Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Info! Nå!!!

Startet av ToWalkOrDrive, fredag 24. august 2018, klokken 18:38

« forrige - neste »

chargedup

For å få disse opptil 60K er bilen nødt til å være registrert og eiet av en person eller firma i Sverige.
Sannsynligvis har de nok tenkt på det at et svensk firma kan kjøpe bilen og deretter videreselge bilen dagen etter, samtidig som de mottar supermiljöbilspremie. Tipper at det er som i artikkelen der de nevner at bilen eies minst 1 år før bilen kan selges og samtidig motta supermiljöbilspremie.

Dersom bilen eies av svensk privatperson må privatpersonen betale full pris (ink mva) når han kjøper bilen. Deretter kan ha få tilbakebetalt opptil 60K. Når svensken selger bilen, selges den ink mva og denne får ikke en nordmann tilbake ved å ta bilen ut av EU. Dermed blir bilens pris relativt høy i forhold til norske priser på en så ny bil.
Eksempelet i artikkelen viser til det at et firma eier bilen (og leaser den bort). Et firma kjøper bilen ink mva og får tilbakebetalt opptil 60K i sverige. Når bilen selges til en nordmann (så lenge selger er firma) og han tar bilen ut av EU, kan nordmannen få tilbake mva for kjøpsprisen. Mva er mellom 19% og 25% på innkjøpsprisen og derfor de som kjøper nyere importbiler (fossilbiler også, men da må de betale norsk mva ved innførsel) ofte ser etter biler som har vært eid av firma.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Pingle

Høres ut som om man burde ha opprettet elbil leasing og export ab. Med norske bruktpriser og svenske subsidier skal det godt gjøre å tape penger om så på å sette bilen i en låve i 12 mnd.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Trond.m

Sitat fra: Pingle på onsdag 31. oktober 2018, klokken 15:11
Høres ut som om man burde ha opprettet elbil leasing og export ab. Med norske bruktpriser og svenske subsidier skal det godt gjøre å tape penger om så på å sette bilen i en låve i 12 mnd.
Tja, vet ikke om det er lønnsomt å sette en bil til 1 million på en låve. Etter et år kan det komme kampanjer og forbedringer som gjør at verdifallet spises opp av subsidien på 60.000 SEK. Men Kona og e-Niro høres det ikke så dumt ut  ;)

Pingle

#348
Med fare for dobbeltposting (den er en snau måned gammel):
https://www.autocar.co.uk/car-review/audi/e-tron/first-drives/audi-e-tron-2019-prototype-review

Håper noen får produksjonsvarianten til testbenken snart;)
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Orbit

Ref å kjøpe e-tron i Sverige: Tesla Club Sweden har samlet tilbakemeldinger fra sine medlemmer, inkl prisindikasjon i Sverige. Der er det tre utstyrsnivåer, hvor det dyreste gir det meste av utstyr (selv om det ser ut som f.eks. dobbel ladeluke og rattvarme kommer på toppen av dette igjen). Innholdet i pakkene er på lenken ovenfor. Det gir i alle fall en indikasjon på hvor de norske prisene kan havne; startprisen er i alle fall rimelig lik :

  • Base,  ca 885.000 SEK = 653.500 NOK (eks mva)
  • Proline, ca 954.000 SEK = 704.500 NOK (eks mva)
  • Vorsprung, ca 1.100.000 SEK = 812.000 NOK (eks mva)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

pberg

Noen som forresten har sett noe bilder av midtkonsollen bak uten 4-soners klima? Er den fremdeles like svær?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

samotholt

Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

samotholt

Bildet over er med klima bak, bare med svart skjerm. Går dessverre ikke å redigere eller slette  >:(
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Stikkkontakt

goingelectric.de skrives det at Audi-forhandler i Tyskland har bekreftet at det kommer en e-tron 50 Quattro ca 6 mnd etter 55.
71kwh batteri.

Øggen

Ette å ha sett, og prøve sete i bilen nærma vi oss...
Men, stygt redd typisk Audi prising og pakkeløsninge, gjer at "min bil og slik ej vil ha den" ikkje kjem under 850000.

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Trond.m

#355
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 09. november 2018, klokken 23:35
goingelectric.de skrives det at Audi-forhandler i Tyskland har bekreftet at det kommer en e-tron 50 Quattro ca 6 mnd etter 55.
71kwh batteri.
Noen som vet hvorfor den kalles 55 ? 

På de svenske Audi sidene hadde de en ordliste relatert til e-tron. Kan forklaringen ligge i at det er en 5,5 liter såkalt effektmodul. Det de kaller effektmodul høres vel ut til å være en avansert vekselretter ??
Mao.. e-Tron med 5,5 L effektmodul derav e-tron 55 ...er jeg helt på jordet ?

«Högenergibatteriet levererar likström. Elmotorerna använder trefasström. Därför är alla elmotorer anslutna till en effektmodul som omvandlar elektriciteten. Med en volym på 5,5 liter och en vikt på 8 kg är effektmodulerna till Audi e-tron väldigt kompakta. Båda har ett sätt att övervaka elmotorn och är integrerade i temperaturhanteringssystemet för de elektriska enheterna. De är mycket dynamiska, läser av sensordata 10 000 gånger per sekund och skickar ut aktuella värden för elmotorerna»

De har også en merkelig forklaring på varmepumpe, hvor det høres ut som at den ikke finnes, siden den ikke er en separat fysisk komponent:

«
En värmepump kan värma upp och kyla ned mycket effektivt genom att absorbera värme från omgivningen. I Audi e-tron använder den spillvärme från elektriska komponenter för att transportera hela 3 kW termisk energi. Värmepumpen är inte en separat fysisk komponent, utan snarare en behovsdriven anslutning mellan kylvätskekretsen och lågtemperaturkretsen.»

vegardg

Sitat fra: TM på lørdag 10. november 2018, klokken 13:28
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 09. november 2018, klokken 23:35
goingelectric.de skrives det at Audi-forhandler i Tyskland har bekreftet at det kommer en e-tron 50 Quattro ca 6 mnd etter 55.
71kwh batteri.
Noen som vet hvorfor den kalles 55 ? 

På de svenske Audi sidene hadde de en ordliste relatert til e-tron. Kan forklaringen ligge i at det er en 5,5 liter såkalt effektmodul. Det de kaller effektmodul høres vel ut til å være en avansert vekselretter ??
Mao.. e-Tron med 5,5 L effektmodul derav e-tron 55 ...er jeg helt på jordet ?
Ja.

https://www.dinside.no/motor/her-ble-vi-forvirret-audi/68624634

Stikkkontakt

Sitat fra: TM på lørdag 10. november 2018, klokken 13:28
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 09. november 2018, klokken 23:35
goingelectric.de skrives det at Audi-forhandler i Tyskland har bekreftet at det kommer en e-tron 50 Quattro ca 6 mnd etter 55.
71kwh batteri.
Noen som vet hvorfor den kalles 55 ? 

På de svenske Audi sidene hadde de en ordliste relatert til e-tron. Kan forklaringen ligge i at det er en 5,5 liter såkalt effektmodul. Det de kaller effektmodul høres vel ut til å være en avansert vekselretter ??
Mao.. e-Tron med 5,5 L effektmodul derav e-tron 55 ...er jeg helt på jordet ?

Ja. Du er helt på jordet.
55 er der hvor 360 hk passer inn i Audis nye terminologi/nomenklatur som angir hestekrefter.

30: 81 bis 96 kw
35: 110 bis 120 kW
40: 125 bis 150 kW
45: 169 bis 185 kW
50: 210 bis 230 kW
55: 245 bis 275 kW
60: 320 bis 338 kW
65: derzeit nicht besetzt
70: mehr als 400 kW

Dette er ganske likt systemet Volvo har hatt i flere år med f.eks D3, T5 og T8 som gir en relativ forklaring på motoreffekt. Antall sylindre og slagvolum gir dette ingen forklaring på og det har vært mye klaging på akkurat det.

daktari

Downsizing som gjør at alle 6- og 8-sylindrede motorer erstattes med kjipe 4-sylindrede gjør at de forsøker å emulere dette allikevel. Enten sylindre som Volvo eller slagvolum som Audi.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på lørdag 10. november 2018, klokken 15:11
Downsizing som gjør at alle 6- og 8-sylindrede motorer erstattes med kjipe 4-sylindrede gjør at de forsøker å emulere dette allikevel. Enten sylindre som Volvo eller slagvolum som Audi.

Syns det er en ok tilnærming Audi gjør.
F.eks A6 Allroad kom med 4 forskjellige effektuttak av 3,0TDI-motoren. Du kunne vel muligens skille de utifra fargene på TDI-bokstavene. Nå blir det 40,45,50 og 55.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA