Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia Niro EV First Edition

Startet av Zuexi, fredag 22. juni 2018, klokken 15:30

« forrige - neste »

Zuexi

De første bilene som kommer til landet skal være fullspekkede biler med "alt utstyr" som de kaller "First Edition - eneste man kan velge i mellom er lakkfarge - sort, hvit og en til - trolig grå.

1fastKIA

Sitat fra: Zuexi på fredag 22. juni 2018, klokken 15:30
De første bilene som kommer til landet skal være fullspekkede biler med "alt utstyr" som de kaller "First Edition - eneste man kan velge i mellom er lakkfarge - sort, hvit og en til - trolig grå.
Hvor kommer denne info fra?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Zuexi

Var innom en forhandler idag. Han snakket om dette, før han dro opp mobilen, så ut som han skummet igjennom en mail før han bekreftet informasjonen han hadde gitt.

hELgenen

Hva med hengerfeste - det hører jo med når ALT skal følge med........

Zuexi

Den evigvarende "hengerfeste-tematikken". Rart du stoppet ved hengerfeste hvis ALT skal følge med... Hva med henger'n, skistativet, takboksen, ski, bindinger og støvler + + +? ;)

Hengerfeste er fortsatt ikke bekreftet, men såpass regner jeg med at du har fått med deg?

hELgenen

Sitat fra: Zuexi på fredag 22. juni 2018, klokken 17:04
Den evigvarende "hengerfeste-tematikken". Rart du stoppet ved hengerfeste hvis ALT skal følge med... Hva med henger'n, skistativet, takboksen, ski, bindinger og støvler + + +? ;)

Hengerfeste er fortsatt ikke bekreftet, men såpass regner jeg med at du har fått med deg?

Siden NOEN har fått litt mer info enn andre så må en jo spørre - for alt jeg vet kunne jo det ha stått noe om hengerfeste
i denne mailen forhandleren fikk.......Uten å spørre blir vi jo ikke klokere.......Og forresten - jeg har alt tilbehøret som festes til hengerfeste allerede - trenger bare selve feste på Kona..........

lirekassa

Sitat fra: Zuexi på fredag 22. juni 2018, klokken 15:30
De første bilene som kommer til landet skal være fullspekkede biler med "alt utstyr" som de kaller "First Edition - eneste man kan velge i mellom er lakkfarge - sort, hvit og en til - trolig grå.

Og sikkert interiør, skinn eller stoff :) Vi får se, blir ikke overrasket om det stemmer...

trykkertor

Hvis de ikke har begynt produksjonen av Niro enda, som de mest sannsynlig ikke har.
Så hadde det vært ryddig å la de første 500-1000 få konfigurere eller velge sin bil ut fra en liste.
For slik som Kona-lotteriet ble, var jo mye på grunn av tidspress da produksjon var startet før kontrakter.
Så her har KIA en mulighet til å være litt mer ryddig i prosessen.
Fint nok om de vil bestille inn 1000 stk i 3 farger, noen med og noen uten skinn.
Men så la folk i køen prikke seg inn på en bil i den rekkefølgen de har kønummer.
Nå har jo de all verdens tid i å lage en korrekt rekkefølge.

Thorbjørn Hellehaven

Du kan bare forsøke å vende deg til at mange vil ha hengerfeste på elbil uten at det skal koste mer enn 2 biler.
Det er mange elbileiere som savner hengerfeste, og mange som venter med elbil på grunn av det.
Du får trøste deg med at, så fort en av produsentene ordner typegodkjenning, så roer det seg nok, og tema som lakkfarge og utstyrsnivå rykker oppover på listen over tematikk som folk synes er interessant å snakke om.

Jeg kommer til å bli litt missfornøyd, hvis jeg må vente til utpå 2019, hvis "First Edition" ikke passer med konfigurasjonen jeg ønsker. Farge bryr meg lite, men tror jeg foretrekker sort.

Zuexi

Hvis det er meg du sikter til, så har jeg skjønt at nordmenn flest vil ha hengerfeste til elbilen sin, men er nødvendig å trekke inn hengerfeste i enhver tråd?

Jeg er ganske sikker på at Kia (eller Hyundai, Nissan, VW) Norge har fått det med seg, men det hjelper lite hvis produsenten ikke vil stå for risikoen eller typegodkjenningen. Bil-Norge er nok et lite sandkorn i verdenssammenheng.

Jeg kan garantere at den dagen det leveres hengerfeste til "folkeelbilen" kan du lese om det i tabloidene først.
(Litt sånn som at Hyundai varslet pressen først om at 6969 stk hadde bestilt Kona før de varslet sine forhandlere og kunder)

... men nok OT.

For dere som lurte på stoffseter, så sa han det ble skinnseter med ventilasjon. Husker ikke om han mente det ble 1000 First Editions eller et mål om 1000 biler i år.

Tipper KIA drar en Nissan (Launch Edition) og Hyundai Kona med at de bestiller opp et visst antall ferdig spekket "First Editions" som selges til de som står først i køen og vil ha bil.

Biler som en vil konfigurere selv ville ikke komme med første forsendelse.

Han mente de ville åpne for kontraktsignering i september med levering i november (for de med tidlig nr).

Når det her er sagt så vet man at forhandlere sier mye forskjellig, men jeg spurte spesifikt etter om det var skinnseter på First Edition gikk han inn på mobilen sin,  sjekket, og bekreftet, så noe må de jo ligge i det...

Thorbjørn Hellehaven

Skinnseter med ventilasjon er flott! Hvis jeg ser på prislidte for PHEV, så er det Exclusive jeg ender på. Det er enkelte ting i Exclusive jeg kunne droppet, men Kia praktiserer pakker med utstyrsnivå, og veldig liten plukkliste, så det blir neppe mulig å ta bort de tingene for å spare noen kroner uansett.
Krombelagte dørhåndtak, og oppgradert lydanlegg, er ikke verdt noe ekstra formeg, men tviler på at det hadde vært mye å tjene på en lang punktliste i forhold til standard pakke. Det eneste jeg ønsker å slippe er soltak som står på den korte lista med tilbehør.

Counterpointer

Det er bekreftet gjentatte ganger at Kona ikke får funksjonelt hengerfeste.
For Niro er det antydet sterkt at det kommer. Det er også sagt 1800 kg hengervekt.
Bekreftelsen kommer når spesifikasjoner lanseres.
Niro mangler egentlig bare app, og personlig skulle jeg ønsket awd og panotak, men det er nok for mye forlangt i denne klassen.

trykkertor

Sitat fra: Zuexi på fredag 22. juni 2018, klokken 22:38
Tipper KIA drar en Nissan (Launch Edition) og Hyundai Kona med at de bestiller opp et visst antall ferdig spekket "First Editions" som selges til de som står først i køen og vil ha bil.

Biler som en vil konfigurere selv ville ikke komme med første forsendelse.
Men var det ikke slik med Leaf at de som hadde bestilt Launch/First Edition fikk bil senere enn dem som hadde konfigurert sin egen bil?
(Eller husker jeg feil nå?)

Joltus

Nja.... Det kom en del n connecta som ble importert fra Europa. Og Nissan klarte da kunststykket å levere mange av disse før LE.... Egentlig godt jobba.

geear

1800kg hengervekt høres veldig optimistisk ut, men bare flott om det skjer. Tar det med en klype salt inntil videre.

Ikke spesielt begeistret for en "first edition", hvis det er riktig. Foretrekker å velge utstyr selv. Skinn er for eksempel pent, og praktisk i forhold til rengjøring, men alt annet er kun negativt med det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA