Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Original schuko lader

Startet av andy76, mandag 30. juli 2018, klokken 18:02

« forrige - neste »

andy76

Hei. Når det kniper så lader jeg i schuko og har teipet fast magnet slik at den lader på 14a.
Er det vanlig at støpsel og ledning fram til kladden blir varm/godt lunket?
Merker intet på stikkontakt, ei heller på kladden eller ledning fra kladd til bil.
Noen erfaringer?
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

elektrolux

Temperaturen på pinnene kan være alt fra romtemperatur til godt over maks temperaturen på 50-60 grader. Det avhenger av overgangsmotstanden og strømstyrken.

Brenner du deg på pinnene etter ca 1/2t lading bør du bytte stikk/støpsel, uansett ladestyrke.

Vær obs på at original støpsel kan ha temperatursensor som kutter lading ved mye varmgang.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

erik e

Helt normalt med noe varm ledning og stikkontakt med 16 A lader.  (14,5 A)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

emagic

Det er ikke unormalt, dersom kontakten i veggen i tillegg er litt dårlig kan det bli så varmt at støpselet smelter.  Jeg har smeltet schukoen på originalkabelen to ganger. Begge gangene har kontakten i veggen sett såpass tvilsom ut at jeg har vært litt skeptisk til å koble meg til.  Dette på en original Mitsubishi 16A kabel som ikke er justerbar og derfor gir bilen alle de 13A den vel er i stand til å hente ut.   

I ettertid har vi kjøpt en justerbar Siemens kabel som nå ligger i bilen. Dersom kontakten ser dårlig ut så pleier vi å skru ned til 6A med mindre vi MÅ ha strøm kjapt.

-emagic

engolf

På jobbet sitter strömkontakten ute, och i solen blir den ofta varm (pinnarna känns varma efter att man dragit ut kontakten).
En fråga: jag testade tejpa fast en magnet, utan att lyckas (den laddar alltid på 8 amps oavsett), och undrar om du har en bild på hur du satte magneten?

andy76

Så denne først nå Engolf. Fant du ut? Bilen min er på 3 års service idag, så har ikke laderen her, og få tatt bilde men jeg har min magnet rett bak dette gullfargede metallet som gjør at den går inn i en jordet stikkontakt. Holder med en av sidene, men jeg måtte prøve meg fram. Se også her, jeg har dog teipet min fast, så er den alltid klar. https://www.youtube.com/watch?v=XFeUnsRGiN4
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

engolf

Tack för ditt svar:) Jag har inte lyckats framprovocera laddning med 14amps styrka än, har säkert satt magneten på fel ställe. Jag testade några gånger med att sätta den på framsidan av kontakten (nästan mellan pinnarna), men utan resultat. Utifrån din beskrivning verkar den riktiga platsen vara på sidan av kontakten. Ska testa det och återkommer:)

TB

Sitat fra: engolf på søndag 05. august 2018, klokken 09:30
En fråga: jag testade tejpa fast en magnet, utan att lyckas (den laddar alltid på 8 amps oavsett), och undrar om du har en bild på hur du satte magneten?
Du har 8/14 A varianten? Enkelte "ladekabler" (EVSE)?
Det er solgt en del biler som har fast 8, 10 og 14/16A innstilling. Det står på boksen hvilke variant du har.

De som skal bytte støpsel / schuko på kabelen må se opp for magnet rele, og temp sensor. Er dette innebygget i kontakten må nødvendig hensyn bli tatt ved bytte.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

engolf

Jepp, har den enkla varianten med antingen 8, eller 14 amp, och den väljer själv laddstyrkan.
Kabeln är original, och är i bra skick. Man byter väl inte bara själva stöpseln på kabeln, utan hela den korta biten med ledning från själva boxen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA