Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater

Startet av sylwester, torsdag 10. mai 2018, klokken 23:18

« forrige - neste »

elhansen

Bil registrert 03/18
ODO 50000 km
SOH: 93,16%
Hx:115,15%
AHR107.54

ThomasEL

Sitat fra: Frissy på onsdag 02. oktober 2019, klokken 17:34
Bil registrert 03/18
ODO 50000 km
SOH: 93,16%
Hx:115,15%
AHR107.54
Bilen din er 6 måneder eldre enn min og har gått nesten dobbelt så langt som min. Likevel har jeg lavere SOH enn deg (se tidl innlegg)
Hvordan lader du / behandler batteriet?
Jeg holder stort sett mitt mellom 30% og 80% hele tiden. De få gangene jeg lader til 100% faller SOH dramatisk hver gang.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elhansen

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 02. oktober 2019, klokken 19:04
Sitat fra: Frissy på onsdag 02. oktober 2019, klokken 17:34
Bil registrert 03/18
ODO 50000 km
SOH: 93,16%
Hx:115,15%
AHR107.54
Bilen din er 6 måneder eldre enn min og har gått nesten dobbelt så langt som min. Likevel har jeg lavere SOH enn deg (se tidl innlegg)
Hvordan lader du / behandler batteriet?
Jeg holder stort sett mitt mellom 30% og 80% hele tiden. De få gangene jeg lader til 100% faller SOH dramatisk hver gang.

Jeg har ladet 30-80/85%. Lader vel slik ca 5 ganger i uka. Kanskje 100% 3-4 ganger i mnd hvis jeg skal på lang tur.  Hurtiglading  opp til 80% 1-2 ganger i mnd.

ThomasEL

Sitat fra: Frissy på onsdag 02. oktober 2019, klokken 20:24
Sitat fra: ThomasEL på onsdag 02. oktober 2019, klokken 19:04
Sitat fra: Frissy på onsdag 02. oktober 2019, klokken 17:34
Bil registrert 03/18
ODO 50000 km
SOH: 93,16%
Hx:115,15%
AHR107.54
Bilen din er 6 måneder eldre enn min og har gått nesten dobbelt så langt som min. Likevel har jeg lavere SOH enn deg (se tidl innlegg)
Hvordan lader du / behandler batteriet?
Jeg holder stort sett mitt mellom 30% og 80% hele tiden. De få gangene jeg lader til 100% faller SOH dramatisk hver gang.

Jeg har ladet 30-80/85%. Lader vel slik ca 5 ganger i uka. Kanskje 100% 3-4 ganger i mnd hvis jeg skal på lang tur.  Hurtiglading  opp til 80% 1-2 ganger i mnd.
Da behandler vi batteriet ganske så likt. Jeg lader iallfall ikke oftere enn deg til 100% da. Og hurtiglader heller ikke mer.

Så enten har jeg vært uheldig med cellene, eller så er det BMSens kalkulering som bommer.

Hvor mye differanse har forresten dere andre mellom høyeste og laveste celle under hard belastning? Med relativt høy SOC får jeg ca 55mV forskjell hvis jeg trør pedalen «i bånn».

Ellers på det jevne lite spenningsfifferanse.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Lite aktivitet her for tiden!

Nå har jo de første bilene blitt over 1,5 år gamle, og noen har også fått en del km på hjulene etter hvert. Så nå begynner det å bli interessant å sammenlikne SOH, lademønster, km kontra alder etc.

Oppfordrer til å lese av og dele!!

Bil utlevert okt 2018
Odo: 24600 km
SOH: 92,93%
Hx: 117,15%

Klattlader mye mellom 35% og 80%
Lader sjelden høyere enn 85% og er sjelden under 20%
Hurtiglading sjeldnere enn 1 gang/måned. Aldri hurtigladet til over 80%
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

JarleV

Mars 2018
Odo: 28774 km
SOH: 93.65%
Hx:116.79%
AHr:108.11

26 QCs & 388 L1/L2s

lrhanssen

#111
Innlegg fjernet

sylwester

@lrhanssen Har ikke iPhone, men dette er off topic for denne tråden. Lag en ny tråd om ditt problem istedenfor å skifte emne i denne.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jman76

Bil registrert i mars 2018, 23.315 km.
SOH 94,4 prosent
Hx=116,24 prosent
71 QCs og 296 L1/L2

Bilen holdes jevnt over under 80 prosent, men fullades når det trengs. I gjennomsnitt en gang i uka. 

Joltus

94,1 soh
25000 km ca
Gids topplaget nå nettopp 472. Det er litt lite syns eg. Starter da med 94 prosent av mulige Gids. Ligger noen km der....

ThomasEL

Sitat fra: Joltus på lørdag 23. november 2019, klokken 09:57
94,1 soh
25000 km ca
Gids topplaget nå nettopp 472. Det er litt lite syns eg. Starter da med 94 prosent av mulige Gids. Ligger noen km der....
472 GIDS er jo 94,4% av 500 GIDS. Så passer iallfall bra med at du har SOH på 94-tallet.
Men ja, kjipt når det går nedover :-(
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus

Hvordan var det der, øker om sommeren, minker om vinteren totalt antall Gids man får på en lading?

ThomasEL

Sitat fra: Joltus på tirsdag 26. november 2019, klokken 21:00
Hvordan var det der, øker om sommeren, minker om vinteren totalt antall Gids man får på en lading?

Jeg fikk bilen min ny etter det hadde begynt å bli kaldt i fjor, i slutten av oktober 2018. Da fikk jeg færre GIDS enn det SOH (99,8%) skulle tilsi. Utpå vårparten, eller hvis batteriet var godt tempererert før lading, fikk jeg mer. Så gikk det litt ned igjen utover sommeren når SOH falt til 92,90%
Men jeg har ladet litt for sjeldent til 100% til å ha noe nøyaktig statistikk.

Men Leafnor gjorde noen tester på gammel Leaf. Hvis jeg husker riktig så så det ut til at hver GIDS inneholdt litt mer energi om vinteren enn sommeren (basert på hvor mye energi som gikk med til å lade opp batteriet til samme antall GIDS i ulike temperaturer)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

NÅ BLIR JEG SNART SPRØ!!!!

Hver gang jeg en sjelden gang lader bilen til noe som NÆRMER SEG 100% så faller SOH som en stein...

Som beskrevet tidligere i tråden, har SOH i perioder droppet kraftig. Jeg bad Nissan gjøre en grundig batterisjekk i oktober på 1 års service, men de fant (selvsagt) ikke noe galt.

Etter å ha stabilisert seg i underkant av 93% (har sunket sakte fra 92,90% til 92,83%), så ladet jeg i natt til ca 90%. Og boom!! I løpet av dagen har SOH droppet nesten ett helt prosentpoeng, ned til 91,92%

Vet ikke om noen andre som har så lav SOH på 40kWt....!!

Odo: 29000km
Registrert: okt 2018
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

EV-FTW

Jeg vet at folk er så opptatt av å ikke skulle lade over 80 prosent, ikke skulle være under 20 prosent osv osv. Alt for å ta vare på batteriet. Jeg forstår ikke at dere gidder!

Jeg hadde min Leaf i ca 4 år, kjørte 90 000 kilometer fra ny til den ble solgt. Ladet til 100 prosent hver natt. Hurtigladet ca 180 ganger på de 90 000 kilometerne.

SOH ved salg var på litt over 91 prosent.

Tut og kjør, lad til 100 prosent, sier jeg!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA