Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Tellus

I motsetning til deg har jeg bilen og har kjørt snart 10.000 km med den. Det ligger forøvrig mange dokumenterte turer på FB som viser god rekkevidde i vinternorge i moderat hastighet . Til og med TeslaBjørn estimerte jo en rekkevidde i konstant 94 km/t målt så speedometer høyt på 300 tallet under høstlige forhold uten å lade bilen helt full og uten å kjøre den helt tom.

At det skal være vanskelig for deg å forstå at man skal kunne bikke 400 km i mer moderat hastighet enn det TB kjørte i, i langt høyere temperaturer og gjerne med en bil som har 5-10% mer rekkevidde enn den TB kjørte virker mildt sagt snodig.

Tipper TB selv greier rundt 400 km til sommeren hvis han gjentar den testen i 94 km/t på speedo.

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

Takker,

Bergen er litt lengre enn 400 km da, men som jeg skrev ser jeg ikke bort fra at det er mulig med standardutgaven av I-Pace. 400 km er uansett ikke noe problem. Top Gear kjørte rundt 470 i hastigheter som ligner norsk landevei.

Chimp

Haha Contango, det er måte på til forhåndsbedrøvet du er da :) Jeg venter selv på bilen, og har kjent på frustrasjon mange ganger selv, men nå sitter jeg igjen med en meget god følelse. Sikkert fordi jeg skal få den om et par måneder og begynner å glede meg igjen.
Frustrerende å vente et halvt år mer enn antatt, men nå nærmer det seg selvom ventetiden har kostet penger i form av at jeg måtte "mellomleie" bil. Frustrerende å se alle feilmeldinger som dukker opp på div fora, men betryggende å se at de fikses sakte men sikkert - var kanskje greit å ikke være betatester. Frustrende å lese om rekkeviddeangivelsene som kom i okt/nov da bilene rullet ut, men beroliget etterhvert som jeg har lest flere og flere tester av andre enn de som har FE/HSE med 22tommer. Eksempelvis har jeg en kollega som har bilen og 20tommer felger nå om vinteren. Kjører som en gris med mye akselerasjon og nedbremsing. Snittrekkevidde mellom 240 og 280 km nå om vinteren. Og da snakker vi ingen forvarming, masse start stopp ifbm bruk av bil i arbeid. Da begynner jeg å bli ganske trygg på at jeg skal klare minimum 300 km og komme trygt frem til hytta som er ca 250 unna. Den ene årlige langturen som kan skje til vestlandet avhenger mye av at ionity får nok ladestasjoner ellers blir det en prøvelse. Men det antar jeg med alle biler unntatt tesla. Audi e tron ser ikke ut til å bli noe bedre ut fra tallene som er sluppet, grusom vekt og lave wltp-tall. Nå er disse tallene på jaguar en vits, enig i det, det skulle vært nærmere 400-420 så kunne heller overraskelsen vært på plussiden i noen sære tilfeller. MEN jeg tror det er mulig å nå 470 km WLTP hvis man kjører rundt i 50-60km/t om sommeren med 18tommer. Så såvidt noen som dro på 420-440 da bilen kom i sept/okt, og da bør det være mulig i enda mer gunstig temp.
Ikke veldig viktig for meg om den går 470 km siden jeg "aldri" kjører så langt en dag, men jeg ønsker jo selvfølgelig å alltid ha en buffer samt kunne vise til en god rekkevidde når jeg selger bilen videre for å unngå for mye verditap. Pr i dag ser jeg ingen gode alternativer så lenge niro og kona er umulig å få tak i, jeg vil ikke ha tesla siden det er allemannseie. Audi ble for kjedelig, men bilene de slipper om en stund ser spennende ut.
Så jeg har slått meg til ro med at jaguar er et ganske fint valg.
Prøver å muntre deg opp :)

geear

Hvis de ikke har holdt en avtalt dato og det har påført deg merkostnader, så er forhandleren pliktig til å dekke kostnadene iht. Forbrukerkjøpsloven.

Chimp

Har dessverre ingenting i kontrakt om det, og kun telefonsnakk om at da er det antatt levering i okt ifbm inngåelse av kontrakt. Tviler på at jeg kommer langt med det, selvom jeg vurderer å gjøre noe med det. Grunnen til at jeg valgte jaguar fremfor e tron var hovedsakelig design og leveringstidspunkt. Takk for tipset. Tror du jeg har noe krav når det ikke står i kontakt når bilen leveres?

Vannkraft

Det var da fryktelig til avsporing - lag egen tråder hvis der ha lyst til å diskutere andre temaer.

" Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer"

geear

Beklager, men bare en link for han og eventuelle andre som lurer:

https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§6

Og så er mulige krav i paragraf 19 (og 24). Så kan en heller starte ny tråd om en trenger å diskutere det videre.

Fortsett med rekkevidde og forbruk, som man kan diskutere i evigheten fordi det sjelden testes under samme forhold eller samme kjørestil. I-Pace går sikkert fint både 600 og 700km også med lav nok hastighet. Jeg kjører som med fossilbil på langtur, og på vinteren, og til dels også sommeren, er jeg VELDIG langt unna oppgitt rekkevidde uansett elbil. Hva skal man med elbil med 0-100 på halvparten av vanlige biler, og så spare en forbikjøring i oppoverbakke fordi man nesten ser "nåla" bevege seg for et enkelt pådrag.

Chimp

Blir spennende å se Bjørn Nyland teste i pace vs tmx vs e tron nå i slutten av mnd hvis han får det til. Håper han ikke kjører på med større felger på i pace enn e tron, da vet jeg at e tron får bedre tall... Regner med den vinner i et race uansett pga ladehastighet. Men tror faktisk i pace har bedre rekkevidde med nøkterne felger.

Og så vinner tmx over alle pga ladenettverket med bedre fart, finnes ikke nok ionity. Men i pace slår den også på forbruk.
My bet:)

Chimp

Følgende tekst har blitt gitt ut ved levering til nye kunder i NL (utdrag) :

Action range Jaguar i-Pace in practice, between 270km - 555km

Customers will quickly notice on the basis of their driving behaviour and the temperature will differ so that the range will be less than the WLTP figures.

City Winter: 390km / 242mi
Highway Winter: 270km / 167mi
Combined Winter: 325km / 201mi
City Summer: 555km / 344mi
Highway Summer: 340km / 211mi
Combined Summer: 430km / 267mi

The actual radius of action strongly depends on speed, driving behavior, climate and route.


turfsurf

Sitat fra: Chimp på søndag 13. januar 2019, klokken 11:08

Action range Jaguar i-Pace in practice, between 270km - 555km

Helgardering det der, men jo ganske riktig. Men det skal være en rolig by med jevn flyt for å greie 555km
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

olavxxx

Sitat fra: Tellus på onsdag 09. januar 2019, klokken 23:48
Utenom motorvei er det uproblematisk å kjøre over 400km med I-Pace om sommeren. Hvor langt over 400 km man kan komme gjenstår å se, men ser ikke bort fra at noen kjører Oslo-Bergen neste år ved å følge fartsgrensene.

Nå for tiden har jeg typisk landeveisrekkevidde midt på 300-tallet og motorveirekkevidde typisk på øvre halvdel av 200-tallet. Rekkevidden varierer selvfølgelig en god del med vær og føreforhold.
Oslo-bergen I skiltet hastighet kan du nok glemme. Bilen går ca som en X75D, så du må forvente ca 25-30 mil om vinteren og ca 33+- mil om sommeren. Hypermiling er klart mulig, S75D tror jeg så vidt kanskje hypermiler 50 mil, men rik vanlig bruk må man forvente ca 36 av den. Oslo-bergen er vel rundt 55(?) Mil og det er mye bakker/fjell, det er mye forandring i hastighet osv. Man følger gjerne trafikk også. Så jeg tror nok iPace må lade 15-30 minutter for å klare det.

Men klart at jeg synes jo det er spennende om du tør prøve.


Stikkkontakt

Sitat fra: olavxxx på søndag 13. januar 2019, klokken 15:42
Sitat fra: Tellus på onsdag 09. januar 2019, klokken 23:48
Utenom motorvei er det uproblematisk å kjøre over 400km med I-Pace om sommeren. Hvor langt over 400 km man kan komme gjenstår å se, men ser ikke bort fra at noen kjører Oslo-Bergen neste år ved å følge fartsgrensene.

Nå for tiden har jeg typisk landeveisrekkevidde midt på 300-tallet og motorveirekkevidde typisk på øvre halvdel av 200-tallet. Rekkevidden varierer selvfølgelig en god del med vær og føreforhold.
Bilen går ca som en X75D,

Feil. Den bruker som en X75D.
Sammenlignet med en bekjent på fredag. Vi brukte begge 22,0kwh/100km i tett trafikk uten forbikjøringer. Han brukte 100-53% av batteriet. Jeg 87-48%.

Tellus

#869
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 13. januar 2019, klokken 18:44
Sitat fra: olavxxx på søndag 13. januar 2019, klokken 15:42
Sitat fra: Tellus på onsdag 09. januar 2019, klokken 23:48
Utenom motorvei er det uproblematisk å kjøre over 400km med I-Pace om sommeren. Hvor langt over 400 km man kan komme gjenstår å se, men ser ikke bort fra at noen kjører Oslo-Bergen neste år ved å følge fartsgrensene.

Nå for tiden har jeg typisk landeveisrekkevidde midt på 300-tallet og motorveirekkevidde typisk på øvre halvdel av 200-tallet. Rekkevidden varierer selvfølgelig en god del med vær og føreforhold.
Bilen går ca som en X75D,

Feil. Den bruker som en X75D.
Sammenlignet med en bekjent på fredag. Vi brukte begge 22,0kwh/100km i tett trafikk uten forbikjøringer. Han brukte 100-53% av batteriet. Jeg 87-48%.

Det var overraskende. Kjørte dere samme ruten til samme tid ? 22.0 kWh/100 km for I-Pace har jeg ikke vært i nærheten av. Ville blitt overrasket over å komme såpass lavt også om sommeren.

Edit: Sorry. Trodde dere kjørte i 100 km/t  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA