Kona EV får størst kritikk av samtlige elbiler når det gjelder komfort

Startet av Arthur Morgan, ons 15. aug 2018, kl. 17:57

« forrige - neste »

Arthur Morgan

Sitat fra: Spajderman på ons 15. aug 2018, kl. 23:39
Sitat fra: SKYNET på ons 15. aug 2018, kl. 23:31
Sitat fra: Forum Admin på ons 15. aug 2018, kl. 21:15
Folkens.

Dette blir for dumt.

Foreslår at Skynet, som ikke skal ha bilen, dropper å legge inn negative betraktinger, så kan heller de første som får bilen komme tilbake med sine erfaringer.

Og så kan vi andre droppe å diskutere person.

Dessuten: Er det et innlegg vi ikke liker, er det helt OK å hoppe over til neste innlegg. Det er mye å ta av på forumet, så slutt å bruke tid på det som er uinteressant.

Lars
Forum admin

Jeg tar selvkritikk på det i og med at jeg ikke skal ha bilen.
Da regner jeg med at alle andre som ikke skal ha en bil om det er kona, niro golf osv ikke kommer med kritikk om andre elbiler.

Her er det ikke lov og skrive om andre nettaviser eller videoanmeldelser
om sine efaringer med biler tydeligvis. Det er hverfall ikke lov og debattere om skrive om negative ting som biltestere har funnet ut, sånn som det jeg gjorde i dette tilfellet. Jeg lagde en tråd i går om kia soul, det er lov det da siden det ikke er «kritikk»
Ytringsfrihet er det noe som heter. Så lenge det ikke går utover noen eller er straffbart.

Ingen hindrer noen i å debattere, men du går jo høyt ut med tittelen her da, "Størst kritikk av SAMTLIGE elbiler når det gjelder komfort"? Du kune jo like gjerne kalt den "Kona Electric er dritt! DRITT DRITT DRITT!"

Noen av testene trekker frem enkelte ting som kunne vært bedre på komforten, men langt fra alle. Mange av testene trekker også frem positive ting, som teloskop-ratt som mangler på f.eks. Leaf og Ampera-e med flere. Gode seter blir også trukket frem av flere, for å nevne noen eksempler.

Det er unødvendig å være så overdrevent negativ, du må jo ha forstått at du kom til å få reaksjoner på denne tråden...

Det er din mening.
Så godt at du kan lese tankene mine.
Reaksjoner ja, det er helt innanfor. Men personangrep, konspirering agenda osv er ikke greit uansett det skjønner alle oppegående mennesker. Men beskjeden er mottat. Her kommer vi ikke med kritikk av elbiler vi ikke skal ha.
Nuff said ! I rest my case.

Spajderman

Sitat fra: SKYNET på ons 15. aug 2018, kl. 23:56
Sitat fra: Spajderman på ons 15. aug 2018, kl. 23:39
Sitat fra: SKYNET på ons 15. aug 2018, kl. 23:31
Sitat fra: Forum Admin på ons 15. aug 2018, kl. 21:15
Folkens.

Dette blir for dumt.

Foreslår at Skynet, som ikke skal ha bilen, dropper å legge inn negative betraktinger, så kan heller de første som får bilen komme tilbake med sine erfaringer.

Og så kan vi andre droppe å diskutere person.

Dessuten: Er det et innlegg vi ikke liker, er det helt OK å hoppe over til neste innlegg. Det er mye å ta av på forumet, så slutt å bruke tid på det som er uinteressant.

Lars
Forum admin

Jeg tar selvkritikk på det i og med at jeg ikke skal ha bilen.
Da regner jeg med at alle andre som ikke skal ha en bil om det er kona, niro golf osv ikke kommer med kritikk om andre elbiler.

Her er det ikke lov og skrive om andre nettaviser eller videoanmeldelser
om sine efaringer med biler tydeligvis. Det er hverfall ikke lov og debattere om skrive om negative ting som biltestere har funnet ut, sånn som det jeg gjorde i dette tilfellet. Jeg lagde en tråd i går om kia soul, det er lov det da siden det ikke er «kritikk»
Ytringsfrihet er det noe som heter. Så lenge det ikke går utover noen eller er straffbart.

Ingen hindrer noen i å debattere, men du går jo høyt ut med tittelen her da, "Størst kritikk av SAMTLIGE elbiler når det gjelder komfort"? Du kune jo like gjerne kalt den "Kona Electric er dritt! DRITT DRITT DRITT!"

Noen av testene trekker frem enkelte ting som kunne vært bedre på komforten, men langt fra alle. Mange av testene trekker også frem positive ting, som teloskop-ratt som mangler på f.eks. Leaf og Ampera-e med flere. Gode seter blir også trukket frem av flere, for å nevne noen eksempler.

Det er unødvendig å være så overdrevent negativ, du må jo ha forstått at du kom til å få reaksjoner på denne tråden...

Det er din mening.
Så godt at du kan lese tankene mine.
Reaksjoner ja, det er helt innanfor. Men personangrep, konspirering agenda osv er ikke greit uansett det skjønner alle oppegående mennesker. Men beskjeden er mottat. Her kommer vi ikke med kritikk av elbiler vi ikke skal ha.
Nuff said ! I rest my case.

Kritikk og debatt er bra, men det må være noenlunde balansert. Når du starter en tråd og gir inntrykk av at alle medier slakter Kona Electric fullstendig når det kommer til komfort, som er fullstendig uriktig, så kommer det reaksjoner.

Personangrep er uansett ikke greit, men du bidrar ikke akkurat til godt debattmiljø selv hverken med tittelen, startinnlegget eller noen av de siste kommentarene dine her. 

Navl1

Jeg får min bil på onsdag, og kommer fra Toyota autis ts. Det er den verste bilen i verden når det kommer til støy. Om denne er så ille ligger det kona på finn på torsdag.

Men jeg tviler på at;

1. At kona er slaktet av en samlet verdenspresse. Kommentarer om støy er ikke slakt. Påstanden er i beste fall fordrening av fakta.

2. At kona gnåler og maser så mye at den er helseskadelig. Klart, nå er det vanskelig å dokumentere påstanden både den ene og andre veien, da ingen har fått bilen sin enda, ei heller blitt behandlet for støyrelaterte skader. Eneste eksempelet vi har er TeslaBjørn. For meg fremstår han som en med god helse, også etter over 10 timer i kona (klart det kan også være skader, for jeg kjenner ikke Bjørn. Her er eneste sikre kilde Bjørn eller wify). Her er jeg villig til å si at påstanden er sjøsprøyt og pølsevev.

Vi kliner til med litt fakta om støy og helseplager, https://www.arbeidstilsynet.no/tema/stoy/. Så langt viser tester at vi ikke er helt der enda.

Jeg er svært glad for at jeg bestilte bilen, og gleder meg til bilferie som starter fredag. Håper jeg overlever dårlige sommerdekk, trangt baksete, støy, og alle andre negative ting med bilen.

Snakkes, kanskje, etter ferie.

VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Arthur Morgan

Uansett, om du setter deg inn i en Hyundai til 340.000 og forventer å møte Merce S-klassenivå på komforten blir du skuffet. Er ganske sikker på at støy ikke blir et problem om man ikke går inn for at det skal være det.
[/quote]

Artig at du dro det kortet der.
En Kia picanto til  rundt 150.000
Ble skrytet opp i skyene av biltestere når den kom nettopp på grunn av et støynivå som var lavere en mange premium biler men i en helt annen prisklasse:)

Spajderman

"The fact that you need to work the Picanto's small engines quite hard to get the best from them inevitably creates a bit of noise inside but, don't worry, it's nowhere near bad enough that you'll be reaching for ear plugs. The four-cylinder 1.25 unit is boomier at really high revs than the cheaper three-cylinder 1.0, but the latter sends more vibrations through the pedals and steering wheel.

City cars generally prove a bit noisier at speed than plusher cars, so chatting with your passengers in the Picanto while on the motorway will involve raising your voice a tad. Still, there's less wind and road noise to contend with than in an Up."

Dette er et sitat fra What Car's test av Kia Picanto, den første testen jeg fikk opp når jeg googlet "Kia Picanto review". Er faktum fremdeles at Kona Electric blir slaktet mens Kia Picanto skrytes opp i skyene?

Spajderman

"På veien er det første som slår oss at Kona Electric er overraskende komfortabel, når det kommer til oppsett og understell. Det er rett og slett en behagelig bil, man ikke har noe i mot å dra på langtur med.

Det underbygger også veldig gode seter, med mange justeringsmuligheter. Vi sitter skikkelig godt i Kona Electric.

Smale lykter bidrar til Konas sporty design.

Kjøreegenskapene kan ellers beskrives som mer trygge og forutsigbare, enn spennende og sporty. Styrefølelsen er ikke akkurat sylskarp, men så er ikke det nødvendigvis meningen heller. Dette er en komfortabel bil med godt kraftoverskudd takket være elmotorens 204 hk.

I hastigheter over 60-70 km/t hadde vi kanskje forventet hakket bedre støydemping. Her er det mer å gå på."

Slenger med et sitat fra Brooms test av Kona Electric også, for sammenligning...

Spajderman

Tar med et fra What Car's test av Kona Electric og, for good measure: "Instead, it's best to just drive the Kona in a relaxed manner, taking the time to enjoy its impressive refinement. The motor itself is near-enough silent and the car stands up well against wind and road noise at higher speeds – no small feat when you consider it has a particularly bluff windscreen and characteristically noisy eco tyres."

Arthur Morgan

Spajderman

Testen du linker til er fra 2013, altså har den ingenting med Kona electric og gjøre.

Og du må gjerne vise meg hvilke premiumbiler Kia Picanto danker ut her.

Spajderman

Du sier at Kia Picanto blir skrytt opp i skyene for lavt støynivå og at den slår mange premiumbiler og følger opp med å linke til en 5 år gammel test som viser at den ikke slår en eneste premiumbil, og så beskylder du meg for trolling når jeg linker til en test av 2018 Picanto som sier at støynivået er høyt, det er jo høy klasse! Nesten Donald Trump-klasse!

Arthur Morgan

Sitat fra: Spajderman på tor 16. aug 2018, kl. 01:29
Du sier at Kia Picanto blir skrytt opp i skyene for lavt støynivå og at den slår mange premiumbiler og følger opp med å linke til en 5 år gammel test som viser at den ikke slår en eneste premiumbil, og så beskylder du meg for trolling når jeg linker til en test av 2018 Picanto som sier at støynivået er høyt, det er jo høy klasse! Nesten Donald Trump-klasse!

1. For det første jeg har aldri sagt modell år på picanto som du refererer til
Jeg tok bare en random bil som jeg tenkte på som kan være minst like bra på støy  som en premium bil som Mercedeses s klasse  han snakket om.

«At Kia samtidig har klart å ta vare på komforten, er imponerende. Her holder den bortimot samme nivå som bilene i klassen over. Humper og hull i veien spises uten å lage nummer ut av det, stabiliteten er finfin selv i 130 km/t på motorveien, og støynivået er behagelig lavt.»

https://bilogmotorbloggen.no/2017/08/03/test-kia-picanto/

Hvis du går gjenom alle innleggene mine så vil du se at jeg har skrevet masse postivt om Kona ev.

Konstruktiv kritikk jeg skriver må være lov. Hverfall når det er sant og jeg leser andre som jobber med og teste biler skriver.
Personangrep fra deg  er ikke lov. Og det viser bare meg at du er tom for argumenterer og at du er et nett troll som hetser andre som ikke har samme mening som deg.

Jeg har  skreve dett før og sier det mer en gjerne igjen. Kona ev er og kommer til og bli en bra bil. Den har mange ting jeg liker og noen  ting jeg ikke liker, men sånn er det med alle biler ikkesant? ?

AppleKnocker

Jeg kjenner igjen denne type diskusjoner fra Tesla delen av forumet. Nå har vi ganske mange som har en Kona for levering rett rundt hjørnet. Entusiasmen er selvsagt svært høy og med god grunn. På  samme måte som mange har beskrevet Model S som "verdens beste bil", er det nok en del som har svært høye tanker om Kona. Og igjen, med god grunn. Kona er en revolusjon fordi det er den første bilen med skikkelig rekkevidde, masse utstyr og til en lavere pris enn alt vi har sett av lengrekkevidde elbiler.

Men akkurat som Model S, er heller ikke Kona feilfri og uten svakheter. Men disse svakhetene vektes nok veldig ulikt. Hvis man kjører i 80 soner, ikke tenker spesielt mye på støy og har ører som er skrudd sammen på en gunstig måte med tanke på veistøy, så vil støy være et ikke-problem i Kona.

Kjører man derimot stort sett på motorvei med 110 soner, kanskje bruker piggdekk om vinteren, er veldig opptatt av støy og kanskje har ører som fanger opp de uheldige frekvensene svært godt, så må man enten svelge en kamel med Kona, støydempe den eller finne seg en annen bil.

Jeg tenker at noen ganger er litt lavt under taket på dette forumet, og at de som ikke bare er 100% entusiastiske og fartsblinde og må få slippe til uten å bli kalt troll. Men jeg kunne også ønske meg at noen snart starter en tråd hvor man kan diskutere tiltak og løsninger. F.eks erfaring fra støyisolering og demping av Kona/Niro. Gjør det selv eller hvilke firmaer kan hjelpe. Med erfaringer.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Glan

Ingen seriøs bilprodusent leverer nye biler med billige kina dekk.
Har faktisk aldri sett det tidligere fra noen merke.
Grunnen til at jeg ikke bestilte den var mangel på hengerfeste men etter å ha testet bensin versonen har jeg bestemt meg for at det ikke blir noe Hyundai for min del.

Trond.m

THE

Støy er veldig subjektivt, og det er nok en god idé å vente til man får kjørt bilen selv før man gjør seg opp en mening.

Renault Zoe har også fått mye kritikk for (mangel på) komfort pga. støy, dårlige seter, stiv fjæring osv. Kjørte selv 62000 km i Zoe på ca 2,5 år. Lengste dagstur var 640 km, og koste meg på den turen også. Selv syntes jeg den hadde gode seter og god sittestilling, og opplevde absolutt ikke bilen som ukomfortabel på noen måte. Egentlig plager støy meg mye mer i Tesla Model X enn i Zoe, men det har nok også noe å gjøre med forventninger til produktet.

De som har realistiske forventninger til Kona, og som har lavt bestillingsnummer på bilen har nok gjort et veldig godt valg. Om det skulle vise seg at det er for mye støy, eller andre komfortmessige utfordringer, når man får utlevert bilen, så er det nok veldig enkelt å selge den igjen. Jeg tipper at det vil være veldig stor interesse for å kjøpe Kona på Finn.no det neste året basert på leveringstider på bilen, og at det ikke finnes noe reelt alternativ på nybilmarkedet ennå. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA