Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Info! Nå!!!

Startet av ToWalkOrDrive, fredag 24. august 2018, klokken 18:38

« forrige - neste »

Svolar

Sitat fra: chiller på fredag 21. desember 2018, klokken 15:25
Sitat fra: Jon65 på fredag 21. desember 2018, klokken 15:16
Sitat fra: Svolar på torsdag 20. desember 2018, klokken 14:38
Noen vil kunne kjøre rett til hytta og lade der andre ikke. Med 25 mil til hytta og ren motorvei i 80% prosent av strekket pluss oppover siste biten vil jeg være sikker på at jeg når frem uten å lade uansett føre og forhold.
Hvis man har hytte på ca 1000moh og man skal løfte 3000kg til hytta, kan det stemme at det går med drøye 10kwh der slik at rekkevidden blir redusert ca 11-12%?

Ja, å løfte 3000kg opp 1000 meter koster 8.17 kWh.

Så med kjøring er det noe slikt?

82 kwh totalt - 10 kwh for kjøring siste strekket
- 5 kwh igjen/buffer
67 kwh/ 250 km = 268 w/km på motorvei i 110-120. Neh
Abu dahbi i 21 grader med perfekte forhold. Ja. Det går nok.


leifesen

Sitter på gjerdet og vurderer E-Tron/ModelX/I-Pace. Heller mot E-tron grunnet bagasjerom og 150kw. (Og pris opp mot Tesla så klart.)

Da er det rekkevidde det står mest på for meg.

Min målestokk er å komme meg fra Oslo til Geilo (220 km) med fullastet bil (skiboks, kone og to barn) på vinterstid. Jeg synes det er vanskelig å tolke "opp til 400km rekkevidde etter WLTP". Noen som kan hjelpe meg med å forstå hvor realistisk dette vil være?

Øyvind.h

22 mil bør være helt problemfritt selv med full bil, takboks og - 20 ute.
For å slite med 22 mil på fullt batteri må du på med takboksen og ut på motorvei i 150..
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tellus

Og skulle du få alle uværs mor rett i fleisen og blir usikker på om du kommer frem så tar du en kopp kaffe på en av de mange ladestasjonene på veien.

99 av 100 ganger  skal denne turen være helt uproblematisk.

Imagine

Det som spiser mest rekkevidde er hastigheter over 110km/t. Oslo-Geilo går det gjerne 60-80 på glatte dager og 80-100 noen strekker. Så 22 mil i hastigheter under 100km/t bør nok gå i all slags kulde og vær. Og er man usikker så er det bare å lade i 10-20 minutter. Man stopper alltid en gang på veien uansett, så man kan like greit ta det ved en ladestasjon ved behov.

eisa01

Sitat fra: leifesen på tirsdag 01. januar 2019, klokken 21:44
Sitter på gjerdet og vurderer E-Tron/ModelX/I-Pace. Heller mot E-tron grunnet bagasjerom og 150kw. (Og pris opp mot Tesla så klart.)
Det som er relevant å se på er ladefart i km/minutt. Hvis bilen har et høyt forbruk må man lade lengre for samme rekkevidde, eller ved høyere effekt.

daktari

Med skiboks på motorvei kan du nok forvente rett over 3 kWh/mil, samme som I-pacen vår. Fart betyr mye, til Geilo går det vel ikke så ofte i over 100. Våte veier trekker mye.
Eks. nå med en god medvind (30-40 km?) sørover fra fjellet fikk jeg snitt på 23 kWh/mil, brukte 56%. Oppover hadde jeg 32 kWh/mil og brukte 72% på 18 mil. Det var også våte veier oppover og 5-10 grader kaldere, men batteriet var ferdig forvarmet.
Så ja, Oslo-Geilo vil nok stort sett alltid gå fint uten lading forutsatt ganske så fullt batteri og "ligge i køen".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

leifesen

Takk for svar, folkens! Veldig nyttig. Da virker rekkevidden å være innafor. Har jo også fått med meg at det virker som Ionity-ladere vil komme i stort monn fremover.

Noe av det jeg liker med Tesla er kontrollpanelet og den sømløse koblingen mot Google Maps. Noen som har inntrykk av hvordan Carplay mot iphone vil funke her? Helt uaktuelt å bruke Audis navigasjonssystem  ;)

jamez

Kommer vel andre 150kW ladere enn Ionity etterhvert også.

Orbit

Da er de tyske siden for Audi sitt ladenettverk (dvs roaming med andre leverandører) på plass. Kartet er tynt i Norge, da de bare har avtale med Ionity så langt. Det er to typer abonnement: City (€4,95/mnd) og Transit (€17,95/mnd, storbruker). Månedsprisen dekker kun medlemskap. Første året er gratis medlemsavgift med e-tron.

I tillegg kommer ladepriser per land, varierende mellom fastpris per lading, minutt- eller kWh-prising. Merk at dette er prisene for tyske kunder; ikke sikkert de bruker samme prismodell for oss i Norge. Men generelt ser det gunstigst ut (for tyskere) i Norge å betale direkte til ladeoperatøren.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amatøren

Skal de ha månedsbeløp (abonnement) så kommer jeg ikke til å gå på den. Dyrt nok med Car-Net og sikkert også Audi sin versjon for styring av lading og klima, så lite jeg hurtiglader så kan jeg heller ordne med betalingsordning med de aktuelle tilbydere (som jeg allerede ikke har).

Sorry Audi, der driter dere dere ut igjen.....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øyvind.h

Skjønner ikke helt poenget med abonnement annet enn å forsøke å låse brukerne inn. Gir jo blanke i om jeg må betale 95 eller 150 når jeg skal tanke opp batteriet. Det viktigste er god effekt og god tilgjengelighet.

Ser et annet interessant aspekt - blokkeringsavgift fra 61. minutt. Altså ikke avhengig av belegg eller at bilen er ferdig, men fast avgift etter 61 minutter lading (avgiften er ikke beskrevet i detalj og gjelder ikke alle land).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

trd-73

Lurer på hvorfor det står 140kW og ikke 150kW?

Blade Runner

Noen som vil testkjøre e-tron ?
ElBil24 inviterer brukere av Facebook e-tron forum til test i neste uke.

PF

Sitat fra: Blade Runner på mandag 07. januar 2019, klokken 19:36
Noen som vil testkjøre e-tron ?
ElBil24 inviterer brukere av Facebook e-tron forum til test i neste uke.

Og all den sutringen og konspirasjonsteoriene på facebook gruppa om at møller ikke turte og låne ut osv, så viser det seg at de allerede er i dialog og har planene klare. Teslabjørn får først lånt mot slutten av mnd pga. At han drar til usa for å prøve modell 3.
Heldigvis litt bedre stemning her inne.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA