Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kupévarmer til I-MIEV

Startet av Ernie, torsdag 22. september 2011, klokken 12:27

« forrige - neste »

Ernie

Hei,

Er det noen som har efaringer med hvordan man montere Kupévarmer i I-MIEVen. Det finnes gjerne noen hull man kan bruke i skilleveggen mellom "under panseret" og forsetene?

Jeg hadde tenkt å kjøpe en DEFA miniplugg løsning og installere stikkontakten utvendig enten i støtfanger foran eller bak.
Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lars C. Krogenæs

Synes det hadde vært best med DEFA inntak bak på høyre side, all den stund lading også skjer fra denne siden. Noen som har montert inn DEFA plugg, og evt. kupevifte festet bak, evt. dratt kabel frem til tradisjonell montering på passasjerside foran?

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Ernie

Takk Lars. Det var nettopp det jeg lurer på. Jeg kan ikke se at 230V kupévarmer er diskutert i tidligere tråder.
Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

erik e

DEFA leverer en "Pakke". Vifte (1300-1400 W) med ledninger. Bor hull i støtfanger rett under ladekontakt på høyre side og et hull inn i bagasjerom (bak avtagbart deksel på høyre side). Viften monteres på dekslet med medfølgene brakett. Viften er "slank" og tar liten plass.Luften blåser jo rundt så varmen blir jo lik i hele kupen. Det er jo greit og ha" begge" tilkoblinger på en side.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

asbkar

Fra http://www.facebook.com/Mitsubish.iMiEV.Norge:
"Nå er det like før vi informerer om mulighet for tilleggsvarme. Nå mangler vi kun monteringsmanualen til verkstedene og en bruksanvisningen. Vi venter det ferdig om ca en måned."

Det er her snakk om dieselvarmer fra Eberspächer.

Har selv kjøpt en slik defa-sak. Får bilen om få dager, så glad for tips til montering, gjerne med bilder

Karl Erik
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

Ernie

Nå er kupévarmer montert. Se vedlagte bilder.

Å ha kontakt bak på bilen mener jeg er lurt. Jeg har dessverre kjørt avgårde uten å koble fra ledningen på min andre bil. I motsetning til ladekabelen er det ikke noen sperre som hindrer det. Om kabelen er godt festet vil den kobles fra bilen om man skulle være uheldig!

Jeg fant ikke noen naturlig sted å montere kupévarmer foran så det ble en baggasjerommontering. Dette var rimelig enkelt.

Disclaimer: følgende er en beskrivelse av hvordan jeg som amatør har gjort jobben og ikke noen monteringsanvisning. Jeg har ikke fagkompetanse.

1. Først har jeg laget hull bak det avtagbare panelet. Plastbeskyttelse i hjulbrønnen måtte løsnes litt og det oransje kabelen måtte flyttes mens hullet ble boret. Hullet måtte lages slik at Defa kabelen passer akkursat gjennom. Dessverre ble mitt hull litt for stor,  noe som gjørde at gummipakning ikke satt ordentlig.

2. Så har jeg boret hull i støtfsangeren med et 25mm hullsag. Plassering jeg har valgt gjør kontakten mindre utsatt for sprut fra hjulene samtidig som kontakten heller nedover. I tillegg er dette et mindre synlig sted. At støtfangeren er flat her er heller ikke noen ulempe.

3. Defa kabelen ble deretter ført gjennom støtfangeren og festet med plastmutter. Husk gummipakning. Kabelen ble ført videre gjennom hullet bak det avtagbare panelet. Kabelen ble festet med kabelbindere. Gummipakning ble festet rundt kabelen i hullet.

4. Kabelen ble festet med kabelbinder på insiden av bilen.

5. Kabelen ble ført under plastkassen i baggasjerommet. Her er det ikke nødvendig å lage hull.

6. Kupévarmer og stikkontakt ble festet på det avtagbare plastpanelet med maskinskruer. Det ble tatt hensyn til ønsket luftsstrømsretning og minsteavstandene som sto i kupévarmerens bruksanvisning.

7. Jordkabel festet til karroseriet med en av skruene under det avtagbare plastpanelet. Skrap vekk lakken og sørg for god elektrisk kontakt.

8. Kabel/stikkontakt kobles sammen.

9. Så har jeg sjekket mellom karroseri og jordkontakt med multimeter før jeg koblet til strømmen for en liten test.

Det vil komme en tilbakemelding om hvordan dette fungerer i praksis etterhvert. Jeg er bekymret for at varmen ikke transporteres til frontruten der det trengs mest.

Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

perofa

Supert innlegg ... har anskaffet tilsvarende Defa  :)
C-Zero 2011 (60 000 km)
Outlander PHEV 2016 (2000 km)

Lars C. Krogenæs

Tusen takk for flott presentasjon av jobben din.

Har bestilt Defa pakke (med fjernstyring) fra Bilradiospesialisten, som nå ligger på posten klar til henting. Blir nok tilsvarende montering på mandag kveld i bilen til min mor..

Lars

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Thomas Parsli

Jeg har en billig kupevarmer (~1000W) og den virker bare passe bra i min Peugeot 106EL.

Når den står på gulvet ved høyre forsete (der jeg hadde  tenkt å montere den) må den står på i mange timer for å få lunk i bilen og tine is på frontvinduet -så jeg endte opp med å sette den på dashbordet så den blåste luft rett på frontruten.
Jeg tror man bør opp mot 2000w (f.eks Defa Termini 2100) og montere den foran i bilen for at den skal være verd strevet med montering.

For meg er det enklere i å starte bilen (som har webasto) fem minutter før jeg skal kjøre, da er også webastoen varm når jeg kjører:)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Ernie

Det ble kjøpt inn fjernstyrt stikkontakt og fjernkontroll med timerkontroll fra Clas Ohlson.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=165060167
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=165065149

Stikkontakt er koblet inn i bagasjerommet i bilen (relativt tørt - den er uansett IP44).

Nå kan kupévarmer styres med fjernkontroll (manuelt eller med timer) uten å forlate huset. Jeg kan sjekke at kupévarmeren faktisk kommer i gang ved å se på strømforbrukmåler som er installert i sikringsskapet (med display på kjøkkenet). Trenger ihvertfall ikke gå ut.

Fjernkontroll klarer ca. 20m avstand hos meg men ikke mer.

Totalpris fjernstyrt 230v kupévarmer ca. kr. 1600.

Jeg har gode erfaringer med Defa sin timerløsning (uten fjernstyring) i en annen bil og tviler på om Clas Ohlson sin er like bra.

Vår sikkerhetsregel: den som kobler til strømmen til kupévarmerkontakt har ansvar for å sjekke at kupévarmer ikke er tildekket e.l.
Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

ElDino

Da er Defaen montert, samt en god del asfalt matter (kun passasjer siden, fører siden blir tatt imorgen)...

Viften ble plassert i hanskerom, da er den ikke i veien :)







Åneby - i-Miev powered by Eberspacher

moso

Hvordan dro du kabelen gjennom torpedoveggen, ElDino - eller løste du det på annen måte?
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA