Hengerfeste, 451 liter bagasjerom og 150 kw hurtiglading

Startet av Bjoris, tor 07. jun 2018, kl. 09:36

« forrige - neste »

Arha

I presentasjonen står det:

"Batteriet ligger lavt under bagasjeromgulvet, og gir et tyngdepunkt som sikrer stabilitet og kjøreglede på svingete veier".

Dette synes jeg høres ut til å bli ganske baktungt, i tillegg til at det stjeler mye av plassen i bagasjerommet dersom dette stemmer.
Renault Scenic E-tech fra 10/10 2024.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri på tilbakekalling januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Joltus

Mulig det, men bagasjerommet er jo på 451 Liter uavhengig av hvor batteriet er....

geear

Sitat fra: Arha på man 11. jun 2018, kl. 15:15
I presentasjonen står det:

"Batteriet ligger lavt under bagasjeromgulvet, og gir et tyngdepunkt som sikrer stabilitet og kjøreglede på svingete veier".

Dette synes jeg høres ut til å bli ganske baktungt, i tillegg til at det stjeler mye av plassen i bagasjerommet dersom dette stemmer.
Det er dessverre noe forbanna vas! Elendig elbildesign! :(
Burde hatt batteripakke i gulvet og motor på bakhjula (og eventuelt fremhjula om man vil ha to), å lage feilhjulstrekk og legge vekta unødvendig høyt og ut av senter på en elbil er rett og slett ELENDIG design!

02jan

Batteripakke på flere 100 kilo, under bagsjegulvet , kan gi spennende kjøreegenskaper på våt/vintervei i høy fart og oppbremsing før sving.
Mulig elektronikken fikser sleggeefekten, eller at resten av bilen er tung nok til å motstå kreftene bakfra.

Klarer ikke se at det er lurt å plasser batteri bak bakakselen i forhold til sikkerhet/skadeomfang rundt en av de mest populære måte å bulke biler på - påkjøring bakfra.

Biler har ellers greit format også bagasjevolum  , med litt bakkeklaring og mulighet for bruk av rails og evt. Hengefeste , så har bilen en del praktiske ete skaper.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

geear

Ioniq har samme plassering, men kun halvparten av batteriet, og føles allerede litt "duvete". Usikkert om de har satt den opp slik bevisst eller ei..

daktari

Dette er en feil, se nøye på bilder og videoer av bilens underside.
Det er åpenbart at det ligger batteri under gulvet i kabinen.  Neppe mye vekt bak bakakselen.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

la7rpa

Sitat fra: lirekassa på man 11. jun 2018, kl. 14:48
Sitat fra: la7rpa på man 11. jun 2018, kl. 12:46
Niro har ett baggasjerom som er 75cm dypt på phev utgaven. Men nå blir vel EV utgaven litt lengre,men vet ikke om det gir noe på baggasjerommet

Hvor mye er det snakk om? Har de egentlig sluppet dimensjonene på EV-utgaven ennå?

Niro EV blir rundt 20 cm lenger enn hybrid. Ja målene er sluppet i siste informasjonsmail. 4,375 lang, 1,805 bred og 1,560 høy.
Så tyder da på at den også er noe høyere enn hybrid

haggen

Enig, batteriet skal ligge under bilen og under baksetet i henhold til informasjon gitt før.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

hELgenen

Sitat fra: haggen på man 11. jun 2018, kl. 20:41
Enig, batteriet skal ligge under bilen og under baksetet i henhold til informasjon gitt før.

Og da kan vi sikkert konkludere at bilen blir bedre å kjøre enn hybriden.........
Venter i spenning på de første testene..........

geear

Sitat fra: haggen på man 11. jun 2018, kl. 20:41
Ja, jeg vet de har vist det før i konseptet, men nå skriver de altså noe helt annet, og mange virker å vite at Niro bruker hele understellet/plattformen til Ioniq, med identisk akselavstand og nå skriver de altså også at batteriet ligger under bagasjerommet, som er likt som på Ioniq. Blir skuffet hvis det er riktig.

jantegolf

Sitat fra: la7rpa på man 11. jun 2018, kl. 20:40
Sitat fra: lirekassa på man 11. jun 2018, kl. 14:48
Sitat fra: la7rpa på man 11. jun 2018, kl. 12:46
Niro har ett baggasjerom som er 75cm dypt på phev utgaven. Men nå blir vel EV utgaven litt lengre,men vet ikke om det gir noe på baggasjerommet

Hvor mye er det snakk om? Har de egentlig sluppet dimensjonene på EV-utgaven ennå?

Niro EV blir rundt 20 cm lenger enn hybrid. Ja målene er sluppet i siste informasjonsmail. 4,375 lang, 1,805 bred og 1,560 høy.
Så tyder da på at den også er noe høyere enn hybrid

Målene på Niro hybrid er 4,355 lang, 1,805 bred og 1,545 høy(med takrails).
D.v.s. at Niro EV er kun 20mm lenger, like bred og 15mm høyere. Det betyr vel at innvendige kupemål er de samme med unntak av størrelsen på bagasjerommet?

Gordon Retriever

Forskjellen ligger sannsynligvis i en annerledes støtfanger foran.

lommelun

Sitat fra: Gordon Retriever på man 11. jun 2018, kl. 21:36
Forskjellen ligger sannsynligvis i en annerledes støtfanger foran.

Ny fanger bak tror jeg det var...

Her inne er det mye merkelig synsing...

Det er KUN en måte å øke volumet på bagasjerommet fra hybrid til ev med 120 liter på og det er lavere gulv...
Dette er matte, fysikk og logikk når bilens mål er tilnærmet det samme.

Spajderman

120 liter? Det er vel fra 427 liter til 451, så vidt jeg har lest. Da svikter det vel litt med både matte, logikk og fysikk at bilens bagasjerom er blitt 120 liter større...

Edit: Det gikk litt fort i svingene her, ser at det er oppgitt forskjellig størrelse på hybrid og ladbar hybrid.

lommelun

Sitat fra: Spajderman på man 11. jun 2018, kl. 22:05
120 liter? Det er vel fra 427 liter til 451, så vidt jeg har lest. Da svikter det vel litt med både matte, logikk og fysikk at bilens bagasjerom er blitt 120 liter større...

Edit: Det gikk litt fort i svingene her, ser at det er oppgitt forskjellig størrelse på hybrid og ladbar hybrid.

Hybrid - 324 liter
EV - 450 liter ish

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA