Hvor er den beste plasseringen av ladeporten på bilen

Startet av Lars C. Krogenæs, tor 24. mai 2018, kl. 09:55

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Hvor er den beste plasseringen av ladeporten på bilen?

De forskjellige produsentene har valgt forskjellige plasseringer. Lader du i gaten, mener BMW at høyre bak er det ideelle, dersom det er en enkel ladestasjon. Deler 2 elbiler samme stolpe blir det riktig 50% av gangene.

Lader du i egen garasje er det ofte fyllt opp med dekk, sykler og annet rask bak i garasjen, og det er kanskje enklest å ha ladestasjonen i front av garasjen. Men så var det debatten om man skal kjøre inn og rygge ut, eller rygge inn og kjøre ut....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

cra

Hvorvidt man skal rygge inn og kjøre ut burde ikke være emne for diskusjon. Hater at Leafen har ladeluka foran; må rygge ut på til dels uoversiktlig veg når vi lader hjemme (og det gjør vi jo alltid).  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

_OE_

Bedre å ha ladekontakten foran enn på siden.. Både foran og bak hadde vært ideelt... Lade port på siden er sikkert en etterlevning fra fossiltiden... Selv om Tesla ikke har forstått det he he

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

cra

De fleste biler har bakluke, som gjør det upraktisk med porten midt på bak. Da gjenstår en av sidene. Lite aktuelt å vasse i kabel der når man skal ha noe inn/ut, og med fare for å veive borti kontakten med kofferter, barnebogn eller handleposer. I fronten er det ikke så mye som blir upraktisk av at kontakten sitter midd på; der skal man neppe annet enn å fylle spylervæske (Tesla skiller seg litt ut her siden den delvis har samme problematikk som bak, om enn plass til mindre koffert).

Om det er på høyre eller venstre side har jeg ikek noe sterkt forhold til, bortsett fra at det er praktisk å ha det på førersida så man slipper å gå rundt bilen for på koble til.

Utover det er det å rygge inn på P-plass grunnleggende HMS, og burde egentlig være påbudt. Skal høre med jentungen som tar kjøretimer om dette er diskutert der. Vet at en del bedrifter krever rygging inn på P-plass, men ser mange privatpersoner alle steder som bare "slenger fra seg bilen" uten tanke på hva som kommer.  ::)

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

_OE_

Husker noen Mercedes modeller hadde på 70 tallet bensinpåfyllingen bak regskiltet bak under bagasjelokket

Counterpointer

Sitat fra: EV666KM på tor 24. mai 2018, kl. 16:06
Husker noen Mercedes modeller hadde på 70 tallet bensinpåfyllingen bak regskiltet bak under bagasjelokket

Var flere enn Mercedes som hadde det.

Uansett er dette ett av de bedre forslagene jeg har hørt. Ladeluke kan gjerne være skjult. Tesla er best på dette nå.

jkirkebo

Sitat fra: EV666KM på tor 24. mai 2018, kl. 14:59
Bedre å ha ladekontakten foran enn på siden.. Både foran og bak hadde vært ideelt... Lade port på siden er sikkert en etterlevning fra fossiltiden... Selv om Tesla ikke har forstått det he he

Vi har Leaf og Tesla. Leafens plassering er ok men jeg foretrekker Tesla sin. De aller fleste kjører med fronten inn i garasjen sin, da er ladeport bak på førersiden perfekt. Bare å plugge i når man går ut. Slipper å gå rundt bilen på noen som helst måte, ofte er det også trangt på høyre side om garasjen er smal.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på tor 24. mai 2018, kl. 16:51Vi har Leaf og Tesla. Leafens plassering er ok men jeg foretrekker Tesla sin. De aller fleste kjører med fronten inn i garasjen sin, da er ladeport bak på førersiden perfekt. Bare å plugge i når man går ut. Slipper å gå rundt bilen på noen som helst måte, ofte er det også trangt på høyre side om garasjen er smal.
Sant nok. Jeg rygger inn, så jeg må ta et par skritt for å plugge inn, men om ladeporten hadde vært på høyre side bak så tror ikke jeg hadde klart å plugge inn. Jeg hadde måtte velge mellom å kunne plugge inn og å klare å komme meg ut av bilen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

_OE_

Problemet i Norge (kanskje i andre land oxo) er vel at fellesgarasjer har allt for trange garasjeplasser.... Så i mitt tilfelle hadde sideladeport vært veldig utsatt da naboen ser litt stort på hvordan han parkerer.... Så lade port bak regskiltet hadde vært gull... Ettersom jeg har valget mellom å rygge inn... Eller måtte klyve over passasjersetet for å komme ut

elektrolux

Høyre foran (hvorfor har ingen tenkt på denne plassen)

Har det på Berlingoen, men ideelt sett er ladeporten bak på venstre side. Minst utsatt for kollisjon skader, og fint å ha førerdør og ladeport på samme side.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kårepåsporet

Har hatt Soul, med ladeport foran, har nå Ioniq med ladeport på førerside bak.
Hjemme er det da null problem, der plasserer en ladestasjon slik at det er hensiktsmessig!
Har en lang kabel kan en velge å kjøre inn eller rygge inn, uansett om ladeport er foran eller bak!

På hurtigladere derimot hvor kabel er kort, gjerne trangt mellom hurtigladere, hvis det i tillegg er en bil parkert på laderen ved siden av, ja da kan det ofte bli trang.
Jeg synes det er noe drit å ha ladeport bak som på Ioniq.
Satser på at Niro får den foran. :D

KjellG

brako79

På venstre siden av bilen. Om det er bak eller foran spiller mindre rolle.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Panduck

Midt bak på bilen, der tinghengerfestet er på biler som har det. Rett ved siden av tilhengerfestet for de biler som har det :O

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA