Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kupévarmer til I-MIEV

Startet av Ernie, torsdag 22. september 2011, klokken 12:27

« forrige - neste »

Snibur

Jeg har også montert en slik DEFA-inngang bak på høyre side. Jeg borret gjennom stålet i karosseriet (ikke plast-fangeren/skjermen) og satte kontakten nærmere ladekontakten enn det som er på bildet. Dette gjorde jeg for å kunne trekke ledningen gjennom et hull i chassiet og inn bak plastdekslet man ser på bildet. Jeg har montert en kupevarmer jeg hadde liggende - tror ikke den er på mer enn 900 watt. Den trenger derfor litt tid til oppvarming. Har montert en fjernstyrt kontakt fra Clas http://www.clasohlson.com/no/Nexa-LGDR-3500-på-av-utendørsmottaker/Pr364607000 med tilhørende fjernkontroll http://www.clasohlson.com/no/Nexa-TMT-918-multifjernkontroll/36-4615. Dette fungerer veldig bra. Den er programmert til å slå seg på et par timer før avgang. Dette er en funksjon som er enkel å koble ut og inn. Når den er koblet ut er det bare å trykke på On så kobles strømmen på.
Jeg har bakseteryggen på den siden varmeren står nedslått sånn at varmen blaser lettere framover.
Kolbotn

Peugeot iOn 2011 og Citroën Grand C4 Picasso bensin 2017

dissern

Snibur: Gjorde du noe spesielt for å rustbeskytte til stålet der du hadde boret gjennom?
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Snibur

SitatSnibur: Gjorde du noe spesielt for å rustbeskytte til stålet der du hadde boret gjennom?

Ja jeg sprøytet på med noe tectyl eller tilsvarende som jeg hadde stående.
Hvis jeg husker riktig må man borre gjennom stål enten i selve karosseriet slik jeg gjorde, eller i chassiet hvis man festet kontakten i plast-delen av karosseriet.
Kolbotn

Peugeot iOn 2011 og Citroën Grand C4 Picasso bensin 2017

Mr.Zero

Sitat fra: Snibur på fredag 14. februar 2014, klokken 15:10
SitatSnibur: Gjorde du noe spesielt for å rustbeskytte til stålet der du hadde boret gjennom?

Ja jeg sprøytet på med noe tectyl eller tilsvarende som jeg hadde stående.
Hvis jeg husker riktig må man borre gjennom stål enten i selve karosseriet slik jeg gjorde, eller i chassiet hvis man festet kontakten i plast-delen av karosseriet.

Skal man bore hull i karosseriet, må det legges på grunning og lakk på den bare metalloverflaten før kabel tres inn. Bare tectyl blir i mitt hode ikke nok. Selv boret jeg hull i fanger bak og la kabel i kanalskjørtet frem og igjennom en plastpropp foran i karosseriet ved midtkonsollen. Plasserte vifta på konsollens h.side. Ulempen med dette er at den varme lufta blåser bakover og dermed blir det litt dugg på frontruta. Den forsvinner dog rimelig raskt etter litt coupevifte i gang.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

kje

#49
Sitat fra: Turist på tirsdag 14. januar 2014, klokken 23:13
Hei
Her er bilder av løsningen på min bil (i-miev). Innstallert at Motor Forum på Østre Aker vei (Oslo) da jeg kjøpte bilen.


Hvaslags støpsel kan man montere på støtfangeren ved siden av ladekabelen?

Jeg tenkte finne løse deler på biltema/netbutikk. Som denne kupevarmeren:
https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/vinterprodukter/kupevarmere/kupevarmer-1400-w--2000035069 

Jeg kan jo ikke montere et støpsel som det på bildet her?


Lars C. Krogenæs

Kjøp et kitt på Thansen eller lignende.

https://www.thansen.no/bil/utstyr/vinterutstyr/kupevarmer/defa-comfortkit-1400/n962991/pn963000

Er med et Y-ledd du ikke får brukt, men ellers burde dette holde til komplett innstallasjon.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

kje

Jeg tenkte gjøre det billigst mulig ved å kjøpe enkelt deler på nett og biltema. Hva med å montere CEE støpsel (49,-) på bilen og kupevarmer fra Biltema? (389,-) Ledninger har jeg fra før.




Carl Anton Stenling

Husk at det fort kommer fuktighet og krypstrømmer i installasjoner av kupevarmerinntak. Kit av god kvalitet (Defa) anbefales fremfor hjemmesnekrede løsninger. Selve kupevarmeren går det an å velge en billig utgave av.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Elmo

Sitat fra: kje på fredag 29. oktober 2021, klokken 20:20
Hva med å montere CEE støpsel (49,-) på bilen og kupevarmer fra Biltema?
Du kan IKKE ha den på bildet på bilen. Det er et strøm-uttak. Bilen må ha strøm-inntak.
Slike som brukes på campingvogner og bobiler, og motorvarmer.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

TB

Å benytte en standard stikk kontakt vil være livsfarlig. Skal det virke må en benytte adapter kabel med kontakt i begge ender, med spenning på pinnene. Det vil garantert gå galt før eller siden.

Defa sin kontakt er egnet for montering på bil, og kabel standard for motor, og kupevarme. Defa (senere Calix ) ble benyttet som ladekabel på Buddy.

Her er to eksempel etter et raskt søk:
https://bilradiospes.no/defa/460915/defa-miniplug-apparatinntak-1-5-meter

https://www.mekster.no/defa-1-5m-miniplug-intagskontakt-489472.html?gclid=Cj0KCQjwt-6LBhDlARIsAIPRQcKXu3DAEj2TBRKLMCpK90wWQvqPVg1tJaLrg9ADFSSW_6ToHm1uJJIaAixHEALw_wcB
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Elmo

Den lille pluggen til Defa er vel penest/minst synlig, men hvis du ønsker stor CEE kontakt så har du mange eksempler her
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

kje

Sitat fra: Elmo på lørdag 30. oktober 2021, klokken 10:42
Den lille pluggen til Defa er vel penest/minst synlig, men hvis du ønsker stor CEE kontakt så har du mange eksempler her
Takk. Jeg vurderer om jeg heller skal installere diesel varmer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA