Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Info! Nå!!!

Startet av ToWalkOrDrive, fredag 24. august 2018, klokken 18:38

« forrige - neste »

JorEl

Sitat fra: olemartin på onsdag 19. september 2018, klokken 22:41
Sitat fra: lhosar på onsdag 19. september 2018, klokken 20:55
Vanskelig å ikke være skuffet over det Audi har levert i lanseringen. Ikke noe relevant nytt. Innpakningen og utrustningen er Audi som forventet i klassen A6+.

Hvis alle rykter stemmer så skal det mye til om kombinasjonen av lavere batterikapasitet, svakere aerodynamikk og høy vekt ikke fører til noe lavere rekkevidde enn konkurrentene (TMX, TMS, iPace). Kanskje kan de ta igjen noe på bedre motorer, regenerering og temperaturstyring.

Selv synes jeg det er vanskelig å konkludere med noe som helst før en får testresultater og erfaringsrapporter.

Jeg er langt fra skuffet. Ok, sannsynligvis vil bilen ha litt kortere rekkevidde, men det er det eneste negative jeg har jeg har hørt og sett så langt.

Får jeg en elbil med tysk kvalitet som har over 400 km rekkevidde så er jeg fornøyd.
Er vel egentlig enig med deg, selv om jeg kanskje er en teslafanboy. Solid bil, ok ytelse og rekkevidde. Akserelasjon er superbra om man ikke hadde Tesla som konkurrent. Tror ikke Audi har satset så mye på denne bilen. Litt som E-golf. Putt på et batteri og el-drivverk så er man med på det "grønne laget".
Audi/VW har vel ikke så mye trang til å utvikle elbilbransjen. De følger med fordi de må. De føler seg tvunget til det.
Håper de taper på å hale ut tiden...

Men ok, kan man kjøre 40mil og man bygger ut ladenettverket, så må jo denne bilen være velkommen hos elbilfolket. Synes noen gjør seg skuffet over en helt grei prestasjon.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Ulle

Sitat fra: JorEl på torsdag 20. september 2018, klokken 00:00
Sitat fra: olemartin på onsdag 19. september 2018, klokken 22:41
Sitat fra: lhosar på onsdag 19. september 2018, klokken 20:55
Vanskelig å ikke være skuffet over det Audi har levert i lanseringen. Ikke noe relevant nytt. Innpakningen og utrustningen er Audi som forventet i klassen A6+.

Hvis alle rykter stemmer så skal det mye til om kombinasjonen av lavere batterikapasitet, svakere aerodynamikk og høy vekt ikke fører til noe lavere rekkevidde enn konkurrentene (TMX, TMS, iPace). Kanskje kan de ta igjen noe på bedre motorer, regenerering og temperaturstyring.

Selv synes jeg det er vanskelig å konkludere med noe som helst før en får testresultater og erfaringsrapporter.

Jeg er langt fra skuffet. Ok, sannsynligvis vil bilen ha litt kortere rekkevidde, men det er det eneste negative jeg har jeg har hørt og sett så langt.

Får jeg en elbil med tysk kvalitet som har over 400 km rekkevidde så er jeg fornøyd.
Er vel egentlig enig med deg, selv om jeg kanskje er en teslafanboy. Solid bil, ok ytelse og rekkevidde. Akserelasjon er superbra om man ikke hadde Tesla som konkurrent. Tror ikke Audi har satset så mye på denne bilen. Litt som E-golf. Putt på et batteri og el-drivverk så er man med på det "grønne laget".
Audi/VW har vel ikke så mye trang til å utvikle elbilbransjen. De følger med fordi de må. De føler seg tvunget til det.
Håper de taper på å hale ut tiden...

Men ok, kan man kjøre 40mil og man bygger ut ladenettverket, så må jo denne bilen være velkommen hos elbilfolket. Synes noen gjør seg skuffet over en helt grei prestasjon.

+1 på denne.

Skuffelsen tror jeg bunner i et avvik mellom forventningene Audis PR-apparat og opprinnelige konseptbil har bygd opp om noe nytt og revolusjonerende, og det faktum at det som leveres er en elbil som er helt på det jevne og på alle måter er trygt forankret i øvre midtsjikt av VAGs interne modellhierarki heller enn å bringe noe nytt til torgs. Helt på linje med egolfen. Litt usexy.

Tesla må nok også ta noe av skylden ved å ha flyttet grenser ved hver eneste nylansering og dermed skapt visse forventninger om at tyskerne nå også ville overgå både Tesla og seg selv; i tillegg til å levere på alt det Tesla (ennå) ikke makter hva gjelder byggekvalitet, valgmuligheter og serviceapparat m.m.

Dessverre tror jeg VAG sin strategi om å hale ut tiden vil lykkes økonomisk sett og at de vil selge både fossil og elbiler i bøtter og spann; selv om de ikke leverer et så bra produkt som de kunne ha klart. Så får vi bare krysse fingrene for at Tesla overlever og klarer å få orden på produksjon og service sånn at de kan fortsette å presse frem endring hos de etablerte merkene.

Som kjøper av elektrisk familiebil neste 6-12mnd tror jeg likevel at jeg ender opp med en e-tron i mangel av bedre elektriske alternativer. Det fremstår som et trygt og greit valg, bilen dekker behovet og vil forhåpentligvis ha høy etterspørsel på bruktmarkedet og et moderat verdifall. Alternativet blir evt. å vente på iX3 som virker å bli ennå mer på det jevne, men kanskje billigere.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

turfsurf

Slagordet til Audi er «forsprang gjennom teknikk».

De har gått hardt ut og reklamert for denne, skryter av lav aerodynamikk og høy effektivitet. Og så leverer de ikke en gang noe som er på par med 6 år gamle biler.

De bygger en bil som de alltid her gjort, det eneste nye de introduserer er kamera for sidespeil. De utnytter ikke noen av fordelene med elbil. Ikke  cab forward, ingen utnyttelse av plassen under panseret, trangt i baksetet (midten), middels akselerasjon og lav toppfart.

Derfor blir folk skuffet. Audi kunne gjort mere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Touring

Er det mulig å bli kvitt den tesla propagandaen i forumet?

JorEl

Ulle; -Som kjøper av elektrisk familiebil neste 6-12mnd tror jeg likevel at jeg ender opp med en e-tron i mangel av bedre elektriske alternativer.

Om 6-12mnd har vi kanskje fått sett Tesla sin model Y. Tesla trenger ikke kjøpe batterier av noen, og har et "forsprang gjennom teknikk" når det gjelder drivverk og data-implementering. Samtidig lærer de hele tiden. Og de lager biler som ser moderne og sexy ut.

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Sitat fra: Touring på torsdag 20. september 2018, klokken 06:21
Er det mulig å bli kvitt den tesla propagandaen i forumet?
Propaganda er bevisst manipulering av folks følelser og tanker ved hjelp av sterke virkemidler for å fremme bestemte oppfatninger og handlingsmønstre.

Tyskerne har vel historisk vært flinke til nettopp dette. :)
Tesla reklamerer ikke, de stoler på fornøyde kunder og Musk-Magi. Jeg er til og med fornøyd med Tesla, selv om jeg ikke eier en enda. :laugh:

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

SurSnasen

Sitat fra: JorEl på torsdag 20. september 2018, klokken 06:44
Tyskerne har vel historisk vært flinke til nettopp dette. :)
Tesla reklamerer ikke, de stoler på fornøyde kunder og Musk-Magi. Jeg er til og med fornøyd med Tesla, selv om jeg ikke eier en enda. :laugh:

Helt riktig. Tyskerne var gode på propaganda for 75 år siden. Deretter tok amerikanerne over...

Tesla reklamerer definitivt. Kjøper seg inn på utstillingstid på kjøpesentre, plasserer visningslokaler på strategiske (dyre) steder, kjører på med henvisningskampanjer for å "kjøpe" eierne etc.

Men nok om Tesla. Jeg er definitivt ikke med på å være skuffet over Audis lansering. Hva er det folk egentlig forventer? At bilen skal kjøre 600++ kilometer på en lading uten å måtte hypermile? Et radikalt (og upraktisk) design? Noen spesielle features?

Alt i alt ble jeg heller mer positiv etter tirsdagens seanse, selv om jeg hadde sett for meg prisen ble litt lavere og Edition One-fargen behøver å ses på en demobil eller testpaneler før jeg kan bestemme meg. Ellers virker bilen å være langt mer gjennomført enn sin amerikanske konkurrent, selv om det gjenstår å se hvordan e-tron faktisk blir å kjøre og å eie.

Espen Hugaas Andersen

#187
Kan ikke si jeg var spesielt skuffet over lanseringen. Den var sånn ca som forventet. Det som overrasket meg mest var at stylingen var gjort så kjedelig. Mye mer spennende på konseptbilen.

Den mest skuffende "Tesla-killeren" hittil har vært EQC, i mitt syn.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

4Matic Fanatic

Sitat fra: JorEl på torsdag 20. september 2018, klokken 06:32
Om 6-12mnd har vi kanskje fått sett Tesla sin model Y. Tesla trenger ikke kjøpe batterier av noen, og har et "forsprang gjennom teknikk" når det gjelder drivverk og data-implementering. Samtidig lærer de hele tiden. Og de lager biler som ser moderne og sexy ut.
Model Y? Hvor lenge er det siden Modell 3 ble presentert, og hvor mange er levert i Norge av disse nå?
Det nærmer seg et halvt år siden I-Pace ble presentert, og selv med forsinkelsene der er de første bilene nå levert og flere på vei.

Tesla har forsprang på elbilerfaring, men de har lite å lære Audi, MB og andre når det gjelder å produsere biler.

Svolar


Etronen var hypet og var helt rå konsept bil. Etterhvert har den blitt mer standard. Jeg er en smule skuffet. Mulig at de ikke ville gå all the way all den tid de skal selge fossil bilene. Om fossil direktørene reagerte på at etron skulle slå rs modellene på aks feks. Blir spennende å få høre hva som er netto batteri og hvor effektiv den er. Det kan jo hende den er mye raskere i mellomregisteret enn fra null til hundre...

THE

Jeg forstår heller ikke skuffelsen over eTron. Det er jo en fullblods Audi, og som elbil er den definitivt i toppsiktet når det gjelder ytelser, rekkevidde, plass, tilhengerkapasitet og hurtigladeeffekt.

Når Audi i tillegg har bygd opp en fabrikk med ganske bra produksjonskapasitet for å produsere bilen, og den er priset lavere enn Tesla X75D, så kan jeg ikke se at det er mye å være skuffet over. Foreløpig er det som er skuffende mangel på 150+ kW hurtigladenettverk, men det kommer.

Det som Audi og Jaguar har vist med eTron og iPace er etter min mening veldig bra. Det jeg er skikkelig skuffet over er de flaue forsøkene til BMW og Mercedes på å lansere elbiler. Jeg kan ikke forstå at noen heller vil stå på venteliste for iX3 eller EQC i stedet for å kjøpe eTron eller iPace (eller Tesla for den saks skyld).

Personlig har jeg aldri hatt sansen for Audi, og synes det er ganske kjedelige biler utseendemessig (skal vel være forsiktig meg å uttale meg om design som kjører rundt i en Tesla X....), men eTron Edition One vil definitivt lyse opp på veien. Håper vi får se en del blå eTron på veiene utover vinteren. eTron er definitivt et godt og viktig tilskudd til utvalget av elbiler. Jeg tror at eTron, iPace, Kona, Niro og Tesla Model 3 for alvor vil bety at skifte fra fossilbil til elbil er i gang i Norge. Og det er jo ikke alt for lenge til Nissan Leaf 60 kWh kommer heller.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øyvind.h

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 20. september 2018, klokken 08:31
Hvor lenge er det siden Modell 3 ble presentert, og hvor mange er levert i Norge av disse nå?
Det nærmer seg et halvt år siden I-Pace ble presentert, og selv med forsinkelsene der er de første bilene nå levert og flere på vei.

Tesla har forsprang på elbilerfaring, men de har lite å lære Audi, MB og andre når det gjelder å produsere biler.

At Tesla har mye å lære når det gjelder produksjon er jeg helt enig i. Men det bør også nevnes at M3 produseres i et større antall enn I-Pace og E-tron tilsammen. At vi ikke har fått M3 til Norge betyr ikke at den ikke produseres. Tesla skalerer for flere hundre tusen M3 årlig. I-Pace og E-tron skal vel skaleres for noen titusener i året?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Svolar på torsdag 20. september 2018, klokken 08:41
Om fossil direktørene reagerte på at etron skulle slå rs modellene på aks feks. Blir spennende å få høre hva som er netto batteri og hvor effektiv den er. Det kan jo hende den er mye raskere i mellomregisteret enn fra null til hundre...

Akkurat det skuffet meg også. Men det betyr vel antakelig at de kommer med en S og en RS versjon av E-tron og derfor lager standardversjonen såpass treg? Håper det kommer en S-versjon ganske kjapt!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

4Matic Fanatic

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. september 2018, klokken 08:51
Tesla skalerer for flere hundre tusen M3 årlig. I-Pace og E-tron skal vel skaleres for noen titusener i året?
Det verserer vel flere tall her, jeg reagerte mer på denne imaginere MY som stadig dukker opp - omtrent som VW IQ og hele MB EQ-serien. Når man snakker om å velge mellom elbiler må man forholde seg til det som kan leveres , ikke vage fremtidsvyer.

Øyvind.h

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 20. september 2018, klokken 09:00
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. september 2018, klokken 08:51
Tesla skalerer for flere hundre tusen M3 årlig. I-Pace og E-tron skal vel skaleres for noen titusener i året?
Det verserer vel flere tall her, jeg reagerte mer på denne imaginere MY som stadig dukker opp - omtrent som VW IQ og hele MB EQ-serien. Når man snakker om å velge mellom elbiler må man forholde seg til det som kan leveres , ikke vage fremtidsvyer.

Ja enig i at Model Y ikke er i nærheten av å kunne brukes som alternativt kjøp per i dag. Den ligger flere år frem i tid. Andre produsenter kan komme på banen med hittil ukjente modeller og få dem ut i markedet før vi ser Model Y i Norge. Teslas situasjon og etterspørsel har skylden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA