Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 13. januar 2019, klokken 18:44

Feil. Den bruker som en X75D.
Sammenlignet med en bekjent på fredag. Vi brukte begge 22,0kwh/100km i tett trafikk uten forbikjøringer. Han brukte 100-53% av batteriet. Jeg 87-48%.
Like felger og dekk på begge bilene?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Hvor mye lavere tror dere forbruket blir med 235/18 vs 255/20? Kanskje Tesla sine Model 3 aero-cover også passer på Jaguars 80-talls felg vs 1022?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på søndag 13. januar 2019, klokken 21:31
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 13. januar 2019, klokken 18:44

Feil. Den bruker som en X75D.
Sammenlignet med en bekjent på fredag. Vi brukte begge 22,0kwh/100km i tett trafikk uten forbikjøringer. Han brukte 100-53% av batteriet. Jeg 87-48%.
Like felger og dekk på begge bilene?

Teslaen har standardfelger. Det er vel 20?
Jaguar 19.
Dette var til hytta med ca 400 meter stigning. Brukte forresten 27% av Soc hjem igjen. 135 kilometer. Eco-mode 20 grader inne 0 ute og vekslende snø, våt og tørt.

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 13. januar 2019, klokken 22:19
Teslaen har standardfelger. Det er vel 20?
Jaguar 19.
Ikke sant. Hvis X75 bruker det samme med 20 tommere som I-Pace med 19 tommere så bruker X mindre enn I-Pace. Vesentlig forskjell på 19 og 20 tommere når det gjelder forbruk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

olavxxx

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 13. januar 2019, klokken 18:44
Sitat fra: olavxxx på søndag 13. januar 2019, klokken 15:42
Sitat fra: Tellus på onsdag 09. januar 2019, klokken 23:48
Utenom motorvei er det uproblematisk å kjøre over 400km med I-Pace om sommeren. Hvor langt over 400 km man kan komme gjenstår å se, men ser ikke bort fra at noen kjører Oslo-Bergen neste år ved å følge fartsgrensene.

Nå for tiden har jeg typisk landeveisrekkevidde midt på 300-tallet og motorveirekkevidde typisk på øvre halvdel av 200-tallet. Rekkevidden varierer selvfølgelig en god del med vær og føreforhold.
Bilen går ca som en X75D,

Feil. Den bruker som en X75D.
Sammenlignet med en bekjent på fredag. Vi brukte begge 22,0kwh/100km i tett trafikk uten forbikjøringer. Han brukte 100-53% av batteriet. Jeg 87-48%.
iPace bruker mye mer juice enn Model X, selv om den er mindre enn Model S.

https://cleantechnica.com/2018/10/31/tesla-model-x-vs-jaguar-i-pace-its-all-about-efficiency/

Der er den testet mot 90, men effektiviteten er langt under X. I tillegg får du ikke ladet til 100 prosent i iPace (går til 81.5 kWh).

Teslabjlrn klarte å tyne ut 37 mil av iPace ved å slå av AC osv. Det ser ut som han kjørte på tørr motorvei. Oslo-bergen på en lading vil være umulig. På 50 kW lader må man nok lade 45-60 minutter vil jeg tro. Får man ladet 100 kW, kanskje 15-30 min holder.

olavxxx

For øvrig burde man kjøre uten eco mose i iPace, kjøre uten range mode I Tesla. Begge bør ha AC på og på samme temperatur. Ideelt sett burde de ha samme dekkbredde og merke/modell, men sistnevnte er kanskje vanskelig å få testet adhoc. Kjøring bør være samtidig/etter hverandre og holde nok avstand til bil foran til at man ikke tjener slipstream.

Men det er tester av mange at iPace går veldig mye kortere enn oppgitt WLTP. Det er mulig å nå EPA hvis man har AC av. På Tesla er det ingen problemer å nå EPA, det er ikke WLTP på X og S. EPA på X75D er litt høyere enn iPace.

WLTP er dessverre skrot.

Stikkkontakt

#876
Sitat fra: turfsurf på søndag 13. januar 2019, klokken 22:23
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 13. januar 2019, klokken 22:19
Teslaen har standardfelger. Det er vel 20?
Jaguar 19.
Ikke sant. Hvis X75 bruker det samme med 20 tommere som I-Pace med 19 tommere så bruker X mindre enn I-Pace. Vesentlig forskjell på 19 og 20 tommere når det gjelder forbruk.

Så Jaguar må ha 20" selv om den har 18" som standard? Høres logisk ut.
Jeg kan bare snakke for meg selv. Det er null problem å kjøre 400 km med I-Pace ved 0 grader på vestlandsveier. På fredag kjørte jeg Bergen-Voss og brukte 19,5. Fulgte trafikken og hadde 20 grader i bilen hele veien. 0-4 grader. Men ja. Bilen går vesentlig billigere med 19" vinterdekk enn med de svintunge 20" som er original.

Tellus

Nei det går ikke an å kjøre lengre enn det Teslabjørn har kjørt

Stikkkontakt


Tellus

Var vel relativt kjølig også under den testen. Dessuten toppladet han ikke og kjørte selvfølgelig ikke til tomt batteri heller.

Men for all del. Fin test, men det var ingen test på hvor langt en I-Pace faktisk kan gå om sommeren.

turfsurf

#880
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 13. januar 2019, klokken 23:02
Så Jaguar må ha 20" selv om den har 18" som standard? Høres logisk ut.
I-Pace får man med 18-22 tommere, X med 19-22 tommere. Så vidt jeg vet har I-Pace noe større hjul enn X og. Skal man sammenligne forbruket mellom de to bilene er det naturlig å sammenligne samme felgdimensjon og original dekkbredde. X bør vel og være en 5 seter. Dekk og felg er vel den enkelttingen som gir mest utslag på forbruk som man lett kan endre. Så kan man sammenligne:
- forbruk på motorvei
- forbruk på landevei
- forbruk i by
- forbruk opp og ned fjell
- alle ovenstående sommer og vinter

Jeg tipper I-Pace vil få lengst rekkevidde på de fleste av disse testene, med unntak av motorvei, men man må sammenligne på like vilkår.

Skal man finne ut hvilke av disse bilene man kan få til å gå lengst så setter man på minst mulig felg, smalest mulig dekk, pumper opp lufttrykket og hiver ut setene og skrur av klima og kjører samme test. Ikke så interessant i mine øyne.

Skal man finne ut maks og min rekkevidde til I-Pace alene bør man sammenligne forbruk med 18 og 22 tommere, by, landevei, motorvei osv. Dette må være interessant for I-Pace eiere, man får jo en pekepinn med WLTP 410-470km.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt


Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear


daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA