Myke vinterdekk - løsninger?

Startet av elbil4ever, søn 07. okt 2018, kl. 19:36

« forrige - neste »

lynx

Vi byttet nå i oktober til Continental Conti Viking Contact 6 fra de originale Bridgestone Blizzak dekkene og er faktisk fornøyd med dem. 2016 i3 60Ah. Normalt dekktrykk.

Namdalingen

Bumper denne. Noen som har gode erfaringer med vinterdekk fra denne sesongen? Noen som har prøvd piggdekk?
Har R2 Nokian på min 120ah fra slutten av 18, står at dekkene er produsert uke 2 i 2018 og uke 47 i 2017 (Finland). Synes de er tiltagende glatte og bilen oppleves ustabil og logrer selv i svake svinger. Dette på vinterføre. På bar asfalt sliter jeg med blinking og antispinn. Dekktrykk 2.8/2.5. 

Klykken

Nokian-dekkene er helt forferdelige på vår i3 også. Jeg kommer til å gå for Bridgestone sine ved neste korsvei - de var det ingen problemer med med tanke på antispinn iaff og tilsvarende grep på vinterføre. Piggdekk fra "kjente produsenter" har jeg ikke sett til denne bilen. Bare noe kina-greier som jeg ikke orker å vurdere.

Ellers kom jeg over denne som påstår at i3 har en svakhet i antispinnsystemet som "forverrer seg" med åra og at de anbefaler dekket "TRI-ACE SNOW WHITE II" på det grunnlaget:
https://www.megahjul.com/nb/content/vinterdekk-bmw-i3-piggdekk-og-sommerdekk
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

pberg

Huffda, det er ikke greit når differensialen låser seg. Heldigvis har ikke dette skjedd på min '14 som har gått 150kkm. Men det kan nok skje når tid som helst nå på vinteren...  :o

SitatDet er alment kjent i markedet at drivverket på BMW i3 har en svakhet (som vi anser som en produksjonsfeil) med at bilens antispin låser seg når man benytter myk nordisk vintergummi. BMW i3 har denne svakheten som gjerne oppstår når bilen har fått noen kilometer på seg, men det kan også oppstå på nesten nye biler. Vi erfarer at hvis man kun bytter ut 2 vinterdekk, så blir det forskjellig grep foran og bak, og dette kan få differensialen til å låse seg.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Klykken

Kjøper ikke utsagnet til Megahjul vedr denne saken. Burde være en mye større sak hvis det er tilfellet og ikke bare én enkelthendelse på et forum. Det er solgt i3er i bøtter og spann i Norge og sikkert tilsvarende i Europa, og tipper mange har byttet ut vinterdekk i par fremfor alle fire. I så fall burde mange fler ha opplevd at "differensialen låser seg".
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

hELgenen

Sitat fra: Namdalingen på man 01. feb 2021, kl. 12:04
Bumper denne. Noen som har gode erfaringer med vinterdekk fra denne sesongen? Noen som har prøvd piggdekk?
Har R2 Nokian på min 120ah fra slutten av 18, står at dekkene er produsert uke 2 i 2018 og uke 47 i 2017 (Finland). Synes de er tiltagende glatte og bilen oppleves ustabil og logrer selv i svake svinger. Dette på vinterføre. På bar asfalt sliter jeg med blinking og antispinn. Dekktrykk 2.8/2.5.

R2 er helt grusomt - R3 er noe bedre.
Det er forskjeller her med tanke på års modeller av i3
Generelt opplever jeg bilen som litt nervøs på vinterføre og is.
Men det sagt - har opplevd f.eks Ford Mach-e RWD som mye verre på splitter ny dekk
De beste dekkene jeg har kjørt i3 med (har eid flere modeller) - er Bridgestone sine
Nå har jeg dog kun kjørt R2,R3 og Bridgestone Blizzak NV (tror jeg det het), og leser en listen omvendt av hva jeg skrev så har du min personlige rangering der......
Continental Conti Viking Contact 6 er noen jeg ville vurdert - har mye bra erfaring med Continental sine dekk.

Når det kommer til is, eller ennå verre - tynn ishinne på bar asfalt i sterk kulde - slik jeg opplever veiene lokalt nå - så tror jeg at det eneste som fungerer er piggdekk. Men skal du ha piggdekk - vel så må du over på noen kina merker.........Tri Ace eller noe slikt mener jeg at jeg så en gang

Ferry

Sitat fra: Klykken på tir 02. feb 2021, kl. 11:45
Kjøper ikke utsagnet til Megahjul vedr denne saken.

Ikke jeg heller! Jeg opplever i3 som en glimrende bil på vinterføre. Bedre enn forhjulstrekkere jeg har kjørt før. Jeg har kjørt både Blizzak og Hakka R2, på 2 ulike biler. Både før og etter lci.

Namdalingen

Takk for tilbakemeldinger! Igjen er det litt slående hvor forskjellig ulike oppfatter I3 på vinterføre. Dette går igjen i flere tråder hvor mange beskriver den som svært god, mens andre (som meg) som nervøs og litt ustabil. Dette tildels også med samme dekk som vurderingsgrunnlag. Oppsummert utfra deres tilbakemeldinger ovenfor er piggdekk lite aktuelt (elendig utvalg). Flere sliter med R2 Nokian, andre liker R3 (og R2). Både continental og bridgestone er sannsynlig bedre alternativer for de fleste.
Får prøve å komme gjennom denne vintersesongen (uten kræsj eller avkjøring) og ta en vurdering til våren med tanke på nye dekk. Er i tredje vintersesong med dekkene nå, framstår lite slitte (kjørt 15-20K), men som nevnt tiltagende glatte. 

Orbit

Ikke direkte til valg av dekk, men vinterdekk på i3 kan "roteres" mellom for- og bakaksel (pass på evt rulleretning). Gjør du det mellom hver sesong (og ikke kjører veldig mye) blir det jevnere slitasje. Setter de med mest mønster bak (typisk 0.3-0.4 mm mer mønster), og etter en vintersesong på ca 10000 km er det mest slitt bak igjen. Så en eller gang midtvinters har jeg et oppsett med lik slitasje foran og bak.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

PF

Sitat fra: Ferry på tir 02. feb 2021, kl. 14:23
Sitat fra: Klykken på tir 02. feb 2021, kl. 11:45
Kjøper ikke utsagnet til Megahjul vedr denne saken.

Ikke jeg heller! Jeg opplever i3 som en glimrende bil på vinterføre. Bedre enn forhjulstrekkere jeg har kjørt før. Jeg har kjørt både Blizzak og Hakka R2, på 2 ulike biler. Både før og etter lci.

høres helt rart ut, men opplevde samme problemet på min gamle 318d. Vinterhjulene var så mye at bilen trodde jeg spant når jeg ga gass. Eneste løsning var å trykke en gang på DTC knappen. Problemet var aldri tilstede på sommerhjulene, så er bare sensitiviteten på antispinnen som var problemet mitt.

Løsningen er å vurdere mer kontinentale vinterdekk, men de er noe dårligere på skikkelig snøføre, men bor du Østlandet/Sørlandet så er det stort sett ikke noe problem.

Ferry

Jeg bruker DTC-knappen fra tid til annen, om jeg skal opp en vanskelig bakke. TC er veldig følsom, ingen tvil om det. Men jeg har aldri opplevd at den gir opp når grepet er bra. Blinker vel gult på tørr asfalt også, om jeg gir full pedal. Men jeg kjører for det meste mykt med både gass, brems og rattutslag. Smooth is fast, fast is smooth.
Var veldig glatt i går morges. Tørr nysnø på 12-14 grader kald asfalt. Da akselererte bilen veldig tregt, med blinkende lampe. Allikevel kjørte jeg ifra bilene bak.
I det siste har jeg også kjørt en TM3 AWD LR. Det skal sies at den er stabil på en helt annen måte. Ikke at det er en fair sammenligning heller. Men det spørs hva slags bil man er vant til.

elbil4ever

Sitat fra: Namdalingen på man 01. feb 2021, kl. 12:04

Jeg startet denne tråden for et par vintersesonger siden. Bilen går ikke mer enn 4-5000 i året, så jeg har ikke slitt dekkene - og bruker nå Nokian R2 på den fjerde vintersesongen. Mønsteret er omtrent som ubrukt, og først nå begynner de å bli "bra".

Helt sikkert så enkelt som at den myke gummien har blitt hardere med tiden, og selv om spinn-blink lyser nå og da, er det egentlig kun på de stedene hvor jeg forventer at lampen skal lyse (og hvor det er reelt glatt).

Bilen sitter greit på veien, og regen er tilbake også med vinterdekk - men selvsagt fortsatt litt mindre enn på sommeren siden bilen sikkert er litt ekstra forsiktig med å henge igjen for mye med bakhjulene.

Har ikke oppgradert software eller gjort andre endringer - kun samme dekk på samme bil.

Klykken

R2 gir blink i antispinn ved svakt pådrag og i noen svinger her på bar asfalt. De er mildt sagt helt mismatch til bilen vår fra 2014 og skal ikke kjøpes igjen ved neste korsvei. Ikke er de verken bedre eller dårligere på vinterføre enn Bridgestone-dekkene som bilen originalt ble levert med, som blir det jeg skaffer neste gang.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

pberg

Min bullshit-detektor slår i hvert fall ut på dette utsagnet fra Megahjul....
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

gigafactory

Sitat fra: pberg på ons 03. feb 2021, kl. 13:43
Min bullshit-detektor slår i hvert fall ut på dette utsagnet fra Megahjul....

Mr. Megahjul er litt som den kollegaen/slektningen du skulle ønske du aldri ble venn med på facebook. Side opp og side ned med udokumenterte konspirasjonsteorier og delusions of grandeur.

Rart ingen av de kjente merkene ansetter noen av disse dekktrollmennene som koker sammen nordiske vinterdekk i Kina. Skulle tro de kunne matche lønna.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA