Elbilforum.no

Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: andy76 på mandag 30. juli 2018, klokken 18:02

Tittel: Original schuko lader
Skrevet av: andy76mandag 30. juli 2018, klokken 18:02
Hei. Når det kniper så lader jeg i schuko og har teipet fast magnet slik at den lader på 14a.
Er det vanlig at støpsel og ledning fram til kladden blir varm/godt lunket?
Merker intet på stikkontakt, ei heller på kladden eller ledning fra kladd til bil.
Noen erfaringer?
Tittel: Sv: Original schuko lader
Skrevet av: elektroluxmandag 30. juli 2018, klokken 18:34
Temperaturen på pinnene kan være alt fra romtemperatur til godt over maks temperaturen på 50-60 grader. Det avhenger av overgangsmotstanden og strømstyrken.

Brenner du deg på pinnene etter ca 1/2t lading bør du bytte stikk/støpsel, uansett ladestyrke.

Vær obs på at original støpsel kan ha temperatursensor som kutter lading ved mye varmgang.
Tittel: Sv: Original schuko lader
Skrevet av: erik emandag 30. juli 2018, klokken 18:40
Helt normalt med noe varm ledning og stikkontakt med 16 A lader.  (14,5 A)
Tittel: Sv: Original schuko lader
Skrevet av: emagicsøndag 05. august 2018, klokken 00:33
Det er ikke unormalt, dersom kontakten i veggen i tillegg er litt dårlig kan det bli så varmt at støpselet smelter.  Jeg har smeltet schukoen på originalkabelen to ganger. Begge gangene har kontakten i veggen sett såpass tvilsom ut at jeg har vært litt skeptisk til å koble meg til.  Dette på en original Mitsubishi 16A kabel som ikke er justerbar og derfor gir bilen alle de 13A den vel er i stand til å hente ut.   

I ettertid har vi kjøpt en justerbar Siemens kabel som nå ligger i bilen. Dersom kontakten ser dårlig ut så pleier vi å skru ned til 6A med mindre vi MÅ ha strøm kjapt.

-emagic
Tittel: Sv: Original schuko lader
Skrevet av: engolfsøndag 05. august 2018, klokken 09:30
På jobbet sitter strömkontakten ute, och i solen blir den ofta varm (pinnarna känns varma efter att man dragit ut kontakten).
En fråga: jag testade tejpa fast en magnet, utan att lyckas (den laddar alltid på 8 amps oavsett), och undrar om du har en bild på hur du satte magneten?
Tittel: Sv: Original schuko lader
Skrevet av: andy76torsdag 23. august 2018, klokken 14:39
Så denne først nå Engolf. Fant du ut? Bilen min er på 3 års service idag, så har ikke laderen her, og få tatt bilde men jeg har min magnet rett bak dette gullfargede metallet som gjør at den går inn i en jordet stikkontakt. Holder med en av sidene, men jeg måtte prøve meg fram. Se også her, jeg har dog teipet min fast, så er den alltid klar. https://www.youtube.com/watch?v=XFeUnsRGiN4
Tittel: Sv: Original schuko lader
Skrevet av: engolftorsdag 23. august 2018, klokken 21:57
Tack för ditt svar:) Jag har inte lyckats framprovocera laddning med 14amps styrka än, har säkert satt magneten på fel ställe. Jag testade några gånger med att sätta den på framsidan av kontakten (nästan mellan pinnarna), men utan resultat. Utifrån din beskrivning verkar den riktiga platsen vara på sidan av kontakten. Ska testa det och återkommer:)
Tittel: Sv: Original schuko lader
Skrevet av: TBtorsdag 23. august 2018, klokken 22:48
Sitat fra: engolf på søndag 05. august 2018, klokken 09:30
En fråga: jag testade tejpa fast en magnet, utan att lyckas (den laddar alltid på 8 amps oavsett), och undrar om du har en bild på hur du satte magneten?
Du har 8/14 A varianten? Enkelte "ladekabler" (EVSE)?
Det er solgt en del biler som har fast 8, 10 og 14/16A innstilling. Det står på boksen hvilke variant du har.

De som skal bytte støpsel / schuko på kabelen må se opp for magnet rele, og temp sensor. Er dette innebygget i kontakten må nødvendig hensyn bli tatt ved bytte.
Tittel: Sv: Original schuko lader
Skrevet av: engolffredag 24. august 2018, klokken 09:10
Jepp, har den enkla varianten med antingen 8, eller 14 amp, och den väljer själv laddstyrkan.
Kabeln är original, och är i bra skick. Man byter väl inte bara själva stöpseln på kabeln, utan hela den korta biten med ledning från själva boxen?