Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer  (Lest 140136 ganger)

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2419
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1350 på: Mandag 03. Mai 2021, klokken 17:11 »
Ser vi bort fra høydeforskjeller mellom start og mål er hastighet, utetemperatur, vindstyrke/retning og føreforhold er det viktigste parametrene so bestemmer forbruk.

Durer man avgårde på motorveien i 130 km/t rett med kuling rett i mot og utetemperaturen er -15 så tipper jeg du ser forbruk langt over 30 kWh/100 km på flatmark. Kanskje du til og med ser 40-tallet.

Med 20+ grader midtsommers på norske landevier (60-80 km/t) ser du kanskje 17-tallet i snittforbruk.

Der har du nok ytterpunktene for I-pace på flatmark.

Mer realistisk fungerer I-Pace veldig godt både sommer og vinter, men pass på hastigheten på motorvei vinterstid hvis du trenger å strekke rekkevidden lengst mulig. Det er tilnærmet null problem å nå hytta rundt 200 km unna på fjellet vinterstid selv hvis mye av strekket foregår på motorvei. På de aller verste dagene må kanskje de som har mye motorveistrekk passe på hastigheten eller legge inn en ladestopp for sikkerhets skyld.

Jeg har hytte i Hallingdal og har stort sett oppunder 30% igjen når jeg kommer frem til hytta vinterstid etter en tur fra Oslo. Har 210 km dit. Lite motorvei den veien selvølgelig. Til dags dato har jeg ikke hatt under 25% igjen.

espenri

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 270
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1351 på: Tirsdag 18. Mai 2021, klokken 09:14 »
Skjønner at det er mange her som ikke synes det er interessant med slike rapporter, men for egen del synes jeg det er en trygghet i å bli bedre kjent med bilen og lettere kunne planlegge stopp ved reise utenom der man er kjent.

Kjørte tur-retur mellom Oslo og Lillesand denne helgen. Mindre enn 200hm forskjell på start og stopp, ganske nøyaktig 30mil. Mye motorvei med ACC på 110kmt. Stappfull bil, og fire sykler på hengerfestet. Eneste forskjellen på tur og retur var været.

Oslo - Lillesand, 10-20grader tørt: 250-260wh/km
Lillesand - Oslo, 10 grader sprutregn: 300-310wh/km
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2491
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1352 på: Tirsdag 18. Mai 2021, klokken 09:20 »
snitthastighet som vist på kjørecomputer?

espenri

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 270
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1353 på: Tirsdag 18. Mai 2021, klokken 11:04 »
Jeg har resatt trip-teller, men ca 85km/t hvis jeg ser kjapt over turene i wattcat
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Øystein Hermansen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 46
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1354 på: Tirsdag 18. Mai 2021, klokken 11:54 »
Tur/retur Sandnes - Lindesnes denne helgen.  Startet med SOC 100% og GOM 419 km.  18" hjul med Michelin dekk.
Samlet kjøring på 362,6 km hvorav 348,3 km i ECO mode (hovedtur opp/ned). 

Tørt og fint føre på vei ned, 15 grader, 177 Wh/km. 
Regn og vått føre på vei hjem (ca ¾ av hjemturen), 10-12 grader, 193 Wh/km.

Fulgte trafikken som lå omkring fartsgrensen hele tiden (+/- 5 km).  Stort sett 80 soner men noen strekninger med 60 og 70 soner.


Kom med hjem med 15% SOC og GOM 63 km.  Så SOC og GOM fulgte hverandre veldig godt.
« Siste redigering: Tirsdag 18. Mai 2021, klokken 11:58 av Øystein Hermansen »

Contango

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1327
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1355 på: Mandag 21. Juni 2021, klokken 23:16 »
Kjørte Oslo-Kristiansand - stort sett tørre veier og lite vind. Vår bil har 20’’. ABRP’s Reference Consumption på 230 traff best. Det virker som om standard Reference Consumption på 263 er alt for høy.

Maxwell_400

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 537
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1356 på: Tirsdag 22. Juni 2021, klokken 12:36 »
Kjørte Oslo-Kristiansand - stort sett tørre veier og lite vind. Vår bil har 20’’. ABRP’s Reference Consumption på 230 traff best. Det virker som om standard Reference Consumption på 263 er alt for høy.
Ingen grunn til å deppe, du er nok for vant med Tesla, kjør den aktivt som en Jaguar så får du nok opp forbruket.

Kjører du den snilt så har den et ganske lavt forbruk.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 18.2, BECM: BP-AAE-BC-AC-BE

Contango

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1327
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1357 på: Tirsdag 22. Juni 2021, klokken 15:15 »
Kjørte Oslo-Kristiansand - stort sett tørre veier og lite vind. Vår bil har 20’’. ABRP’s Reference Consumption på 230 traff best. Det virker som om standard Reference Consumption på 263 er alt for høy.
Ingen grunn til å deppe, du er nok for vant med Tesla, kjør den aktivt som en Jaguar så får du nok opp forbruket.

Kjører du den snilt så har den et ganske lavt forbruk.
Skulle ikke spille noen rolle. Jeg kalkulerte i etterkant basis faktisk tid som passet med ca 105% av fartsgrensen og sånn ca værforhold. Faktisk forbruk var 242. 263 i referanse hadde betydd forbruk over 100% batterikapasitet. Jeg kom frem med 12%. Jeg kjørte i ett også.
« Siste redigering: Tirsdag 22. Juni 2021, klokken 15:43 av Contango »

JPM

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 101
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1358 på: Lørdag 24. Juli 2021, klokken 13:34 »
Stort sett fornøyd med både forbruk og rekkevidde i sommer. tr.heim - Oslo, Oslo -Hamar, Hamar - Tr.heim. Bilen bruker enorme mengder strøm når den passerer Elverum siden fartsgrensen og veiene er superbe, men det bytteforholdet tar jeg gjerne.
Hamar - Trondheim gikk på en liten Ionity lading (ladet 40% til 60% på alvdal).

På vei ned ladet jeg en gang på Evenstad.

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2419
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1359 på: Lørdag 24. Juli 2021, klokken 16:45 »
Kjørte Oslo-Flå i går med tilhenger med et forbruk på kun 20.1 kWh/100 km. Snittfart 73 km/t. Ikke noe tungt i hengeren, men forbruket var absolutt lavere enn ventet. 26-28 grader hjelper nok en god del 😀

 Varmen gir også positiv effekt på hurtiglading. Ladet 45.12 kWh på 31 minutter for en ukes tid tilbake. Snitt på nesten 90 kW. Startet lading på 18% og endte på ca 70%.
« Siste redigering: Onsdag 04. August 2021, klokken 00:23 av Tellus »

OlaM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1230
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1360 på: Tirsdag 03. August 2021, klokken 21:00 »

Med 20+ grader midtsommers på norske landevier (60-80 km/t) ser du kanskje 17-tallet i snittforbruk.


Kan bekrefte dette. 1600 km mellom Bergen, Luster, Runde, Molde, Gaularfjellet, Vikafjellet og Bergen igjen, stort sett på botgrensen etter GPS, av og til under eller over. 17,7 kWh/100 km totalt. Veldig greit å slippe ladestopp når det er mye trøkk på få ladere.

Maxwell_400

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 537
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1361 på: Fredag 06. August 2021, klokken 20:00 »

Med 20+ grader midtsommers på norske landevier (60-80 km/t) ser du kanskje 17-tallet i snittforbruk.


Kan bekrefte dette. 1600 km mellom Bergen, Luster, Runde, Molde, Gaularfjellet, Vikafjellet og Bergen igjen, stort sett på botgrensen etter GPS, av og til under eller over. 17,7 kWh/100 km totalt. Veldig greit å slippe ladestopp når det er mye trøkk på få ladere.

Har kjørt i Nordland og Troms (ikke Lofoten) 2 uker denne sommeren, forbruket har ligget mellom 16kWh/100km og 22kWh/100km avhengig av vind og føreforhold, full bil. Var noe kø på enkelte ladeplasser men unngikk disse ved å kjøre videre til en ledig lader. Måtte bare lade en gang på en lader som ikke hadde noen andre fasiliteter enn fin natur. Prisen på Mer, Fortum og Circle K ble omtrent det samme, 5kr/kWh på Mer og 4kr/kWh på Circle K før NAF rabatt. Null ladeproblemer med NAF brikke. Mens en lader eller venter på ferge så kan en jo se 12 volt batteristatus
  [ You are not allowed to view attachments ]  
eller diagnose data
  [ You are not allowed to view attachments ]  
eller se film (kvaliteten er normal i real life)
  [ You are not allowed to view attachments ]  

« Siste redigering: Fredag 06. August 2021, klokken 20:12 av Maxwell_400 »
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 18.2, BECM: BP-AAE-BC-AC-BE

Ingeniøren

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3357
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1362 på: Lørdag 07. August 2021, klokken 09:21 »

Med 20+ grader midtsommers på norske landevier (60-80 km/t) ser du kanskje 17-tallet i snittforbruk.


Kan bekrefte dette. 1600 km mellom Bergen, Luster, Runde, Molde, Gaularfjellet, Vikafjellet og Bergen igjen, stort sett på botgrensen etter GPS, av og til under eller over. 17,7 kWh/100 km totalt. Veldig greit å slippe ladestopp når det er mye trøkk på få ladere.

Har kjørt i Nordland og Troms (ikke Lofoten) 2 uker denne sommeren, forbruket har ligget mellom 16kWh/100km og 22kWh/100km avhengig av vind og føreforhold, full bil. Var noe kø på enkelte ladeplasser men unngikk disse ved å kjøre videre til en ledig lader. Måtte bare lade en gang på en lader som ikke hadde noen andre fasiliteter enn fin natur. Prisen på Mer, Fortum og Circle K ble omtrent det samme, 5kr/kWh på Mer og 4kr/kWh på Circle K før NAF rabatt. Null ladeproblemer med NAF brikke. Mens en lader eller venter på ferge så kan en jo se 12 volt batteristatus
 
eller diagnose data
 
eller se film (kvaliteten er normal i real life)
 

Fanken, blir så imponert over den skjermen din  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1209
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1363 på: ſøndag 15. August 2021, klokken 20:15 »
Jeg fatter ikke hvor dere henter disse forbrukstallene fra.
Tror ikke jeg har sett under 20 noen gang på mine 52'km, medmindre jeg ruller nedover bakke...
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400 |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8935
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1364 på: ſøndag 15. August 2021, klokken 20:33 »
Jeg fatter ikke hvor dere henter disse forbrukstallene fra.
Tror ikke jeg har sett under 20 noen gang på mine 52'km, medmindre jeg ruller nedover bakke...
Alt har med fart og jevn kjøring å gjøre. Vi ser alt fra 160-320Wh/km på vår.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013