Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Info! Nå!!!

Startet av ToWalkOrDrive, fredag 24. august 2018, klokken 18:38

« forrige - neste »

Pingle

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 10. november 2018, klokken 15:18
Sitat fra: daktari på lørdag 10. november 2018, klokken 15:11
Downsizing som gjør at alle 6- og 8-sylindrede motorer erstattes med kjipe 4-sylindrede gjør at de forsøker å emulere dette allikevel. Enten sylindre som Volvo eller slagvolum som Audi.

Syns det er en ok tilnærming Audi gjør.
F.eks A6 Allroad kom med 4 forskjellige effektuttak av 3,0TDI-motoren. Du kunne vel muligens skille de utifra fargene på TDI-bokstavene. Nå blir det 40,45,50 og 55.
Bortsett fra at det kunne vært kjekt å kunne gange med gitt faktor, og fått omtrentlig effekt
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

PionerThink

Imponerende ladefart de har oppnådd på e-Tron i det minste:
https://electrek.co/2018/12/18/audi-e-tron-155-kw-fast-charge-rate/
Selv om rekkevidden ikke er så lang så trengs det ikke lange pausene på Ionity-laderne i hvertfall ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Imagine

Sitat fra: PionerThink på onsdag 19. desember 2018, klokken 09:23
Imponerende ladefart de har oppnådd på e-Tron i det minste:
https://electrek.co/2018/12/18/audi-e-tron-155-kw-fast-charge-rate/
Selv om rekkevidden ikke er så lang så trengs det ikke lange pausene på Ionity-laderne i hvertfall ;)

Må si jeg ble gledelig overrasket over at det nå er en i larvik og en i lillesand, samt en ved gol. Det er der jeg kjører mest langturer.
Larvik er halvveis til hytta. Det betyr at jeg fint kan kjøre raskt til og fra hytta selv med båthenger og lade i larvik om forbruket blir skyhøyt.

hemi

Imagine og jeg har veddemål nå på antall biler regga i norge

Han sier over 3500, jeg sier under.

Vi vedder i kjent bærumsstil bobler.

PF

Ryktes at det bare er e1 igjen av lanseringsmodellene nå også, så går visst unna i rykende fart i følge min kontakt. Så bare de klarer å levere så er nok 3500 regga allerede til sommeren.
Antar at det er selvsagt hvor boblene kommer fra?

trd-73

Det tviler jeg på, de har jo nettop gått tom for grå, regner med det er en del sorte igjen.

Counterpointer

Sitat fra: Flobben på onsdag 19. desember 2018, klokken 16:00
Antar at det er selvsagt hvor boblene kommer fra?
Bør vel være Bollinger i elbilsammenheng. Ikke cava eller prosecco hvertfall 

Øyvind.h

Sitat fra: Flobben på onsdag 19. desember 2018, klokken 16:00
Ryktes at det bare er e1 igjen av lanseringsmodellene nå også, så går visst unna i rykende fart i følge min kontakt. Så bare de klarer å levere så er nok 3500 regga allerede til sommeren.
Antar at det er selvsagt hvor boblene kommer fra?
En med nr 1450 eller noe sånt har fått valget. Kun typhoon grå utsolgt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Crown

Ja jeg har ca 1200 og de ringte i morges, kun grå som ikke var å få. Lurer på hvor langt ned på listen de må for å få solgt de smurfeblå... Jeg venter på konfiguratoren :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Imagine

#369
Sitat fra: hemi på onsdag 19. desember 2018, klokken 15:44
Imagine og jeg har veddemål nå på antall biler regga i norge

Han sier over 3500, jeg sier under.

Vi vedder i kjent bærumsstil bobler.

Yes, det er riktig. Det avhenger av når de klarer å levere egenspec. Vet vi hvor mange advanced intro-biler det er?
Jeg tipper lanseringsmodeller i mars (limited og edition one) fort blir 600-1000 biler, de har god tid på å selge de og de er nesten utsolgt for limited (edition one er en annen sak) mulig advanced intro leveres april og mai? Så egenspec fra juni og utover. Er ganske mange på egenspec. Halvparten av de tipper jeg kjøper. Og tenk på alle som potensielt tilkommer etter å ha prøvekjørt. Og nye kunder utover året når de første bilene ankommer trafikkbildet. Tror den blir populær jeg. Ikke Model 3 populær, men kanskje mer Model S-populær.

Så jeg står for at jeg tror de leverer flere enn 3500 biler i løpet av 2019.  ;)

Orbit

Nederland forventer levering i februar for e-tron (ca som her i Norge). Interessant at de også opererer med rekkeviddetall for EQC allerede.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

De oppgir også rekkevidde for i-Pace under WLTP, så skal vel kanskje ta en sammenligning med en teskje salt....

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Stikkkontakt

Sitat fra: Orbit på torsdag 20. desember 2018, klokken 09:18
Nederland forventer levering i februar for e-tron (ca som her i Norge). Interessant at de også opererer med rekkeviddetall for EQC allerede.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

De oppgir også rekkevidde for i-Pace under WLTP, så skal vel kanskje ta en sammenligning med en teskje salt....

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Like interessant for EQC er prisen.

Svolar

#372
Audi etron er nok en veldig bra bil. Grunnen til at jeg hopper av er egentlig frykten for hvordan det blir å hurtiglade bilen.
Med så mye som 60k-75k nye elbiler bare i 2019, kommer det til å bli helt mayhem på hurtigladeplassene.
Kombinasjonen:
- Lite ladeplasser
- Dårlig ladekultur
- Biler som må parkeres på tvers for lade
- Biler som får kalde batterier i ladekøen
- 60k-75k flere elbiler i 2019
- 'Eldre' elbiler med maks 50 KW

Noen vil kunne kjøre rett til hytta og lade der andre ikke. Med 25 mil til hytta og ren motorvei i 80% prosent av strekket pluss oppover siste biten vil jeg være sikker på at jeg når frem uten å lade uansett føre og forhold.


Jon65

Sitat fra: Svolar på torsdag 20. desember 2018, klokken 14:38
Noen vil kunne kjøre rett til hytta og lade der andre ikke. Med 25 mil til hytta og ren motorvei i 80% prosent av strekket pluss oppover siste biten vil jeg være sikker på at jeg når frem uten å lade uansett føre og forhold.
Hvis man har hytte på ca 1000moh og man skal løfte 3000kg til hytta, kan det stemme at det går med drøye 10kwh der slik at rekkevidden blir redusert ca 11-12%?

chiller

Sitat fra: Jon65 på fredag 21. desember 2018, klokken 15:16
Sitat fra: Svolar på torsdag 20. desember 2018, klokken 14:38
Noen vil kunne kjøre rett til hytta og lade der andre ikke. Med 25 mil til hytta og ren motorvei i 80% prosent av strekket pluss oppover siste biten vil jeg være sikker på at jeg når frem uten å lade uansett føre og forhold.
Hvis man har hytte på ca 1000moh og man skal løfte 3000kg til hytta, kan det stemme at det går med drøye 10kwh der slik at rekkevidden blir redusert ca 11-12%?

Ja, å løfte 3000kg opp 1000 meter koster 8.17 kWh.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA