Kona EV får størst kritikk av samtlige elbiler når det gjelder komfort

Startet av Arthur Morgan, ons 15. aug 2018, kl. 17:57

« forrige - neste »

Arthur Morgan

Leser at  flere norske og utenlandske nettsider kritiserer Kona ev komfortmessig når det kommer til høyt  støynivå i bilen under kjøring.
De som har testet Kona EV har kjørt på all slags tarmac. Grus, hard asfalt, myk asfalt, nylagt asfalt osv. Konklusjonen jeg har lest er at bilen blir slaktet når det kommer til støy.

Folk skriver om et så høyt støynivå at og sitte timevis i denne bilen ikke kan være bra. Både for stor og liten eller du som sjåfør.

Jeg blir bare enda mere glad for at jeg avbestilte denne bilen da lavt støynivå for meg er en høyt på lista over ting som er viktig før jeg velger og bruke over 350 tusen kr på bil.

RayBomb

💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Glan

Tror kina dekkene den leveres med kan ta en stor del av skylden for støy men tenk hva annet de har nedprioritert av sikkerhet og komfort når de velger å levere en ny bil med dårligste sort kina dekk. Nei glad jeg ike bestilte.

prompt

Tesla-Bjørn hadde vel ein del timar i strekk i Kona, kanskje flest av alle som har testa den. Er det så gale hadde han nok kommentert overdreven støy, og eg meinar han samanlikna den med forrige Leaf, men arrester meg gjerne der. Og hadde det vore helseskadeleg ville den nok aldri komt på vegen. Dei som vil ha heilt stille bil, fossil eller el, bør investere i støypte øyreproppar.

Spajderman

Den får vel såvidt jeg har sett stort sett bra totalscore i testene, blant annet 9 av 10 hos Top Gear, som vel ikke akkurat er elbil-favoriserende, så å si at den blir "slaktet" på noen måte er gjerne å ta noe hardt i...

Crown

Teslabjørn har jo en hel video bare med støymåling

https://www.youtube.com/watch?v=S9yXOxWVFAc

SKifte dekk fra de fæle Nexen-dekkene vil nok hjelpe en god del. Piggfrie vinterhjul blir sikkert veldig bra om vinteren.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Arthur Morgan

moderator 2

Folkens.

Dette blir for dumt.

Foreslår at Skynet, som ikke skal ha bilen, dropper å legge inn negative betraktinger, så kan heller de første som får bilen komme tilbake med sine erfaringer.

Og så kan vi andre droppe å diskutere person.

Dessuten: Er det et innlegg vi ikke liker, er det helt OK å hoppe over til neste innlegg. Det er mye å ta av på forumet, så slutt å bruke tid på det som er uinteressant.

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

HCO

Det er "kampanjen" til SKYNET som blir for dum, han legger jo opp til det. De som gir ham svar på tiltale er kun skyldige i å skrive det alle andre tenker.

Kanskje på tide å avkreve SKYNET et motiv i stedet for å gi pepper til de andre?
2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

AppleKnocker

Saken er reell nok. Kona (og Niro) har et støynivå som er for høyt etter mitt syn og trolig høyest av elibilene med unntak av triling, buddy osv. Tar da forbehold om at fossil/PHEV versjonene er representative. Helseskadelig er det nok ikke.

Tesla hadde det samme problemet på de første Model S. Mange av de ble støyisolert.

Jeg tenker at jeg lett er villig til å bruke 10 000,- på å støyisolere en bil til 350 000,-  Bytte til andre dekk vil også hjelpe noe.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Arthur Morgan

Sitat fra: HCO på ons 15. aug 2018, kl. 21:21
Det er "kampanjen" til SKYNET som blir for dum, han legger jo opp til det. De som gir ham svar på tiltale er kun skyldige i å skrive det alle andre tenker.

Kanskje på tide å avkreve SKYNET et motiv i stedet for å gi pepper til de andre?

Nå konspirerer du fælt her synes jeg. Det alle andre tenker sier sier du,
for all del bare fortsett med dine paranoide tanker. Jeg kommer med info hva jeg leser andre nettaviser har skrivet. Nei dette blir for dumt for meg. Føles ut som jeg er i barnehagen igjen med sånn oppførsel fra deg. Dette blir siste ord fra meg herfra.
Lykke til med Kona ev når du får den.

Arthur Morgan

Sitat fra: Forum Admin på ons 15. aug 2018, kl. 21:15
Folkens.

Dette blir for dumt.

Foreslår at Skynet, som ikke skal ha bilen, dropper å legge inn negative betraktinger, så kan heller de første som får bilen komme tilbake med sine erfaringer.

Dessuten: Er det et innlegg vi ikke liker, er det helt OK å hoppe over til neste innlegg. Det er mye å ta av på forumet, så slutt å bruke tid på det som er uinteressant.

Lars
Forum admin

Jeg tar selvkritikk på det i og med at jeg ikke skal ha bilen.
Da regner jeg med at alle andre som ikke skal ha en bil om det er kona, niro golf osv ikke kommer med kritikk om andre elbiler.

Her er det ikke lov og skrive om andre nettaviser eller videoanmeldelser
om sine efaringer med biler tydeligvis. Det er hverfall ikke lov og debattere om skrive om negative ting som biltestere har funnet ut, sånn som det jeg gjorde i dette tilfellet. Jeg lagde en tråd i går om kia soul, det er lov det da siden det ikke er «kritikk»  ytringsfrihet er det noe som heter. Er det ikke dette en diskusjonsforum? Jeg har ikke gjort noe galt. Det er enkelte her inne som begynner

lar seg provosere uten grunn  fordi jeg  skriver noe om en bll som ikke er «riktig» i  dems øyne, og begynner og skylde på agenda min og
kommer med personangrep det er ikke greit uansett.

Limodriver

Nå føler jeg meg nesten som en barnehagetante. Men, det er bedre for alle om vi kun bruker innestemme i kommunikasjonen her og prøver å være saklige og konstruktive. Dersom alle er greie mot hverandre kan vi leke sammen alle mann og det er mye hyggeligere.

Kom med konstruktiv kritikk, ikke av personer, men relevante og både subjektive og objektive vurderinger. Innerst inne vet vi alle hvordan vi skal oppføre oss - god folkeskikk het det da jeg var liten.......

Spajderman

De forskjellige testene i media skriver forskjellige ting om komforten (herunder lydnivået) i Kona Electric, man kan velge å fokusere på de negative testene og overdrive problemet, se på de mer moderate testene som trekker frem at det er mer støy enn i f.eks. en Tesla (som koster noe sånnt som 82.000 ganger mer enn en Kona, overdrivelse er gøy?), eller vente og se når man får testet selv, gjerne med andre dekk enn Nfera SU1, som i flere av testene trekkes frem som en mulig kilde til noe av støyen og flere av de andre negative kjørekomfortmessige aspektene, som at den gjerne slipper asfalten litt raskt.

Uansett, om du setter deg inn i en Hyundai til 340.000 og forventer å møte Merce S-klassenivå på komforten blir du skuffet. Er ganske sikker på at støy ikke blir et problem om man ikke går inn for at det skal være det.

Spajderman

Sitat fra: SKYNET på ons 15. aug 2018, kl. 23:31
Sitat fra: Forum Admin på ons 15. aug 2018, kl. 21:15
Folkens.

Dette blir for dumt.

Lars
Forum admin

Jeg tar selvkritikk på det i og med at jeg ikke skal ha bilen.
Da regner jeg med at alle andre som ikke skal ha en bil om det er kona, niro golf osv ikke kommer med kritikk om andre elbiler.

Her er det ikke lov og skrive om andre nettaviser eller videoanmeldelser
om sine efaringer med biler tydeligvis. Det er hverfall ikke lov og debattere om skrive om negative ting som biltestere har funnet ut, sånn som det jeg gjorde i dette tilfellet. Jeg lagde en tråd i går om kia soul, det er lov det da siden det ikke er «kritikk»
Ytringsfrihet er det noe som heter. Så lenge det ikke går utover noen eller er straffbart.

Ingen hindrer noen i å debattere, men du går jo høyt ut med tittelen her da, "Størst kritikk av SAMTLIGE elbiler når det gjelder komfort"? Du kune jo like gjerne kalt den "Kona Electric er dritt! DRITT DRITT DRITT!"

Noen av testene trekker frem enkelte ting som kunne vært bedre på komforten, men langt fra alle. Mange av testene trekker også frem positive ting, som teloskop-ratt som mangler på f.eks. Leaf og Ampera-e med flere. Gode seter blir også trukket frem av flere, for å nevne noen eksempler.

Det er unødvendig å være så overdrevent negativ, du må jo ha forstått at du kom til å få reaksjoner på denne tråden...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA