Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 09. januar 2019, klokken 13:55
Sitat fra: Contango på onsdag 09. januar 2019, klokken 13:46
Jaguar regenerer på bremsene også?
Hva mener du med dette? Den regenererer når du trykker på bremsene ja, som 'alle andre elbiler'.
Anyhow vil det være bedre å seile enn å regenerere/gasse/regenerere.
De fleste gjør det nok, men alle gjør det ikke. e-Golfen vår regenererer til man trår forbi den bremsekraften den kan tilby via motor, da legger den på mekaniske bremser også, mens Model X-en vår ikke bruker regen på bremsepedalen. I praksis betyr det svært lite for oss siden jeg alltid har både e-Golf og Model X på maks regen og sjelden er borti bremsepedalen, men kjører man på lav regen vil det bety mye.

daktari

Skulle ønske vi hadde "scan my Tesla" på Jaguaren. Da kunne man lese av når regen stopper. På min, med lav regen, ser det ut som om regen øker med bruk av bremsepedalen, også hard bremsing. Dette hadde vært kjekt å vite. Ved forsiktig bruk av bremsepedalen kan man kanskje merke et "hakk" der bremsene tar over og regen gir etter - men kjenner ikke alltid dette.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Snoopy

Sitat fra: Tellus på onsdag 09. januar 2019, klokken 13:56
La forøvrig merke til at rekkeviddeestimatet faller når jeg slår av AC. Litt snodig, men slik er det i hvert fall. Slår jeg av oppvarming øker rekkeviddeestimatet selvfølgelig. Kan det være slik at varmepumpen blir slått av hvis AC slås av og at oppvarming da faller tilbake på oppvarming med varmeelementer?
Ja, det er fordi den ikke vil kjøre auto klima når AC er av. (Du ser at "Auto" blir borte når du slår av AC) Derfor mener bilen at du ikke er like god til å beregne klima og temperatur i bilen som den ellers ville gjort på Auto, og vil dermed ikke få like god beregnet rekkevidde.

Contango

Sitat fra: daktari på onsdag 09. januar 2019, klokken 15:05
Skulle ønske vi hadde "scan my Tesla" på Jaguaren. Da kunne man lese av når regen stopper. På min, med lav regen, ser det ut som om regen øker med bruk av bremsepedalen, også hard bremsing. Dette hadde vært kjekt å vite. Ved forsiktig bruk av bremsepedalen kan man kanskje merke et "hakk" der bremsene tar over og regen gir etter - men kjenner ikke alltid dette.
Erfaringen min flere ganger fra Leaf og en sjelden gang på E-Golf er at plutselig kan regenering på bremsepedalen kuttes tvert - antagelig en overspenning av noe slag. Da er det akkurat som man har trykket på gassen isteden og man får seg en ordentlig støkk inntil man skyver pedalen lenger inn og de mekaniske bremsene tar.
Til 4matic - hvis du leser posten min vil du se at Tesla ikke regenerer på bremsene i det hele tatt. Derfor - ikke alle elbiler, nei. Derfor må det også bli forskjeller i effekten av høy/lav regenerering på de forskjellige systemene. Det virker ikke som mange har skjønt det. Ergo - hvor mye man har regenerert på en Jaguar tur (som jeg ser mange er opptatt av i forskjellige fora) er temmelig lite relevant info ift rekkevidde og effektivitet. Sier mer om kjørestil og/eller høydeforskjeller på turen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

Så det du mener med "regenerering på bremsene" er at bilen bruker regen OG mekanisk brems når man slipper gassen?

Eller at bilen øker regen når man bremser hardere, før mekanisk brems kommer på?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Trår du gradvis på bremsen vil bilen først bruke regen/motorbrems, inntil du har så stort "pådrag" på bremsen at den ikke klarer å ta det med regen, da legger den bremseklossene mot skivene for å oppnå ønsket bremsekraft. Det er dette de fleste gjør, men altså ikke Tesla, men så er det også standard der å ha maks regen på gasspedalen.

Ulempe med begge løsninger er at det påvirkes av kaldt batteri og SOC (redusert evne til å ta imot regen), noe som gjør det litt uforutsigbart.

Contango

Sitat fra: daktari på onsdag 09. januar 2019, klokken 18:30
Så det du mener med "regenerering på bremsene" er at bilen bruker regen OG mekanisk brems når man slipper gassen?

Eller at bilen øker regen når man bremser hardere, før mekanisk brems kommer på?
Det siste - som gr skriver.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Chimp

https://www.side3.no/motor/prisene-pa-jaguar-i-pace-kan-ha-lekket-4443019

Synes det var litt morsomt å finne denne igjen ca 1 år senere. EPA 220 miles dvs 350 km står det, før alle bestilte. Synes det egentlig er sprøtt å føle seg lurt av at den ikke klarte 470 km da? Epa ble jo faktisk høyere, 234 miles.

Nå har det ikke vært så mye klaging i det siste altså, tommel opp for det  :+1:

Contango

#848
Sitat fra: Chimp på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:45
https://www.side3.no/motor/prisene-pa-jaguar-i-pace-kan-ha-lekket-4443019

Synes det var litt morsomt å finne denne igjen ca 1 år senere. EPA 220 miles dvs 350 km står det, før alle bestilte. Synes det egentlig er sprøtt å føle seg lurt av at den ikke klarte 470 km da? Epa ble jo faktisk høyere, 234 miles.
Fordi du ikke viste meg denne artikkelen før jeg bestilte og fordi jeg er d... lei av å få beskjed om at det er kjøpers ansvar å finne ut hvor langt bilen skulle gå.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Chimp

Selg 22/20tommerene og gå for 18 sommer og vinter så er det faktisk mulig å klare 470 i svært gode forhold om sommeren:)

Contango

Sitat fra: Chimp på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:40
Selg 22/20tommerene og gå for 18 sommer og vinter så er det faktisk mulig å klare 470 i svært gode forhold om sommeren:)
Nei - det er et oppkok fra noens fantasi som jeg også har sett gjentatt her inne uttallige og udokumenterte ganger. Se på Audi sidene nå og vedkommende som har X100 og Ipace. Ipace er prikk lik X75. Jeg ønsker deg god tur og en lang skjøteledning når du har kommet 370.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

Utenom motorvei er det uproblematisk å kjøre over 400km med I-Pace om sommeren. Hvor langt over 400 km man kan komme gjenstår å se, men ser ikke bort fra at noen kjører Oslo-Bergen neste år ved å følge fartsgrensene.

Nå for tiden har jeg typisk landeveisrekkevidde midt på 300-tallet og motorveirekkevidde typisk på øvre halvdel av 200-tallet. Rekkevidden varierer selvfølgelig en god del med vær og føreforhold.

Skal du ha maks rekkevidde må du sette avreise klokkeslett og ha bilen tilkoblet. Det er den eneste måten du vil kunne ha varm bil, varmt batteri og helt fulladet. Bilen viser forøvrig 100% lenge før batteriet er fullt. Batteriet er Ikke fullt før ladingen har opphørt.

Hvis du starter forvarmingen fra app greier du ikke å holde batteriet fulladet ved avreise. Dessuten er det mye som taler for at batteriet ikke varmes opp ved  forvarming.

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: daktari på onsdag 09. januar 2019, klokken 15:05
Skulle ønske vi hadde "scan my Tesla" på Jaguaren. Da kunne man lese av når regen stopper. På min, med lav regen, ser det ut som om regen øker med bruk av bremsepedalen, også hard bremsing. Dette hadde vært kjekt å vite. Ved forsiktig bruk av bremsepedalen kan man kanskje merke et "hakk" der bremsene tar over og regen gir etter - men kjenner ikke alltid dette.

Hvis du absolutt må følge med på noe annet enn veien når du kjører (anbefales ikke), kan du se på strømforbruknåla. Når bremsene slår inn går den oppover i stedet for nedover selv om bremseeffekten øker.

daktari

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på torsdag 10. januar 2019, klokken 08:02
Sitat fra: daktari på onsdag 09. januar 2019, klokken 15:05
Skulle ønske vi hadde "scan my Tesla" på Jaguaren. Da kunne man lese av når regen stopper. På min, med lav regen, ser det ut som om regen øker med bruk av bremsepedalen, også hard bremsing. Dette hadde vært kjekt å vite. Ved forsiktig bruk av bremsepedalen kan man kanskje merke et "hakk" der bremsene tar over og regen gir etter - men kjenner ikke alltid dette.

Hvis du absolutt må følge med på noe annet enn veien når du kjører (anbefales ikke), kan du se på strømforbruknåla. Når bremsene slår inn går den oppover i stedet for nedover selv om bremseeffekten øker.
O, du rettskafne moralist, som ikke har hørt om videopptak av skjermen?

Tviler på at det du sier stemmer helt, da får vi en alvorlig utfordring med utgifter til bremseskiver. På min bil øker bare regen - alltid - inntil farten krabber nedover og regen reduseres som følge av redusert fart.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Sitat fra: Tellus på onsdag 09. januar 2019, klokken 23:48
Utenom motorvei er det uproblematisk å kjøre over 400km med I-Pace om sommeren. Hvor langt over 400 km man kan komme gjenstår å se, men ser ikke bort fra at noen kjører Oslo-Bergen neste år ved å følge fartsgrensene.
Det er uproblematisk å få det til å renne sølvpenger av bilen når den kjører mot solen og regnbuen står i øst. Hvor mange gjenstår å se men ser ikke bort fra at det kan renne gullpenger også.

Du begynner å få litt å gjøre nå. Fra før av har du på oppgavelisten din å vise oss alle milene under null i GOM. Du husker den?
Nå har du to nye oppgaver. Den ene er å definere i praksis og fra egen erfaring hva «uproblematisk» er når du har krysset 400 km fra Oslo mot Bergen. Den andre er å komme helt frem.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA