Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Info! Nå!!!

Startet av ToWalkOrDrive, fredag 24. august 2018, klokken 18:38

« forrige - neste »

Tellus

Sitat fra: Ulle på onsdag 19. september 2018, klokken 01:43

Beregnet på måten over er forskjellen i beregnet luftmotstand mellom etron og ipace innenfor 2.5% som i praksis må anses om identisk gitt den ikke helt nøyaktige angivelsen av frontareal, mens fra model X og opp til etron skiller det en økt motstand på rundt 8.6% i favør tesla. Når vi da vet at ipace har wltp 470 og brutto 90 kwh/netto 84 kwh og e-tron visstnok har 95kwh brutto/83.6kwh netto så burde WLTP for etron bli rundt 450-460km forutsatt tilsvarende effektivitet på motor, regen og rullemotstand. Evt. forskjeller i vekt i disfavør etron burde ikke spille veldig stor rolle.


Rullemotstand er mer eller mindre direkte proposjonalt med vekt og en god del av WLTP syklusen kjøres på lave hastigheter. Med andre ord utgjør rullemotstand en god del av WLTP scoren. E-tron veier en del mer enn I-Pace og har vel marginalt mindre batteri hvis vi legger til grunn de siste tallene som er oppgitt. Forventer derfor at e-tron får litt lavere WLTP rekkevidde enn I-Pace.

Nå kan det selvfølgelig hende at e-tron har en mer effektiv drivlinje og at av den grunn vil score høyere.

Dessverre settes ikke WLTP rekkevidden av en uavhengig tredjepart. Slik sett er det ikke alltid er lett å sammenligne tallene. For Ampera-E f.eks. er WLTP tallet satt alt for lavt av en eller annen grunn. Sikkert fordi verken Opel eller GM bryr seg med å teste og hiver derfor inn et tall som er på den absolutte sikre siden.

xyzzy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 19. september 2018, klokken 09:28
Sitat fra: Crown på onsdag 19. september 2018, klokken 08:08Ja det er Hyundai Ioniq du tenker på, ikke sant? ;)
Model 3 er en del bedre på luftmotstand enn Ioniq. Men Ioniq har en klar andreplass, og så har man Model S på tredjeplass.

Sitat fra: Crown på onsdag 19. september 2018, klokken 08:08Nei vi kommer nok til å kjøpe etron og kose oss glugg i hjel med den, selger Outbacken og Leafen og beholder Ioniqen i tillegg. Men det kommer til å gjøre veldig vondt å se på det jeg tror blir dobbelt forbruk på etron i forhold til Ioniqen på akkurat samme kjøringen. (Leafen bruker 30% mer). SUV-karosseformen har sine begrensninger uansett hvordan man snur og vender på det, særlig når farten øker. Model X som en kollega har er jo til tider oppe i tregangen hva jeg bruker på Ioniqen.
Det høres usannsynlig ut, om man sammenligner epler med epler. Jeg kjørte tur-retur Kroatia med Model X i sommer; totalt havnet jeg på 233 Wh/km over 6000 km, og selv de etappene der hastigheten nærmet seg et snitt på 140 km/t, så var jeg ikke over 300 Wh/km. Bruker Ioniq under 100 Wh/km i 140 km/t?

Jeg har ikke kjørt Ioniq i 140 km/t, men om sommeren (ca 25 grader) kjører jeg en 200 km tur - E6 nedover mot svenskekysten, med mye 110 - på rundt 120 Wh/km.

Crown

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 19. september 2018, klokken 09:28
Sitat fra: Crown på onsdag 19. september 2018, klokken 08:08Ja det er Hyundai Ioniq du tenker på, ikke sant? ;)
Model 3 er en del bedre på luftmotstand enn Ioniq. Men Ioniq har en klar andreplass, og så har man Model S på tredjeplass.
Men fortsatt har Model 3 høyere forbruk enn Ioniq.
Sitat
Det høres usannsynlig ut, om man sammenligner epler med epler. Jeg kjørte tur-retur Kroatia med Model X i sommer; totalt havnet jeg på 233 Wh/km over 6000 km, og selv de etappene der hastigheten nærmet seg et snitt på 140 km/t, så var jeg ikke over 300 Wh/km. Bruker Ioniq under 100 Wh/km i 140 km/t?

Nei, var heller ikke snakk om det, vi snakker Norge, i dette spesielle tilfellet småkjøring om vinteren, jeg hadde da 1,4 i snitt og han med X langt over 3. Ioniq bryr seg også heller omtrent ingenting om det er mye bakker så lenge start/stopp er på samme høyde. Hadde 1,05 i snitt Bergen-Oslo sist jeg kjørte der, riktignok perfekt elbilvær og alene i bilen. Endte på snitt 1,12 i sommer med stappfull bil og 2500km på kryss og tvers (i Norge).

Men tilbake til etron, forferdelig spent på det endelige forbruket der ja, og dessverre litt skeptisk!
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Ulle

#168
Sitat fra: Crown på onsdag 19. september 2018, klokken 08:08
Sitat fra: Ulle på onsdag 19. september 2018, klokken 01:43

Fra model s og opp til etron skiller hele 29% - men som ekstra feilkilde må det legges til at dette ikke er SUV slik at det er større sannsynlighet for avvik i proposjonene maks bredde og snittbredde slik at det kan tenkes et større avvik her. Likevel er det liten tvil om hvilket bilmerke og hvilken bil spesielt som fremstår som mest effektiv mht luftmotstand og dermed totalt (audi a6 har cw ned til 0.24 så tyskerne kan de også..).

Ja det er Hyundai Ioniq du tenker på, ikke sant? ;)


Hehe, ioniq burde selvfølgelig blitt nevnt her, men det skaper ikke samme engasjement hos merkevennene.

Spøk til side så var poenget å sammenligne biler av noenlunde samme form og størrelse (model s med under tvil) - at småbiler med «miljø-design» har god effektivitet opp mot en fullsize SUV eller sedan er jo ikke helt uventet. Når det er sagt så har ioniq samme CW som model s på 0.24, så det er forskjell i frontareal og rullemotstand (aka mindre bil) som gjør susen. Mercedes CLA har CW helt ned i 0.22; burde mao vært elektrifisert istedenfor kassebilen b250e.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

z4rd

Noen som har plukket opp informasjon/detaljer vedrørende bakkeklaring på e-tron?

I mailen som er sendt står følgende:

SitatVed kjøring på motorveien senkes bilen med så mye som 26 millimeter for å forbedre stabiliteten og aerodynamikken, da dette bidrar til å gi maksimal rekkevidde. I offroad-modus kan bilen heve seg hele 35 millimeter. Dersom sjåføren også aktiverer Lift-funksjonen i Audi drive select, heves bilen med ytterligere 15 millimeter.

Men hva er laveste kontra høyeste bakkeklaring?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: Ulle på onsdag 19. september 2018, klokken 17:57
Mercedes CLA har CW helt ned i 0.22; burde mao vært elektrifisert istedenfor kassebilen b250e.
Mercedes CLA skryter på seg litt god Cw verdi. De testene jeg har sett hvor det har vært målt så er den godt over f.eks Model S.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

Fant det nå! Bakkeklaring er oppgitt til 172mm.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Pingle

Sitat fra: z4rd på onsdag 19. september 2018, klokken 18:56
Fant det nå! Bakkeklaring er oppgitt til 172mm.
Maks? Min? "standard?
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

geear

Sitat fra: Pingle på onsdag 19. september 2018, klokken 19:56
Sitat fra: z4rd på onsdag 19. september 2018, klokken 18:56
Fant det nå! Bakkeklaring er oppgitt til 172mm.
Maks? Min? "standard?
I "normal" kan det virke som. TU skriver:

SitatUnder kjøring vil bilen automatisk senke og heve seg, med inntil 26 millimeter på motorvei, og 35 millimeter i off-road-modus. Hensikten er å gjøre bilen mer aerodynamisk når det går fort, og gi bedre bakkeklaring når du kjører i terrenget. Bakkeklaringen er i utgangspunktet 172 millimeter.

https://www.tu.no/artikler/na-er-audis-forste-elbil-lansert-den-norske-prisen-er-endelig-bekreftet/446339

lhosar

Vanskelig å ikke være skuffet over det Audi har levert i lanseringen. Ikke noe relevant nytt. Innpakningen og utrustningen er Audi som forventet i klassen A6+.

Hvis alle rykter stemmer så skal det mye til om kombinasjonen av lavere batterikapasitet, svakere aerodynamikk og høy vekt ikke fører til noe lavere rekkevidde enn konkurrentene (TMX, TMS, iPace). Kanskje kan de ta igjen noe på bedre motorer, regenerering og temperaturstyring.

Selv synes jeg det er vanskelig å konkludere med noe som helst før en får testresultater og erfaringsrapporter.

daktari

Jeg er også spent på bagasjerommet dimensjoner. I-pace er 4,68 lang vs 4,9, altså snaue 22 cm.
Hjulavstanden til e-tron er  ørlite kortere enn I-pace, 7 cm.
Men Audi har vesentlig lenger panser enn I-pace, så kan godt tenkes at de 22 cm forskjell i lengde faktisk kommer i fronten, ikke bak. I-pace har et dypt bagasjerom på ca 100 cm.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Bagasjerommet på e-tron er 108 cm dypt, 105 cm bredt.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Sitat fra: Orbit på onsdag 19. september 2018, klokken 21:59
Bagasjerommet på e-tron[/url] er 108 cm dypt, 105 cm bredt.
Bra! Vet du hva høyden er? Noen mål jeg har tatt:

Trunk depth (minimum)   I-pace 94 Model S 107
Trunk depth (maximum)   I-pace 99 Model S 110
Trunk width (minimum)   I-pace 105  Model S 98
Trunk width (maximum)   I-pace 106 Model S 167
Trunk height (to cover/curtain)   I-pace 46   Model S   45
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

olemartin

Sitat fra: lhosar på onsdag 19. september 2018, klokken 20:55
Vanskelig å ikke være skuffet over det Audi har levert i lanseringen. Ikke noe relevant nytt. Innpakningen og utrustningen er Audi som forventet i klassen A6+.

Hvis alle rykter stemmer så skal det mye til om kombinasjonen av lavere batterikapasitet, svakere aerodynamikk og høy vekt ikke fører til noe lavere rekkevidde enn konkurrentene (TMX, TMS, iPace). Kanskje kan de ta igjen noe på bedre motorer, regenerering og temperaturstyring.

Selv synes jeg det er vanskelig å konkludere med noe som helst før en får testresultater og erfaringsrapporter.

Jeg er langt fra skuffet. Ok, sannsynligvis vil bilen ha litt kortere rekkevidde, men det er det eneste negative jeg har jeg har hørt og sett så langt.

Får jeg en elbil med tysk kvalitet som har over 400 km rekkevidde så er jeg fornøyd.

hemi

regner det blir som på min P85D, evnt drømmer om, altså 34-36 mil med normal kjøring i praksis, 150KW lading blir gull.

Stå bak leaf med varme batterier på lader, ikke så gull.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA