Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Myke vinterdekk - løsninger?

Startet av elbil4ever, søndag 07. oktober 2018, klokken 19:36

« forrige - neste »

elbil4ever

Jeg vet fra forumet her at jeg ikke er alene om å erfare at Nokian Hakka R2 har så myk gummi at stakkars i3 blir helt forvirret... Skiftet dekk i dag, og gikk fra sprek til treg bil samtidig.

Den melder om glatt føre/spinn (gule lampen) når man akselererer på tørr asfalt i plussgrader. På samme strekning/føre med sommerdekk, skyter bilen av gårde uten å bli stoppet av elektronikken.

Har forsøkt meg med 3,2 bar bak og 2,8 bar foran, uten at dette løste problemet  >:(

Hadde faktisk helt glemt fra forrige vinter at bilen blir SÅ nervøs med vinterdekkene på.

Er det noe å gjøre? Bortsett fra å slå på traction control? Hvilket lufttrykk bruker dere på vinterdekk?

hELgenen

Er vel lite en kan gjøre med myke dekk dessverre. Står og teller på fingrene om å bytte til nye vinterdekk. Nokian er ikke aktuellt.

Klykken

Samme erfaring her. Møkkadekk til denne bilen både på tørr asfalt og våt asfalt, samt ikke imponerende på føret de er ment for heller. Blir originale bridgestone som bilen leveres med ved neste korsvei.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

sør-mann

På nye i3, så er det Nokian dekk som blir levert. Hakkapalita R3.. istedenfor fjorårets R2.

Håper de fungerer som tiltenkt eller så blir det klaging og krav om Bridgestone som skal fungere skikkelig.

02jan

Hadde ønsket at vi kunne kjørt med 175 dekk, det ville løst mye av problemet.

Med r2 dekk forrige vinter klarte crusiscontrollen å kutte , i en oppoverbakke inne i tunell i nærmere 80 km/t , jeg lå forest og laget kø , mandag morgen inn mot Oslo. Kan tenke meg at bilene som lå bak våknet, da de kastet seg over i annnen fil.
Når esp slo inn (uten grunn) , kikk regenerering inn i full brems , siste gang jeg brukte cruise controll med bilen skodd med vinterdekk.

«Løser «problemet med 44psi trykk , har da 0 regenerering:) artig med moderne elektonisk styrt kjøretøy.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Ingeniøren

Sitat fra: 02jan på søndag 07. oktober 2018, klokken 22:59
Hadde ønsket at vi kunne kjørt med 175 dekk, det ville løst mye av problemet.

Med r2 dekk forrige vinter klarte crusiscontrollen å kutte , i en oppoverbakke inne i tunell i nærmere 80 km/t , jeg lå forest og laget kø , mandag morgen inn mot Oslo. Kan tenke meg at bilene som lå bak våknet, da de kastet seg over i annnen fil.
Når esp slo inn (uten grunn) , kikk regenerering inn i full brems , siste gang jeg brukte cruise controll med bilen skodd med vinterdekk.

«Løser «problemet med 44psi trykk , har da 0 regenerering:) artig med moderne elektonisk styrt kjøretøy.

Kan du ikke det ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

Kupper tråden videre - vi er jo inne i sesongen hvor noen av oss vurderer å bytte til nye vinterdekk

Her er hva jeg har funnet av alternativer så langt :


  • Bridgestone Blizzak NV 84Q  155/70-19 (NB IKKE LM 500 som er europeisk vinterdekk)
  • Nokian 155/70-19 HKPL R3 88Q
  • Nokian 155/70-19 HKPL R2 88Q
  • Continental Conti Viking Contact 6 155/70 R19 88T XL

Nokian R2 har en ikke ønskelig oppførsel ifølge utallige innlegg tidligere
Bridgestone Blizzak NV - fulgte med min bil - fungerer ok, men ikke på våt asfalt - svært glatte der
Nokian R3 - ser mønsteret er helt nytt sammenlignet med R2 - har null erfaring, ser at Bilia bruker disse på i3 nå
Continental Conti Viking Contact 6 - har null erfaringer - finner lite erfaringer - noen?

Flere??

Så hva skal en velge?




Orbit

#7
Et par mer ukjente kandidater jeg har sett annonsert:

  • Tri-Ace Snow White II 155/70R19 84Q (kan også pigges)
  • Nankang ICE ACTIVA Ice-1 155/70R19 84Q

Det finnes jo også en del mellomeuropeiske vinterdekk i denne dimensjonen, og de kan nok være vel så gode dersom en kjører steder hvor vinteren stort sett byr på nullføre.

Se tråd fra i fjor på Conti VC6, også de gir angivelig svakere regen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

1317142119

Jeg kan ikke sammenligne Continental og Nokian med i3, siden jeg bare har kjørt i3 på Nokian. Men jeg kan sammenligne Continental og Nokian på en bensinbil med "litt" bredere dekk enn i3 har.

Min uformelle konklusjonen er at Nokian suger hestek*k. Det slipper så fort man ser på gasspedalen på bar asfalt og ABS slår inn alt for tidlig - dette gjelder både bensinbilen og i3. Continental (kun testet på bensinbilen) har merkbart bedre grep på bar asfalt (våt og tørr) og jeg har i tillegg til gode å sette meg fast på ubrøytede hytteveier hvor man nesten vader i snøen.

Man må selv vurdere om det er godt nok sammenligningsgrunnlag, men mtp at Nokian oppfører seg likt på både tynne og brede dekk, så hadde jeg valgt Continental hvis jeg fikk velge da jeg kjøpte i3. Nokian er like ræva som i3 sin adaptive cruise control.

hELgenen

Takker så langt - da har jeg hentet inn priser hos noen lokale på
Nokian R3,Bridgestone NV og Tri-Ace Snow White II samt kikket litt
på tester og dokumentasjon på disse

Jeg tror - ut fra det jeg leser - så er R3 det mykeste dekket og også det som
er best på is,snø og dårligst på våt asfalt. Fordi dette dekket er mykest vil jeg også tro
det er her elektronikken får størst problemer med regen.
Blizzak dekket er en ok allrounder - kjenner det fra før og foruten på våt asfalt hvor
jeg har opplevd en nesten ulykke pga. sleng  - så synes jeg det fungerer ok
Sist ut er Tri-Ace. Det reklameres for long life dekk, så
her snakker nok om et hardere vinterdekk enn de 2 andre vil jeg anta selv om de
skryter av "nordisk versjon og gummi"
Videre vil jeg anta at her fungerer regen bra. Det er også aller best på våt asfalt
av de 3 ifølge dokumentasjonen jeg har lest. Vil tro det er dårligst på is og kanskje også på snø.

Prisforskjellen er relativt liten - Tri Ace dekket er billigst, men det er ikke store beløpet
en egentlig snakker om. Så pris vil jeg ikke legge vekt på - når det kommer til vinterdekk
så er også min holdning at kun det beste er godt nok.

i3 blir brukt til pendling og den eneste snøen dekkene vil møte er som regel fra huset og opp
til hovedveien - veiene saltes så mye at 90% av tiden vil nok veien være snøfri, tørr eller våt
gjennom vinteren. Så egenskapene på våt asfalt er faktisk svært viktig - så sånn sett
står jeg her og teller på fingrene om jeg skal gå for Blizzak eller det uprøvde "billigmerket Tri Ace
Nankang er uaktuellt da dette dekket kom sist ut i en test jeg leste.
Continental var håpløst å få tak hos de lokale sjappene så det faller gjennom allerede der.

Alt hadde vært enklere med prøvekjøring, men det er dessverre ikke mulig.
Hører gjerne fra noen med erfaring fra R3 eller Tri-Ace

Samco

Har kjøpt tri ace på min I3 får se hvordan vinteren går med disse.

hELgenen

Hva slags pris fikk du på tri ace?
Fungerer regen?

Samco

Første vinteren med i3 kjører fortsatt med sommer dekk. Må komme tilbake på den. Litt under 7000 lagt om på felg.

Trond.m

Er det meg det er noe galt med som synes Nokian dekkene er helt utmerket. Kjørte forrige vinter med de på en i3S. Det er klart man merker at de er myke, men velger man en myk kjørestil så kjører man etter min vurdering tryggere med de enn med deg gamle Bridgestone dekkene. Men det er klart jeg gjerne skulle hatt 175 eller 195 bredde. Det var jo i gamle dager man gikk ned i dimensjon på vinterhjulene. Så det ergrer meg litt at ikke BMW har fått til dette, men markedet forvi3S er vel for lite til at dekkprodusentene vil lage det.
Kanskje det blir endret etterhvert nå som 175 / 195 bredde også leveres til i3 med sportspakke.

Egil Fonn

Jeg synes også at Nokian r2 dekkene er helt grei til mitt vinter bruk. Jeg kjører mest på snødekte veier om vinteren. Er enig i at de er myk og ustabil på tørre veier i forhold til sommerdekkene. Dette gjelder alle vinter dekk i større og mindre grad. For de som kjører mye på bart veidekke om vinteren er Nokian r2 dekkene ikke de beste.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA