Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kewet Tips & Tricks

Startet av ollehto, søndag 21. oktober 2007, klokken 01:51

« forrige - neste »

Laban

Dette var godt å høre.
Hos meg står det noen og 20 missuse, og det har ikke endret seg siden jeg fikk bilen i retur fra fabrikken for 2 år siden. Har lurt på hvordan dette kunne oppstå, men hvis det stemmer det du skriver, så står det ikke så ille til alikevel med buddyen, eller måten den blir behandlet på.
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Wired

Det er nok ikke så ille stillt da , men jeg mener og huske at hvis man har fler en 10 missuse så er garantien på batteriene borte  >:(

Laban

Buddyen er nå over 2 år gammel, så noen garanti gjelder vel ikke lenger? De sier vel at batteriene skal vare i 2-5 år (ca. 20.000 km) - men avhengig av bruk så da er vel mine i nedre del av beregnet levealder. Jeg har riktignok bare kjørt 10.000 km, men batteriene er like gode som nye.
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

ilmarw

Sitat fra: Wired på fredag 19. september 2008, klokken 20:36
Og hvis bilen ikke er tilkoblet strøm i løpen av en uke (selv ved 100%) så får man viss nok også en missuse, men dette har jeg ikke sett bevis for.
Det tror jeg ikke. Jeg har i alle fall fått beskjed om at jeg kan la den stå i inntil to uker. Men det er bare for sikkerhets skyld, og ikke noe som er bygd inn i controlleren, TROR jeg. Men det er i hvert all to uker, ikke en.

ilmar
Polestar i bestilling

ilmarw

Sitat fra: Wired på fredag 19. september 2008, klokken 22:53
Det er nok ikke så ille stillt da , men jeg mener og huske at hvis man har fler en 10 missuse så er garantien på batteriene borte  >:(
Jeg tror ikke det er så lite. Jeg har sett mange som har 20-30 stykker.

ilmar
Polestar i bestilling

RoadRunner

Sakset fra kontrakt i desember 2008:

"Batterienes levetid er estimert til 2-5 år alternativt ca 20.000 km. Batterigarantien avkortes 10 % for hvert feilbruk (såkalte misuse)".
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Laban

Sitat fra: odde på onsdag 10. desember 2008, klokken 17:18
"Batterienes levetid er estimert til 2-5 år alternativt ca 20.000 km. Batterigarantien avkortes 10 % for hvert feilbruk (såkalte misuse)".

Batterigarantien blir avkortet 10% for hvert feilbruk blir jo helt feil! 10 misuse og du har mistet garantien.
Det vil si at alle som kjøper Buddy må ta en "servicerapport" når de mottar bilen, noe de ikke får beskjed om, eller får oppgitt hvordan det gjøres.

Etter å ha lest her på forumet hvordan en slik rapport kunne taes ut, tok jeg ut første "servicerapport" etter 5300 km hvor det stod 20 misuses. Det står faktisk det samme den dag i dag (over 11.000 km), og jeg tviler derfor sterkt på at jeg har påført Buddyen de 20 misuses mens den har vært i mine "hender".

Sitat fra: Wired på fredag 19. september 2008, klokken 20:36
Det fungerer på følgende måte :
Når man har brukt 20% eller mer ved full ladet batteristatus så vil displayet varsle om at det enten er 48, 12 eller 1 time innen bilen MÅ settes til lading. Blir ikke dette gjort så telles en missuse. Men nå kommer det festlige:

Hvis det er 1 time til lading og man ikke husker og sette bilen på lading så vil den telle en ny missuse pr. time den står uten tilført strøm. Hvis den har 12 timer til lading så vil det gå 12 timer mellom hver talte missuse osv.

Og hvis bilen ikke er tilkoblet strøm i løpen av en uke (selv ved 100%) så får man viss nok også en missuse, men dette har jeg ikke sett bevis for.

Dette vil jo si at alle som ikke bor i Oslo eller nær Oslo vil får en del misuse før de mottar Buddyen pga tiden det tar å transportere Buddyen fra fabrikk til kunden mottar bilen. I tillegg måtte jeg sende Buddyen tilbake til fabrikken etter et uhell noen måneder etter at jeg mottok den. Regner med at det tok noen dager før den kom frem og ble satt på lading, og det samme på returen.

Forhåpentligvis tar Elbil Norge dette med i betraktning hvis det oppstår problemer med batteriene på biler "eksportert" utenfor Oslo. Min Buddy er over 2 år og har nesten 100% på alle batteriene fremdeles  ;D.
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

ilmarw

#22
Sitat fra: odde på onsdag 10. desember 2008, klokken 17:18
Sakset fra kontrakt i desember 2008:

"Batterienes levetid er estimert til 2-5 år alternativt ca 20.000 km. Batterigarantien avkortes 10 % for hvert feilbruk (såkalte misuse)".
Det synes jeg var mye! Da lurer jeg på om den timerfunksjonen fungerer slik at den teller hele tiden, men i forskjellige hastigheter. Du har f. eks. latt bilen stå i 24 timer med 70% (48 timer til lading). Så kjører du til 30% (12 timer til lading). Så lader du etter 11 timer. Er det da slik at man har fått en halv misuse på det første døgnet, og så går telleren fire ganger så fort og du får en halv misuse til etter seks timer med 30%?

Og stopper man timeren når man starter ladingen? Den blir jo ikke nullstilt, det skjønner jeg, men dersom man har 15% (1 time til lading), holder det da å sette bilen på lading innen en time, eller skal den være ladet forbi 20% innen en time?

Skjønner jo at man må lade så fort man kan, men det er ikke alltid det går, og det har vært noen situasjoner hvor jeg har lurt på detaljer, men husker ikke alt dette nå.

ilmar
Polestar i bestilling

cra

Sitat fra: Laban på onsdag 10. desember 2008, klokken 22:34
Batterigarantien blir avkortet 10% for hvert feilbruk blir jo helt feil! 10 misuse og du har mistet garantien.

Det kommer vel an på hvordan man regner det. Regnar man det av "gjenværende garanti" (og det vil vel være den riktige måten å gjøre det på?) får man at:

100 -10% = 90
-10% = 81
...
34,9% etter ti runder.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ilmarw

Sitat fra: cra på torsdag 11. desember 2008, klokken 10:30
Sitat fra: Laban på onsdag 10. desember 2008, klokken 22:34
Batterigarantien blir avkortet 10% for hvert feilbruk blir jo helt feil! 10 misuse og du har mistet garantien.

Det kommer vel an på hvordan man regner det. Regnar man det av "gjenværende garanti" (og det vil vel være den riktige måten å gjøre det på?) får man at:

100 -10% = 90
-10% = 81
...
34,9% etter ti runder.
Synes fremdeles det var mye avkorting.

ilmar
Polestar i bestilling

elektrolux

Det er interresant hva som regnes som misuse.

Dette er regler som kommer fra en fabrikk med mye kompetanse på nettop blybatterier, og reglene er gyldige også for vanlige bilers startbatteri.

Hadde f.eks Mercedes latt være å feilbruke batteriene i Camperene de selger , ville jeg ikke hatt behov for å bytte batterier på begge mine nye campere.

Et lite tips oppi dette er å velge rette lader til rette typen bil. C-tek sin lader basserer seg på en meget bra opplade kurve, men etter det pulslader den batteriet dersom den står tilkoblet videre. Dette er bra på gamle ( Ikke Canbus ) biler, som ikke trekker strøm fra startbatteriet ved stillstand.

På nyere biler med Canbus, bør en velge en lader som etter lading går over til fast hvilespenning på ca. 13,8V. Da vil ikke batteriet bli belastet med mange små syklusser, og vil være 100% ladet til enhver tid.

Mercedes har innsett dette i 2007, og endret laderen i Camperene etter disse prinsippene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

eljet

Var på kurs hos Exide Sønnak for mange år siden
og de sa at som tommel finger regel var at et start batteri var ødelagt etter 10 tømminger
(spenningen som tilsa at bilen ikke startet med batteriet)
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA