Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kupévarmer til I-MIEV

Startet av Ernie, torsdag 22. september 2011, klokken 12:27

« forrige - neste »

Ernie

Nå har jeg litt erfaringer å dele:

Jeg benytter min Defa kupévarmer stort sett aldri og istedenfor starter bilen ca. 10 minutter før jeg skal kjøre om morgenen. Da er det mye bedre varme enn om jeg benytte Defaen.

Det er klart at det blir dårligere rekkevidde av dette (bruker ca. 1kwt fra batteriet til oppvarming), men for meg er dette ikke et problem.

Da har jeg muligens kastet bort litt tid/penger på Defaen, men ikke fullt så mye penger som ble kastet bort på å kjøpe iMIEVen før det store prisfallet.

Men jeg ser det finnes andre løsninger på å få opp varmen i bilen:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10043238
Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

Stjerneglis

Sitat fra: Ernie på fredag 10. februar 2012, klokken 13:31
Nå har jeg litt erfaringer å dele:

Jeg benytter min Defa kupévarmer stort sett aldri og istedenfor starter bilen ca. 10 minutter før jeg skal kjøre om morgenen. Da er det mye bedre varme enn om jeg benytte Defaen.

Det er klart at det blir dårligere rekkevidde av dette (bruker ca. 1kwt fra batteriet til oppvarming), men for meg er dette ikke et problem.

Da har jeg muligens kastet bort litt tid/penger på Defaen, men ikke fullt så mye penger som ble kastet bort på å kjøpe iMIEVen før det store prisfallet.

Men jeg ser det finnes andre løsninger på å få opp varmen i bilen:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10043238

Kjører du da må "Max oppvarming" på klimaanlegget i de 10 minuttene før avreise?
Vi har også kupevarmer i vår i-Miev og bruker denne hver eneste dag. Synes ikke varmeappratet i bilen er noe å skryte av (hvis man ikke velger MAX guffe), men har merkelig nok heller ikke fryst noe særlig under kjøring... (full temperatur men uten "MAX oppvarming" og vifta på halv).

Noen av dere som har prøvd å isolere ekspansjonstanken for varmevæska? Gir dette noe særlig effekt?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

moso

Jeg monterte Defa i bagasjerommet for to uker siden og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det før. Stor forskjell på å ha temperert kupe fra start. Har også isolert vanntanken men det gjorde jeg med en gang jeg fikk bilen så vet ikke om det gjorde den store forskjellen. Varmluften kommer dog ganske fort - og er varm umiddelbart selv etter en god stund parkert.

Siden mitsubishi nå har funnet ut at det er ok med varmer på vannsystemet (de sa tidligere at dette ikke gikk fordi det var for lite væske, men nå har de jo lansert dieselvarmer som kobles rett inn i vannkretsen), så er det fristende å koble inn en Defa vannvarmer også - så er varmluften klar i tillegg til at kupeen er varm på morgenen.
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

Stjerneglis

Sitat fra: moso på fredag 10. februar 2012, klokken 14:32
Jeg monterte Defa i bagasjerommet for to uker siden og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det før. Stor forskjell på å ha temperert kupe fra start. Har også isolert vanntanken men det gjorde jeg med en gang jeg fikk bilen så vet ikke om det gjorde den store forskjellen. Varmluften kommer dog ganske fort - og er varm umiddelbart selv etter en god stund parkert.

Hva brukte du som isolasjonsmateriale? Har du mulighet til å legge ut noen bilder ? :)
Jeg vurderer å gjøre samme jobben på vår bil.

Vi fikk Motorforum til å installere kupevarmeren da vi kjøpte bilen. Har minipluggen fremme og har selv montert vifta nederst på siden av midtkonsollen. Den blåser skrått oppover fra gulvet. Funker helt utmerket.

Dieselvarmer er sikkert kjekt, men skal det være elektrisk, så skal det være helelektrisk  ;D
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

moso

Isolasjonsplater fra Biltema tror jeg med teip på ene siden, og gaffateip for å holde det sammen - ikke akkurat rakettforskning :-) Har ikke bilde men prinsippet er bare å pakke inn vanntanken. Burde kanskje isolert vannrørene også men det er trangt nedi der - får ta det om bilen er på bukk en gang.
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

Stjerneglis

Da har jeg pakket inn varmtvannstanken for varmeappratet. Vi får se om det blir merkbar effekt av dette...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

elektrolux

Det grenset jo opp mot vakkert!

Vil likevel tipse om isolasjonsmateriale som brukes rundt Ventilasjonsrør. Det er glava, med forsterket aluminiumsfolie på utsiden.

Mer luft gir bedre isolasjon, og aluminiumen stopper IR strålene.

Brukte det på AX'en min, og på Baltor sin Partner.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Stjerneglis

Det Glava-produktet du nevner kan kanskje brukes på gummislangene i systemet? Jeg tror ikke rørisolasjon av skumgummi-type som bl.a Biltema selger kan brukes da dette materialet har en tendens til å gå i oppløsning når det er utsatt for vær og vind (ref. skumgummien som brukes som beskyttelse på trampoliner).

Har forøvrig ikke fått prøvd varmeapparet skikkelig ennå da jeg sliter med å få tilgang til bilen  ;D
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Elmo

Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 14. februar 2012, klokken 10:35
Jeg tror ikke rørisolasjon av skumgummi-type som bl.a Biltema selger kan brukes da dette materialet har en tendens til å gå i oppløsning når det er utsatt for vær og vind

Jeg har slike på slangene i min PSA på tredje året og de er helt som nye. Men så er det ksnakje ikke så mye vær under panseret som ute i hagen?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Stjerneglis

Sitat fra: Elmo på tirsdag 14. februar 2012, klokken 16:30
Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 14. februar 2012, klokken 10:35
Jeg tror ikke rørisolasjon av skumgummi-type som bl.a Biltema selger kan brukes da dette materialet har en tendens til å gå i oppløsning når det er utsatt for vær og vind

Jeg har slike på slangene i min PSA på tredje året og de er helt som nye. Men så er det ksnakje ikke så mye vær under panseret som ute i hagen?

Det er UV-strålingen som tar knekken på skumplasten. Under panseret er det skygge :) Men det er utrolig trangt og jobben er kanskje enklest fra under bilen...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

gnisten

3 dagers erfaring med C-Zero tilsier at forvarming er et must. Har noen vurdert montering av stikkontakt i bakrommet uten ny utvendig kontakt. Det burde vel være mulig å koble seg på eksisterende 230V inntak, dog avhengig av fuksjonen til utvendig ladeboks. Er usikker på dennes oppgave utover elsikkerhet. Kupevifte er nok en god løsning sammen med tidsur for å øke komforten. Zero ble valgt pga bil2-behov og økning av prisforskjell til Leaf på 80knok. Men en får mye leketøy og komfort for prisdiffen.
Asker/Nesbru.
Think NiCd 6 mnd + ny C-Zero.

tomrh

Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 14. februar 2012, klokken 10:35
Har forøvrig ikke fått prøvd varmeapparet skikkelig ennå da jeg sliter med å få tilgang til bilen  ;D
Ble det noe effekt av å isolere vanntanken?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Stjerneglis

Vi merker at kommer varmluft raskere enn før ja, men for å få det helt optimalt bør nok også slangene isoleres, noe jeg ikke har gjort (enda).

En ulempe med trillingene er at frontruta ligger så langt fram i bilen at hvis varmeapparatet er instilt på å blåse varmluft på frontruta så kjenner man ikke varmen like godt i forsetene som i andre biler... Uten varmluft på lufta dugger rutene igjen ganske fort...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

tomrh

Takker for svar! Jeg har jo ingenting å sammenligne med siden vi kjøpte elbilen på forsommeren i år, men det frister slett ikke å la være å gjøre noe nå bare for sammenligningens skyld. Bedre å fikle med sånt mens det ennå er mildt i været istedet for å holde på ute i minusgrader. :) Så tilbakemeldingene her på forumet på hva som virker er det jeg har å gå etter.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Kito76

Forvarming Imiev 2012.

Vet at laderkabel må stå i for å bruke fjernkontroll til forvarming og start/stopp av ladning. Lurte på om charge lyset skal være på når heat er satt på, selvom bilen er fulladet? Ønsker ikke å klattlade hele tiden, hva anbefaler dere? Bør man bruke heat eller symbolet med av ising?
Takk for eventuelt svar.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA