Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 22. desember 2018, klokken 19:28
Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 22. desember 2018, klokken 16:47
Sitat fra: Griffel på lørdag 22. desember 2018, klokken 16:30
Sitat fra: Taben på lørdag 22. desember 2018, klokken 16:15
Hei. Nå er det vinter, minus 8-10 i lufta. Strekningen fra hjemsted Blommenholm til hytta (Ugla, skihytta) i Trysil går akkurat, kom frem med 15 km rest på batteriet igjen.

Jeg lader på 400v anlegg (400V 16A 3-fase) på hytta, om ca 28 timer lading er batteriet  fullt igjen.
Digert batteri? 28 timer x 11 kW = 300kWh

400V 16A gir bare 3,6kW. Dessverre.

Stemmer det for I-Pace som har 1-fase 32A lader. På 3-fase 16A får den 1-fase 16A. Synd de ikke gjorde som VW i eGolfen og gjorde det mulig å trekke 2x16A fra 3-fase for å lade med 7,4kW.

Så e-Golf må ha en 400V lader for å få 7,4kw? Den greier bare 3,7 på 32A 1-fas?

Speeder

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 22. desember 2018, klokken 20:56
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 22. desember 2018, klokken 19:28
Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 22. desember 2018, klokken 16:47
Sitat fra: Griffel på lørdag 22. desember 2018, klokken 16:30
Sitat fra: Taben på lørdag 22. desember 2018, klokken 16:15
Hei. Nå er det vinter, minus 8-10 i lufta. Strekningen fra hjemsted Blommenholm til hytta (Ugla, skihytta) i Trysil går akkurat, kom frem med 15 km rest på batteriet igjen.

Jeg lader på 400v anlegg (400V 16A 3-fase) på hytta, om ca 28 timer lading er batteriet  fullt igjen.
Digert batteri? 28 timer x 11 kW = 300kWh

400V 16A gir bare 3,6kW. Dessverre.

Stemmer det for I-Pace som har 1-fase 32A lader. På 3-fase 16A får den 1-fase 16A. Synd de ikke gjorde som VW i eGolfen og gjorde det mulig å trekke 2x16A fra 3-fase for å lade med 7,4kW.

Så e-Golf må ha en 400V lader for å få 7,4kw? Den greier bare 3,7 på 32A 1-fas?
selvfølgelig ikke.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

jkirkebo

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 22. desember 2018, klokken 20:56
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 22. desember 2018, klokken 19:28
Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 22. desember 2018, klokken 16:47
Sitat fra: Griffel på lørdag 22. desember 2018, klokken 16:30
Sitat fra: Taben på lørdag 22. desember 2018, klokken 16:15
Hei. Nå er det vinter, minus 8-10 i lufta. Strekningen fra hjemsted Blommenholm til hytta (Ugla, skihytta) i Trysil går akkurat, kom frem med 15 km rest på batteriet igjen.

Jeg lader på 400v anlegg (400V 16A 3-fase) på hytta, om ca 28 timer lading er batteriet  fullt igjen.
Digert batteri? 28 timer x 11 kW = 300kWh

400V 16A gir bare 3,6kW. Dessverre.

Stemmer det for I-Pace som har 1-fase 32A lader. På 3-fase 16A får den 1-fase 16A. Synd de ikke gjorde som VW i eGolfen og gjorde det mulig å trekke 2x16A fra 3-fase for å lade med 7,4kW.

Så e-Golf må ha en 400V lader for å få 7,4kw? Den greier bare 3,7 på 32A 1-fas?

Neida, VW har montert en kontaktor som automatisk fordeler strøm inn på L1 til begge delladere om det ikke er spenning på L2. Dermed fungerer både 1x32A og 2x16A. 2x16A kan man få fra enten en 3x16A 400V kurs, eller en 3x32A 230V kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mj

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. desember 2018, klokken 21:11
Godt mulig. Men jeg har ikke passert en eneste måler som viser noe annet enn nøyaktig det samme som speedometer eller en kmt over. Og målt mot GPS vet jeg speedometer er nær dønn korrekt.
Målere jeg har passert er mellom Oslo-Trondheim E6 og Rv3 samt Oslo-Risør. Sikkert noen jeg glemmer i farten, blant annet i DK. Og kanskje noen mot Gol.
Ikke passert målere i andre deler av landet som jeg husker.


Kjører mye på cruise eller AP forbi målere, i Norge er avviket alltid fra 1-4 kmt mot speedometervisning og alltid samme avvik på samme måler. I Danmark så er avviket 0-1 kmt. Og samme avvik mot samme måler på de 5 forskjellige bilene (teslaene) jeg har/har hatt
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Øyvind.h

#814
Kan godt være det finnes tavler som viser 4km/t for mye. Påpeker bare at jeg aldri har passert noen som viser annet enn 0-1km/t avvik. Jeg sjekker hver eneste gang. Dvs alle jeg har passert er nøyaktige. Men det er sikkert mange i Norge jeg ikke har passert! Mange ruter og områder jeg ikke har kjørt i :)

Uansett er det vel Jag avvik som bør være tema her. Det kan være noe annet enn andre merker.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Leser på FB at folk får 22-24 kWh/mil i juletrafikken, dokumentert fra appen og snitthastighet rundt 70 km/t.
Jeg er langt unna dette med HSE, skiboks, 20" cvc6 med 10% økt trykk. 22 grader auto klima og en del ACC og steering assist.

Hva er sparetipsene? Kjører folk med 55 psi på 18" og 90 km/t i 110-soner med 16 gr i kupeen?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

bmw2002


daktari

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 25. desember 2018, klokken 13:31
Pass i allefall på at regen står til lav
Hvorfor skal det bety noe ved jevn hastighet uten mye bremsing?
Vet at man taper 1/3 av tilført energi ved å bruke regen, men hvis man ikke bremser?
En eventuell besparelse forutsetter også sparekjøring av typen som øker farten i nedoverbakke og bruker den oppover.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nordlands

Tror ingen klarer å kjøre like "mykt" med regen på høy, det er bare om du klarer det at det ikke betyr noe.

Skiboks gir jo også 10-20% høyere forbruk, tallene 22-24 er vel uten. Har selv sett ned mot 22 på bare veier og over 26 på snø/is-dekte veier (uten noe på taket).
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

daktari

Fra Oslo til fjellet i dag. Saltede våte, bare veier, unntatt hardpakket snø siste 4 milene. Litt over 1000 høydemeter. Det gikk rett under 120 km/t på E6, men køen rundt Hamar gikk i 50-70.

Skiboks, 20", eco, regen lav, ingen cruise/radarcruise, fullt forvarmet.

30,7 kWh/100 km. Steg endel når klatringene startet, gikk nesten 25% siste 4 milene men ca 55% de første 14.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


z4rd

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

daktari

18 mil blank denne gangen faktisk! Kom opp med 24% rest som etter stopp falt til 22% under lading.(kulda?) Avreise var på 96%.

Ned til 0 var det altså kanskje 7 mil til å gå på.

Merk også at jeg stort sett lå under fartsgrensen fra Oslo til Jessheim pga mye trafikk.

Litt spent på hvordan det blir med 4-felts helt til Moelv...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

lr-80

17 til og 27 fra jobb. 22 Wh/km i snitt er bra på nullføre, tørre veier og 20" vinterhjul. Relativt lav snittfart på 46 km/t. Forvarming av kupé begge veier, ikke tilkoblet strømnett før avreise noen vei.

Har ikke sammenliknet samme dag, men ca 16 i snitt på i3 under samme forhold.

Ser det går betydelig mer på langtur, men har ikke forsøkt langtur uten 120 km/t ennå.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

Vind

Kjørte 850 km i helgen, og er superfornøyd.  Gjennomsnittforbruk endte på 26.5 kw/h.  Turen inkluderte 40 mil motorvei (110+) og 1000 meter stigning opp og ned.  Været var fra +2 til -5 med deler av turen med regn/ sne og slaps.

Noen observasjoner.

- Med hurtiglading så går gjennnværende estimert tid dramatisk ned etter 10-15 minutters lading.  Bilen lader også med full effekt til langt over 90%.  En Leaf eier som ventet på lader mente jeg måtte avbryte ladingen på 80%, men som jeg høflig kommenterte, så lenge bilen tar full ladning, og også fordi jeg hadde over 250km igjen av dagens kjøring så ladet jeg til effekten avtok (det skjedde på 93%)  (det hører også med til historien at det var to hurtig ladestasjoner, men den ene laderen var måkt inne, så det var ikke mulig å bruke den.  Har noen sett det på en bensinpumpe ?)

- Forskjellen i forbruk mellom Eco og Comfort er så liten, at jeg har endt med å kjøre Comfort.  Gir litt behageligere temperatur og luftfordeling.  Så min standardinstilling på langkjøring er nå Comfort og Low regen.  I dagligkjøring kjører jeg med Høy Regen og noen ganger Dynamic.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA