Kona EV får størst kritikk av samtlige elbiler når det gjelder komfort

Startet av Arthur Morgan, ons 15. aug 2018, kl. 17:57

« forrige - neste »

Crown

Sitat fra: Glan på tor 16. aug 2018, kl. 07:43
Ingen seriøs bilprodusent leverer nye biler med billige kina dekk.
Har faktisk aldri sett det tidligere fra noen merke.
Grunnen til at jeg ikke bestilte den var mangel på hengerfeste men etter å ha testet bensin versonen har jeg bestemt meg for at det ikke blir noe Hyundai for min del.

Nexen er ikke kinadekk da, men et Sør-Koreansk merke som har vært på markedet lenge. Ikke unaturlig at de originalmonteres på koreanske biler på linje med Kumho og Hankook. I og for seg ikke dårlige til sitt bruk, men til elbil-bruk er ikke denne typen ideell med tanke på karakteristikken med mye støy og relativt høy rullemotstand.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Øyvind.h

Tesla har fått kritikk for støynivå fra dag 1. Personlig synes jeg støynivået var akseptabelt, og støytesten som verserte sammenlignet epler mot pærer. Dvs forskjellige merker med forskjellige dekkdimensjoner og dekktyper.
Med 2016 Model S var det stille i kupeen, og selv om ny E-klasse nå i 2018 er stillere i kupeen enn Model S synes jeg fortsatt den er stille nok. Model X synes jeg støyer mer enn den skal, men kun tidvis og ved spesielle forhold. Eks dårlig asfalt og lav temperatur hvor dekkene er harde. Det er rett og slett ikke verd pengene for meg å bruke 10.000,- på støydemping, selv om det er en dyr bil.

Jeg har bestilt en Kia Niro og forventer vel omtrentlig de samme resultatene i den som Hyundai Kona. Det skal være ganske ille før jeg vil vurdere å bruke 10.000,- på støydemping, selv om det er en bitteliten sum sett i forhold til bilens kjøpspris. Er man av typen som plages veldig av støy er derimot 10.000,- vel anvendte penger. Ville mye heller kjøpt og støydempet enn å droppe kjøp pga dårlig støydemping.

For øvrig får oppfordringen min være at dersom man ikke er interessert i en bil finnes det mye annet man kan bruke tiden sin på enn å terpe på alt som er negativt. Hvis man ikke skal ha bilen forsvinner jo poenget med å gnage på alt som er negativt. Hvis ikke poenget er å gnage på andre forumdeltakere.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Einride

Støy er ekstremt subjektivt, men at ein liten bil til ca 330 000 kr med eit batteri på 64 kWh har spart inn på ting som støydemping burde vel ikkje overraske så voldsomt?

Når det er sagt, så er det ikkje slik at alle testar av Kona electric påpeikar voldsomt høgt støynivå, så det er neppe så gale som overskrifta i tråden her får det til å virke.

Me kjem mest sannsynleg til å bytte ut ei Mazda 6 stasjonsvogn som byrjar å bli ein del år, og den har eit heilt forferdeleg støynivå ved 70+ km/h! Så for vår del blir det mest sannsynlig ein forbedring. Prøvekøyrde både Kona i bensinutgåve og Niro PHEV, og ingen av dei var i nærheten av støynivået til Mazdaen ved høgare hastighetar. Alt sjølvsagt subjektivt sett (høyrt).

Spajderman

Jeg er enig i at kritikk er både lov og bra og at alle skal slippe til, selvsagt også de som ikke er positive til bilen, men det må forventes at det tas tak i av andre om man kommer med påstander som ikke holder vann.

Det er noen som tydeligvis er svært opptatt av å snakke Kona Electric ned og blant annet er veldig selektive med tanke på hvilke tester og hvilke deler av testene de viderefornidler, da må det være lov å forsøke å korrigere bildet som blir gitt uten at det ropes opp om personangrep og trolling.

Når argumentasjonen er helt usammenhengende og man plukker ut de delene man trenger uten å ta hensyn til fakta i det hele tatt og motparten inntar offerrollen så fort han blir motsagt blir det vanskelig å holde seriøse diskusjoner.

AndersK

Å gå fra Hyundai til Kia og forvente bedre kvalitet er som å gå fra Volkswagen til Skoda og forvente det samme.

02jan

Niro har 10cm lengre akselavstand....

1 cm lengre en  dagens octavia. Mulig octavia støyer mer en polo/golf?

Fikk bort mye dekkstøy ved å sette på gode Michelin dekk  på en Honda crv.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

moby666

Kona bråker ikke noe mer enn andre elbiler. Ca samme som egolf og IONIQ, som jeg har hatt tidligere.

Navl1

Sitat fra: moby666 på tor 16. aug 2018, kl. 22:04
Kona bråker ikke noe mer enn andre elbiler. Ca samme som egolf og IONIQ, som jeg har hatt tidligere.

Sikker på det? Ingen helseskader som følge av støy?  :laugh:
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Cral

Sitat fra: SKYNET på tor 16. aug 2018, kl. 14:49
Sitat fra: Cral på tor 16. aug 2018, kl. 07:16
Du kommer til å bli skuffet når sannhetene om Niro kommer frem, Skynet.
Fordi den kommer til og støye like mye mener du ?
Kilder takk.

Har du prøvekjørte fossilutgavene av Kona og Niro? Jeg har.

Det er to biler fra som er nesten like like som Skoda og VW som andre her har skrevet, hvor Kia er mer lik Skoda (eller egentlig Seat) mens Hyundai er mer lik VW (eller Skoda, om man sier at Kia som er den sportslige er mer lik Seat) Skal du ha det lille ekstra er det blant Koreanske biler som er til salgs i Norge i dag, så er det Hyundai man velger.

I tillegg til at jeg forventer ca ca samme støynivå, så har du vel relativt lavt kønummer (ca 3000?), og med tanke på den smellen Hyundai Norge gikk på med at resten av Europa begynte å bestille biler så Norge fikk færre enn de hadde forventet, så tror jeg at det tar litt tid før bil nr 3000 bli levert.

Men merk: Jeg tror. Jeg vet ikke.

De to tingene, som er de to tingene du har mest imot Hyundai Kona for øyeblikket, gjør at jeg frykter du blir skuffet når Niro blir lansert.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Arthur Morgan

Ja jeg har prøvekjørt både Niro og kona fossil utgaven.
Nå sier motor.no at fossil utgaven har et høyt støynivå.
og at ev utgaven av kona hadde litt mer støy en fossil kona.
Niro opplevde jeg støymessig mindre en kona, blir nesten sånn det er i virkeligheten det

AndersK

https://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/kona/150kw-premium-64kwh-5dr-auto/first-drive?motors=1

Motor.no som er en blek norsk kopi av Top Gear kan mene hva de vil. Om støy nevner TG såvidt at det er litt fra hjulbuene bak, men at det mest sannsynlig bare høres fordi resten av bilen er så stille.

"and it's a bit noisy around the rear wheelarches, but that's probably because there's so little other noise to distract."

De gir forøvrig bilen 9/10. Og det er jo smått utrolig så dårlig komfort som enkelte hevder bilen har (verst av ALLE elbiler faktisk ifølge trådstarter). De gir nye Nissan Leaf 8/10, E-golf 8/10, Tesla Model 3 8/10, Tesla Model X 8/10.

Kanskje ikke komfort og støy er så viktig for Top Gear..?   

Arthur Morgan

Sitat fra: AndersK på fre 17. aug 2018, kl. 02:28
https://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/kona/150kw-premium-64kwh-5dr-auto/first-drive?motors=1

Motor.no som er en blek norsk kopi av Top Gear kan mene hva de vil. Om støy nevner TG såvidt at det er litt fra hjulbuene bak, men at det mest sannsynlig bare høres fordi resten av bilen er så stille.

"and it's a bit noisy around the rear wheelarches, but that's probably because there's so little other noise to distract."

De gir forøvrig bilen 9/10. Og det er jo smått utrolig så dårlig komfort som enkelte hevder bilen har (verst av ALLE elbiler faktisk ifølge trådstarter). De gir nye Nissan Leaf 8/10, E-golf 8/10, Tesla Model 3 8/10, Tesla Model X 8/10.

Kanskje ikke komfort og støy er så viktig for Top Gear..?   

Ja enig med deg at top gear er litt mer annekjent en motor.no
uten og være for partisk med min nasjonalistiske følese da jeg er halv britisk

tuono

Top Gear Testa bilen i Norge. Østlandsområdet. Som alle andre. Med unntak av noen koreanske prøvekjøringer som ligger ute på nett.

Arthur Morgan

Sitat fra: tuono på lør 18. aug 2018, kl. 09:27
Top Gear Testa bilen i Norge. Østlandsområdet. Som alle andre. Med unntak av noen koreanske prøvekjøringer som ligger ute på nett.

Takk for opplysningen. 
Ikke lenge til vi får prøvekjørt og testet selv heller

Enlace

Spajderman

Opel Ampera E har regulertbart ratt både i lengde og høyderetning. Det er feil det du skriver. Fint om du holder deg til sannheten i dine innlegg. Har selv Opel Ampera E og har sittet i Kona, det er klart mer støy i den. Setene er bedre, men alt for trangt i baksete og bagasjerom! Venter på Kia Niro.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA