Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater

Startet av sylwester, torsdag 10. mai 2018, klokken 23:18

« forrige - neste »

tomrh

#75
Jeg mener å ha sett eksempler på at SOH synker raskere hvis man er "flink" og aldri lader til 100%, men at SOH kommer sterkt tilbake til høsten eller etter noen 100%-toppinger. Grunnen skal være at fulladingene balanserer cellene, og ubalanserte celler over tid gir tilsynelatende lavere SOH.

Håper ihvertfall dette er riktig, for vår evalia40 er nede på 96,08 etter bare 15.000 km - kanskje fordi jeg har vært "flink" og holdt den på 80-90% SOC etter hver lading.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Joltus


Funk Town

Litt skuffet over hvor kjapt SOH ser ut til å synke, ligger på 96.28% SOH etter kun 10900 km med kun 8 hurtigladninger :/
Kun hatt bilen i 10 mnder nå.

ThomasEL

Fra et vondt døgn til et verre:

Først sank SOH fra 98,44% til 97,66% på ett døgn!
Da tenkte jeg iallfall det ble ei stund til neste fall..!

Men nei da. Påfølgende døgn har den sunket flere tidels prosentpoeng hver gang jeg starter bilen.

Nå er den nede i 96,53% SOH

Selvfølgelig er jo dette et estimat, og vet at det kan synke litt i rykk og napp, men dette var jo helt vilt!

Bilen stod ei hel uke uten bruk i forrige uke med SOC på omlag 50%. Riktignok kanskje litt under det absolutt optimale, men slett ikke galt! Så kan ikke helt tro at det er den uka som har ødelagt så mye.

Men men, må prøve å ikke la det gå for mye inn på meg, ellers blir det dårlig med nattesøvn fremover...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tomrh

Det er SOH-estimatet det er noe galt med! Man får selvfølgelig ikke dårligere batteri av å la bilen stå lagret ei uke med 50% SOC.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Joltus

Drive å sjekke soh hver dag blir da bare tull? Det påvirkes jo av en haug ting og må sees over tid trodde eg?

ThomasEL

Sitat fra: Joltus på mandag 01. juli 2019, klokken 22:28
Drive å sjekke soh hver dag blir da bare tull? Det påvirkes jo av en haug ting og må sees over tid trodde eg?

Ja, jeg er egentlig enig i det😉

Men jeg merket det godt fordi prosent GIDS i Leaf Spy til nå har vært høyere enn prosent SOC i Leaf Spy
  - Nå etter SOH-drop på nesten 2 prosentpoeng, så er det motsatt.

Dermed ble jeg såpass opptatt av det, at jeg sjekket VEL ofte😉😛

Men ser jo sammenliknet med andre at en SOH på omlag 96,5% ikke er så galt etter over 17000km.

Men et så stort dropp på et par døgn er nesten egnet til å ødelegge ferien😉😛😂
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

JarleV

Det hadde vært interessant å vite hvor gamle bilene er, som blir rapportert in med SOH her.
Tid kan ha en faktor også i tillegg til kjørelengde og lademetoder.
Jeg har et innlegg tidligere her, men nevner at jeg har en LE fra mars 2018.
Gått 23000km, SOH snart nede på 94,0%.

roger1111

ODO: 25075
SOH: 95,52%
HX: 121,46

2018 N-Connecta 13 måneder gammel. Bare noen få hurtigladinger. Lader som regel til mellom 80 og 90 %.

Kjørte nettopp E6 nordover fra Narvik, og etter 196 km var det 28% igjen ifølge Leafspy. Skulle dermed tilsi ca 270 km rekkevidde. I bilen var det 2 voksne og 2 barn og feriebagasje. Fulgte trafikken og det gikk i mellom 80 og 90 km/t utenfor tettstedene. Gj.snitt forbruket lå på 135 Wh/km, så er veldig fornøyd med bilen.

sylwester

Sitat fra: JarleV på onsdag 03. juli 2019, klokken 11:02
Det hadde vært interessant å vite hvor gamle bilene er, som blir rapportert in med SOH her.
Tid kan ha en faktor også i tillegg til kjørelengde og lademetoder.
Jeg har et innlegg tidligere her, men nevner at jeg har en LE fra mars 2018.
Gått 23000km, SOH snart nede på 94,0%.
Helt klart. Folk burde jo bruke noe ala malen jeg starta med, som alltid har dette som første data:
Registrert: <førstegangsregistreringsdstoen>
Avlest: <når er dataene fra>
SOH: ...%
HX: ...%
ODO: ...km
SOC: ...% (burde være mens bilens display viser 100%)
GIDS: ... (...% )
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

ThomasEL

Det blir jo (for så vidt med rette) hevdet at SOH bare er et estimat, og ikke nødvendigvis helt riktig...

Men....

De praktiske konsekvensene er jo ganske tydelige. For å bruke mitt «SOH-fall» som eksempel:
For et par uker siden hadde jeg SOH på ca 98,5%. Jeg ladet da til 492 GIDS, altså ca 38,1 kWt.

Så falt som nevnt lenger oppe i denne tråden SOH fra 98,5% til 95,2% i løpet av et par døgn...
Da jeg nå prøvde en lading til 100% fikk jeg kun 475 GIDS. Det betyr 17 GIDS mindre, eller altså ca 1,3kWt mindre.

Med et snittforbruk på 1,4kWt/mil har jeg altså bokstavlig talt over natten mistet 9km rekkevidde...

Så ja, selvfølgelig er SOH et estimat og muligens feil. Men hva SOH står på, får jo direkte konsekvens for hvor mye energi man får inn på batteriet (hvor mye BMS tillater batteriet å ta inn)....!
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Mine "undersøkelser" viser at "GIDS-verdien" også påvirkes. Jeg får flere GIDS inn per kWh forbrukt fra nettet på våren, enn høsten før, selv om SOH er konstant gjennom vinter. Når det blir varmere og SOH synker sånn april/mai bruker jeg mer strøm per GIDS, men den lader til færre GIDS. Altså, ingen ting er konstant , alt er resultat av beregninger. Det som er likt hele tiden er spenningen  i batteriet. Celler lades til 4,1V, og det er likt hele tiden.
Bråe endringer i SOH påvirker ikke hvor mye energi jeg forbruker for å lade opp bilen fra samme spenning på batteriet til 4,1x96. Altså, batteriet er uforandret, det er beregningene som gir ulike svar litt etter som.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ThomasEL

Takk for et (som vanlig) godt svar, Leafnor.
Hvis det er som du har en begrunnet mistanke om, nemlig at 1 GIDS ikke er en hundre prosent konstant energimengde, så forandrer jo det saken litt, ja.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

sylwester

#88
Hele opplegget med SOC er jo brukt statistisk analyse og forskjellig metoder avhengig om bilern lader, forbruker strøm eller er av. Det er kjemi så SOC endrer seg og forskjellen mellom SOC når den avslutter lading og en referanseverdi er SOH. Det at det hjelper å ha bilen på langtur er nok fordi den beregningen blir mer korrekt og BMS-en er pessimistisk uten nok data. Det at 30kWh-bilene ble bedre etter softwareoppdatering viser også at hele opplegget her styres av software og at den og kan være konservativ.

For min 40kWh har jeg ikke opplevd at SOH går opp etter langtur, slik som jeg opplever med 24kWh, men den går sakte men sikkert nedover. 

Endring i SOH er i 1-2%-området maks. Endring i forbruk fra en dag til en annen kan være i 10-20%-området. Det er vanskelig å beregne SOH på basis av tester hvor en kjører en kjent strekning siden det er så mange variabler man ikke har kontroll over.

1Gids er så nære en enhet du kommer, men den  er jo beregnet. Dvs. at den kan ha forskjellig feilmargin på 77,5Wh basert på hvor på kurven du er. 77,5Wh er forresten aldri vært et tall fra Nissan, men han hobbyisten (Gary Giddings) som prøvde å finne en fornuftig forklaring på det tallet fra ODBII-porten. Han gjetta og mye tyder på at det er riktig, innenfor en feilmargin. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

ThomasEL

Registrert oktober 2018
Avlest: 27.07.19

Odo: 18500km
SOH: 95,03%
Hx: 113,59%

Antall QC: 20 (de fleste av disse bare noen få minutter)

Passer på batteriet omtrent som mitt eget barn, lader sjelden til mer enn 85%, og lar aldri bilen stå mer enn 2-3 timer med under 30% SOC eller over 90% SOC.

At de første 5% forsvinner fort, virker å være uungåelig nesten samme hva man gjør. Slik var det jo egentlig på 24kWt-bilene også
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA