Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

espenri

Skjønner at det er mange her som ikke synes det er interessant med slike rapporter, men for egen del synes jeg det er en trygghet i å bli bedre kjent med bilen og lettere kunne planlegge stopp ved reise utenom der man er kjent.

Kjørte tur-retur mellom Oslo og Lillesand denne helgen. Mindre enn 200hm forskjell på start og stopp, ganske nøyaktig 30mil. Mye motorvei med ACC på 110kmt. Stappfull bil, og fire sykler på hengerfestet. Eneste forskjellen på tur og retur var været.

Oslo - Lillesand, 10-20grader tørt: 250-260wh/km
Lillesand - Oslo, 10 grader sprutregn: 300-310wh/km
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

hemi


espenri

Jeg har resatt trip-teller, men ca 85km/t hvis jeg ser kjapt over turene i wattcat
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Øystein Hermansen

#1353
Tur/retur Sandnes - Lindesnes denne helgen.  Startet med SOC 100% og GOM 419 km.  18" hjul med Michelin dekk.
Samlet kjøring på 362,6 km hvorav 348,3 km i ECO mode (hovedtur opp/ned). 

Tørt og fint føre på vei ned, 15 grader, 177 Wh/km. 
Regn og vått føre på vei hjem (ca ¾ av hjemturen), 10-12 grader, 193 Wh/km.

Fulgte trafikken som lå omkring fartsgrensen hele tiden (+/- 5 km).  Stort sett 80 soner men noen strekninger med 60 og 70 soner.


Kom med hjem med 15% SOC og GOM 63 km.  Så SOC og GOM fulgte hverandre veldig godt.

Contango

Kjørte Oslo-Kristiansand - stort sett tørre veier og lite vind. Vår bil har 20''. ABRP's Reference Consumption på 230 traff best. Det virker som om standard Reference Consumption på 263 er alt for høy.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Maxwell_400

Sitat fra: Contango på mandag 21. juni 2021, klokken 23:16
Kjørte Oslo-Kristiansand - stort sett tørre veier og lite vind. Vår bil har 20''. ABRP's Reference Consumption på 230 traff best. Det virker som om standard Reference Consumption på 263 er alt for høy.
Ingen grunn til å deppe, du er nok for vant med Tesla, kjør den aktivt som en Jaguar så får du nok opp forbruket.

Kjører du den snilt så har den et ganske lavt forbruk.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Contango

#1356
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 12:36
Sitat fra: Contango på mandag 21. juni 2021, klokken 23:16
Kjørte Oslo-Kristiansand - stort sett tørre veier og lite vind. Vår bil har 20''. ABRP's Reference Consumption på 230 traff best. Det virker som om standard Reference Consumption på 263 er alt for høy.
Ingen grunn til å deppe, du er nok for vant med Tesla, kjør den aktivt som en Jaguar så får du nok opp forbruket.

Kjører du den snilt så har den et ganske lavt forbruk.
Skulle ikke spille noen rolle. Jeg kalkulerte i etterkant basis faktisk tid som passet med ca 105% av fartsgrensen og sånn ca værforhold. Faktisk forbruk var 242. 263 i referanse hadde betydd forbruk over 100% batterikapasitet. Jeg kom frem med 12%. Jeg kjørte i ett også.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

JPM

Stort sett fornøyd med både forbruk og rekkevidde i sommer. tr.heim - Oslo, Oslo -Hamar, Hamar - Tr.heim. Bilen bruker enorme mengder strøm når den passerer Elverum siden fartsgrensen og veiene er superbe, men det bytteforholdet tar jeg gjerne.
Hamar - Trondheim gikk på en liten Ionity lading (ladet 40% til 60% på alvdal).

På vei ned ladet jeg en gang på Evenstad.

Tellus

#1358
Kjørte Oslo-Flå i går med tilhenger med et forbruk på kun 20.1 kWh/100 km. Snittfart 73 km/t. Ikke noe tungt i hengeren, men forbruket var absolutt lavere enn ventet. 26-28 grader hjelper nok en god del 😀

Varmen gir også positiv effekt på hurtiglading. Ladet 45.12 kWh på 31 minutter for en ukes tid tilbake. Snitt på nesten 90 kW. Startet lading på 18% og endte på ca 70%.

OlaM

Sitat fra: Tellus på mandag 03. mai 2021, klokken 17:11

Med 20+ grader midtsommers på norske landevier (60-80 km/t) ser du kanskje 17-tallet i snittforbruk.


Kan bekrefte dette. 1600 km mellom Bergen, Luster, Runde, Molde, Gaularfjellet, Vikafjellet og Bergen igjen, stort sett på botgrensen etter GPS, av og til under eller over. 17,7 kWh/100 km totalt. Veldig greit å slippe ladestopp når det er mye trøkk på få ladere.
'21 3LR

Maxwell_400

#1360
Sitat fra: OlaM på tirsdag 03. august 2021, klokken 21:00
Sitat fra: Tellus på mandag 03. mai 2021, klokken 17:11

Med 20+ grader midtsommers på norske landevier (60-80 km/t) ser du kanskje 17-tallet i snittforbruk.


Kan bekrefte dette. 1600 km mellom Bergen, Luster, Runde, Molde, Gaularfjellet, Vikafjellet og Bergen igjen, stort sett på botgrensen etter GPS, av og til under eller over. 17,7 kWh/100 km totalt. Veldig greit å slippe ladestopp når det er mye trøkk på få ladere.

Har kjørt i Nordland og Troms (ikke Lofoten) 2 uker denne sommeren, forbruket har ligget mellom 16kWh/100km og 22kWh/100km avhengig av vind og føreforhold, full bil. Var noe kø på enkelte ladeplasser men unngikk disse ved å kjøre videre til en ledig lader. Måtte bare lade en gang på en lader som ikke hadde noen andre fasiliteter enn fin natur. Prisen på Mer, Fortum og Circle K ble omtrent det samme, 5kr/kWh på Mer og 4kr/kWh på Circle K før NAF rabatt. Null ladeproblemer med NAF brikke. Mens en lader eller venter på ferge så kan en jo se 12 volt batteristatus
Du kan ikke vise dette vedlegget.
eller diagnose data
Du kan ikke vise dette vedlegget.
eller se film (kvaliteten er normal i real life)
Du kan ikke vise dette vedlegget.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 06. august 2021, klokken 20:00
Sitat fra: OlaM på tirsdag 03. august 2021, klokken 21:00
Sitat fra: Tellus på mandag 03. mai 2021, klokken 17:11

Med 20+ grader midtsommers på norske landevier (60-80 km/t) ser du kanskje 17-tallet i snittforbruk.


Kan bekrefte dette. 1600 km mellom Bergen, Luster, Runde, Molde, Gaularfjellet, Vikafjellet og Bergen igjen, stort sett på botgrensen etter GPS, av og til under eller over. 17,7 kWh/100 km totalt. Veldig greit å slippe ladestopp når det er mye trøkk på få ladere.

Har kjørt i Nordland og Troms (ikke Lofoten) 2 uker denne sommeren, forbruket har ligget mellom 16kWh/100km og 22kWh/100km avhengig av vind og føreforhold, full bil. Var noe kø på enkelte ladeplasser men unngikk disse ved å kjøre videre til en ledig lader. Måtte bare lade en gang på en lader som ikke hadde noen andre fasiliteter enn fin natur. Prisen på Mer, Fortum og Circle K ble omtrent det samme, 5kr/kWh på Mer og 4kr/kWh på Circle K før NAF rabatt. Null ladeproblemer med NAF brikke. Mens en lader eller venter på ferge så kan en jo se 12 volt batteristatus

eller diagnose data

eller se film (kvaliteten er normal i real life)


Fanken, blir så imponert over den skjermen din  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic

Jeg fatter ikke hvor dere henter disse forbrukstallene fra.
Tror ikke jeg har sett under 20 noen gang på mine 52'km, medmindre jeg ruller nedover bakke...

turfsurf

Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 15. august 2021, klokken 20:15
Jeg fatter ikke hvor dere henter disse forbrukstallene fra.
Tror ikke jeg har sett under 20 noen gang på mine 52'km, medmindre jeg ruller nedover bakke...
Alt har med fart og jevn kjøring å gjøre. Vi ser alt fra 160-320Wh/km på vår.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

espenri

Samme her. Jevn kjøring i 60-80 soner gir gjerne 160-180 forbruk. Jevn kjøring opp og ned e18 i 100-120kmt gir 200-240, også kan du trekke fra og legge til ift med og motvind, regn, sludd og lave temperaturer
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA