette alvorlige mangler med Leaf.
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Pewtirsdag 23. oktober 2018, klokken 12:47
Oi, her var det mye negativt. Jeg er enig i at rekkevidden er lavere enn forventet, og at spesielt i høy hastighet så er den uforståelig lav, men for meg som kjører 99% på vestlandet så er bilen helt topp. Ligger på rundt 24-25 mil og det er helt greit. Syns den er veldig god å kjøre, og sitter godt (er 1,93 høy). Er totalt sett veldig fornøyd med både opplevd kvalitet og kjørekomfort. I sommer hadde jeg den tre uker i Danmark, og kjørte også fra Bergen til Gøteborg. Merket da at den ikke likte å bli hurtigladet to ganger på en dag, og at i over 90 km/t så går batteriet fryktelig fort nedover, så det var skuffende. Men til dagen er jeg superfornøyd. Har blitt veldig glad i Leafen min. 

I forbindelse med kjøpet hadde jeg også prøvd e-Golf og Ampera-E, og disse fristet ikke. Golfen var grei nok, men fordi jeg hadde hatt Golf tidligere og var generelt misfornøyd med Møllerbil utgikk denne. Bagasjeplass var også en issue. Amperaen er sikkert en bra bil, men jeg kansellerte etter prøvekjøring da leveringstiden var episk lang og bilen føltes billig og liten. Men, basert på erfaringene mine i sommer, så kan jeg forstå at de som holder til på østlandet, eller kjøre lange turer i høy hastighet vil være mindre fornøyd enn meg. Syns det er merkelig hvor lite Nissan har fått ut av batteriet, hvor mye batteri som går ved bruk av varmeapparat/air condition, og hvor dårlig den håndterer høy hastighet. Men til mitt bruk er den helt kanon.
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Duditirsdag 23. oktober 2018, klokken 14:25
Dette stiller jeg meg virkelig bak:

"Syns det er merkelig hvor lite Nissan har fått ut av batteriet, hvor mye batteri som går ved bruk av varmeapparat/air condition, og hvor dårlig den håndterer høy hastighet. Men til mitt bruk er den helt kanon. "
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: jonas9onsdag 24. oktober 2018, klokken 19:34
Har kjørt Leaf 30 kwt i 1,5 år og er kjempefornøyd med denne. Har ikke hatt 1 eneste problem med bilen, og årlige servicer på under 3000 kr. Ikke mye å klage på med andre ord. Om noen vil selge sin 40 kwt til spottpris så kan jeg være interessert i å kjøpe, skal følge med på finn framover. Men det er ikke noe stress, siden jeg er veldig glad i denne bilen. Bagateller omkring hurtiglading og rattstammer eller hva det måtte være bryr jeg meg ikke om, jeg er vel 185 cm og synes bilen er komfortabel. Jeg har kjørt turer på 300 - 500 km, men i det daglige kjører jeg 80 km pr dag og bruker ikke hurtiglading, og det utgjør 90 % av årlig kjørelengde, og sparer meg xx antall kr i bompenger og selvfølgelig drivstoff. Kundebehandling og pris og ventetid hos mitt Nissan verksted er også helt topp. Liker ikke helt at Tesla har serviceintervaller på 20000. Hva er grunnen til det med en elektrisk drivlinje? 30000 er mer passe.
"Polstring av interiør"... seriøst.. Prøvekjør en Leaf sier jeg. Sannsynligvis blir min neste bil en Leaf 60, men ikke før  om endel år. Evt. rett før staten begynner å innføre moms på elbiler.

Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: EV-FTWonsdag 24. oktober 2018, klokken 20:16
"Polstring av interiør"... seriøst.. Prøvekjør en Leaf sier jeg.

Siden denne var rettet mot meg, så svarer jeg.

Har kjørt nye Leaf og min egen 30 kWt Leaf har jeg hatt i 2,5 år, kjørt 65000, så ja, grunnlaget for den kommentaren er god.

Leaf er full av billig plast inni. Nye Leaf er bedre, men fortsatt bak konkurrentene sine.

Men smak og behag. For noen betyr slikt ikke noen ting, for andre betyr det en god del.

Leaf kom ikke så bra ut i testen i Autofil nå nylig. Ble trukket for høyt forbruk, den kom vesentlig kortere enn antatt.
De klagde på plastikk i interiør, at det ikke var mulig å finne god sittestilling grunnet mangel på lengdejustering av ratt, og armlene som var alt for kort.

Får håpe de gjør store endringer når den kommer med større batteri.
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: jonas9onsdag 24. oktober 2018, klokken 21:26
Hei Øystein,
joda du kan ha et poeng, det er forskjell på hvordan folk vektlegger sånne ting.
Med tanke på hva et bilhold koster i Norge så bryr ikke jeg meg så mye om det. Og gudene skal vite at det koster med fossilbiler som ryker sund, enten det er motor, girkasse, partikkelfilter, eller hva som helst derimellom.
Dette med "opplevd kvalitet" er noe som motorjournalister alltid har skrevet om, og som jeg aldri har skjønt så mye av. Det er litt som med tester av mobiltelefoner, testerne har andre kriterier enn det jeg har (oppdager jeg når jeg ser på de testede produktene i praksis).
Tittel: Sv: Nissan fälls för falsk marknadsföring
Skrevet av: Joltusfredag 07. desember 2018, klokken 16:04
Når vi bestilte launch Edition vår så ble det opplyst ladetid 40 minutt fra 0-80.

Er det noen som har tatt vare på denne lovnaden? I form av en brosjyre eller en annen skrevet variant?