Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Info! Nå!!!

Startet av ToWalkOrDrive, fredag 24. august 2018, klokken 18:38

« forrige - neste »

ELefant

Uenig i at pris og grunnpakke er skuffende! Jeg har hele tiden forventet at en godt over snittet spekket (les mye utstyr!) ville koste rundt 850'. Dette er vel fremdeles (som startpris) ca.50`over I-Pace, og da er mitt valg lett! E-tron slår I-Pace solid på bagasjeplass, og rekkevidden vil jeg tro i praksis blir lik. Tesla X100D er betydelig dyrere, men har noe mer rekkevidde (5-10%). Men dette vurderer vi sikkert forskjellig, så . . .

HalvorV

Enig med siste taler, Tysk premium til prisen av et par Koreanske billigbiler er godt innafor.
Markedet er veldig greit sånn... de som ikke liker det som tilbys kjøper noe annet.
Tesla Model Y Perfomance

forzaman

Sitat fra: ELefant på tirsdag 18. september 2018, klokken 18:34
Uenig i at pris og grunnpakke er skuffende! Jeg har hele tiden forventet at en godt over snittet spekket (les mye utstyr!) ville koste rundt 850'. Dette er vel fremdeles (som startpris) ca.50`over I-Pace, og da er mitt valg lett! E-tron slår I-Pace solid på bagasjeplass, og rekkevidden vil jeg tro i praksis blir lik. Tesla X100D er betydelig dyrere, men har noe mer rekkevidde (5-10%). Men dette vurderer vi sikkert forskjellig, så . . .

Helt enig. Tysk premium koster over snittet, og vil alltid gjøre det. Tror folk glemmer hva premium betyr. Prøvesatt Hyundai Kona her forleden, og man snakker om to forskjellige ligaer. Kvalitet og komfort koster. Sånn er det bare.

rfagerdal

Sitat fra: forzaman på tirsdag 18. september 2018, klokken 18:55
Sitat fra: ELefant på tirsdag 18. september 2018, klokken 18:34
Uenig i at pris og grunnpakke er skuffende! Jeg har hele tiden forventet at en godt over snittet spekket (les mye utstyr!) ville koste rundt 850'. Dette er vel fremdeles (som startpris) ca.50`over I-Pace, og da er mitt valg lett! E-tron slår I-Pace solid på bagasjeplass, og rekkevidden vil jeg tro i praksis blir lik. Tesla X100D er betydelig dyrere, men har noe mer rekkevidde (5-10%). Men dette vurderer vi sikkert forskjellig, så . . .

Helt enig. Tysk premium koster over snittet, og vil alltid gjøre det. Tror folk glemmer hva premium betyr. Prøvesatt Hyundai Kona her forleden, og man snakker om to forskjellige ligaer. Kvalitet og komfort koster. Sånn er det bare.

Jepp, er helt sant det du sier. Lånte svigermor sin kona forgje helg og kvaliteten er deretter hva prisen er. Men det en får igjen i rekkevidde er noe annet.

Kjører bensin drikkende Audi til vanlig og det er en helt annen verden med komfort og kvalitet, ikke minst quattro systemet. Gode nyheter for oss som elsker quattro nå som det er det gamle systemet på e-tron igjen som favoriserer bakhjulene!

z4rd

#154
ELefant: Hvordan slår e-tron i-Pace solid på bagasjerom?

e-tron har 600 bak, mens i-Pace har 656. De har henholdsvis 60 og 27 foran. Dette er offisielle tall fra begge produsentene.

En annen ting som nevnes her er at TMX 100D er betydelig dyrere. Min påstand er at prisforskjellen ikke er så stor når bilene er ferdigspecca :)

Rekkeviddeforskjellen er nok nærmere 10% +
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hovik

Sitat fra: Orbit på mandag 03. september 2018, klokken 20:04
Motorfabrikken i Ungarn er så langt skalert for 400 motorer om dagen, dvs tilsvarende 200 biler. Det gir igjen ca 4-5000 biler i måneden.

Planlagt produksjon er rundt 200 biler dagen, https://www.youtube.com/watch?v=K0IgjCk1KwQ&feature=youtu.be&t=678 . Stemmer godt med #motorer.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

Pingle

#156
Sitat fra: z4rd på tirsdag 18. september 2018, klokken 19:09
Hvordan slår e-tron i-Pace solid på bagasjerom?

e-tron har 600 bak mens i-Pace har 656.
Det er vel fortsatt noe usikkert hvordan begge måler, men VAG har tradisjonelt målt til topp av seteryggen. Jeg har i allefall sett ipacevideo (lagd av jaguar) med 500l opp til topp av seterygg. Det hinter om forskjellig målemetode, der jag måler til taket, noe som ikke er å anbefale uten sikkerhetsnett.

Edit: det bør vel også nevnes for etron at inntil 60l foran krever at man ikke bruker lappesaker (og 600l bak at man ikke bruker reservehjul?). Om dette rr tilsvarende for ipace også er jeg usikker på.

Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

mortys

Sitat fra: rfagerdal
Gode nyheter for oss som elsker quattro nå som det er det gamle systemet på e-tron igjen som favoriserer bakhjulene!

./pirkemodus
Her er det ikke snakk om noe gammelt system, men 2 separate motorer med elektronisk styring/synkronisering og har veldig lite med torsen-diffen å gjøre.
quattro er ikke annet enn en merkevare for Audi og forteller ikke annet at bilen har 4wd...ikke hvilken. Første Audi med 40:60 fordeling med torsen-diff var RS4 B7 som kom i 2006

Magnus Hansen

Greit å minne om at litermål for bagasjerom dessverre er svært vanskelig å sammenligne grunnet forskjellige målemetoder og stor kreativitet blant produsentene.


https://www.google.no/amp/s/www.cars.com/amp/articles/cargo-specs-be-careful-what-you-compare-1420696442243/


Jeg vil tro etron er en god del større enn IPace i praksis.

ELefant

z4rd: har du sett bagasjerommet på I-Pace? Hadde med min samboer for å se på bilen, og vi var enige om at det umulig kunne være større en min 2013 Mazda 6 sedan (snaut 500 liter). En gedigen skuffelse, men bilen er flott! Skulle ønske Audi var like modig på design. Er rimelig sikker på at E-tron i praksis er 15-20% større en I-Pace, og bilen er jo også nærmere Tesla X en I-Pace i størrelse. De videoene som viser bagasjerommet på Audien viser (slik jeg ser det) et bredt og høyt bagasjerom. Dybden er vanskelig å se. Min påstand er at Tesla model X 100 D vil ligge ca.100` over i pris. Vi får se

Mr Oizo


Orbit

Sitat fra: Trabekelverket på fredag 14. september 2018, klokken 20:43
Håper vi får vite WLTP og netto/brutto batteri på E-tron nå til uka?
Har ikke funnet tilsvarende data hos Audi selv, men dette ser tilforlatelig ut (95 kWh brutto, 83,6 kWh netto):
Sitat fra: https://www.electrive.net/2018/09/18/audi-e-tron-erster-deutscher-tesla-fighter-startet-durch/Kapazität von stattlichen 95 kWh (nutzbar sind 83,6 kWh)

Men dette er i direkte konflikt med det DinSide tidligere har referert:
Sitat fra: https://www.dinside.no/motor/siste-nytt-om-audi-e-tron/69737045Som bruker har du da 95 kWh kapasitet til rådighet, selv om batteripakken utover dette har en god sikkerhetsbuffer i både topp og bunn.

– Vi kommuniserer alltid den kapasiteten som forbrukeren vil ha til rådighet, forteller Johannes Foth fra utviklingsavdelingen da jeg spurte om dette er den totale kapasiteten.

Han bekrefter med dette at kapasiteten er større, uten å fortelle hvor mye. Da jeg regnet meg fram til 103,68 kWh, fikk jeg likevel et bekreftende nikk og smil i retur.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ulle

Hyggelig å få se hvordan bilen ser ut uten kamuflasje, men det mangler fortsatt på de viktige tekniske detaljene - LES faktisk rekkevidde. "Over 400km wltp" er bare trist.

Det som har kommet er eksakte mål på bilen så da er det mulig å gjøre en grovregning av luftmotstanden sammenlignet med konkurrentene. Luftmotstand fremkommer som Cw*A det vil si Cw-verdi (aka CD-verdi) multiplisert med frontareal. Nå vil selvfølgelig det faktiske frontarealet bero på hvor mye bilen smalner fra bredeste punkt, men antatt at proporsjonene er sånn noenlunde like kan bilens høyde + bredde brukes som et uttrykk for frontareal (selv om det selvfølgelig gir et for høyt tall).

Beregnet frontareal
E-tron: Bredde 1935 mm * Høyde 1629 mm = 3,15 m2
i-Pace: Bredde 1890 mm * Høyde 1560 mm = 2,95 m²
Model X: Bredde 1999 mm * Høyde 1684 mm = 3,37 m²
Model S: Bredde 1964 mm * Høyde 1445 mm = 2,84 m²

Beregnet Cw*A
Cw*A etron = 3,15 * 0,28 = 0,88
Cw*A i-Pace = 2,95 * 0,29 = 0,86
Cw*A Model X = 3,37 * 0,24 = 0,81
Cw*A Model S = 2,84 * 0,24 = 0,68

Beregnet på måten over er forskjellen i beregnet luftmotstand mellom etron og ipace innenfor 2.5% som i praksis må anses om identisk gitt den ikke helt nøyaktige angivelsen av frontareal, mens fra model X og opp til etron skiller det en økt motstand på rundt 8.6% i favør tesla. Når vi da vet at ipace har wltp 470 og brutto 90 kwh/netto 84 kwh og e-tron visstnok har 95kwh brutto/83.6kwh netto så burde WLTP for etron bli rundt 450-460km forutsatt tilsvarende effektivitet på motor, regen og rullemotstand. Evt. forskjeller i vekt i disfavør etron burde ikke spille veldig stor rolle.

Fra model s og opp til etron skiller hele 29% - men som ekstra feilkilde må det legges til at dette ikke er SUV slik at det er større sannsynlighet for avvik i proposjonene maks bredde og snittbredde slik at det kan tenkes et større avvik her. Likevel er det liten tvil om hvilket bilmerke og hvilken bil spesielt som fremstår som mest effektiv mht luftmotstand og dermed totalt (audi a6 har cw ned til 0.24 så tyskerne kan de også..).

Et off-topic punkt som er interessant er at audi tilsynelatende har nesten dobbelt så stor buffer netto-brutto batterikapasitet som jaguar. Kan kanskje tenkes at det er nødvendig for å kunne lade hardere (150kw vs 100kw) evt. om man kan klare seg med "dårligere celler" dvs celler av mer ujevn produksjonskvalitet når man ikke belaster de like hardt og dermed kan få ned totalkostnadene selv om batteriet brutto er større?
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Crown

Sitat fra: Ulle på onsdag 19. september 2018, klokken 01:43

Fra model s og opp til etron skiller hele 29% - men som ekstra feilkilde må det legges til at dette ikke er SUV slik at det er større sannsynlighet for avvik i proposjonene maks bredde og snittbredde slik at det kan tenkes et større avvik her. Likevel er det liten tvil om hvilket bilmerke og hvilken bil spesielt som fremstår som mest effektiv mht luftmotstand og dermed totalt (audi a6 har cw ned til 0.24 så tyskerne kan de også..).

Ja det er Hyundai Ioniq du tenker på, ikke sant? ;)

Nei vi kommer nok til å kjøpe etron og kose oss glugg i hjel med den, selger Outbacken og Leafen og beholder Ioniqen i tillegg. Men det kommer til å gjøre veldig vondt å se på det jeg tror blir dobbelt forbruk på etron i forhold til Ioniqen på akkurat samme kjøringen. (Leafen bruker 30% mer). SUV-karosseformen har sine begrensninger uansett hvordan man snur og vender på det, særlig når farten øker. Model X som en kollega har er jo til tider oppe i tregangen hva jeg bruker på Ioniqen.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Crown på onsdag 19. september 2018, klokken 08:08Ja det er Hyundai Ioniq du tenker på, ikke sant? ;)
Model 3 er en del bedre på luftmotstand enn Ioniq. Men Ioniq har en klar andreplass, og så har man Model S på tredjeplass.

Sitat fra: Crown på onsdag 19. september 2018, klokken 08:08Nei vi kommer nok til å kjøpe etron og kose oss glugg i hjel med den, selger Outbacken og Leafen og beholder Ioniqen i tillegg. Men det kommer til å gjøre veldig vondt å se på det jeg tror blir dobbelt forbruk på etron i forhold til Ioniqen på akkurat samme kjøringen. (Leafen bruker 30% mer). SUV-karosseformen har sine begrensninger uansett hvordan man snur og vender på det, særlig når farten øker. Model X som en kollega har er jo til tider oppe i tregangen hva jeg bruker på Ioniqen.
Det høres usannsynlig ut, om man sammenligner epler med epler. Jeg kjørte tur-retur Kroatia med Model X i sommer; totalt havnet jeg på 233 Wh/km over 6000 km, og selv de etappene der hastigheten nærmet seg et snitt på 140 km/t, så var jeg ikke over 300 Wh/km. Bruker Ioniq under 100 Wh/km i 140 km/t?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA