Skrevet av Emne: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer  (Lest 98950 ganger)

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6267
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #75 på: tirsdag 07. august 2018, klokken 00:33 »
Kjørte i dag. Tvungen løype med barnevakt i 30 minutter

Ikke holdbart forbruk i det hele tatt, selv med 22’ hjul. 21,3 med 31 km/t SNITT Gammel software.

Jeg lurer på hvor strømmen blir av. Det kreves rett og slett ikke så mye energi å forflytte en elbil på 2,2 tonn. Basta.
Det er jo absolutt å håpe at dette er en form for registreringsfeil. Men med år med utvikling og millioner av kilometer testkjørt virker det litt rart.
Jeg avventer ny software og en skikkelig kjøretur.

bmw2002

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 914
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #76 på: tirsdag 07. august 2018, klokken 09:00 »
Tror rett og slett at noen må prøve å kjøre den så langt den går fra 100% til tomt.

Det kan jo være at Jaguar har en software som er mye bedre enn den som finnes nå, men at denne har såpass mye feil/bivirkninger at de ikke har kunne la vanlige folk og journalister teste denne?

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1736
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #77 på: tirsdag 07. august 2018, klokken 10:42 »
Tror rett og slett at noen må prøve å kjøre den så langt den går fra 100% til tomt.

Det kan jo være at Jaguar har en software som er mye bedre enn den som finnes nå, men at denne har såpass mye feil/bivirkninger at de ikke har kunne la vanlige folk og journalister teste denne?

Enig.
Deretter bør den fylles opp til 100% og notere seg hvor mange kwh som gikk på. Trenger en kWh måler for dette.

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1581
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #78 på: tirsdag 07. august 2018, klokken 10:46 »
Sandven sin demobil hadde brukt 24,1 i snitt i sin levetid. Jeg tror nok den er kjørt unormalt hardt. 24,1 er ganske nøyaktig 350 km rekkevidde.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

SurSnasen

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 474
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #79 på: tirsdag 07. august 2018, klokken 12:05 »
Sandven sin demobil hadde brukt 24,1 i snitt i sin levetid. Jeg tror nok den er kjørt unormalt hardt. 24,1 er ganske nøyaktig 350 km rekkevidde.

Om den har 24,1 i totalsnitt som demobil, så er vel ikke det så veldig dårlig? Husker den første Model X jeg prøvde (demobil). Den hadde over 300 Wh/km i snittforbruk over et par tusen km. Noen måneder senere hadde jeg en Model X på hjemlån ei helg. Da prøvde jeg å kjøre den så fint som mulig. Kraftreservene ble ikke brukt. Kjørte "som ei kjerring". Selv da kom jeg meg ikke under 230 Wh/km i kombinasjonen litt småkjøring, litt langkjøring, noen få høydemeter. Dette var på tidlighøsten, så oppvarmingsbehovet var minimalt.

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5285
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #80 på: tirsdag 07. august 2018, klokken 12:19 »
Sandven sin demobil hadde brukt 24,1 i snitt i sin levetid. Jeg tror nok den er kjørt unormalt hardt. 24,1 er ganske nøyaktig 350 km rekkevidde.

Om den har 24,1 i totalsnitt som demobil, så er vel ikke det så veldig dårlig? Husker den første Model X jeg prøvde (demobil). Den hadde over 300 Wh/km i snittforbruk over et par tusen km. Noen måneder senere hadde jeg en Model X på hjemlån ei helg. Da prøvde jeg å kjøre den så fint som mulig. Kraftreservene ble ikke brukt. Kjørte "som ei kjerring". Selv da kom jeg meg ikke under 230 Wh/km i kombinasjonen litt småkjøring, litt langkjøring, noen få høydemeter. Dette var på tidlighøsten, så oppvarmingsbehovet var minimalt.
Det som bidrar til økt forbruk på småkjøring er mye akselerasjon (start/stopp, skiftende trafikk og fartsgrenser), og oppvarming av kupe og batteri. Tesla kobler inn en 6kW batterilader hvis batteriet er kaldt, så på småkjøring må man bruke range mode for å få ned forbruket i den kalde halvdelene av året. Ikke sikker på hva Jaguar gjør, oppvarming bør ikke være noe stort bidrag på denne årstiden. Ellers er ikke 241Wh/km avskrekkende for demokjøring...
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

S.S

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 199
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #81 på: tirsdag 07. august 2018, klokken 14:43 »
Og siden noen er inne på Tesla og nevner Range Mode, så slår denne IKKE av 6kW batterivarmeren. Det gjorde det helt i begynnelsen, men forsvant etter hvert. Dermed har Tesla et hinsides forbruk på småturer på vinteren, da du ikke selv aktivt kan styre om du vil ha den på eller av. Var heller ikke batterivarme ved 13 A lading på den 2015-modellen jeg hadde.  (Forbehold om at jeg tar feil?)
Håper Jaguar får bedre styring på dette, det er også indikert at den får, og varmepumpe for oppvarming.  Dermed vil jeg tro Jaguaren får vesentlig mindre forbruk på vinteren, iallefall på korte turer.

Men, om den står i dagevis innplugget i minus 10, og holder batteriet på 25 grader vil vi merke det på strømregningen.  Lite info å finne...

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12027
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #82 på: tirsdag 07. august 2018, klokken 16:42 »
Tesla uten range mode: Batterivarmer opp til 12+ og passivt videre til target 32 grader.  Full effekt i klimaanlegg. Firehjulsdrevne biler er bakhjulsdrevne under normale omstendigheter, dvs ikke pådrag over ca 40kW eller hjulspinn opp til 100km/t hvor den endrer til forhjulsdrevet med unntak av nevnte omstendigheter. På tur ned i hastighet sjalter den tilbake til bakhjulsdrift når 90km/t passeres. Er temperaturen +1 eller lavere fordeles momentet på begge motorer uansett, noe som medfører et litt høyere forbruk. Batterivarmer kobles inn ved tilkobling til supercharger og opp til 22-24 pluss. Det samme skjer ved tilkobling til AC-lading om batteriet holder under 0 grader. Da varmes det til et sted mellom 0-3 grader før lading starter, hvorpå batterivarmeren kobles ut og spillvarme fra ladingen holder temperaturen høy nok til at batteriet kan lades. Om dette ikke er tilfelle og batteriet blir for kaldt igjen, som for eksempel i veldig kalde omgivelser og lading med lav effekt, stopper ladingen og batterivarmeren kobler inn på nytt. I sistnevnte tilfeller vil batterivarmingen ikke ta energi fra batteriet, kun det som er tilgjengelig fra veggen.

Med range mode: Batterivarmer kobles ikke inn, hverken ved forvarming eller ved kjøring og batteriet vil varmes passivt til 42 pluss om forholdene ligger til rette. Høyere driftstemp for å redusere indre motstand, og dermed få ut litt mer energi. Varmer vil kun kobles inn ekstremt lave temperaturer, og da for å hindra skade på cellene. Men da snakker vi 25-30 minus (batteritemp, ikke omgivelsestemp). Og det varmes bare for å unngå skade på cellene, slik at det aldri vil se pluss, som forsåvidt også er likt uten range mode.  Batterivarmingen oppfører seg likt som uten range mode ved AC-lading og supercharging.  Med range mode vil bilene være forhjulsdrevne i alle temperaturer og alle hastigheter med unntak av ved hjulspinn og alt annet en lette pådrag.

Dette lar seg lett observere om man har tilgang til å observere canbusdata. Håper dette oppklarer litt.

EDIT: Som en kuriositet kan jeg nevne at om man klarer å kjøre batteritempen over 50 grader starter kompressor på full guffe for å kjøle ned. Men da må man nesten grisekjøre på Autobahn en god stund med lufttemp på 35 grader eller høyere :)
« Siste redigering: tirsdag 07. august 2018, klokken 16:52 av Muffinman »

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5285
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #83 på: tirsdag 07. august 2018, klokken 17:12 »
Og siden noen er inne på Tesla og nevner Range Mode, så slår denne IKKE av 6kW batterivarmeren. Det gjorde det helt i begynnelsen, men forsvant etter hvert. Dermed har Tesla et hinsides forbruk på småturer på vinteren, da du ikke selv aktivt kan styre om du vil ha den på eller av. Var heller ikke batterivarme ved 13 A lading på den 2015-modellen jeg hadde.  (Forbehold om at jeg tar feil?)

Feil, feil og feil. Vet ikke hvor du har dette fra. Det er såre enkelt å se det med batterivarmereren om vinteren. Alle våre tre har oppført seg likt fra 2013 til nå. 2015 modellen vi hadde varmet og batteriet ved 13A lading (men ikke til driftstemperatur før man slo på forvarming).
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2708
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #84 på: tirsdag 07. august 2018, klokken 17:42 »
Tesla har ganske finurlig styring av varme og kjøling av batteriet som beskrevet over, så kan godt hende at Jag har noe strøm å spare på litt mindre aggressiv kontroll på temperaturen på pakka. Vet vi kapasiteten på varme/kjølelementer for I-pace sin batteripakke?

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6408
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #85 på: onsdag 08. august 2018, klokken 00:27 »
På småkjøring er det voldsom besparelse med range mode på Tesla, men ikke i temperaturene i-Pace har vært testet i til nå. Syns nå uansett ikke at 24,1 på en demobil høres så ille ut.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

S.S

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 199
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #86 på: onsdag 08. august 2018, klokken 01:24 »
Ok, som sagt mulig jeg hadde feil info.
Men jeg så ikke forskjell i forbruk på kalde vinterdager med range mode på eller av, i jevn hastighet, på S85 14-modell.  Og jeg fant ikke noe dokumentasjon om at Range Mode innvirket på batterivarmeren.
Hvor finnes denne informasjonen?

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6267
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #87 på: onsdag 08. august 2018, klokken 01:25 »
Bjørn Nyland bør få låne en bil en hel dag/døgn med ny software og 20’ hjul.
Det ville avklart mye.
Han vet hva han driver med og sier ting rett ut.

Btw. Kjørte 40 mil i dag med snitt på 12,1 i Ae, skjønner at IPace ikke har sjans på slikt forbruk men MÅ være mulig å kjøre under 20.......

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5285
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #88 på: onsdag 08. august 2018, klokken 06:34 »
Ok, som sagt mulig jeg hadde feil info.
Men jeg så ikke forskjell i forbruk på kalde vinterdager med range mode på eller av, i jevn hastighet, på S85 14-modell.  Og jeg fant ikke noe dokumentasjon om at Range Mode innvirket på batterivarmeren.
Hvor finnes denne informasjonen?
Mange som har «hacket» bilen, da får man opp slik informasjon. Det er sikkert dokumentert i tekniske manualer og, som man kan kjøpe tilgang til.

På langtur vil stort sett batteriet være varmt uansett, og med bakhjulstrekk vil man da ikke merke mye forskjell hvis det ikke er ekstremt kaldt.

Jeg bruker kun range mode på korte turer om vinteren. Typisk jobbkjøring.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12027
    • Vis profil
Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
« Svar #89 på: onsdag 08. august 2018, klokken 08:28 »
Trenger ikke hacke bilen. Canbus gir kontinuerlig data om det meste som foregår i bilen. Med rett app kan man se i sanntid, eller logge over tid.