Tesla uten range mode: Batterivarmer opp til 12+ og passivt videre til target 32 grader. Full effekt i klimaanlegg. Firehjulsdrevne biler er bakhjulsdrevne under normale omstendigheter, dvs ikke pådrag over ca 40kW eller hjulspinn opp til 100km/t hvor den endrer til forhjulsdrevet med unntak av nevnte omstendigheter. På tur ned i hastighet sjalter den tilbake til bakhjulsdrift når 90km/t passeres. Er temperaturen +1 eller lavere fordeles momentet på begge motorer uansett, noe som medfører et litt høyere forbruk. Batterivarmer kobles inn ved tilkobling til supercharger og opp til 22-24 pluss. Det samme skjer ved tilkobling til AC-lading om batteriet holder under 0 grader. Da varmes det til et sted mellom 0-3 grader før lading starter, hvorpå batterivarmeren kobles ut og spillvarme fra ladingen holder temperaturen høy nok til at batteriet kan lades. Om dette ikke er tilfelle og batteriet blir for kaldt igjen, som for eksempel i veldig kalde omgivelser og lading med lav effekt, stopper ladingen og batterivarmeren kobler inn på nytt. I sistnevnte tilfeller vil batterivarmingen ikke ta energi fra batteriet, kun det som er tilgjengelig fra veggen.
Med range mode: Batterivarmer kobles ikke inn, hverken ved forvarming eller ved kjøring og batteriet vil varmes passivt til 42 pluss om forholdene ligger til rette. Høyere driftstemp for å redusere indre motstand, og dermed få ut litt mer energi. Varmer vil kun kobles inn ekstremt lave temperaturer, og da for å hindra skade på cellene. Men da snakker vi 25-30 minus (batteritemp, ikke omgivelsestemp). Og det varmes bare for å unngå skade på cellene, slik at det aldri vil se pluss, som forsåvidt også er likt uten range mode. Batterivarmingen oppfører seg likt som uten range mode ved AC-lading og supercharging. Med range mode vil bilene være forhjulsdrevne i alle temperaturer og alle hastigheter med unntak av ved hjulspinn og alt annet en lette pådrag.
Dette lar seg lett observere om man har tilgang til å observere canbusdata. Håper dette oppklarer litt.
EDIT: Som en kuriositet kan jeg nevne at om man klarer å kjøre batteritempen over 50 grader starter kompressor på full guffe for å kjøle ned. Men da må man nesten grisekjøre på Autobahn en god stund med lufttemp på 35 grader eller høyere
