Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Info! Nå!!!

Startet av ToWalkOrDrive, fredag 24. august 2018, klokken 18:38

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: Pingle på tirsdag 18. september 2018, klokken 09:26

Ser ellers at Dinside anfører at førsteutgaven (edition one, som kommer først, iflg dinside.no) kommer i blå farve, mens Electrek sitt bilde tyder på at farven er grå.

Grå i USA.
Blå i Europa

JorgenM

Sitat fra: sfinxern på tirsdag 18. september 2018, klokken 08:56
Noen som vet hvor mange Ionity stasjoner som skal opp bare i Norge og når? Ser ut til at de blir tilknyttet CK stasjoner. Litt kjipt med 50kwh på Fortum/Grønn kontakt osv på langtur..

Hvordan er ekspansjonsplanene og hvor raskt kan vi se disse komme opp i landet vårt?
20 Ionity-stasjoner i Norge før 2021. Trolig enda flere etter det.
2 under bygging nå og neste skal være Rygge.

Ellers i Europa er 9 stasjoner åpnet og 12 for tiden under bygging. Se kart på https://ionity.eu/en/

Den ene gangen i året de fleste av oss trenger hurtiglading med 40 mil rekkevidde går det nok bra uansett om det er 50 eller 150kW :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

JorEl

Hakker ikke på oversettelsen din Pingle, men all lyd beveger seg jo i et 3dimensjonalt rom ;)
Ellers vil jeg gi honør til Audi for å prøve ut disse sidespeilene sine. Luftmotstanden blir jo mindre, så om de er gode å bruke er dette noe (godt)nytt
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Pingle

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 18. september 2018, klokken 09:30
Sitat fra: Pingle på tirsdag 18. september 2018, klokken 09:26

Ser ellers at Dinside anfører at førsteutgaven (edition one, som kommer først, iflg dinside.no) kommer i blå farve, mens Electrek sitt bilde tyder på at farven er grå.

Grå i USA.
Blå i Europa

Ser ut til at det ikke er bare farve som er forskjellig fra over dammen, men det er lov å håpe at det er en del som ikke er nevnt fra Audi Norge. Hvis ikke er dette en mindre utrustet versjon enn den amerikanske grunnmodellen som er 40k billigere:
Sitat
Audi e-tron 55 -som blir det fulle navnet, får blant annet følgende standardutstyr i Norge:
• Stor navigasjon, MMI Navigasjon Pluss• Regulerbar luftfjæring foran og bak
• Forberedelse for Audi Trådløs Lading
• Cruise control
• Parkeringssensor foran og bak
• 19 tommers aluminiumsfelger
• Audi Connect
• To elektriske varmere -oppgradert oppvarmingsfunksjon i kupéen
• Virtual cockpit
• Elektrisk bakluke
• Parkeringssystem foran og bak med omgivelsesvisning
• LED frontlys
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Stikkkontakt

Grunnutgaven i USA har blant annet følgende utstyr:
Audi pre sense city & side assist
Matrix design LED headlights
Bang & Olufsen 3D Premium sound system
Heated & ventilated front seats
MMI® Navigation with Virtual Cockpit Plus
Topview camera with virtual 3D
Leather upholstery

pofeet

#125
De konkurrerer i et helt annet marked og med en helt annen kjøpegruppe i USA enn i Norge.

e-tron er dyr i USA, sammenlignet med hva du kan få til samme penge. Elbil har heller ikke samme gode fordeler i USA, og bensin er mye billigere. I USA er kjøp av elbil mer en "statement" enn kjøp pga økonomi.

eTRON begynner på $75k i USA. Du får en helt ny A6 med 340HK V6 (0-100km/h ~5.2s) og firehjulsstrekk fra $61k.

Pingle

Sitat fra: JorEl på tirsdag 18. september 2018, klokken 09:18
Sitat fra: Pingle på tirsdag 18. september 2018, klokken 08:56
Amerikanske priser iflg bilde på electrek.co:
Premium plus: $74800 (609620 med dagens kurs)
Inkluderer oppvarmede og ventilerte seter, navigasjon med "top view camera", integrert bompengebrikke, 3D B&O lydsystem, Audi presence basic med "side assist", Matrix-lys, boks til telefon med trådløs lading.
Prestige: $81800 (666670 med dagens kurs; 8,15)
Contour-stoler med massasjefunksjon, "driver assistance package" og HUD, "dual pane acoustic glass" med mørke sidevinduer bak, "power door closers".
Edition one:86700 (706605 med dagens kurs): Daytona gray farve, sort lær, 21-tommers felger, orange bremsekalipere, eksteriør med "alu optic trim", vulkangrå asketredetaljer i inventar, pluss en del hvor bilen står i veien.

Kilde: https://electrek.co/2018/09/17/audi-launches-e-tron-electric-suv-with-74000-starting-price/
Flott med masse ekstra utstyr for de som vil ha det. Tror jeg heller hadde gått for en Tesla X100D om jeg hadde hatt pengene..

1) Med amerikanske priser har man 150k fra edition one opp til TMX 100d. Med dagens kurs er TMX 75d like dyr som etron edition one.
2) Med amerikanske priser har man også 100k fra godt utstyrt "grunnpakke" til edition one- og 60k fra grunnpakke (i den grad premium plus er det) opp til en velutstyrt grunnpakke.

Dette gir en meg en mistanke om at etron prøver å prise seg inn i markedet under TMX i USA. Personlig føler jeg at jeg bare trenger hengerfeste og bagasjenett på den amerikanske mellommodellen, og så har jeg alt jeg kunne ønske meg.

Jeg er usikker på om Møller tenker likedan, eller om de heller tar litt ekstra for å melke en lang interessentliste godt. Jeg mener; med 5000 på reservasjonsliste, 100k i påslag for å få en trang mellomklassebil med god rekkevidde ved lansering, sml et år senere, er det norske markedet neppe et hvor man må konkurrere hardt på pris for å få solgt sine biler.
I og med at Audi Norge snakker om første leveranser i år, og Audi USA i annet kvartal  2019, er det neppe veldig stor sannsynlighet for at parallellimport ødelegger salget.
Det kan være de synes vi 5500 på reservasjonslisten har gjort nytten allerede - som reklame utenlands.

Jeg kommer til å følge spent med på om Etron utstyres som "premium plus" (eller dårligere), eller som prestige, eller litt av hvert. Per idag sitter jeg med følelsen at vi har fått langt dårlig eurokurs og en slankere pakke enn i alle fall USA.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Espen Hugaas Andersen

#127
Greit å huske at det er insentiver i USA som spiller inn på prisen. Hver bil som blir solgt løser ut ca 4 stk CARB kreditter, som VAG måtte ellers betalt $2500-$5000 per stk for. VAG får ikke selge fossilbilene sine i en del stater i USA uten tilstrekkelig antall CARB-kreditter.

Altså Audi kan selge e-tron med et tap på opp mot $20k i USA, og det vil fortsatt gi mening så lenge VAG har behov for CARB-kredittene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

Likte prisoversikten til Pingle. Jeg får vurdere på nytt. Synes at Audi må selge bilene sine til samme pris..
Skal vurdere både modelX og etron når jeg får se finansieringpakkene.%

Espen sine CARBs setter jo det hele i perspektiv..

Tesla må jo ha tjent mye penger på carb. Hvot mye kan Tesla få for TM3 CARBs mon tro?

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Crown

Sitat fra: JorEl på tirsdag 18. september 2018, klokken 12:45
Likte prisoversikten til Pingle. Jeg får vurdere på nytt. Synes at Audi må selge bilene sine til samme pris..
Skal vurdere både modelX og etron når jeg får se finansieringpakkene.%

Espen sine CARBs setter jo det hele i perspektiv..

Tesla må jo ha tjent mye penger på carb. Hvot mye kan Tesla få for TM3 CARBs mon tro?

Nå har vel ikke Tesla noen fossilbiler som da kan få lov til å selge fordi de selger elbiler :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Pingle

#130
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 18. september 2018, klokken 12:26
Greit å huske at det er insentiver i USA som spiller inn på prisen.
Altså Audi kan selge e-tron med et tap på opp mot $20k i USA, og det vil fortsatt gi mening så lenge VAG har behov for CARB-kredittene.
Det forklarer jo at ingen av punktene til premium plus og prestige er på listen fra Møller.
Og når regavgift og vrakpant legges til tysk pris (uten mva), kommer vi raskt på omtrent Møllers pris, gitt at tysk og norsk pakke ligner.
Siden CARB-poeng neppe øker med økende utstyrsnivå, kan vi jo håpe at pris for premium plus ikke er stygg, og at veien opp til Edition one ikke er mer enn 100k til.

Er det håp om avslag siden vi slipper amerikansk toll?
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Crown på tirsdag 18. september 2018, klokken 12:47Nå har vel ikke Tesla noen fossilbiler som da kan få lov til å selge fordi de selger elbiler :)
Tesla selger CARB kredittene til omkring $2500 per stk, noe de har fått inn hundrevis av millioner av dollar på siden 2012. Men markedet er nå ganske mettet, så man kan nok forvente at Tesla vil ikke få solgt de fleste kredittene fra Model 3. For Teslas del er det nok best å ikke selge til under $2500. Om de bare skulle dumpe alt de har av kreditter i markedet så ville nok prisen fort gå til null.

For VAG sin del er det et spørsmål om å enten finansiere Tesla ved å kjøpe kredittene deres til $2500, generere kredittene selv ved å selge elbiler/hydrogenbiler, eller kjøpe kredittene hos myndighetene for $5000. Det virker som de går for alternativ nr 2.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

SurSnasen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 18. september 2018, klokken 13:11
Nå har vel ikke Tesla noen fossilbiler som da kan få lov til å selge fordi de selger elbiler :)
Tesla selger CARB kredittene til omkring $2500 per stk, noe de har fått inn hundrevis av millioner av dollar på siden 2012. [/quote]

Med andre ord; Tesla profiterer på forurensning...

JorEl

Sitat fra: StianSalG på tirsdag 18. september 2018, klokken 13:38
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 18. september 2018, klokken 13:11
Nå har vel ikke Tesla noen fossilbiler som da kan få lov til å selge fordi de selger elbiler :)
Tesla selger CARB kredittene til omkring $2500 per stk, noe de har fått inn hundrevis av millioner av dollar på siden 2012.

Med andre ord; Tesla profiterer på forurensning...
[/quote]
..som de andre selskapene er frekke/dumme nok til å lage. På min og din bekostning. Lungene dine renser lufta for ICE-bilene.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

hemi

Bilen ser bra ut, liker faktisk også blåfargen

Virker som den innfrir, iaf det lille vi har sett

så får vi bare håpe de ikke bruker samme app og server som e-golf :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA