Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reservasjon I.D.

Startet av HelectriC, tirsdag 17. juli 2018, klokken 10:06

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Men i Norge blir den nok en langt mindre salgssuksess enn de tror. Vi kansellerte etter visning igår. God plass inni, brukbart bagasjerom trakk opp, men låste utstyrspakker, ikke takrails og trolig dropper de sykkelkrok og gjorde den helt uaktuell. En av selgerne vi snakka med var lite fornøyd med at VW har utelatt disse tingene og hadde mye mer tro på IF4 og Vision IV når de en dag kommer.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Trond.m

Ingen sykkelkrok på 1st edition = kansellering  :-1:

e-Stig

Selv om vi har hatt slepekrok på alle fossilbilene vi har hatt kommer vi ikke til å kansellere på grunn av denne ene detaljen. Bensinbilen som skal byttes ut er snart 6 år gammel og slepekroken ligger fremdeles uåpnet i bagasjerommet. Nå har den ligget der så lenge at det har gått sport i å ikke pakke den ut.

Etter at det har blitt solgt en kvart million elbiler i Norge ser det nå ut som en litt mer krevende kundegruppe er på vei inn i elbilmarkedet. Mulig Volkswagen har gjort en feilvurdering når de kuttet ut slepekrok. Samtidig er det interessant å se at av 2700 Golf som ligger til salgs på Finn er det kun 500 som har slepekrok.

Jeg skal se ID.3 for første gang i kveld og er først og fremst opptatt av at det er liten bil på størrelse med Golf. Jeg trenger ingen stor bil for å pendle til jobben. Ettersom vi har e-Golf fra før blir det naturlig å sammenligne kvaliteten, teknologien og løsningene med den.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Øyvind.h

Jeg hadde Model S i flere år uten hengerfeste. Selv om det tidvis var upraktisk å ikke ha det, så fikk jeg det til da det var en periode med lite kjøring av tilhenger.
Derimot hadde den takstativ, så alle lange ting med begrenset vekt kunne tas på taket. Ski var en del på taket på vinteren, og takboks på ferieturer med ekstra bagasjebehov. Det ble redningen ved flere anledninger når jeg ikke måtte byttelåne bil for å få hengerfeste.
Har man ikke det ene blir det andre viktigere, men veldig rart at VW (muligens) har valgt å kutte begge deler?
eGolf har vel mulighet for takstativ og dermed frakt av lange ting, sykler, takboks etc.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amatøren

Nå er det ikke slepekrok (tilhengerfeste) som var tenkt levert, men 'sykkelkrok' (slik jeg tolker det).

Stadig flere som velger elbil nå er vel da også folk som vil ha med sykkel. Enten til utfartsparkering for tur i marka eller til feriebolig. Ren til og fra arbeid bil er jo ikke elbil lenger.


Manglende mulighet for lastestativ og for minimalistisk dashbord var vår årsak til å droppe ID.3.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

hemi

Før var elbil sekundærbil, nå har det blitt primærbil, og ofte uten sekundærbil.

Behovet for frakt av rare ting blir derfor større.

navyelsen

Sitat fra: e-Stig på mandag 21. oktober 2019, klokken 11:40
Jeg skal se ID.3 for første gang i kveld og er først og fremst opptatt av at det er liten bil på størrelse med Golf. Jeg trenger ingen stor bil for å pendle til jobben. Ettersom vi har e-Golf fra før blir det naturlig å sammenligne kvaliteten, teknologien og løsningene med den.

Er redd for at ID3 blir for dyr for dem som trenger en liten penderbil til og fra jobb. Da kan du f.eks. få en pent brukt Zoe til halve prisen. Samtidig har den for mange begrensninger for å kunne fungere som en fullverdig familiebil bl.a. begrenset bagasjekapasitet uten mulighet for taklast og krok.

Den faller liksom litt mellom barken og veden: for dyr for enkel pendling, og for liten for familiebil.
Jeg undrer meg fortsatt over hvem som er den store kundegruppen her?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Øyvind.h

Om ikke annet har den ganske raus bagasjeplass om du skreller ut to lag bunn i bagsjerommet.
Godt mulig den er på høyde med eller enda større i liter enn eksempelvis en eldre Golf stasjonsvogn.
Med hengerfeste og takstativ kunne den antakelig gjort en ganske god jobb som hovedbil for en familie med 1 eller 2 barn uten dyr/hund.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gnist

#323
Jeg tror at den store innvendige plassen sammen med en fornuftig pris kan gjøre ID.3 til en populær nummer to bil for familier.

For dette segmentene tror jeg det minste batteriet er stort nok med WLTP på 330 km.

Jeg tipper at denne rimeligste varianten av ID.3 uten head-up display og glasstak, men med varmepumpe kan bli en storselger i Norge.

Dette er altså bilen som skal koste under 30.000 EUR i Tyskland. Dette blir da uten varmepumpe og antagelig med seter med få justeringsmuligheter, uten vinterpakke, kun 50 kW hurtiglading, etc.

Med dagens kurs og fratrukket tysk moms blir dette "under" NOK 255.000.

Jeg tipper tillegg for varmepumpe på rundt Kr 10.000, noe bedre seter Kr 5.000 og vinterpakke Kr 5.000. Da er vi oppe i en pris på Kr 275.000.

50kW hurtiglading mener jeg er helt greit på en nummer to bil som ikke skal brukes til feriereiser. Dessuten vet vi jo at bilen med det mellomstore batteriet ved lav SOC ikke lader på mer enn ca 70 kW i snitt de første 30 minuttene. (Ref for eksempel her: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/new-id3-and-future-id-models-to-be-equipped-with-batteries-offering-the-highest-capacity-and-an-eight-year-warranty-5089 )

Jeg tror vi kan regne med at leveranse av ikke 1.st biler starter opp kun kort tid etter at 1.st bilene blir levert. På IAA ble det sagt at ikke 1.st bilene også ville bli levert fra sommeren 2020 og VW viste frem både 1.st biler og ordinære biler på standen sin på IAA.


e-Stig

Sitat fra: navyelsen på mandag 21. oktober 2019, klokken 12:45
Sitat fra: e-Stig på mandag 21. oktober 2019, klokken 11:40
Jeg skal se ID.3 for første gang i kveld og er først og fremst opptatt av at det er liten bil på størrelse med Golf. Jeg trenger ingen stor bil for å pendle til jobben. Ettersom vi har e-Golf fra før blir det naturlig å sammenligne kvaliteten, teknologien og løsningene med den.

Er redd for at ID3 blir for dyr for dem som trenger en liten penderbil til og fra jobb. Da kan du f.eks. få en pent brukt Zoe til halve prisen.

Litt av problemet når man skal bytte fra fossilbil til elbil er at man blir ekstra nøyen og bruker mye tid på å lese seg opp på fordeler og bakdeler med elbil. Dermed blir det bortimot umulig å lese seg opp på ALLE nye modeller. Godt mulig Zoe kunne gjort nytten, men et kjapp tur innom Renault-området her på elbilforum gjør meg bekymret.

Sitat: "Ref andre tråder har Renault utviklet en egen ladekabel med innebygget trafo til siste modell Zoe. Den skal også kunne kobles til type 2 ladestasjon. Dvs, ved å velge en ladestasjon med Type 2 utgang vil det la seg gjøre å lade Zoe uten fastmontert trafo ved å benytte denne kabelen med innbygget trafo."

Dette ser ikke bra ut for den som skal kjøpe seg rimelig bil til pendling. De fleste som leser dette vil skygge banen.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

EV-FTW

Jeg tenker at det er greit det finnes alternativer.  Jeg tror også at dette vil bli neste års storselger.
Er flere her som klager på mangel av hengerfeste eller mulighet for takstativ.
Jeg tror dere er i undertall. Veldig mange skal ha dette som en grei nummer 2 bil, eller som meg, en nummer 1 bil til 2 personer. Har fint klart meg med Leaf. Har aldri hatt behov for å frakte ting på tak. De gangene jeg må kjøre materiale eller trekke båten, låner jeg en bil til det. Helt problemfritt.

Videre er det folk som klager på futuristisk / minimalistisk førermiljø. Også smak og behag. Jeg synes det er deilig med det moderne og minimalistiske, og liker interiøret til denne bilen veldig bra. Ok, litt skuffet over litt kjip plastkvalitet på dører, men ellers er den fin.

Men det er min subjektive mening.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Trond.m


gte-bjørn

Jeg var og så på ID.3 1st hos Møller Trondheim på lørdag. Inntrykket var veldig bra, hengerfeste og taklast er ikke nødvendig for min del. Hørte også en selger forklare dette med sykkelkrok, oppfattet ikke at dette ikke skulle komme på 1st. Nå er uansett 1st heller ikke aktuell for meg....

Det som skuffet meg noe var skjermen bak rattet. Jeg er vant til å ha et stort analogt speedometer som alltid er der, samt en indikator som vider regenerering m.m. (På en Golf GTE), *pluss* en liten skjerm med valgfri info som rekkevidde, batteristatus, musikk e.l. Nå er alt erstattet med en liten LCD-skjerm som jeg tror kunne vise tre ulike ting ved siden av hverandre. Nå kan man jo også få HUD men det er tillegg. Men det er kanskje bare en vanesak.

Knappene på rattet var veldig lik det jeg er vant til fra Golf, men nå er de touch-sensitive så man trenger ikke trykke. Også et panel med knapper for noen klimafunksjoner til venstre for rattet, tror det er mye bedre enn om det var betjent med touch på den store skjermen.

Jeg kjører nok min Golf GTE 2016 et par år til, men så kan det godt hende det blir ID.3 med det største batteriet og mitt eget valg av tillegg (ryggekamera, sykkelkrok, HUD...)

navyelsen

Sitat fra: Øyst1 på mandag 21. oktober 2019, klokken 17:51
Er flere her som klager på mangel av hengerfeste eller mulighet for takstativ.
Jeg tror dere er i undertall. Veldig mange skal ha dette som en grei nummer 2 bil, eller som meg, en nummer 1 bil til 2 personer. [...] Har aldri hatt behov for å frakte ting på tak.

Den fungerer nok fint som bil nr. 1 til en husstand med bare to personer. Er også enig i at den duger som bil nummer 2, forutsatt at du har god råd. Men jeg legger merke til at den markedsføres som den "nye" folkevogna, i arverekken etter bobla og Golf. Begge disse bilene var rimelige og folkelige da de ble lansert. 3-400k for en bil nr. 2 er svært dyrt for mange familier, og ingen folkelig pris.

3-400k for familiens hovedbil er derimot overkommelig for mange. Men igjen, her kommer den til kort. Rundt 40% av nordmenn drar på skitur minst en gang i året, og uten skiluke eller takstativ blir det vanskelig å frakte ski. Og hva med barnevogn? Da er det ikke mye plass igjen til familiens bagasje på Danmarkstur...

Alt er selvfølgelig mulig dersom du er fleksibel, men jeg mener fortsatt at den har for store begrensninger som familiebil, og blir et dyrt alternativ som bil nr. 2.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA