Hvor er den beste plasseringen av ladeporten på bilen

Startet av Lars C. Krogenæs, tor 24. mai 2018, kl. 09:55

« forrige - neste »

geear

Virker som noen glemmer tilhenger litt i denne diskusjonen, ikke at jeg tror standard for ladeluker blir avgjort på Elbilforum, men skal man ha en standardplassering både av ladere og ladeluker så må det være tatt høyde for tilhenger. Det blir slitsomt hvis det skal være slik at man må hekte av henger hver gang man skal hurtiglade.

Dessverre er nesten alle norske hurtigladere ikke laget for tilhenger (iallfall ikke uten å blokkere andre plasser), selv om de ofte like godt kunne vært satt opp som "drive through" først som sist.

_OE_

Tilhenger og ladeport I front må da være knall

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

Panduck

Så kommer man jo egentlig til at det er plassering av laderene, ikke ladeporten, som er problemet. På FastNed sine ladere var det like enkelt å koble til, uansett om ladeport hadde vært foran, på venstre side eller høyre side eller hvasomhelst, med eller uten henger.

cra

Sitat fra: EV666KM på man 28. mai 2018, kl. 15:48

Kjøre inn og rygge ut med henger? Er du forrykt, mann!   :police:  Det blir ikke mindre oversiktlig og utrygt enn det!

De fleste plasser jeg har sett er lite egna for noe mer enn en vanlig billengde. Da er det mye enklere ogbedre på alle vis med "Drive-through" slik Tesla har på flere av de nye superchargerne sine nå. :)  Men da får man jo problematikken om høyre/venstre igjen, naturligvis, men det kan løses med ladestasjon med tilkomst på begge sider. Dette har jo fungert bra for fossilbiler (selv om ikke alle helt har skjønt det).

https://www.youtube.com/watch?v=vupgBykQnko
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Sitat fra: EV666KM på man 28. mai 2018, kl. 15:48

Nei, det er vel den mest håpløse løsningen av alle. Og i tillegg til at man gjerne bør ha hjelpemann under rygging med stor henger i et travelt område, pluss har vikeplikt for alt, så vil man på de fleste laderne i dag også stå og blokkere alt fra andre ladere til gjennomkjøringer og så videre. Drive through er løsningen, og da er høyre side best, nærmest førerdøra og ikke behov for like lang kabel som om man skal ha porten i front.

Så lenge man ikke klarer få til drive through så er det litt hipp som happ, da er ikke bak heller spesielt gunstig, ofte vanskelig å rygge inn selv med sykkelstativ eller skistativ bak, fordi de dekker ryggekamera og det blir vanskelig å avstandsbedømme mot en lader man må tett på.

Kårepåsporet

Sitat fra: Panduck på tir 29. mai 2018, kl. 07:25
Så kommer man jo egentlig til at det er plassering av laderene, ikke ladeporten, som er problemet. På FastNed sine ladere var det like enkelt å koble til, uansett om ladeport hadde vært foran, på venstre side eller høyre side eller hvasomhelst, med eller uten henger.

Tror du alle eksisterende ladere blir endret? Grunnen til at jeg ønsker ladeport foran er hurtigladernes beskaffenhet per i dag, ikke hvordan jeg drømmer at de skal bli.

_OE_

Så en Tesla drosje i dag som ladet hos Grønnkontakt.. Parkert i  ene plassen for flexilading for å lade me Chademo...
Så helt klart.... Foran eller bak sånn midt på er det som gjelder på nåværende ladestasjoner...

jkirkebo

Sitat fra: EV666KM på ons 30. mai 2018, kl. 16:10
Så en Tesla drosje i dag som ladet hos Grønnkontakt.. Parkert i  ene plassen for flexilading for å lade me Chademo...
Så helt klart.... Foran eller bak sånn midt på er det som gjelder på nåværende ladestasjoner...

Det skal ikke være nødvendig med en Tesla. Jeg lader min MYE på CHAdeMO (ble over 2000kWh i fjor) og har aldri hatt problemer når jeg rygger inn på riktig plass. Adapteret til Tesla har en kort kabel, noe som gjør at det er lett å rekke frem siden man da får vinklet CHAdeMO-støpselet bakover.

Midt på bak hadde tvert imot gjort det mye vanskeligere å plugge inn. Teslaen er lang, og må på mange steder rygges så nær inntil hurtigladeren som mulig for ikke å hindre trafikken foran (f.eks er det slik på Gran og på Strandtorget). Er porten da på midten bak vil man slite med å komme til rett og slett. En Leaf som kan stoppe en halvmeter unna får ikke samme problemet. Av disse foretrekker jeg klart plasseringen til Tesla, både for bruk på hurtigladere og på sakteladere. Eneste gangen det blir en ulempe er når man parkerer gatelangs, noe jeg har gjort ca. 2 ganger de siste 6 årene ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Panduck

GK har jo normalt ikke plassene sine foran ladere, men halvveis mellom to ladere. Så den "flexiladeplassen" er vel like mye for hurtigladeren. Eller var det sted med parkeringsplass rett foran lader?

Panduck

Sitat fra: Kårepåsporet på ons 30. mai 2018, kl. 15:43
Tror du alle eksisterende ladere blir endret? Grunnen til at jeg ønsker ladeport foran er hurtigladernes beskaffenhet per i dag, ikke hvordan jeg drømmer at de skal bli.

Nei, men de aller fleste. Slik det er i dag vil kun være et "startproblem"

_OE_

Sitat fra: Panduck på ons 30. mai 2018, kl. 16:44

GK har jo normalt ikke plassene sine foran ladere, men halvveis mellom to ladere. Så den "flexiladeplassen" er vel like mye for hurtigladeren. Eller var det sted med parkeringsplass rett foran lader?
Det er 2x flexilader og 2x hurtiglader med lade plass bak... Så ene flexiplassen var sperret av Tesla en.... Husk at tomteplass koster... Men enig at Drive by ladeplasser hadde vært best... Dette var bare en observasjon ikke noe angrep på Tesla eiere.... Men mener fortsatt foran/bak er best he he

geear

Husk at når Teslaer lader på chademo har de sikkert 60-70cm lenger kabel enn andre biler pga adapteret, så de kan nesten stå hvor som helst. Var nok ikke plasseringen av ladeporten som var problemet, det var nok han bak rattet. ;)

_OE_

I min uvitenhet vil jeg fortsatt hevde at plassering på siden av ladeluke ikke er optimalt.. Godt å se at tilogmed Jaguar kan gå på Grønnkontakt strøm

i05L0

Sitat fra: EV666KM på tir 05. jun 2018, kl. 18:19
Godt å se at tilogmed Jaguar kan gå på Grønnkontakt strøm

Enig i det - men hvor lenge må en I-Pace bli stående for å lade fra 10 til 80% batteri på en 50kw lader?
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

_OE_

Sikkert like greit med 50kW...batteriet varer lengre da... Men kjedelig å stå i ladekø bak en sånn bil.... Termos og matpakke blir nok et must nå

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA