Hvor er den beste plasseringen av ladeporten på bilen

Startet av Lars C. Krogenæs, tor 24. mai 2018, kl. 09:55

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Panduck på fre 25. mai 2018, kl. 10:55
Midt bak på bilen, der tinghengerfestet er på biler som har det. Rett ved siden av tilhengerfestet for de biler som har det :O

Nede i snøfonna og snublehøyde? Ellers takk. ;)  Men bak, slik at det er hensiktsmessig å rygge inn på P-plass.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Panduck

... på taket da? Altså, jeg vil ha den bak, det er det beste, men slik laderene er i dag er det et herk å måtte parkere "på riktig side" av laderen. Kabelen rakk alltid til LEAFen, uansett. Riktig parkeringsplass er langt mer viktig for i3en. Men jeg hater å kjøre rett inn på p-plass. Så et sted midt bak hadde liksom vært optimalt :P

Eventuelt kan ladestasjonene ha parkering rett foran lader, og kabler av OK lengde, så det ikke spiller noen rolle...

cra

Skjønner logikken i midt på utifra enklere parkering. Men omd et var en standard (det ser vi vel aldri) så hadde det vært greit likevel. Vet ikke om det er fast standard å ha tanklogget på høyre side (og bak) på fossilbiler, men så vidt jeg husker hadde alle mine dette. Tanken (no pun intended) var vel at man da står i grøfta om man må fylle ei kanne langs vegen. Siden slik nødlading ikke er et tema på elbiler tenker jeg at førersiden er best, siden det blir minst omveg. Midt på blir desverre altfor upraktisk i forhold til resten av utformingen av bilene slik de er i dag.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kårepåsporet

Hvis alle bilene hadde ladeuttak på samme sted, og hurtigladerne da stod plassert riktig ift dette, ja da kunne uttaket vært fremme eller bak, høyre eller venstre side. Men slik blir det aldri.
Å ha ladeuttak bak, der hvor bilen alltid blir j....g møkkete(med frosne ladeluke som resultat) er ikke noen god ide.
I midten foran er eneste gode løsning med dagens hurtigladere som har kort kabel og fornyet plassert ift den korte kabelen....
Hjemme er det jo null problem, har en garasje eller carport er det bare å plassere ladestasjon på bakvegg og ha feks 8 meter kabel så kan en parkere hvor en vil. Jeg har plassert lader på innsiden av yttervegg ved port, og 8 meter kabel, kan parkere hvordan jeg vil inne eller foran garasje.
Det er bare hurtigladere, og for de som lader ved gateparkering. En kan selvsagt ha 7-8 m ladekabel liggende i bilen, men den tar da unødvendig mye plass.....

Amatøren

Fortrekker bak på ene siden så man rygger inn på plassen og kjører (med best mulig oversikt) ut i trafikken igjen.

Blir noe annet med e-tron......

Møtte en Zoe i fullt vinterslaps på Slependen I vinter med åpen ladeluke........ Vil i hvert fall ikke ha den i fronten på bilen!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

kaiat

Sitat fra: Amatøren på fre 25. mai 2018, kl. 21:50
Møtte en Zoe i fullt vinterslaps på Slependen I vinter med åpen ladeluke........ Vil i hvert fall ikke ha den i fronten på bilen!

Jeg har faktisk sett flere stk. Leaf og et par Soul etter veien med ladeluka på gløtt. Det bruker å være om morgenen at jeg har sett de, kanskje enkelte er litt småstressa på den tida? Sent ute til jobb eller noe, og så går ting litt på en snurr.

Panduck

Sitat fra: cra på fre 25. mai 2018, kl. 14:40
Vet ikke om det er fast standard å ha tanklogget på høyre side (og bak) på fossilbiler, men så vidt jeg husker hadde alle mine dette.

Kanskje det er noen standarder i enkelte områder / for enkelte bilmerker, men nei, tanklokk finnes på begge sider. Standard er vel at alle biler har et symbol for bensintank, med en pil enten på høyre eller venstre side, som viser hvilken side tanklokket er på, slik at man enkelt kan huske det når man kjører til en bensinpumpe.

De fleste ladere har lange nok kabler til at det ikke betyr noe, dersom man parkerer rett foran laderen. Om man bare slutter med denne idoitiske "3 parkeringsplasser foran 2 ladere. Jeg har ladet ved "kort kabel veefil", parkert på plassen på den siden av laderen som gjorde at kabelen rakk til min bil, og dermed blokkert laderen for en Ioniq-sjåfør som trengte å stå på den samme plassen for å lade sin bil med den andre laderen. Det virker så absurd lite gjennomtenkt...

Kårepåsporet

Sitat fra: Panduck på lør 26. mai 2018, kl. 07:57
Sitat fra: cra på fre 25. mai 2018, kl. 14:40
Vet ikke om det er fast standard å ha tanklogget på høyre side (og bak) på fossilbiler, men så vidt jeg husker hadde alle mine dette.

Kanskje det er noen standarder i enkelte områder / for enkelte bilmerker, men nei, tanklokk finnes på begge sider. Standard er vel at alle biler har et symbol for bensintank, med en pil enten på høyre eller venstre side, som viser hvilken side tanklokket er på, slik at man enkelt kan huske det når man kjører til en bensinpumpe.

De fleste ladere har lange nok kabler til at det ikke betyr noe, dersom man parkerer rett foran laderen. Om man bare slutter med denne idoitiske "3 parkeringsplasser foran 2 ladere. Jeg har ladet ved "kort kabel veefil", parkert på plassen på den siden av laderen som gjorde at kabelen rakk til min bil, og dermed blokkert laderen for en Ioniq-sjåfør som trengte å stå på den samme plassen for å lade sin bil med den andre laderen. Det virker så absurd lite gjennomtenkt...

Der forklarer du selv hvorfor ladeuttak i senter front er å foretrekke....

Amatøren

VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

Kårepåsporet

Sitat fra: Amatøren på lør 26. mai 2018, kl. 18:19
Løst hvis bare kablene hadde vært lenger!

Det har jeg foreslått for Fortum, men de frykter mer problem med ødelagt utstyr, så det kan du nok glemme.

Panduck

Sitat fra: Kårepåsporet på lør 26. mai 2018, kl. 17:53
Der forklarer du selv hvorfor ladeuttak i senter front er å foretrekke....

Tapt bonus og slit med å prøve å bevise at jeg sto stille mens en annen idiot rygget inn i meg (noe som er umulig når begge parter har forsikring i samme selskap og de jobber for skylddeling) gjør at jeg ALLTID vil ha ladeuttak bak, uansett. P-plass skal man rygge inn i, og det er trist at enkelte elbiler tvinger deg til det motsatte.

Amatøren

Sitat fra: Panduck på lør 26. mai 2018, kl. 23:15P-plass skal man rygge inn i, og det er trist at enkelte elbiler tvinger deg til det motsatte.
:+1:
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

Kårepåsporet

Flott det. Hvis plassene hadde vært tilrettelagt.
Jeg synes det er helt ok å rygge inn, spesielt hvis parkeringsplassen er så lang at en kan ha en halvmeter bak bilen slik at en kan åpne bagasjerom for å ta ut nødvendig utstyr/verktøy, eller når en har handlet. Helt topp.
Men jeg synes det er jævlig klønete når det feks regner, må ut av bilen, ta tingene ut av bagasjerommet, sette disse på dassbløt bakke, inn i bilen, rugge inn, så ta på seg ryggsekken som i mellomtiden har blir våt, og i verste fall møkkete.
Men dere kjører vel bare rundt med matpakken i passasjersete i kollektivfeltene rundt Oslo, da er jo selvsagt ikke dette problem.

Ellers er det null problem å rygge inn eller ut av parkeringsplass, til og med dere som evt sliter med å rygge blir vel hjulpet av ryggekamera og parkeringssensorer? Disse virker også når en rygger ut, alle nye biler har vel også varsel om kryssende biler bak når en rygger osv osv.

Flott hvis alle parkerer midt i oppmerket felt foran SIN hurtiglader og ikke hindrer naboen. Da er jeg garantert å alltid komme til min hurtiglader når jeg får tilbake ladeuttak i fronten på min bil. Gleder meg

Panduck

Sitat fra: Kårepåsporet på søn 27. mai 2018, kl. 11:49
Ellers er det null problem å rygge inn eller ut av parkeringsplass, til og med dere som evt sliter med å rygge blir vel hjulpet av ryggekamera og parkeringssensorer?

Å rygge ut av parkeringsplass har ingenting med å slite med å rygge. Når man rygger inn på en parkeringsplass er det begrenset hva som kan bevege seg raskt inn dit du rygger. Ryggekamera gir god oversikt, og selv uten kamera har du grei kunnskap om hva som befinner deg der du skal rygge inn. Å rygge ut er noe helt annet. Syklister, andre biler osv kan komme  relativt fort, og da er ryggekamera og parkeringsensorer ikke noe hjelp. For min del satt jeg og så på ryggekamera at en annen bil rygget rett på meg, mens jeg hadde hornet trykket inn i et desperat forsøk på å få han til å stoppe. Det ble allikevel skylddeling... Så nei, p-plass skal man rygge inn på...

Kårepåsporet

Har en filskiftevarsler så varsler faktisk den når folk kommer gående, syklende eller kjørende. Jeg har opplevd å få en forankjørende bil i stillestående kø som seg bakover og plasserte hengerfeste sitt inn i min front. Jeg hang på hornet, han hørte ikke en dritt.
Så shit happens, finnes ingen sikring mot uhell.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA