Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Unødvendige pling og plong!

Startet av Sense, onsdag 08. august 2018, klokken 11:12

« forrige - neste »

steffeo


MrOtto

Forstår ikke hvordan i3 kan sammenliknes med Leaf. i3 er en bil for de som allerede har en bil fra før av. Leaf er en større bil og dekker langt flere behov og for mange kan brukes som eneste bil. Med i3 får man knapt med seg fire handleposer og er man fler enn to i bilen må man leke dør og setebelte-leken når noen skal inn/ut. Høyere pris, mindre utstyr og kortere rekkevidde er også noe man får i pakken.

Ebe

Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 15. august 2018, klokken 17:08
Sitat fra: TM på onsdag 15. august 2018, klokken 12:57
Sitat fra: Ebe på onsdag 15. august 2018, klokken 12:18
Men lager i3-en like mange fine pling og plong, som denne tråden handler om?!?  ;)
Definitivt ikke   :)
Radioen slår seg av og alle lyder blir borte når man låser bilen. Og har man glemt å lukke vinduene så hjelper den deg med det samtidig  ;)
Kanskje Leaf også kan det, og det bare er meg som ikke har lest instruksjonsboken ?

Det er faktisk mindre pling og plong i den nye Leafen, siden oppstartsmelodien er borte  :-[

mvh

Ole Irgens

Oppstartsmelodien har man alltid kunne slå av :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Sylte

Sitat fra: blackleaf1 på torsdag 09. august 2018, klokken 11:11
Er en liten kontakt/skjøtestykke til høyre for setet, den kan taes ut og lyden er borte ;)
Forsvinner ikke setevarme også da?

Beckern

Sitat fra: MrOtto på torsdag 16. august 2018, klokken 16:05
Forstår ikke hvordan i3 kan sammenliknes med Leaf. i3 er en bil for de som allerede har en bil fra før av. Leaf er en større bil og dekker langt flere behov og for mange kan brukes som eneste bil. Med i3 får man knapt med seg fire handleposer og er man fler enn to i bilen må man leke dør og setebelte-leken når noen skal inn/ut. Høyere pris, mindre utstyr og kortere rekkevidde er også noe man får i pakken.

Det kommer nok som en bombe på deg men andre har andre behov enn deg, men de ser på de samme bilene likevel.
90% av disse bilene skal uansett nesten utelukkende brukes til jobbpendling og denne gruppen ser på begge.
Å hevde at Leaf er særlig mer anvendelig som eneste bil er en gedigen overdrivelse. Det er ikke vanskelig å finne punkter som gjør i3 mer anvendelig enn Leaf. Det er det behovene som styrer og dine behov er ikke de som setter standarden. Bilene har svært mange viktige fellestrekk og BMWn er ikke på langt nær så dyr i forhold til Leaf som dere skal ha det til. Lesser du på leafen så havner du godt over 350 der også.
Hvem som da er best utstyrt kommer nok an på øyet som ser og ørene som hører.


Ole Irgens

Sitat fra: Beckern på fredag 17. august 2018, klokken 00:03
Sitat fra: MrOtto på torsdag 16. august 2018, klokken 16:05
Forstår ikke hvordan i3 kan sammenliknes med Leaf. i3 er en bil for de som allerede har en bil fra før av. Leaf er en større bil og dekker langt flere behov og for mange kan brukes som eneste bil. Med i3 får man knapt med seg fire handleposer og er man fler enn to i bilen må man leke dør og setebelte-leken når noen skal inn/ut. Høyere pris, mindre utstyr og kortere rekkevidde er også noe man får i pakken.

Det kommer nok som en bombe på deg men andre har andre behov enn deg, men de ser på de samme bilene likevel.
90% av disse bilene skal uansett nesten utelukkende brukes til jobbpendling og denne gruppen ser på begge.
Å hevde at Leaf er særlig mer anvendelig som eneste bil er en gedigen overdrivelse. Det er ikke vanskelig å finne punkter som gjør i3 mer anvendelig enn Leaf. Det er det behovene som styrer og dine behov er ikke de som setter standarden. Bilene har svært mange viktige fellestrekk og BMWn er ikke på langt nær så dyr i forhold til Leaf som dere skal ha det til. Lesser du på leafen så havner du godt over 350 der også.
Hvem som da er best utstyrt kommer nok an på øyet som ser og ørene som hører.

Kan du ikke prøve å være faktabasert? "Det er ikke vanskelig å finne punkter som gjør i3 mer anvendelig enn Leaf", skriver du. Om det ikke er så vanskelig, så kan du jo komme med dem?

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Ole Irgens

#51
Sitat fra: kjekk på fredag 17. august 2018, klokken 14:13
Sitat fra: Beckern på fredag 17. august 2018, klokken 00:03
Det er ikke vanskelig å finne punkter som gjør i3 mer anvendelig enn Leaf.
Den kan sikkert utstyres med bæremeis eller trillebårhåndtak slik at man kan ta med seg premiumfølelsen over alt.

Bladet Motor scorer den bak eGolf, Leaf, Ioniq og Zoe. Den scorer 5 av 10 under punktet "praktisk", der særlig det knøttlille bagasjerommet er fremhevet, samt at man må åpne fordøren før man kan åpne bakdøren. Og det må jeg si er en løsning jeg virkelig savner på Leafen min.

Se https://www.motor.no/tester/biltester/bmw-i3-2017/

Men premiumfølelsen har man jo.

mvh

Ole Irgens

Nissan Leaf 2018 N-Connecta

hemi

Jeg savner i3'en min massivt og hater leafen min mer og mer ubrukelige seter og manglende justering på rattstamme er viktigere enn at du bare kan hurtiglade den en gang, men det er også håpløst.

Trodde ikke en 2018 bil kunne være så crap. Får ny bil om noen mnd, men vurderer å bytte den ut i noe brukt før det.

Ole Irgens

#53
Sitat fra: hemi på fredag 17. august 2018, klokken 15:20
Jeg savner i3'en min massivt og hater leafen min mer og mer ubrukelige seter og manglende justering på rattstamme er viktigere enn at du bare kan hurtiglade den en gang, men det er også håpløst.

Trodde ikke en 2018 bil kunne være så crap. Får ny bil om noen mnd, men vurderer å bytte den ut i noe brukt før det.

Gjør det!

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Dudi

Skjønner ikke helt dette med negativiteten ifm Leaf. Jeg har faktisk aldri hatt bedre bil. Tross pling plong!

Ole Irgens

Sitat fra: Dudi på søndag 19. august 2018, klokken 19:28
Skjønner ikke helt dette med negativiteten ifm Leaf. Jeg har faktisk aldri hatt bedre bil. Tross pling plong!

Det er ikke så mye negativitet. Det er bare noen få enkeltpersoner som høylytt gir utrykk for misnøye med små bagateller som at bilen varsler om at en dør er åpen. De får mye oppmerksomhet, akkurat som fulle menn på bussen, men er ikke noe å bry seg om.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

hemi

Det er endel store feil med bilen, som ikke ble opplyst om, og ikke burde være der.

Lading: Du bare kan hurtiglade 1 gang i praksis, jeg hadde nylig relativt mye motorvei kjøring, fra 100 til 2% klarte jeg 219km, da lå jeg i 79kmh i snitt på hakk 1 bak lastebiler ca hele tiden, uten varme, utetemp 17-19c, 2.7-2.8KG dekktrykk. Kjørte fra Stabekk til  sarpsborg/grensen og snudde, kom til Ski, hadde da igjen 2% med snarvei på slutten, laderne ved mcdonalds vestby gav bare ymse errors, tempen gikk også i taket under lading, jeg fikk jevnt 39-41KW, på 40% var batteriet varmt, jeg testet koble til & fra til, ladehastigheten var da nede på 20-25KW, dvs i praksis har man bare én hurtiglading med nye leafen, det ER en showstopper, jeg har kjørt bensinbilene mer, og på langtur siden jeg fikk leafen, turer som var problemfrie med i3, tesla, e-golf, kan du altså ikke gjennomføre i praksis på normal tid med leafen.

Seter, det går rett og slett ikke å finne en komfortabel sittestilling om du er høy, og med litt vekt, jeg er 190 og over 100KG, det er faktisk korsryggen som er det værste, mangelen på lårstøtte kan man leve uten, det er mer enn komfort greie og ødelegger ikke nattesøvnen.

Ratt og mangel på justering, jeg visste bilen manglet justering av ratt i lengderetning, dvs jeg fant det ut litt etter bestilling.. jaja japse, men er jo bare å tilte det nok opp, men nei, du sitter i en rar stilling og får det ikke til, beina mine blir også klemt mellom den kunstig store midtkonsollen og ratt, sikkert fint om du er japansk størrelse, men det er krise å levere noe sånt i 2018.

Middels iriterende feil:
Klima anlegget lever helt sitt eget liv, auto knappen er ubrukelig og den varmer når du trenger kulde, og motsatt, dugging er også ett issue, som flere andre tråder her handler om

Nødbrems/assistent systemer.  Den smeller inn nødbrems i tite/utide, nylig reagerte den på en jogger på fortauet på min side som kom mot meg, ikke veldig behagelig, bilen bak klarte bremse, ingen skade utover det at bilen bak tror jeg er en løk. Den har også tendens å kicke inn i tide/utide ved rolig køkjøring, en kjøreskolebil begynte gli bittelitt bakover da presonen ikke hadde helt silkeflyt i rundkjøringen, selv om jeg holdt god avstand... baaam inn med bremsen til stillestående, takk for den, lite flyt  i rundkjøringen på meg gitt, personen bak tutet og var ikke så imponert, det fine med leaf er jo at folk tror du er en nepe uten bilinteresse, så slipper unna med endel ;)

Lite alvorlig, men iriterende, som tråden handler om

Ymse lyder, har fått klage fra naboer som hører bilen på morgen/kveld og lurer på om det er mulig å få av lydene.

Fra du starter, til du kan sette bilen i gir går det kunstig lang tid, det er en elbil, du kunne manuelt prima oljetrykk, bensintrykk og fått start på en forgasser amerikaner før du får satt den i revers/D

Dekkene er steinharde, prøver du akselerer hardt på våt vei/snø spinner den på høyre, kutter  etter en stund, så venstre, så høyre, aldri vært borti så dårlig programmert antispinn på en moderne bil.

Lane assist varsler du skifter fil, og er over streken, når bilen selv kjører, gjerne fra side til side lenge mellom kantene i en fil selv om det er rett... jada joda neida, er nok litt umodent system, men litt schizzo er det.

Jeg har nok eid over middles mange biler, og har kjørt enda fler, skal skryte på meg å ha en bred erfaringsbase, og bilen imponerer bare ikke. Flere venner har kanselert ordrer etter å ha fått prøve biler

Jeg føler meg oppriktig lurt, bilen skulle gå vesentlig lenger enn i3, e-golf/ioniq, men den gjør det ikke.

Det er vel det bilkjøpet av de siste 10 jeg er minst fornøyd med.

Du får trøste deg med at bilen er tilsalgs og jeg snart blir borte fra nissan forumet Ole.

jkirkebo

Sitat fra: hemi på mandag 20. august 2018, klokken 21:04
Det er endel store feil med bilen, som ikke ble opplyst om, og ikke burde være der.

Jeg er enig i mye av det du skriver i innlegget (litt for mye å quote), og særlig det med sittestilling/rattjustering var showstopper for vår del. Vi har en snart 7 år gammel Leaf som venter på avløsning, men når Nissan ikke har fikset noen av de tingene vi er misfornøyd med på eksisterende Leaf ble det ikke noen ny på oss. Har reservert Tesla Model 3 isteden, den lider ikke av en eneste av disse feilene du ramser opp. Pluss at appen er mye kjappere og den ser mye bedre ut.

Både jeg og kona liker utseendet til gamle-Leafen, den skiller seg ut fra mengden. Når hun så den nye for første gang kom det spontant fra henne: "Leaf har jo blitt gubbe-bil!". Jeg er enig, den nye går det 10 av på dusinet designmessig, typisk asiatisk utseende som appelerer til pensjonister ;)

Og de plingelydene når man drister seg til å åpne førerdøra før stopp-knappen er trykket driver kona til vannvidd til tider. De stopper jo aldri...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bondeknøl

#58
Sitat fra: hemi på mandag 20. august 2018, klokken 21:04
Det er endel store feil med bilen, som ikke ble opplyst om, og ikke burde være der.

Lading: Du bare kan hurtiglade 1 gang i praksis, jeg hadde nylig relativt mye motorvei kjøring, fra 100 til 2% klarte jeg 219km, da lå jeg i 79kmh i snitt på hakk 1 bak lastebiler ca hele tiden, uten varme, utetemp 17-19c, 2.7-2.8KG dekktrykk. Kjørte fra Stabekk til  sarpsborg/grensen og snudde, kom til Ski, hadde da igjen 2% med snarvei på slutten, laderne ved mcdonalds vestby gav bare ymse errors, tempen gikk også i taket under lading, jeg fikk jevnt 39-41KW, på 40% var batteriet varmt, jeg testet koble til & fra til, ladehastigheten var da nede på 20-25KW, dvs i praksis har man bare én hurtiglading med nye leafen, det ER en showstopper, jeg har kjørt bensinbilene mer, og på langtur siden jeg fikk leafen, turer som var problemfrie med i3, tesla, e-golf, kan du altså ikke gjennomføre i praksis på normal tid med leafen.

Seter, det går rett og slett ikke å finne en komfortabel sittestilling om du er høy, og med litt vekt, jeg er 190 og over 100KG, det er faktisk korsryggen som er det værste, mangelen på lårstøtte kan man leve uten, det er mer enn komfort greie og ødelegger ikke nattesøvnen.

Ratt og mangel på justering, jeg visste bilen manglet justering av ratt i lengderetning, dvs jeg fant det ut litt etter bestilling.. jaja japse, men er jo bare å tilte det nok opp, men nei, du sitter i en rar stilling og får det ikke til, beina mine blir også klemt mellom den kunstig store midtkonsollen og ratt, sikkert fint om du er japansk størrelse, men det er krise å levere noe sånt i 2018.

Middels iriterende feil:
Klima anlegget lever helt sitt eget liv, auto knappen er ubrukelig og den varmer når du trenger kulde, og motsatt, dugging er også ett issue, som flere andre tråder her handler om

Nødbrems/assistent systemer.  Den smeller inn nødbrems i tite/utide, nylig reagerte den på en jogger på fortauet på min side som kom mot meg, ikke veldig behagelig, bilen bak klarte bremse, ingen skade utover det at bilen bak tror jeg er en løk. Den har også tendens å kicke inn i tide/utide ved rolig køkjøring, en kjøreskolebil begynte gli bittelitt bakover da presonen ikke hadde helt silkeflyt i rundkjøringen, selv om jeg holdt god avstand... baaam inn med bremsen til stillestående, takk for den, lite flyt  i rundkjøringen på meg gitt, personen bak tutet og var ikke så imponert, det fine med leaf er jo at folk tror du er en nepe uten bilinteresse, så slipper unna med endel ;)

Lite alvorlig, men iriterende, som tråden handler om

Ymse lyder, har fått klage fra naboer som hører bilen på morgen/kveld og lurer på om det er mulig å få av lydene.

Fra du starter, til du kan sette bilen i gir går det kunstig lang tid, det er en elbil, du kunne manuelt prima oljetrykk, bensintrykk og fått start på en forgasser amerikaner før du får satt den i revers/D

Dekkene er steinharde, prøver du akselerer hardt på våt vei/snø spinner den på høyre, kutter  etter en stund, så venstre, så høyre, aldri vært borti så dårlig programmert antispinn på en moderne bil.

Lane assist varsler du skifter fil, og er over streken, når bilen selv kjører, gjerne fra side til side lenge mellom kantene i en fil selv om det er rett... jada joda neida, er nok litt umodent system, men litt schizzo er det.

Jeg har nok eid over middles mange biler, og har kjørt enda fler, skal skryte på meg å ha en bred erfaringsbase, og bilen imponerer bare ikke. Flere venner har kanselert ordrer etter å ha fått prøve biler

Jeg føler meg oppriktig lurt, bilen skulle gå vesentlig lenger enn i3, e-golf/ioniq, men den gjør det ikke.

Det er vel det bilkjøpet av de siste 10 jeg er minst fornøyd med.

Du får trøste deg med at bilen er tilsalgs og jeg snart blir borte fra nissan forumet Ole.
Du er flink til å finne problemer, men har du fortalt naboene dine at det finnes en knapp du kan trykke inn så forsvinner lydene den lager?
Ufattelig at det går an å finne så mye problemer og misnøye. Lurer på om de lager Leafen helt forskjellige?

Bondeknøl

Sitat fra: leif40kwh på mandag 20. august 2018, klokken 18:35
Sitat fra: Ole Irgens på mandag 20. august 2018, klokken 10:06
Sitat fra: Dudi på søndag 19. august 2018, klokken 19:28
Skjønner ikke helt dette med negativiteten ifm Leaf. Jeg har faktisk aldri hatt bedre bil. Tross pling plong!

Det er ikke så mye negativitet. Det er bare noen få enkeltpersoner som høylytt gir utrykk for misnøye med små bagateller som at bilen varsler om at en dør er åpen. De får mye oppmerksomhet, akkurat som fulle menn på bussen, men er ikke noe å bry seg om.

Mvh

Ole Irgens

Du gir deg ikkje du. Denne tråden omhandler "Unødvendige pling og plong!" startet av en person som synst det var nettopp mye unødvendige pling og plong!. Eg sa meg enig i dette og det må eg få lov til, uten at du skal gå så langt som å sammenligne meg med en full mann på bussen. Gå i deg selv, Ole Irgens.

Eg er stort sett fornøyd med bilen, men det betyr ikkje at ting ikkje kunne vært bedre av den grunn. Alle biler vil alltid ha noe noen ikkje liker. I nyere biler er det ofte man kan endre på forskjellige innstillinger etc. Utifra det har vi dette forumet vi kan bruke til å få tips, triks og rettleiing til forskjellige ting. Feks vet selger som solgte meg bilen mye mindre om Leaf enn det man kan finne her på forumet. Da må vi som finner det som i våre øre er uødvendige pling og plong få lov til å diskutere dette og eventuelle løsninger uten at du skal komme å lage kvalme. Svaret ditt tidligere på at eg kan kjøpe en 70-talls folkevogn viss dette var ett stort problem for meg burde du holde deg for god for. Den spydigheten er til å bli kvalm av. Ved første øyekast kan det se ut som en vittighet, men du gir deg ikkje du. Du maler på og hakker videre.

Håper du trekker deg fra denne tråden slik at vi andre faktisk eventuelt kan få svar på det vi lurer på. Eller i det minste få ut litt frustrasjon uten en bedreviter som lirer av seg personangrep i hytt og pine.

Eg har fått med meg mye av det du skriver og du oppfører deg på lang nær slik en mann på din alder burde. Vis respekt. Det at du signerer fullt navn rettferdiggjør ikkje dårlige manerer.

Beklager til alle andre at dette sporet av, og steng meg gjerne ute viss dette var så gale. Men nok er nok.
Jeg er faktisk veldig enig med Ole Irgens. Han kritiserer vel egentlig ikke tråden mest, men hva enkelte kan klare å hoste opp av negative ting. Når polariseringen går helt ut en vei så er det normalt at det dukker opp en motpol. Det er vel heller han der som virker som i3-selger som drar innleggene vel langt ut?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA