Hengerfeste, 451 liter bagasjerom og 150 kw hurtiglading

Startet av Bjoris, tor 07. jun 2018, kl. 09:36

« forrige - neste »

geear

Det riktige er nok at de tjener mest penger på å bruke all tilgjengelig kapasitet på å levere 64kWh-versjonen.

navyelsen

Sitat fra: THE på fre 08. jun 2018, kl. 08:05
Spørsmålet er jo hvor raskt Niro lader på 100 kW lader (eller 150 kW lader for den saks skyld)

Hvis vi antar 64 kWh netto batteri, og går ut fra tallene som Kia oppgir så får jeg snitt på 57 kW ved lading fra 0-80 %

80% av 64 kWh = 51,2 kWh
54 minutter = 0,9 timer

Det betyr i så fall at den lader raskt sammenlignet med de fleste av dagens elbiler, men ikke nødvendigvis raskere enn Hyundai Ioniq på en 100 kW lader (70 kW max?) Da vil jeg nesten anta at den minste batteripakken til Niro  får like rask lading også.

Håper også det stemmer at Kia vil ta inn Niro med 39,2 kWh batteri til Norge. For veldig mange vil nok Niro 39,2 kWh være en veldig bra bil, som også kan fungere som nr1 bil eller eneste bil i familien. Prisen blir nok også attraktiv.

Men nå er ikke ladehastigheten konstant over hele fjøla...
0-20% går typisk mye treigere. Så øker hastigheten etter hvert, og avtar igjen når batteriet toppes.
Stemmer jo for så vidt som du sier at snittet er 57kW, men det er likevel godt mulig at det peaker 100kW underveis i ladeprosessen.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

torlie

Niro er meget interessant for mitt vedkommende, men samboer mener den er litt liten og foretrekker altså elektrisk SUV fremfor CUV. Problemet er at om vi skal ha en større normalpriset elbil må vi sitte på gjerdet et par år til fort vekk.

Hvordan er innstegs og setehøyden i Niro hybrid om noen vet? Har Zoe per i dag og liker at vi setter oss "inn" og ikke "ned" som f.eks i Golf.

Ikke reservert bil da jeg har litt over 1 år igjen av leasing, så hadde håpet å se/prøvekjøre før jeg evt reserverte.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

HCO

Hva mener du med "ikke reservert" - at du har kønummer, men ikke har gått inn på reservasjonssiden? Om man ikke har kønummer på Niro nå, vil man ikke få bil på en stund...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

goggo

Sitat fra: torlie på man 11. jun 2018, kl. 07:27
Hvordan er innstegs og setehøyden i Niro hybrid om noen vet? Har Zoe per i dag og liker at vi setter oss "inn" og ikke "ned" som f.eks i Golf.

Jeg har en SOUL EV, og lånte en NIRO PHEV for et par uker siden mens jeg hadde Soulen på service.
Her er min uhøytidelige oppsummering av forskjellene, inklusiv setehøyde fra bakkenivå.
Med "madrass lengde" mener jeg hvor lang skumgummimadrass det er mulig å legge baki - for å overnatte i bilen når jeg bruker den som base/telt for fotturer i fjellet :)

NIRO PHEV (2018)
Madrass lengde. 172 cm
Setehøyde fører midt på.   63 cm
Lastehøyde bakluke   73 cm
Lastebredde. 100 cm (redusert fra 106  helt bakerst på grunn av 12V batteri)
Høyde bagasjerom 62 cm på grunn av terskel bak, men 68 cm til gulv.

+:   Adaptiv cruise, kan åpne dør uten piping, god "madrass lengde" på 172 cm.
-:    Analogt speedometer, elendig og livsfarlig filholder, idiotisk 12V batteri plassering som begrenser innlasting/plass i bagasjerom, ingen "range extender mode", dårlig lårstøtte på førersete,

SOUL EV (2016)
Madrass lengde. 165 cm
Setehøyde fører midt på.   66 cm
Lastehøyde bakluke   76 cm
Lastebredde. 100 cm
Høyde bagasjerom 72 cm på grunn av terskel bak, men 76 cm til gulv.

+:   Kjempegode seter, god lårstøtte, god inn/ut stigning. + + + +
-:    mangler adaptiv cruise, dårlig plass til madrass, jævla mye lyder og piping (umulig å hente posten, umulig å åpne døra og snakke med naboen)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Kårepåsporet

Niro er meget interessant for mitt vedkommende, men samboer mener den er litt liten og foretrekker altså elektrisk SUV fremfor CUV. Problemet er at om vi skal ha en større normalpriset elbil må vi sitte på gjerdet et par år til fort vekk.

Ikke reservert bil da jeg har litt over 1 år igjen av leasing, så hadde håpet å se/prøvekjøre før jeg evt reserverte.

Punkt 1: har du råd til å avse kr 7777 så reserver deg nå!
Punkt 2: setehøyden ift Zoe vil jeg tro er lignende, har prøvekjørt begge bilene, og begge er mye mye bedre enn Ioniq vedr inn/utstigning.
Jeg likte Niro PHEV veldig godt når jeg prøvekjørte, bortsett fra motor som startet når en skulle ha varme....
Veldig lettkjørt og i det hele tatt grei bil. Har kun prøvd den en kort tur da.

geear

Skal du henge med i elbilmarkedet må du reservere før du har sett endelig produkt, og lenge før du trenger bil. Reservasjoner er uforpliktende, men bestillingene kommer ikke før nærmere levering.

Det er omtrent 3000 som har betalt for å reservere plass i køen så langt, og skal du vente til du får prøvekjørt så er det sikkert 3000 til i kø.

navyelsen

Sitat fra: Kårepåsporet på man 11. jun 2018, kl. 09:50
Veldig lettkjørt og i det hele tatt grei bil. Har kun prøvd den en kort tur da.

Hva ligger i lettkjørt? Det som et poulært begrep for tiden...
Er det noen nye biler som er vanskelige å kjøre?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

lommelun

Sitat fra: gr på man 11. jun 2018, kl. 10:04
Skal du henge med i elbilmarkedet må du reservere før du har sett endelig produkt, og lenge før du trenger bil. Reservasjoner er uforpliktende, men bestillingene kommer ikke før nærmere levering.

Det er omtrent 3000 som har betalt for å reservere plass i køen så langt, og skal du vente til du får prøvekjørt så er det sikkert 3000 til i kø.

Jeg reserverte på søndag og har 3112...

geear

Sitat fra: navyelsen på man 11. jun 2018, kl. 10:15
Ja, nye Citroëner!!

At noen frivillig kjøper og kjører de er fullstendig utenfor min fatteevne!  :o

Akkurat begrepet "lettkjørt" vet jeg ikke om jeg vil si så mye om, men det er greit at man setter seg i en bil som svinger den retningen man vil, ikke oppleves som nervøs i 100 på motorveien, ikke stopper motoren hver gang man skal sette fart, som girer på et vis som ikke gjør at man mistenker defekt girkasse, og hvor det faktisk går an å justere sitteposisjoner til noe det går an å leve med når man er i normal norsk høyde.

torlie

Sitat fra: HCO på man 11. jun 2018, kl. 08:23
Hva mener du med "ikke reservert" - at du har kønummer, men ikke har gått inn på reservasjonssiden? Om man ikke har kønummer på Niro nå, vil man ikke få bil på en stund...

Jeg har hverken kø eller reservasjon da den egentlig ikke har vært aktuell. Skal prøvekjøre PHEV utgaven og så vurdere, om det ikke blir bil før høsten/jul 2019 er ikke det krise  :)

Edit: Noen som husker eller har kjennskap til hvor mange Soul som ble solgt første 12mnd etter lansering? Mulig det kan gi en pekepinn på utleveringstakt i Norge på Niro, selv om Niro nok blir betraktelig mer populær.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Mear

Er det noen som har kjennskap til Kia sine biler som har lyst til å spekulere på dybden på bagasjerommet? Volum sier meg litt for lite om den viktigste faktoren for meg: kan jeg trø inn både middels stor hund og barnevogn i den?

Dette er helt klart det nærmeste jeg har kommet som ikke er MX, men kompaktSUVer skuffer ofte på bagasjeromdybde uansett type.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

la7rpa

Niro har ett baggasjerom som er 75cm dypt på phev utgaven. Men nå blir vel EV utgaven litt lengre,men vet ikke om det gir noe på baggasjerommet

AppleKnocker

Sitat fra: navyelsen på man 11. jun 2018, kl. 10:15
Godt spørsmål  :)
Porsche 911 GT3 RS er kanskje litt mer tungkjørt i byen enn enkelte elbiler?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

lirekassa

Sitat fra: la7rpa på man 11. jun 2018, kl. 12:46
Niro har ett baggasjerom som er 75cm dypt på phev utgaven. Men nå blir vel EV utgaven litt lengre,men vet ikke om det gir noe på baggasjerommet

Hvor mye er det snakk om? Har de egentlig sluppet dimensjonene på EV-utgaven ennå?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA