Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Maxwell_400

Sitat fra: LittleHammer på lørdag 09. januar 2021, klokken 21:38
GOM sa 251 km rekkevidde ved 100% i dag. Bilen lider i kulda!
I dag kjørte vi ca 40 km, 35 km flatt og 5 km med 250 m stigning. 38 kWh/100km !
Det er ulempen med elbiler, ingen overskuddsvarme så du må bruke batteriet for å varme kupeen.

Du og bilen brukte 15kWh på turen hvor din andel er 7kWh/h som er kupevarmeren.
Mange småturer da for å få en så lav GOM, min GOM er ennå 350km og det med takboks.
Jeg har ikke glasstak, tror det hjelper i kulden.



I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

LittleHammer

Jepp, blir mange korte turer. Gjennomsnittsforbruket for alle 28kkm bilen er kjørt er 26kWh/100km (logger alt).
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

Barfot

Første langtur med EV400, 2020 og 18" originale hjul.
Startet på 90 %, kjørte 324 km på E16 fra Straume på Sotra til Røn, snittforbruk på 20.3.

Hadde 10 % ved ankomst Røn, så stoppet og fylte på 10%, rundt 8,7-9 kW/h før bakkene opp til Vaset.  Brukte 6 % opp bakkene til Vaset.

Kjørte mye manuelt og med høy regenerering.

Snitthastighet 76 km/t. Hadde og ca. 150 kg last i bilen og innetemperatur på 20-21 ° C. Noen få forbikjøringer som da dro litt extra på og god fart i Gudvangatunellen og oppover til Filefjell. -4° C på Filefjell og lå i underkant 0°C i Valdres.

Er vel ikke ille det ?

Maxwell_400

Sitat fra: Barfot på lørdag 01. mai 2021, klokken 20:44
Første langtur med EV400, 2020 og 18" originale hjul.
Startet på 90 %, kjørte 324 km på E16 fra Straume på Sotra til Røn, snittforbruk på 20.3.

Hadde 10 % ved ankomst Røn, så stoppet og fylte på 10%, rundt 8,7-9 kW/h før bakkene opp til Vaset.  Brukte 6 % opp bakkene til Vaset.

Kjørte mye manuelt og med høy regenerering.

Snitthastighet 76 km/t. Hadde og ca. 150 kg last i bilen og innetemperatur på 20-21 ° C. Noen få forbikjøringer som da dro litt extra på og god fart i Gudvangatunellen og oppover til Filefjell. -4° C på Filefjell og lå i underkant 0°C i Valdres.

Er vel ikke ille det ?

Det er bra, samsvarer godt med det jeg har på 18". Noe som overrasket meg positivt var rekkevidden til Jaguaren.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

espenri

Også positivt overrasket over rekkevidden. Hadde lånebil i helgen, ev320 med 18" og ballongsommerdekk. Kjørte til hytta, 22 mil netto 800 høydemeter oppover, -2 til 10 grader, bruke 55% av batteriet. Ned igjen samme vei i går, samme forhold. Brukte 43%.

Noe som skulle tilsi at jeg faktisk kunne kjørt tur retur med noe angst den siste halvtimen. Ser ikke ut som det er noe problem å kjøre minst 45 mil i normale landeveishastigheter på sommeren med denne bilen, og det synes jeg er imponerende.

Fra Gol til Oslo, i normalt driv uten nevneverdig trafikk hadde jeg snittforbruk på 180wh/km
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

z4rd

#1340
Det er i tråd med rekkeviddetesten til NAF der de fikk 454km ut av I-Pace: https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-sommer-2020

Men greit å merke seg at praktisk rekkevidde, med noe start/stopp/pauser/oppvarming/kjøling osv, vil bli noe kortere enn det man klarer å tyne ut maksimalt fra en A-B-tur.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

4Matic Fanatic

Sitat fra: z4rd på mandag 03. mai 2021, klokken 09:23
..Men greit å merke seg at praktisk rekkevidde..
For ikke å snakke om når man er avhengig av å "hurtiglade" på langtur..

Barfot

På returen min hadde jeg :
Oppstart Vaset : 62 %   (ladetrøbbel på hytta, ikke bilen sin feil, men strømmen på hytta)
Regenererte ned til Røn opp til 64 %
Stopp i Aurland på 29 %, brukt i snitt 17,2 kWh/100 km, 1,55 timer/143 km,  med snitthastighet på 79 km/t :-)

Litt langt opp til Voss, ville ankommet med drøye 20-30 km etter GOM, så ladet fra 29 % opp til 70 % (oj så tregt det gikk, 38 minutter/36 kWh på 150 kWh lader)

Aurland - Øygarden, 3 timer, 211 km og snitthastighet på 76 km/t og forbruk 18,5 kWh/100 km (ca 39 kWh)
Kom hjem med ca 30 % på batteriet/90 km igjen. Kjørte da i kø fra Voss og inn til Bergen øst og brukte mye ACC.

Dvs på 354 km brukte jeg da ca. 73 % batteri, 64 kWh.


espenri

Sitat fra: z4rd på mandag 03. mai 2021, klokken 09:23
Men greit å merke seg at praktisk rekkevidde, med noe start/stopp/pauser/oppvarming/kjøling osv, vil bli noe kortere enn det man klarer å tyne ut maksimalt fra en A-B-tur.

Dette var med "kveldsmat"-stopp begge veier, minimum 45 minutter hvor bilen står i ro med varme på. Men det er klart, med daglig småkjøring til og fra butikk og barnehage blir saken litt annerledes, men da er heller ikke maks rekkevidde relevant.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

z4rd

#1344
Jeg snakket om testen til NAF.

Også vil det jo alltids være forskjeller mellom ulike ruter, ref. topografi, hastighet osv.

Men både erfaringene som fremkommer her og NAF-testen gir en grei pekepinn på rekkevidden om sommeren på norske landeveier.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Contango

Dette er ikke noe kritikk til Barfot. Informasjon er informasjon. Men jeg får veldig lite ut av rekkevidderapporter som dette. Det jeg klarer å forholde meg til er å sette biler opp mot hverandre i ABRP. Ergo er det som hjelper meg vurderinger fra eierne hvordan ABRP planen fungerte i praksis og hvilke konstanter der som ser ut til å fungere. Ut fra den informasjonen jeg har klart å gjette meg til er ABRP temmelig optimistisk både mht forbruk og mht ladehastighet når standardtallene brukes.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Kanutten

Jeg får heller ikke allverdens utbytte av disse tingen, men jeg skjønner i det minste at jeg kjører på en heeeelt annen måte enn de fleste andre her inne. Det forbrukes som oppnås er jeg ikke i nærheten av på min I-Pace.

Contango

Sitat fra: Kanutten på mandag 03. mai 2021, klokken 12:28
Jeg får heller ikke allverdens utbytte av disse tingen, men jeg skjønner i det minste at jeg kjører på en heeeelt annen måte enn de fleste andre her inne. Det forbrukes som oppnås er jeg ikke i nærheten av på min I-Pace.
Det er litt vanskelig å vite når det rapporteres tall «for å bevise noe» ift rapporter som ikke har noe bias. Førstnevnte kommer eksvs gjerne når det har blåst godt og turen har gått riktig vei.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Barfot

Er jo forsåvidt enige med de siste innleggene her, jeg ser jo og et helt annet forbruk på småkjøringen hjemme. Tror vi i snitt ligger på 25-30 kWh på småkjøring.

Hjemme kan vi lade hver dag om nødvendig, men som rykende fersk el-bil eier og med langtur en gang i måneden, så er det viktig for oss å se på :
- reell kjørelengde under forskjellige værforhold
- hvor det er ladere som kan lade oss og som er iorden (sjekker jo app og om de er iorden og ledige)
- hvor langt ned vi tør å kjøre batteriet ned før vi må stoppe og lade eller om vi kommer oss helt fram

Men frue og unger i bilen blir det nok ikke mye frisk kjøring på langkjøring. Var alene i blen i helgen  og det var en fantastisk opplevelse å kjøre bil som man kunne kjøre forbi på en helt annen måte enn før ;-)

Og - fra dere som har hatt bilen lengre, både få tips om dette og verifisere om de tallene JEG får er fornuftige.



Tellus

Ser vi bort fra høydeforskjeller mellom start og mål er hastighet, utetemperatur, vindstyrke/retning og føreforhold er det viktigste parametrene so bestemmer forbruk.

Durer man avgårde på motorveien i 130 km/t rett med kuling rett i mot og utetemperaturen er -15 så tipper jeg du ser forbruk langt over 30 kWh/100 km på flatmark. Kanskje du til og med ser 40-tallet.

Med 20+ grader midtsommers på norske landevier (60-80 km/t) ser du kanskje 17-tallet i snittforbruk.

Der har du nok ytterpunktene for I-pace på flatmark.

Mer realistisk fungerer I-Pace veldig godt både sommer og vinter, men pass på hastigheten på motorvei vinterstid hvis du trenger å strekke rekkevidden lengst mulig. Det er tilnærmet null problem å nå hytta rundt 200 km unna på fjellet vinterstid selv hvis mye av strekket foregår på motorvei. På de aller verste dagene må kanskje de som har mye motorveistrekk passe på hastigheten eller legge inn en ladestopp for sikkerhets skyld.

Jeg har hytte i Hallingdal og har stort sett oppunder 30% igjen når jeg kommer frem til hytta vinterstid etter en tur fra Oslo. Har 210 km dit. Lite motorvei den veien selvølgelig. Til dags dato har jeg ikke hatt under 25% igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA