Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer  (Lest 115411 ganger)

Tellus

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1290 på: ſøndag 28. Juni 2020, klokken 11:45 »
Hadde et par ærender i går og i og med at det var tørt og veldig varmt (28-30 grader) tenkte jeg det kunne være interessant å sjekke forbruket. Med to stopp ble det en rundtur som bestod av 3 forskjellige etapper. Start og stopp på samme sted så totalen er ikke påvirket av verken vindretning eller høydeforskjell.

Leg 1 Hjem (Oslo) - Bærum 32.4 km med snittforbruk 13.9 kWh/100 km. Snitthastighet 66 km/t. (150 m nedover)
Leg 2 Bærum-Skøyen 14.9 km med snittforbruk 15.0 kWh/100 km. Snitthastighet 60 km/t. (40 meter nedover)
Leg 3 Skøyen-Hjem (Oslo) 18.9 km snittforbruk 23.8 kWh/100 km.  (190 meter oppover)

Totalt snittforbruk 16.99 kWh/100 km. Dette er faktisk det beste forbruket jeg noen gang har målt for en tur som starter og slutter på samme sted. At det var to stopp underveis er jo heller ingen fordel. Dessuten foregikk en god del av turen på hhv E6 og E18 hvor hastigheten lå over det jeg vil karakterisere som landeveishastighet. AC var på 22 grader. ECO modus. Hadde kjørt precondition i 5 minutter før jeg satt meg i bilen. Stoppene var relativt korte så bilen rakk ikke å bli ekstremt varm. Dette er en HSE med 20 tommers standard hjul.

wakas akhtar

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #1291 på: Mandag 27. Juli 2020, klokken 01:32 »
Hei
Jeg har nå 400km ved fullading. Er det normalt hos dere andre? Eller kan det være noe galt med batteriet? På sommeren burde den kanskje ha ligget litt høyere?

turfsurf

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
« Svar #1292 på: Mandag 27. Juli 2020, klokken 06:30 »
Hei
Jeg har nå 400km ved fullading. Er det normalt hos dere andre? Eller kan det være noe galt med batteriet? På sommeren burde den kanskje ha ligget litt høyere?
Sannsynligvis ikke noe galt. Vi ligger stort sett rett under 400km, men kunne fint kjørt nærmere 45 mil her om dagen. Helt avhengig av de siste kjøreturene.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

daktari

• Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
    • Vis profil
« Svar #1293 på: Lørdag 01. August 2020, klokken 10:47 »
Hei
høres bra ut.
Husk at oppgitt rekkevidde er et "gjettometer" basert på nylig forbruk. Forkortes GOM.

400 km antyder et lavt forbruk, og er vel et bra tall. Blir det regn og blæst når du skal ut å kjøre på motorvei kommer du uansett ikke så langt.

Hvis du lurer på om batteriet er i orden bør du sette av 3-4 timer til å kjøre 100% til 0% og regne ut km x forbruk for å se om det gir omtrent rett nivå batterikapasitet.

Tellus

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #1294 på: Lørdag 01. August 2020, klokken 12:42 »
I sommer har jeg hatt rundt 435 km estimert rekkevidde fulladet i ECO modus.
« Siste redigering: Lørdag 01. August 2020, klokken 12:46 av Tellus »