Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Chimp

Bla videre til siste skjermbilde, bør være der. Jeg har også android app, du har apple ser det ut som, men du har 5 skjermbilder og vi har 4. Antar derfor det siste er innstillinger.


Chimp


4Matic Fanatic

Sitat fra: Chimp på tirsdag 26. november 2019, klokken 14:54
Du har jo to slides left? Jeg ser du er på nr 3 av 5
Gå til siste slide og velg deretter My account (min konto?), der under finner du Unit & Date Format (eller hva det nå står på norsk)

Egil Fonn

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 26. november 2019, klokken 17:26
Sitat fra: Chimp på tirsdag 26. november 2019, klokken 14:54
Du har jo to slides left? Jeg ser du er på nr 3 av 5
Gå til siste slide og velg deretter My account (min konto?), der under finner du Unit & Date Format (eller hva det nå står på norsk)

:+1:
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

JPM


4Matic Fanatic

#1266
Dette er vel mer en tur-rapport enn en forbruksrapport, men det er nå anyhow resultatet av siste ukes Trøndelag-Vesterålen tur-retur. (1800 km)

Et år gammel I-Pace S med lang ekstrautstyrsliste, alle oppdateringer inkl. H264.
Continental VikingContact 7, 235/65-18, 3,1bar trykk.
Kjørte i Eco hele veien (uvant innstiling for meg)

Fullstappa bagasjerom, 5 personer (3 tenåringer i baksetet - ja, de hadde det trangt).

Føreforhold varierte mellom tørr asfalt, våt asfalt, isdekke, snødekke, skikkelig vinterføre over Saltfjellet, slaps og snødrev, mao norsk vinter.
Vær og temperatur var omkring 0 i snitt vil jeg tro, noen minusgrader over fjellene. Mye regn og endel snødrev, spesielt siste biten hjem i går.

Har lagt inn alt rundt forbruk, ladetall og kostnader her - de som påstår de kommer billigere ut med dieselbil vil jeg gjerne se dokumentere den - husk da også å legg inn pris for bompenger og ferga Bognes-Lødingen-Bognes :)

Maxwell_400

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 13. februar 2020, klokken 23:09
Dette er vel mer en tur-rapport enn en forbruksrapport, men det er nå anyhow resultatet av siste ukes Trøndelag-Vesterålen tur-retur. (1800 km)

Har lagt inn alt rundt forbruk, ladetall og kostnader her - de som påstår de kommer billigere ut med dieselbil vil jeg gjerne se dokumentere den - husk da også å legg inn pris for bompenger og ferga Bognes-Lødingen-Bognes :)
Takker for en fin forbruksrapport, den skal jeg printe ut og legge i bilen for å ha som referanse. Den største kostnaden med bil er jo uansett verdifall og det ligger på minst 5kr/km. På min gamle avhendede diesel SUV ble totalkost ca. 8kr/km over 13år (uten å gjøre kompliserte nåverdi beregninger, tok bare totalkost/antall km kjørt).

Men når bilen først er kjøpt inn så er det mye gunstigere med elbil enn diesel pr. kjørte km.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

erato

#1268
Det er klart du sparer penger på bompenger osv, dette er jo en villet politikk fra myndighetene. Min Mercedes Eklasse (beklager å blande inn diesel her, men du spurte) E220d har et snittforbruk på 0,51 på 50.000 km blandet kjøring på 0,51 (betydelig mindre på langtur, typisk 0,45 selv ved kjøring i hastigheter på 120 eller mer)  og en snitt fyllepris på ca 14 kr/l, dvs 7 kr/mil. Med over 2KWh pr mil kommer du vel over det?

Og dette er ikke for å trolle, jeg er på et elbilforum fordi jeg har tro på teknologien og er på jakt etter elbil. Og som sagt, du spurte. Men for alt annet enn hjemmelading ligger ikke besparelsene på drivstoffet. Jeg kjører mye langturer utenlands der bompengesubsidier og lignende heller ikke er relevant. Jaguar er en av de få produsentene som så langt kan levere en elbil med den komfort jeg trenger i en bil. Ladehastighet og tilgang på ladenettverk er den andre faktoren som er av betydning for meg.

geear

Du må bestemme hvilke av kriteriene som er viktig, for i i-Pace får du ikke begge. Jaguar har ingen prioritert tilgang/avtale på noe ladenettverk, og lading i distanse per tid er den ikke bra på, på grunn av lav ladehastighet og høyt forbruk.

I 120 vil du bruke mer enn 2kWh per mil, og med lading hos Ionity snakker vi fort 20,-/mil for de mer energikrevende elbilene, men de fleste starter en langtur med AC-ladet batteri, og med 30-40 mils rekkevidde for noen kroner så tåler du litt hurtiglading.

E_S

Sitat fra: erato på lørdag 29. februar 2020, klokken 14:38
Det er klart du sparer penger på bompenger osv, dette er jo en villet politikk fra myndighetene. Min Mercedes Eklasse (beklager å blande inn diesel her, men du spurte) E220d har et snittforbruk på 0,51 på 50.000 km blandet kjøring på 0,51 (betydelig mindre på langtur, typisk 0,45 selv ved kjøring i hastigheter på 120 eller mer)  og en snitt fyllepris på ca 14 kr/l, dvs 7 kr/mil. Med over 2KWh pr mil kommer du vel over det?


Med 2kWh/mil kommer man med hjemmelading (som utgjør over 90% av kjørt distanse for de fleste) på rundt 1/3 av det du betaler for å kjøre dieselbilen. :) 
:)

4Matic Fanatic

Sitat fra: erato på lørdag 29. februar 2020, klokken 14:38
....og en snitt fyllepris på ca 14 kr/l, dvs 7 kr/mil. Med over 2KWh pr mil kommer du vel over det?
Nei? 7kr mila x 180 mil + bompenger + ferge, for en tur som dette?
Bare fuel til 220'n er jo dyrere enn tusenlappen jeg svei av hos Grønn Kontakt/Cirkle K/Fortum.

Og når jeg kom hjem ville jeg fremdeles kjørt rundt i en 4-sylindra bakhjulsdrevet diesel og ikke en 400hk, 4-hjulstrukket "sportsbil" som i det daglige er tilnærmet gratis å 'fylle tanken' på.

erato

#1272
Alt det der er greit, men nå var det forbruket ditt på langturen du kommenterte og som jeg svarte på. Med den kw prisen du refererer kommer du vel på 7 kr mila du også?

Og så skal jeg la være å påpeke at jeg kan fylle tanken på 3 minutter og kjøre gjennom Tyskland i 150 km/t i ett drag - siden du insisterer på å trekke frem fordelene med Jaguaren din, som altså IKKE var det jeg kommenterte. Alt til sin tid og sitt bruk. Jeg kommenterte for øvrig også at med hjemmelading - som altså IKKE var et alternativ på Lofotenturen din, og heller ikke på langturer generelt - så er kostnadene ved hjemmelading noe helt annet.

Hvorfor i alle dager går folk sånn i skyttergraver uten å klare å holde seg til saken? Og saken var faktisk at du spurte om drivstoffkostnader på langturer, og jeg svarte på det. Og ikke på alt det andre dere kommer trekkende med, som jeg er veldig klar over. Det er jo en grunn til at jeg henger her, og det er IKKE for å trolle. Du fikk en tilbakemelding på et spørsmål.

Og dere glemte talende nok å kommentere det viktigste - som som er grunnen til at staten subsidierer mva, bompenger  og ferjebilletter, nemlig miljøperspektivet. For min del er det det som er årsaken til at jeg er interessert i elbil.

Et elbilforum som bare diskuterer hva man sparer i avgifter og hvor mye man akselererer er ikke et forum jeg er veldig interessert i.


Counterpointer

Sitat fra: erato på lørdag 29. februar 2020, klokken 14:38
Min Mercedes Eklasse (beklager å blande inn diesel her, men du spurte) E220d har et snittforbruk på 0,51 på 50.000 km blandet kjøring på 0,51 (betydelig mindre på langtur, typisk 0,45 selv ved kjøring i hastigheter på 120 eller mer)  og en snitt fyllepris på ca 14 kr/l, dvs 7 kr/mil.
Er dette forbruket fra kjørecomputer så er det antageligvis ikke reelt. Jeg førte regnskap på mine fire siste dieselbiler hvor jeg delte fylte liter på kjørte kilometer. Hvis du gjør dette på din bil kan du få deg en liten overraskelse!
Synes også snittpris på 14 kr er lavt, har ikke sett den prisen i det hele tatt siste året når jeg fyller på jobbilene, ofte på 17 og aldri under 15........

Det er viktig å ha reelle tall.

På samme måte må en ta med ladetap, eventuelt vampire drain og dårlig effektivitet. Samt om bilen har ladenettverk som dekker området en ønsker å kjøre til en pris som er konkuransedyktig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA