Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Myke vinterdekk - løsninger?

Startet av elbil4ever, søndag 07. oktober 2018, klokken 19:36

« forrige - neste »

hemi


Klykken

#31
Byttet til vinterhjula i går. Nokian-dekk som nå er over en sesong gamle. Virket en del bedre nå av en eller annen grunn. Mindre regen, men ikke tilnærmet 0 som det var i fjor, og ingen blinking i TC ved fullt pådrag på våt asfalt. Så, enten har jeg fått oppdatert software som passer bedre med slike dekk ved servicen i sommer, eller så har gummien blitt stivere over sommeren.
Bonusen er at det er mye mindre dekkstøy enn sommerhjula.

Dekkene har vært lagret inne i romtemp, og i en mørk bod.

Dette er på en 14' i3 60Ah med 80k på telleren.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Imagine

#32
Fått på vinterdekkene, helt nye Nokian R2 på i3s. Det er samme her. Antispinn nesten overalt utover meget svake gassbevegelser. Kjipt. Kjører heller Egolfen til madammen, den har ikke det problemet selv med Nokian Hakka R2. Men madammen klagde i dag på det samme så hun ville bytte tilbake... blir vel bedre når det blir kaldere.

Klykken

Det blir ikke bedre når det blir kaldere, etter min erfaring. Det blir bedre til neste år, når gummien har hardnet litt. Slik var det hos meg i alle fall.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

Så moralen blir å kjøpe et sett med R3 på tilbud på slutten av vintersesongen, kjøre de noen uker så hardningen starter, for å å lagre de til neste høst...  8)

R3 er vel vinterdekket med lavest rullemostand på i3. Noen som merker noen gevinst i praksis?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Klykken

Sitat fra: Orbit på torsdag 01. november 2018, klokken 10:30
Så moralen blir å kjøpe et sett med R3 på tilbud på slutten av vintersesongen, kjøre de noen uker så hardningen starter, for å å lagre de til neste høst...  8)

R3 er vel vinterdekket med lavest rullemostand på i3. Noen som merker noen gevinst i praksis?
Hvis R3 er "like galt", så ja. :P Mine R2 er én sesong gamle nå, og de fungerer greit i år. Ingen nevneverdige utslag på TC og de gir regen, men ikke "maks" som på sommerhjula. Er forutsigbare slik som bilen vanligvis oppfører seg på sommerhul nå i alle fall.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Sitat fra: Klykken på torsdag 01. november 2018, klokken 10:16
Det blir ikke bedre når det blir kaldere, etter min erfaring. Det blir bedre til neste år, når gummien har hardnet litt. Slik var det hos meg i alle fall.

Jeg opplever det motsatt. Nye R2 fungerte bra på slutten av forrige vinter, men håpløst myke nå på høsten mens det var 15+. Da det ble kaldere ble de bedre. Dette er på 60 Ah 2014. Men det er kun min subjektive oppfatning. Har ingen harde fakta.

Rosson

Sitat fra: elbil4ever på søndag 07. oktober 2018, klokken 19:36
Jeg vet fra forumet her at jeg ikke er alene om å erfare at Nokian Hakka R2 har så myk gummi at stakkars i3 blir helt forvirret... Skiftet dekk i dag, og gikk fra sprek til treg bil samtidig.

Den melder om glatt føre/spinn (gule lampen) når man akselererer på tørr asfalt i plussgrader. På samme strekning/føre med sommerdekk, skyter bilen av gårde uten å bli stoppet av elektronikken.

Har forsøkt meg med 3,2 bar bak og 2,8 bar foran, uten at dette løste problemet  >:(

Hadde faktisk helt glemt fra forrige vinter at bilen blir SÅ nervøs med vinterdekkene på.

Er det noe å gjøre? Bortsett fra å slå på traction control? Hvilket lufttrykk bruker dere på vinterdekk?


Jeg la på nye Nokian R2 på min i3 2018. Har kjørt med 2,5 bar foran og bak til nå, og syntes det oppførte seg helt greit. Litt dårligere regen- men har ikke sett noen antispinn-lampe ved pådrag.

I dag i 5+ justerte jeg til det som står i døra :2,3 bar foran, og 2,8 bak , og antispinn gikk bananas da jeg ga på ut av første kryss.
Fikk ikke tid til å teste noe mer, men hvis dette fortsetter justerer jeg til 2,5bar(36psi) på bakhjula igjen og ser om det blir bedre.
BMW i3 2018

Klykken

Kjører med 2,6 rund baut - samme i fjor. I år er det forutsigbart, i fjor helt på trynet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

SveinJ

For det første synes jeg det er bra at vinterdekkene oppleves litt myke nå. Da er det i iallefall noe å gå på ved -20, at de fortsatt er myke nok!
Har justert lufttrykket slik det står på skiltet i døra. Alt fungerer helt tipp topp. Ikke noe problem med regen eller annet. Kjører 80km til jobb hver dag.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

DieselVegard

Jeg kjører Hakka foran og har byttet til Bridgestone bak på både min 2014 og i3s. Da får jeg det beste av begge verdener (bortsett fra på bar asfalt) Styring på snø, og grep på bar vei.
i3en er uansett MEGET bra til å ta seg fram, så det man må ofre med Bridgestone på snø/is går nok bra tenker jeg.
Så nå går min 2018 i3 med 2014modell Blizzak bakdekk.

Fungerer topp.
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

Rosson

Sitat fra: Rosson på torsdag 01. november 2018, klokken 18:35
I dag i 5+ justerte jeg til det som står i døra :2,3 bar foran, og 2,8 bak , og antispinn gikk bananas da jeg ga på ut av første kryss.
Fikk ikke tid til å teste noe mer, men hvis dette fortsetter justerer jeg til 2,5bar(36psi) på bakhjula igjen og ser om det blir bedre.

Fikk prøvd endel idag i +8C på våt asfalt. Fungerer helt greit: Flat pedal fra nesten stillestående gir ingen antispinn-lampe, så da beholder jeg dekktrykket som det er.
BMW i3 2018

02jan

R2 dekken mine er fortsatt for myke. Spesielt med 2.3og 2.8.
F.eks våt asfalt og +5 og varmere i luften  så er det mye å passe på.
Ut av kryss blir jeg stående igjen, måtte avbryte forbikjøring i 100 sone opp bakke (opp fra asker mot drammen) , ble liggende bak trailer i 80, men for mye blinking og redusert fart (hadde bånn gass) , slok at bilen bak i 100-110 mistet bessinelsen og lå og presset. Bare å legge seg bak , til fulstendig fri bane for å bygge opp farten rolig.
I fart over 85 , mener jeg det er uforsvarlig å kjøre med så myke dekk, min 40år gamle jeep med 33 tommer dekk er mer stabil i 90 kmt.

Må som ifjor gå opp til 3.0 og 3.4 , for å få noe mere stivhet, men da mister jeg all regenering.  Men regenereringen slik den er nå er veldig uforugtsigbar, som å kjøre bil som hopper ut av gir. Har noe regerering men, mister den i sving eller ujavnhet i vei, det føles ikke helt trygt, spesielt ikke foran fotgjenegere, hvor bilen uten forvarsel friruller.

Ikke sikkert vanlig mann eller kvinne merker forskjell på disse dekkene, og tenker at slik skal det være.

Siden det flere år siden i3 kom ut på markedet, er jeg skuffet over at vi ikke kan få kjøpt 175 vinterdekk, spesielt nå som sportsmodell med breder skjermer er lansert.

Har bare gode erfaringer med R2 dekk fra andre biler jeg har/har hatt, men på i3 ville jeg gått tilbake til bridgstone eller prøvd continentaldekkene.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Klykken

Jeg kjøper bridgestone ved neste korsvei i alle fall.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Leiflem

Conti dekkene er dessverre ikke noe bedre....
Må opp i 3,2-3,4 i trykk for å ikke kjøre på svamp, men da liten regen.....

mvh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA