Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

wakas akhtar

Hei
Jeg har nå 400km ved fullading. Er det normalt hos dere andre? Eller kan det være noe galt med batteriet? På sommeren burde den kanskje ha ligget litt høyere?

turfsurf

Sitat fra: wakas akhtar på mandag 27. juli 2020, klokken 01:32
Hei
Jeg har nå 400km ved fullading. Er det normalt hos dere andre? Eller kan det være noe galt med batteriet? På sommeren burde den kanskje ha ligget litt høyere?
Sannsynligvis ikke noe galt. Vi ligger stort sett rett under 400km, men kunne fint kjørt nærmere 45 mil her om dagen. Helt avhengig av de siste kjøreturene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: wakas akhtar på mandag 27. juli 2020, klokken 01:32
Hei
Jeg har nå 400km ved fullading. Er det normalt hos dere andre? Eller kan det være noe galt med batteriet? På sommeren burde den kanskje ha ligget litt høyere?
høres bra ut.
Husk at oppgitt rekkevidde er et "gjettometer" basert på nylig forbruk. Forkortes GOM.

400 km antyder et lavt forbruk, og er vel et bra tall. Blir det regn og blæst når du skal ut å kjøre på motorvei kommer du uansett ikke så langt.

Hvis du lurer på om batteriet er i orden bør du sette av 3-4 timer til å kjøre 100% til 0% og regne ut km x forbruk for å se om det gir omtrent rett nivå batterikapasitet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

#1293
I sommer har jeg hatt rundt 435 km estimert rekkevidde fulladet i ECO modus.

elbil4ever

#1294
Fri fart autobahn nord for Hamburg i sommer.

Glad-nyhet: Ipace var akkurat like glad og stabil i over 200 km/t

Dårlig nyhet: forbruket var da 65kwh. Den spiser virkelig strøm i alt over 120....

Litt gøy når displayet som normalt viser fartsgrense i et "skilt" med rød ring rundt bare viser grå ring som tydeligvis betyr no limit....

PS: passasjeren tok bildet

Du kan ikke vise dette vedlegget.

RayBomb

Sitat fra: elbil4ever på søndag 25. oktober 2020, klokken 19:21
Fri fart autobahn nord for Hamburg i sommer.

Glad-nyhet: Ipace var akkurat like glad og stabil i over 200 km/t

Dårlig nyhet: forbruket var da 65kwh. Den spiser virkelig strøm i alt over 120....

Litt gøy når displayet som normalt viser fartsgrense i et "skilt" med rød ring rundt bare viser grå ring som tydeligvis betyr no limit....

PS: passasjeren tok bildet

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Kjørte selv forrige sommer gjennom Tyskland. Speedometeret maxer ut på 208. Er vel rett over 200 faktisk km/t det. Bilen var fast og stabil ja. Likevel, likte meg bedre med 160 km/t på speedometeret.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

turfsurf

Sitat fra: RayBomb på søndag 25. oktober 2020, klokken 21:57
Kjørte selv forrige sommer gjennom Tyskland. Speedometeret maxer ut på 208. Er vel rett over 200 faktisk km/t det. Bilen var fast og stabil ja. Likevel, likte meg bedre med 160 km/t på speedometeret.
En av grunnene til at det ble I-Pace denne gangen er at den går til 200. Ligger mye i området 150-200 på autobahn. 180 som mange legger seg på nå blir litt lite.

Men, hvordan er aksen når det nærmer seg 200? Er 200 absolutt maks eller er bilen kunstig begrenset?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: elbil4ever på søndag 25. oktober 2020, klokken 19:21
Fri fart autobahn nord for Hamburg i sommer.

Glad-nyhet: Ipace var akkurat like glad og stabil i over 200 km/t

Dårlig nyhet: forbruket var da 65kwh. Den spiser virkelig strøm i alt over 120....

650wh/km var vel også forbruket TB fikk med Model X i 200 km/t.

bmw2002

Bilen akselerer raskt opp til 200, er ikke som en dieselbil som makser på 200.

RayBomb

Sitat fra: bmw2002 på mandag 26. oktober 2020, klokken 19:34
Bilen akselerer raskt opp til 200, er ikke som en dieselbil som makser på 200.
Ja det er sant. Den er sperret der. Blir noe annet ja :)
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

4Matic Fanatic

Sitat fra: turfsurf på mandag 26. oktober 2020, klokken 06:43
En av grunnene til at det ble I-Pace denne gangen er at den går til 200. Ligger mye i området 150-200 på autobahn. 180 som mange legger seg på nå blir litt lite.

Men, hvordan er aksen når det nærmer seg 200? Er 200 absolutt maks eller er bilen kunstig begrenset?

Dette er gammelt og veldokumentert..
https://www.youtube.com/watch?v=jZzNKtnjc4o&t=161s

Kires

Første tur til hytta i går. 23 mil og 800 høydemeter langs e6/rv4 fra hønefoss traktene og oppover gudbrandsdalen. Gikk fra 99% til 35%.
Veldig deilig å ha ordentlig margin når jeg kommer fra en etron 50 😁
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

HelectriC

Sitat fra: Kires på lørdag 07. november 2020, klokken 09:48
Første tur til hytta i går. 23 mil og 800 høydemeter langs e6/rv4 fra hønefoss traktene og oppover gudbrandsdalen. Gikk fra 99% til 35%.
Veldig deilig å ha ordentlig margin når jeg kommer fra en etron 50 😁

Men hva ble forbruket?
ioniq 5

hELgenen

Sitat fra: HelectriC på lørdag 07. november 2020, klokken 10:10
Sitat fra: Kires på lørdag 07. november 2020, klokken 09:48
Første tur til hytta i går. 23 mil og 800 høydemeter langs e6/rv4 fra hønefoss traktene og oppover gudbrandsdalen. Gikk fra 99% til 35%.
Veldig deilig å ha ordentlig margin når jeg kommer fra en etron 50 😁

Men hva ble forbruket?

Ut fra opplysningene kan en jo prøve å regne det ut:

((0,99x84,7) - (0,35 x 84,7))/23= (83,853-29,645)/23=2,356 kwh/mil

84.7 er visstnok tilgjengelig batterikapasitet (ut fra det jeg finner på nettet)
Hadde dog vært morsomt å se om regnestykket stemmer med hva som rapporteres i bilen....

Kires

Måtte vente til jeg kom ut i bilen pga appen deler opp turen for hvert stopp.
Her har jeg forvarmet i 30 min dagen etter, vet ikke om det påvirker forbruket.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA