Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater

Startet av sylwester, torsdag 10. mai 2018, klokken 23:18

« forrige - neste »

sylwester

Sitat fra: ThomasEL på lørdag 27. juli 2019, klokken 13:22
...
At de første 5% forsvinner fort, virker å være uungåelig nesten samme hva man gjør. Slik var det jo egentlig på 24kWt-bilene også
Det var godt å høre. Jeg hadde ikke min 2012 fra starten, men fikk den med 94%SOH på 4. året. Da jeg opplevde å være på 95%-merket etter ett år med 2018 har jeg gått med litt usikkerhet. På 24kWh ser jeg ofte et hopp i SOH etter langturer, men pga av temperatur skjer ikke dette på 40kWh. SOH ser ut til kun gå ned.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

ThomasEL

#91
Et lite eksempel på at BMS (og dermed også hva man ser i Leaf Spy) er estimater og ingen 100% eksakt greie:

Her om dagen ladet jeg til 459 GIDS før jeg avsluttet lading. Dash viste da 97% og Leaf Spy viste 94,8% SOC og 91,8% GIDS.
Jeg la merke til at cellespenningen da varierte fra 4,201V til 4,212V. Alle cellene hadde altså OVER 4,2Volt.

Neste dag ladet jeg til litt høyere, nemlig til 463 GIDS før jeg avsluttet lading. Dash viste da 98%, og Leaf Spy viste 95,6% SOC og 92,6% GIDS.
MEN DA VAR CELLESPENNINGEN PÅ MAKSIMALT 4,177VOLT..!!

Det må jo bety at selv om både dash, GIDS og SOC viste at jeg hadde mer energi på batteriet på dag 2, så hadde jeg denne dagen lenger igjen til ladingen hadde stoppet automatisk (fullt batteri)...

Ps! Relativt lik batteritemperatur begge dager. 22 grader mot 18 grader.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tomrh

Jeg har opplevd at cellespenningen synker litt om bilen blir stående og batteriet avkjøles. Kunne dette hatt noe innvirkning her?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

ThomasEL

Sitat fra: tomrh på søndag 11. august 2019, klokken 20:49
Jeg har opplevd at cellespenningen synker litt om bilen blir stående og batteriet avkjøles. Kunne dette hatt noe innvirkning her?

Absolutt et poeng, men tviler på det er tilfellet her.  Jeg leste av umiddelbart etter jeg stoppet ladingen.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elhansen

Har en 2018 LE, 40 kw. Kjørte i dag til det stod 2% igjen i bilen. Bilen hadde da sluttet å foreslå antall km igjen.
Fikk i sist uke en tilkobling til kontakt og prøvde leafspy for første gang. Da jeg koblet til denne stod det SOC 11,7%, 4,3 kwh 12,58 ah og den foreslo da 20,4km til 5%.  Er det da riktig å forstå at jeg når bilen sier 2 % så har jeg 11,7% igjen????

ThomasEL

Sitat fra: Frissy på torsdag 15. august 2019, klokken 12:47
Har en 2018 LE, 40 kw. Kjørte i dag til det stod 2% igjen i bilen. Bilen hadde da sluttet å foreslå antall km igjen.
Fikk i sist uke en tilkobling til kontakt og prøvde leafspy for første gang. Da jeg koblet til denne stod det SOC 11,7%, 4,3 kwh 12,58 ah og den foreslo da 20,4km til 5%.  Er det da riktig å forstå at jeg når bilen sier 2 % så har jeg 11,7% igjen????

Ja, det er riktig! 0% i dashboard er ca 10% reelt👍

Bare husk: Du kan ikke kjøre helt ned til 0% reelt. Bilen stopper på ca 1,5% reell SOC.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

JarleV

LE , mars 2018
SOH 93,78
ODO 26000km
26 qcs
370 L1/L2
Leder til 100% annenhver/hver tredje dag.

Noen dårligere?

ThomasEL

Registrert oktober 2018
Odo: 20 300km
SOH: 94,89%
Ladet til 100% dash i går, fikk 477 GIDS (95,4% GIDS)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Homecast

Mars 2018
Odo: 38 021km
SOH = 93,41
41 QC og 679 L1/L2
Lader når jeg trenger det og kobler gjerne til for å "klattlade" litt innimellom uten å nødvendigvis fylle helt opp, derfor så mange L1 og L2
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

sylwester

Registrert: 20.04.18
Avlest: 20.08.19
SOH: 94,80%
HX: 113,98%
ODO: 16,969km
SOC: 97,2% (100% i displayet til bilen)
GIDS: 470 (94,0%)

Fra April:
Sitat fra: sylwester på torsdag 18. april 2019, klokken 14:16Avlest: 11.04.19
SOH: 95,60%
HX: 115,59%
ODO: 13,703km
SOC: 97,4% (100% i displayet til bilen)
GIDS: 475 (95,0% )
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

til

Sitat fra: til på tirsdag 05. februar 2019, klokken 08:26
SOH: 96,79%
Hx=116.52%
KM:25.945
Har hatt bilen i 11mnd
29 QC
322 L1/L2, alltid til 100%

Registrert mars 2018
Avlest 27/8-2019
SOH: 95,07%
Hx=103.13%
KM:39.424
31 QC
532 L1/L2, alltid til 100%

ThomasEL

Etter å ha vært rimelig stabil ei god stund, med bare en hundredels prosentpoeng dropp nå og da, så stupte SOH fra 94,70% til 93,04% nå i helga.

Måtte for en gangs skyld lade til 100%, attpåtil to ganger på tre dager. Og dermed var det tjo pang i kjelleren.

Nå er bilen nede i 93% SOH på under ett år. Det må vel nesten være en av de laveste her på forumet. Til tross for at jeg i hverdagen holder batteriet mellom 30% og 75% SOC...

Bil reg: okt 2018
Odo: 24000km
SOH avlest 26.09: 94,70%
SOH avlest 29.09: 93,04%
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus

Kanskje måten du behandler batteriet er dårlig da?

Eg får ikke lest av soh lengre. Byttet telefon og etter det får eg ikke koblet ny telefon til obd leseren 😔

ThomasEL

Sitat fra: Joltus på mandag 30. september 2019, klokken 07:28
Kanskje måten du behandler batteriet er dårlig da?

Eg får ikke lest av soh lengre. Byttet telefon og etter det får eg ikke koblet ny telefon til obd leseren 😔

Man skulle jo nesten tro det :'(
Men dette skal jo være en veldig skånsom måte å behandle batteriet på.
Jeg fulgte omtrent samme «plan» på 2015 Leafen. Den hadde bedre SOH etter tre år enn den nye har etter elleve måneder...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA