Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reservasjon I.D.

Startet av HelectriC, tirsdag 17. juli 2018, klokken 10:06

« forrige - neste »

Amatøren

@TM: Klager ikke på prisen. Selvfølgelig må Møller tjene penger. På sikt skal de visst nok over på kun elbiler i personbil segmentet og har som mål å være blant de første der.

Ble bare litt dumt at det ikke ble mulighet for taklast nå. Hadde tenkt å bestille ID.3. Er avhengig av å kunne bruke lastestativ.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Cowboystrekk

Sitat fra: Amatøren på torsdag 17. oktober 2019, klokken 10:52
@TM: Klager ikke på prisen. Selvfølgelig må Møller tjene penger. På sikt skal de visst nok over på kun elbiler i personbil segmentet og har som mål å være blant de første der.

Ble bare litt dumt at det ikke ble mulighet for taklast nå. Hadde tenkt å bestille ID.3. Er avhengig av å kunne bruke lastestativ.
Om du trenger det til ski kan du bruke skistativ på hengerfeste, litt klønete, men om vi skal ha ID3 blir det den løsninga på oss. En annen løsning er sugekoppstativ.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Amatøren

Er selvfølgelig åpen for forslag, men stoler ikke på sugekoppløsning.

Tror nok langrennski blir litt for bred last bak. Ser ikke for meg å ha de stående vertikalt.

I tillegg så har vi både gammelt hus og hytte som jeg trenger å handle ymse til.

Tviler på at politiet og andre bilister hadde blitt førnøyd med forsøk på å frakte 5 m lange materialer på tvers på hengerfeste.  ;)

Dermed ble det bestilt e-tron 50 i stedet.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Dette hadde ikke vært greit på tvers eller vertikalt.  ;)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Spajderman

Når bilen ikke er godkjent for taklast betyr det faktisk at det er ulovlig å ha last på taket, ikke bare at det ikke går an å feste stativ på taket, så sugekopp og andre kreative løsninger er en dårlig idé...

Amatøren

@Spajderman:+1:

Samme mener jeg, men har kollega som påstår noe annet.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Kroplingen

Hei, noen som vet om det er en grunn til at man ikke skal kunne ha følgende løsning på festet bak?

Vektmessig ser det jo ut til å være innafor mtp. kommuniserte tall.

https://www.thule.com/nb-no/no/cargo-carrier/towbar-cargo-carriers/thule-backup-_-900000

kodax

Så lenge den ikke stikker mer enn 14 cm ut på hver side, og er innenfor vektkrav, så er den lov. Jeg har kjøpt denne til min X for å ta med ski og ymse:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Spajderman

Sitat fra: Amatøren på torsdag 17. oktober 2019, klokken 14:21
@Spajderman:+1:

Samme mener jeg, men har kollega som påstår noe annet.

Da trenger kollegaen din opplæring ;) I beste fall bøtelegges man om man blir stanset i kontroll, i verste fall blir man både strafferettslig ansvarlig og erstatningspliktig om man ender i en bråbrems eller en kollisjon og taklasten forårsaker skade på f.eks. en fotgjenger eller annet.

Forsikringsselskaper er jo også ivrige på å korte ned utbetalinger, så de kan jo fort finne på å hevde at taklast på en bil som ikke er godkjent for det forskyver tyngdepunkt og bidrar til skader som ikke egentlig kan relateres til taklasten direkte.


jkirkebo

Sitat fra: kodax på torsdag 17. oktober 2019, klokken 15:10
Så lenge den ikke stikker mer enn 14 cm ut på hver side, og er innenfor vektkrav, så er den lov. Jeg har kjøpt denne til min X for å ta med ski og ymse:

Hvordan blir det å lade på SuC med denne påkoblet, på steder som ikke har "hengerlading" slik som Brumunddal? Man kommer neppe langt nok bak til at kabelen rekker, og å ta av boksen når den er full er vel rimelig vanskelig?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sap_2000

Sitat fra: jonnyjb på søndag 13. oktober 2019, klokken 23:06
Jeg så på bilen i dag jeg også, og ble ikke overbevist - synes det er for mye plast. Men det var god plass både i bakseter og bagasjerom. Synes også 1st-detaljene er temmelig «gimmick»-aktige (pedaler, 1st-logoer, utvendig 2-farget design (bare limt på?)...

Skuffet jeg også. Ikke verdens mest spennede design utvendig, men alt for mye kjip, hard plast innvendig.
Skikkelig nedtur at det ikke kan leveres skinn eller imitasjon på MAX hvertfall. likte ikke det syntetiske stoffet i midten av setene og den lyse alcantaraen. Lukter flekker lang vei.
En godt utstyrt eGolf gir langt med premiumfølelse imo...

Den svarte pianolakken på bakluke, tak og dekslet på panseret kommer til å bli et helv... å holde pent da det får riper og hakk bare man ser hardt på det.

Kommer nok til å beholde reservasjonen likevel, men mindre Max modelene etter 1st kan spekkes mer individuelt (med skinn) og forhåpentlig den store batteripakken
Mvh. SAP - Helelektrisk fra juni 2017
2021 VW ID4 1St Max
2021 VW ID.3
2020 Etron SB (Solgt)
2015 eGolf VP Still going strong :)
2017 eGolf FL 300 (solgt)

Cowboystrekk

Synes det er merkelig at den ikke kan ta taklast, forstår liksom ikke hva problemet med det er. Også rart at den ikke kan dra henger all den tid ingeniørene som har laga bilen sier at den kunne dratt svært tunge hengere.

Det er mye jeg liker med ID3 (kompakte mål med mye plass inni, mye rekkevidde for prisen, varmepumpe etc), men de låste pakkene (jeg vil ha ryggekamera, men ikke 19 eller 20" hjul) og spesielt mangelen på takrails gjør at jeg trolig går for Model 3 eller venter på ID4\Vision IV.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

gte-bjørn

Til siste innlegg: de låste pakkene gjelder kun 1st, senere kan du velge selv hva du vil ha.

Cowboystrekk

Er klar over det, men ventetiden...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Gnist

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 18. oktober 2019, klokken 09:30
Synes det er merkelig at den ikke kan ta taklast, forstår liksom ikke hva problemet med det er. Også rart at den ikke kan dra henger all den tid ingeniørene som har laga bilen sier at den kunne dratt svært tunge hengere.

Det er mye jeg liker med ID3 (kompakte mål med mye plass inni, mye rekkevidde for prisen, varmepumpe etc), men de låste pakkene (jeg vil ha ryggekamera, men ikke 19 eller 20" hjul) og spesielt mangelen på takrails gjør at jeg trolig går for Model 3 eller venter på ID4\Vision IV.

Hvis det virkelig er slik at ID.3 kunne trukket henger, så er grunnen til at den ikke er typegodkjent for det fordi forretningsfolkene hos VW mente det var en dårlig ide.

Ved at VW ikke har hengerfeste på ID.3 så er det en del som heller kjøper en dyrere ID.4 som VW ganske sikkert har høyere fortjeneste på.

ID.3 er bilen VW skal produsere billig og selge så rimelig som må til for at de skal få solgt den i store mengder over hele Europa.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA