Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hengerfeste, 451 liter bagasjerom og 150 kw hurtiglading

Startet av Bjoris, torsdag 07. juni 2018, klokken 09:36

« forrige - neste »

lommelun

Sitat fra: lommelun på mandag 11. juni 2018, klokken 22:11
Sitat fra: Spajderman på mandag 11. juni 2018, klokken 22:05
120 liter? Det er vel fra 427 liter til 451, så vidt jeg har lest. Da svikter det vel litt med både matte, logikk og fysikk at bilens bagasjerom er blitt 120 liter større...

Edit: Det gikk litt fort i svingene her, ser at det er oppgitt forskjellig størrelse på hybrid og ladbar hybrid.

Hybrid - 324 liter
EV - 450 liter ish

Aha... tenker på hybrid = plug in... :)

Gordon Retriever

#76
Sitat fra: lommelun på mandag 11. juni 2018, klokken 22:11
Hybrid - 324 liter
EV - 450 liter ish

Nei, Niro Hybrid har 436 liter, Plug-in hybrid har 324.

Siden Niro EV har økt utvendig høyde, kan det tyde på at bilen er hevet for å beholde samme bakkeklaring selv om det monteres et batteri som opptar fysisk større plass under bilen.  Dette kan minke sjansene for at vi ser en 64kWh Ioniq i denne omgang.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

torlie

Sitat fra: torlie på mandag 11. juni 2018, klokken 10:33
Sitat fra: HCO på mandag 11. juni 2018, klokken 08:23
Hva mener du med "ikke reservert" - at du har kønummer, men ikke har gått inn på reservasjonssiden? Om man ikke har kønummer på Niro nå, vil man ikke få bil på en stund...

Jeg har hverken kø eller reservasjon da den egentlig ikke har vært aktuell. Skal prøvekjøre PHEV utgaven og så vurdere, om det ikke blir bil før høsten/jul 2019 er ikke det krise  :)

Edit: Noen som husker eller har kjennskap til hvor mange Soul som ble solgt første 12mnd etter lansering? Mulig det kan gi en pekepinn på utleveringstakt i Norge på Niro, selv om Niro nok blir betraktelig mer populær.


Da testet jeg hybriden en kort tur i går. Om jeg sammenligner med Zoe jeg har nå er det egentlig kun fordeler. Overraskende god plass i bilen, bagasjerom ok og blir litt større på den elektriske utgaven.

Reserverte med nummer 3263, men som nevnt trenger jeg ikke bil før sensommer/høst 2019, så det burde mulig gå greit  :)
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

lirekassa

De teller kanskje med frunk'en når de regner ut bagasjeplassen?


geear

Sitat fra: daktari på mandag 11. juni 2018, klokken 23:09
Ingen grunn til panikk, sjekk bildet her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39425.msg678180#msg678180

Her er om batteriplasseringen fra Kia Bil Norge i dag:

SitatPressemeldingen vi mottok fra fabrikken sa at batteriet ligger under bagasjeromsgulvet.

Tegninger vi har mottatt viser at batteriet ligger under kupeen/bagasjeromsgulvet, så det ligger nok under begge steder.

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

lirekassa

Her er fra original pressemelding:

"The battery pack is located low down in the body, beneath the trunk floor, giving the crossover a centre of gravity more akin to that of a sedan or a hatchback, ensuring maximum stability – and driving enjoyment – on winding roads."

Norsk:

"Batteriet ligger lavt under bagasjeromgulvet, og gir et tyngdepunkt som sikrer stabilitet og kjøreglede på svingete veier."

Den norske pressemeldingen er full av småfeil og lite opptatt av detaljer, dessverre. Presiseringen du gjengir fra Kia Norge fra i dag om at begge deler er sant, er nok riktig.

geear

Må innrømme at jeg ikke helt ser forskjellen på den engelske og norske. Syns begge forteller det samme, og ingen av de sier at det faktisk også ligger i gulvet under setene (iallfall baksetet antar jeg).

Uansett liker jeg ikke at de plasserer så mye vekt unødvendig høyt opp, med komplisert adkomst og langt ut fra senter av bilen. Det MÅ ikke bli ille for kjøreegenskapene, men gjør iallfall ingenting godt i forhold til plasseringen de fleste andre elbiler har, mellom akslingene.

Turbato

Low in the body, med "beneath the trunk floor" som eksempel, altså ikke utelukkende under bagasjeromsgulvet slik den norske oversettelsen begrenser det til. Slik tolker jeg det.

lirekassa

Sitat fra: Turbato på tirsdag 12. juni 2018, klokken 15:11
Low in the body, med "beneath the trunk floor" som eksempel, altså ikke utelukkende under bagasjeromsgulvet slik den norske oversettelsen begrenser det til. Slik tolker jeg det.

Jeg også.


Elbil-66

#86
Det som er viktig er at batteripakken ligger foran bakaksel (mellom akslingene). Som det tydelig kommer frem av bilde under bilen. Da har det mindre betydning om den stikk litt inn i bagasjerommet bak. Så Kia Niro har nok samme plassering og tilnærmet samme form som Opel Ampera. Som er naturlig ettersom det er LG som leverer batteri og drivverk til dem begge.

lirekassa

Nå er det vel SK Innovation som skal levere til Niro, men utover det vil plassering som hos Ampera-E virke både fornuftig og plausibelt.

Strøm Tycoon

Sitat fra: daktari på mandag 11. juni 2018, klokken 23:09
Ingen grunn til panikk, sjekk bildet her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39425.msg678180#msg678180

Positivt også er at den beholder multilink bak fra de øvrige Niroene. Ampera-E eks. har torsjons-aksel bak.

aasen90

Kom på at jeg hadde glemt å reservere. Jeg er nå nr 3439 :'( , i følge gruppa var den på 27xx når jeg skulle reservert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA