Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Unødvendige pling og plong!

Startet av Sense, onsdag 08. august 2018, klokken 11:12

« forrige - neste »

Ole Irgens

#60
Leaf på godt og vondt
-------------------------

Leafens gode og dårlige sider har fått mye omtale i denne tråden. Diskusjonen har tidvis blitt litt krass, slik den av og til blir på nett. Personlig synes jeg en del av kritikken har blitt usaklig, og at småting har blitt blåst ut av enhver dimensjon. Et godt eksempel er "unødvendig pling og plong", og at man er i stand til å hisse seg opp over at en bil varsler med diskrete signal når dørene åpnes eller når man rygger. Noen har åpenbart bestemt seg for å hate Leafen uansett, og de har fått litt krasse svar. Det må man finne seg i.

Så er det også en del ting som er subjektive - noen liker én ting, noen liker andre ting. For eksempel er plassering av knapper og visere og display og innholdet i dem subjektivt. Jeg syntes det var rart med speedometer de første 3 minuttene, men nå synes jeg det funker kjempefint. Det er mange knapper hist og her, men man blir vant til plasseringen etterhvert.

Sete og førerposisjon. Jeg skjønner at dette kan være en dealbreaker, og her har Nissan gjort en for dårlig jobb. Setet burde være mulig å skyve lengre tilbake, det burde kunne vippes og rattet burde kunne trekkes ut. Når det er sagt: Jeg har etterhvert funnet meg godt til rette i bilen, med mine 1,91 og (nesten) 100 kilo.  Konemor med sine 1,81 likeså.

Kjøreelektronikk: Den er ikke perfekt, men er det heller ikke på andre biler. Jeg kjørte 100 mil i en Skoda Kodiaq i forrige uke, den var ganske likt utstyrt som N-Connectaen, men hadde drive assist i tillegg. Og tro det eller ei: Den oppførte seg ganske likt som Leafen, altså stort sett veldig bra, men med noen feilskjær innimellom. Jeg synes det er mest plagsomt at ACC mister kontakt med bilen foran i svinger, og gasser på for å hente inn den forhåndsinnstilte hastigheten, og så bremser den igjen når den gjenoppdager bilen foran. Men etterhvert lærer man seg mulighetene og begrensingene. Jeg har ikke opplevd falske alarmer og bråbremsinger ennå. Det kan jo være feil i systemet eller skitt på sensorene. Parkering med bilen er jo en drøm, den som klarer å bulke under parkering med Leafen må være blind og døv.

Klimaanlegg: Det ser ut til at man må stille det godt under ønsket temperatur for å få det til å virke skikkelig. AC må alltid stå på, ellers dugger det. Luftstrømmen må man også av og til dirigere manuelt, men det gjelder jo alle biler. Temperaturen holdes selv om "auto"-lampen ikke lyser. Jeg reagerer på at viftehastigheten ofte er på laveste nivå, slik at luften i kupeen føles "tett". Jeg lurer på om dette er en justeringssak, og skal be verkstedet kikke på det når den er inne til førstegangs service. Når det er sagt: Jeg tror man alltid må regne med litt manuell betjening av luftanlegget i et land som varierer mellom 30 pluss og 40 minus. Å tro at "auto" skal gjøre susen under alle forhold, er å tro at bilen er synsk.

Ladeproblemer: "Rapidgate" begrenser antall påfølgende hurtigladinger man kan gjøre etter hverandre. Dette er ikke en feil med bilen, men noe Nissan har lagt begrensinger på for å bevare batteriet. I praksis kan man vel lade to hurtigladinger på samme dag/tur før det begynner å ta lang tid. Da er man 60-70 mil av gårde, en passe dagstur for de fleste skulle man tro.

Utseende: Vil jo alltid være subjektivt, men er dette en "gamlis"-bil? Hva var i så fall den gamle Leafen? Jeg synes den nye Leafen har fått et tidsriktig design som føyer seg fint inn i resten av modellserien til Nissan, og som også glir greit inn den øvrige bilparken. Det er ikke lenger en bil som alle legger merke til fordi den er ganske annerledes enn alt annet på veiene, den er blitt mer mainstream. Og her er jo valget enkelt: Liker man den ikke, kjøper man den ikke.

Og det bringer meg til det siste poenget: Slik enkelte uttrykker seg på forumet her, virker det som noen har tvunget dem til å kjøpe Leafen, og at de må lide seg gjennom hverdagene med bilen nærmest mot sin vilje. Jeg tenker at Nissan-forumet er stedet der man kan diskutere bilens gode og dårlige sider på en konstruktiv måte, og kanskje finne løsninger på det som ikke fungerer godt nok. Men personer som bruker forumet til usaklige rants og ubehersket Leaf-hat synes jeg faktisk ikke har noe her å gjøre.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Bondeknøl

Sitat fra: jkirkebo på mandag 20. august 2018, klokken 22:11
Sitat fra: hemi på mandag 20. august 2018, klokken 21:04
Det er endel store feil med bilen, som ikke ble opplyst om, og ikke burde være der.

Jeg er enig i mye av det du skriver i innlegget (litt for mye å quote), og særlig det med sittestilling/rattjustering var showstopper for vår del. Vi har en snart 7 år gammel Leaf som venter på avløsning, men når Nissan ikke har fikset noen av de tingene vi er misfornøyd med på eksisterende Leaf ble det ikke noen ny på oss. Har reservert Tesla Model 3 isteden, den lider ikke av en eneste av disse feilene du ramser opp. Pluss at appen er mye kjappere og den ser mye bedre ut.

Både jeg og kona liker utseendet til gamle-Leafen, den skiller seg ut fra mengden. Når hun så den nye for første gang kom det spontant fra henne: "Leaf har jo blitt gubbe-bil!". Jeg er enig, den nye går det 10 av på dusinet designmessig, typisk asiatisk utseende som appelerer til pensjonister ;)

Og de plingelydene når man drister seg til å åpne førerdøra før stopp-knappen er trykket driver kona til vannvidd til tider. De stopper jo aldri...
En selgers oppgave er ikke å lete etter mest mulig feil for så å fortelle om de til eventuelle kjøpere. Da hadde han sparken rimelig kjapt. Det gjelder i alle bransjer. Når en kunde spør om bilen har justerbart ratt så svarer selvfølgelig selger at den ikke har det, men han sier absolutt ikke dette uoppfordret.

De feilene som ramses opp her er jo reelle for de som plages av de, men skjønner ikke at det kan være så galt. Er glad at jeg trives så vanvittig godt i min nye Leaf og synes det er synd at enkelte har så store problemer med den.

kjekk

#62
Bytrafikk og rundkjøringer er vel ikke akkurat det lureste stedet å bruke autopiloten. Pendler 9 mil hver dag og det er vesentlig mindre anstrengende med propilot aktivert, men da kjører jeg på veier hvor dette er egnet.  Er nok av artikler om propilot på nett som kanskje ville gitt nye kjøpere mer realistiske forventinger.  At hurtigladere ikke virker er neppe bilens feil, har hatt turer på 40 mil uten vansker eller noen merkbar reduksjon av ladehastighet.  Hva angår pling, plong er det helt greit for meg, har til og med lagt inn et "voff" når jeg nærmer meg garasjen. Og hva er feil med varmeapparatet? Fungerer som i alle andre biler og minst like godt, men trykker du "Auto" får du jo nettopp det. Har hatt tilsvarende i gamle Leafen fra 2012 som har vært flittig brukt av mange andre uten at noen har hatt betjeningsvansker???

Så langt finner jeg faktisk ikke et eneste irritasjonsmoment med bilen, er heller ikke noe jeg savner foruten hengerfeste. 

summa summarum er det vel lurt å orientere seg litt før et bilkjøp, har man en avvikende kropp bør man vel også prøvesitte/kjøre.   Ellers ender man vel opp med å ha eid mange biler ...

Ole Irgens

Sitat fra: kjekk på tirsdag 21. august 2018, klokken 10:24
Bytrafikk og rundkjøringer er vel ikke akkurat det lureste stedet å bruke autopiloten. Pendler 9 mil hver dag og det er vesentlig mindre anstrengende med propilot aktivert, men da kjører jeg på veier hvor dette er egnet.  Er nok av artikler om propilot på nett som kanskje ville gitt nye kjøpere mer realistiske forventinger.  At hurtigladere ikke virker er neppe bilens feil, har hatt turer på 40 mil uten vansker eller noen merkbar reduksjon av ladehastighet.  Hva angår pling, plong er det helt greit for meg, har til og med lagt inn et "voff" når jeg nærmer meg garasjen. Og hva er feil med varmeapparatet? Fungerer som i alle andre biler og minst like godt, men trykker du "Auto" får du jo nettopp det. Har hatt tilsvarende i gamle Leafen fra 2012 som har vært flittig brukt av mange andre uten at noen har hatt betjeningsvansker???

Så langt finner jeg faktisk ikke et eneste irritasjonsmoment med bilen, er heller ikke noe jeg savner foruten hengerfeste. 

summa summarum er det vel lurt å orientere seg litt før et bilkjøp, har man en avvikende kropp bør man vel også prøvesitte/kjøre.   Ellers ender man vel opp med å ha eid mange biler ...

Du oppsummerer mange av mine egne tanker. For meg har overgangen fra gammel til ny Leaf vært en eneste stor opptur - alle tingene jeg likte med den gamle har blitt med over til den nye, sammen med en svært oppgradert plattform, lengre rekkevidde og et utseende som matcher en moderne bil.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Beckern

Sitat fra: Ole Irgens på fredag 17. august 2018, klokken 10:05
Sitat fra: Beckern på fredag 17. august 2018, klokken 00:03
Sitat fra: MrOtto på torsdag 16. august 2018, klokken 16:05
Forstår ikke hvordan i3 kan sammenliknes med Leaf. i3 er en bil for de som allerede har en bil fra før av. Leaf er en større bil og dekker langt flere behov og for mange kan brukes som eneste bil. Med i3 får man knapt med seg fire handleposer og er man fler enn to i bilen må man leke dør og setebelte-leken når noen skal inn/ut. Høyere pris, mindre utstyr og kortere rekkevidde er også noe man får i pakken.

Det kommer nok som en bombe på deg men andre har andre behov enn deg, men de ser på de samme bilene likevel.
90% av disse bilene skal uansett nesten utelukkende brukes til jobbpendling og denne gruppen ser på begge.
Å hevde at Leaf er særlig mer anvendelig som eneste bil er en gedigen overdrivelse. Det er ikke vanskelig å finne punkter som gjør i3 mer anvendelig enn Leaf. Det er det behovene som styrer og dine behov er ikke de som setter standarden. Bilene har svært mange viktige fellestrekk og BMWn er ikke på langt nær så dyr i forhold til Leaf som dere skal ha det til. Lesser du på leafen så havner du godt over 350 der også.
Hvem som da er best utstyrt kommer nok an på øyet som ser og ørene som hører.

Kan du ikke prøve å være faktabasert? "Det er ikke vanskelig å finne punkter som gjør i3 mer anvendelig enn Leaf", skriver du. Om det ikke er så vanskelig, så kan du jo komme med dem?

Mvh

Ole Irgens

Beklager, posten føre min var så lite saklig at jeg trodde det sa seg selv.
Her kommer noen relevante punkter og noen for leaf også faktisk.
i3 er:
Bedre på langtur mtp hurtiglading,
Større luke bak,
har lavere innlastings terskel,
har lettere innlasting av store ting ettersom lasterom er flatt når setene legges ned,
Bedre seter,
bedre justringsmuligheter for seter,
bedre justeringsmuligheter av ratt,
sprekere bil.
Og man kan konfigurere om pling plong og en rekke annet man ikke liker.

Leaf på sin side har større plass totalt, 5 seter, den er etter min mening behagligere å kjøre, har bedre ACC
pluss noen småting til.
Men den ingen av dem er utpregede en-bil løsning. Til det mangler begge hengerfeste og rekkevidde, leafen mangler aktiv kjøling og i3 et sete evt litt bagasjeplass.

Ebe

Men herregud, kan vi gi oss med OT nå?  :-1:
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tuono

Beste tråden ever! Minner meg om de gamle forumsidene til bike.no  :+1: :+1:

Bondeknøl

This message previously only contained one or more inline attachment references all of which are now invalid.

LudLum123

Noen som vet hvordan man slår av bompenge-varslingen? Altså når jeg kjører uten å ha noe navigasjonsrute på, så varsler en stemme meg hver gang jeg nærmer meg en bompengestasjon...

Lolle

Sitat fra: LudLum123 på søndag 03. april 2022, klokken 19:56Noen som vet hvordan man slår av bompenge-varslingen? Altså når jeg kjører uten å ha noe navigasjonsrute på, så varsler en stemme meg hver gang jeg nærmer meg en bompengestasjon...

Dette lurer jeg også på, får min Leaf i morgen! :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA