Skrevet av Emne: Easee / Tibber ladestasjon  (Lest 42961 ganger)

cscheiene

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 15
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #375 på: Fredag 14. Juni 2019, klokken 10:11 »
Svar fra Tibber: For biler der vi ikke vet batteristatus, så må biltype registreres i appen.
Dermed vet vi batteristørrelsen, og ut fra ladehastighet vet vi da hvor lenge bilen maksimalt må lade. Vi kan da utsatte ladingen til billigere timer.

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13422
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #376 på: Fredag 14. Juni 2019, klokken 11:02 »
Lurer litt på hvordan de skal få til smartlading på biler som ikke er "online" Hvordan kan Easee laderen vite når den skal starte? Klarer den lese av batteriprosent eller gjenværende tid å lade fra bilen?
Ladestasjoner kan få SOC fra bilen.

Det finnes ingen mulighet for å hente ut den informasjonen når man AC-lader. Kun ved hurtiglading/DC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5000
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #377 på: Fredag 14. Juni 2019, klokken 12:40 »
Så man får SOC over type2 men kun ved DC lading blir vel det riktige da. I så fall vil vel Easee ha en utfordring.

Jeg er uansett ikke interessert i smartlading via ladeboks, siden jeg ikke vil at Easee skal kutte strøm til bilen når den forvarmer om vinteren. Men det er jo dumt for biler som easee ikke kan integrere med da.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Joltus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1298
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #378 på: Fredag 14. Juni 2019, klokken 14:56 »
Er det type 2 om man lader med chademo eller ccs da?

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5000
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #379 på: Fredag 14. Juni 2019, klokken 15:37 »
Er det type 2 om man lader med chademo eller ccs da?
Forskjellen mellom pluggene er vel to ekstra DC plugger for combo. Men så vidt jeg vet kommuniserer CCS ladere med en variant av homeplug. Kanskje det er det Easee satser på?
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5811
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #380 på: Fredag 14. Juni 2019, klokken 19:30 »
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System

Ser ut som det er samme type kommunikasjonsstandard tilgjengelig ved AC og DC (high level), men kanskje de enkle ladeboksene våre kun bruker den som heter "basic signalling"?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Erik Ola Ulvestad

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 158
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #381 på: Fredag 14. Juni 2019, klokken 22:57 »
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System

Ser ut som det er samme type kommunikasjonsstandard tilgjengelig ved AC og DC (high level), men kanskje de enkle ladeboksene våre kun bruker den som heter "basic signalling"?
Nja...Altså, Easee kommuniserar ikkje med bilen direkte men via internett som app styring for dei bilmodellar som har fungerande app api. Resten er 'i mørket' og kun veileda av max batterikapasitet, dersom oppgitt til ladeboksen ( laderobot, ha ha).

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5000
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #382 på: Lørdag 15. Juni 2019, klokken 07:23 »
Nja...Altså, Easee kommuniserar ikkje med bilen direkte men via internett som app styring for dei bilmodellar som har fungerande app api. Resten er 'i mørket' og kun veileda av max batterikapasitet, dersom oppgitt til ladeboksen ( laderobot, ha ha).

Nja, easee må som ett minimum vite gjenstående batterikapasitet og SOC for å kunne beregne gjenstående ladetid. Easee kan og starte lading av bilen direkte (testet på vår i3). Alternativt må den få ladetid fra bilen.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Sør

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 72
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #383 på: ſøndag 16. Juni 2019, klokken 12:51 »
Ser ut som at boksen har fått en oppdatering nå. Wi-Fi er tilgjengelig, og jeg kan aktivere 3-fas. Har ikke fått testet enda mot bilen da den ikke er hjemme nå.
BMW i3 FC 94Ah

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5811
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #384 på: Mandag 17. Juni 2019, klokken 09:17 »
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System

Ser ut som det er samme type kommunikasjonsstandard tilgjengelig ved AC og DC (high level), men kanskje de enkle ladeboksene våre kun bruker den som heter "basic signalling"?
Nja...Altså, Easee kommuniserar ikkje med bilen direkte men via internett som app styring for dei bilmodellar som har fungerande app api. Resten er 'i mørket' og kun veileda av max batterikapasitet, dersom oppgitt til ladeboksen ( laderobot, ha ha).

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Skjønner det, men med mer avansert logikk i laderen hadde det neppe vært noe problem å hente SoC.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Lars C. Krogenæs

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2249
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #385 på: Mandag 17. Juni 2019, klokken 10:20 »
Skjønner det, men med mer avansert logikk i laderen hadde det neppe vært noe problem å hente SoC.

Easee laderen har supermye logikk og er ISO 15118 klar. Den er også som en datamaskin og det er programvaren som avgjør hva den kan og ikke kan. Den er teknisk sett klar for kommunikasjon med bilene men det krever at bilen på sin side er klar til å gjøre det samme. Det er ikke tilfelle i dag.

Les mer om ISO 15118 her: https://v2g-clarity.com/knowledgebase/what-is-iso-15118/
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

rerell

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 18
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #386 på: Mandag 17. Juni 2019, klokken 19:01 »
Jeg er uansett ikke interessert i smartlading via ladeboks, siden jeg ikke vil at Easee skal kutte strøm til bilen når den forvarmer om vinteren.
I den senaste SW-uppdateringen finns (förutom uppkoppling till WiFi) en ny inställning "power management". Där kan man välja att laddaren gör 6A tillgängligt efter att laddning (skulle ha?) stoppat, just för att kunna använda förvärmning, som jag förstår det.

Burger

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1037
  • Have spacesuit, will travel.
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #387 på: Mandag 17. Juni 2019, klokken 19:08 »
Det er jo på rett vei, Leaf-en trekker over 10A ved forvarming, men 6A er bedre enn 0A.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

elbilen1

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #388 på: Tirsdag 18. Juni 2019, klokken 01:51 »
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System

Ser ut som det er samme type kommunikasjonsstandard tilgjengelig ved AC og DC (high level), men kanskje de enkle ladeboksene våre kun bruker den som heter "basic signalling"?
Nja...Altså, Easee kommuniserar ikkje med bilen direkte men via internett som app styring for dei bilmodellar som har fungerande app api. Resten er 'i mørket' og kun veileda av max batterikapasitet, dersom oppgitt til ladeboksen ( laderobot, ha ha).

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Skjønner det, men med mer avansert logikk i laderen hadde det neppe vært noe problem å hente SoC.

fått testet denne?

Fikk min easee idag  :+1: og skal monteres imorgen!
Fungerer wifi opptimalt nå? har version 0.99

Noen som vet om det går ann å montere fast ladeplugg fra undersiden ? ser det er innføring for kabel

takker for svar

Cral

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 421
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #389 på: Tirsdag 18. Juni 2019, klokken 06:47 »
Noen som vet om det går ann å montere fast ladeplugg fra undersiden ? ser det er innføring for kabel

Du kan sette den opp til å lase kabelen fast. Ikke helt fast kabel, men funksjonsmessig likt.

~Cral

2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt - straks til salgs.
2019 Kia eNiro