Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater

Startet av sylwester, torsdag 10. mai 2018, klokken 23:18

« forrige - neste »

sylwester

Litt som liknende tråd i det gamle Leaf-forumet syns jeg vi kan ha en tråd med avlesning av LeafSpy også på 40kWh-modellen.

Registrert: 20.04.18
Avlest: 10.05.18
SOH: 99,54
HX: 99,29
ODO: 563km
SOC: 79,5% (78% i displayet til bilen)
GIDS: 404 (80.8)

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

Her skjedde lite med påfyll av data fra 40kWh leaf's, så Sylwester, hva har du nå etter 5 måneder å spe på med av data?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

AQN

Legger ved 2 bilder som kan være nyttig. Det ene bildet er fra når bilen sin prosent gikk fra «1» til «—-». Det andre bildet er fra når vi kom frem litt over 10 km senere.

sylwester

Her er fra før jeg dro til Karlstad på Lørdag:
Registrert: 20.04.18
Avlest: 07.10.18
SOH: 97,16%HX: 105,35%
ODO: 3,557km
SOC: 97,3% (100% i displayet til bilen)
GIDS: 482 (96,4% )
Litt skremmende, men SOH er nede i 97,16%, men det er jo ikke så rart med cellespenning på 4,21V da jeg fikk bilen. Nå er max-cellen på 4,192V fullada.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

@Sylwester, spennende/skremmende. Tiden vil vise. Nøkkeltall km/lading er 75,7 km. På 24 kWh leaf er det gjerne det halve. Så jevnt over er snitt SOC på 40kWh lavere i og med den lades sjeldnere. Men kanskje max 4,2 veier opp for det så det blir det samme likevel. Snittemperatur på 40kWh er også høyere enn 24kWh.
Spennede å se hva det vil være når bilen er ett år gammel.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ThomasEL

@Sylwester:
Er det ikke litt underlig at Hx ligger såpass mye over SOH? Hx har jo faktisk steget betydelig siden du målte sist, mens SOH har sunket.
Vanligvis følger jo de hverandre...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Beckern

Jeg har sluttet å lade bilen til SOC 100% hvis jeg ikke må, og får et trappefall hver gang jeg lader til 100%
Er på soh 98,94% nå etter 8000 km Siden 4000km  (soh 99,12%) detter den 0,04 pr 1000km omtrent inkludert noen få 100% ladinger. Tror den optimalt detter omtrent 0,03% soh uten hurtigladinger.
Det gjenstår dog å se om det egentlig er falske tall og at den bare venter på en fullading for å korrigere max soh.
Satser på å kjøre noen uker og noen tusen før den skal til 100% igjen. Detter den 0,01 - 0,02 med en gang så er det bare å ligge på 80 - 90% max lading. Detter den 0,1 ish så korrigerer den ved fullading.

sylwester

@ThomasEL
Ja, den er spesiell. På 2012 så er Hx litt over SOH men under 100%. Skal bli spennende å se hvordan det endrer seg våren.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

MrOtto

SoH faller fort til 97,x% fra den er ny. Samtidig skal man ta vurderingen til LeafSpy med en klype salt på alle verdier.

Dudi

Disse kurvene i Leafspy har stått bom stille siden jeg installerte appen. Hva bestyr dette?

Beckern

#10
Sitat fra: Dudi på fredag 12. oktober 2018, klokken 08:50
Disse kurvene i Leafspy har stått bom stille siden jeg installerte appen. Hva bestyr dette?
At du ikke har hurtigladet siden du installerte? Mulig det også er en default verdi som ligger ved.

Beckern

Sitat fra: MrOtto på torsdag 11. oktober 2018, klokken 11:39
SoH faller fort til 97,x% fra den er ny. Samtidig skal man ta vurderingen til LeafSpy med en klype salt på alle verdier.

En viss skepsis er nok sundt, men leafspy bruker for det meste kjente funksjonalitet fra Nissan. Er ls feil se er det mer sannsynlig at årsak til feil ligger hos Nissan.

sylwester

Sitat fra: MrOtto på torsdag 11. oktober 2018, klokken 11:39
SoH faller fort til 97,x% fra den er ny. Samtidig skal man ta vurderingen til LeafSpy med en klype salt på alle verdier.

Spesielt siden Nissan skal gi inntrykk av lang rekkevidde på ny bil så vi betaler litt for at det ikke er buffer før vi har mista litt SOH slik at de får høyere WLTP/EPA og testresultater i media. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

ThomasEL

a fikk jeg omsider min 2018 Leaf!
Jeg stoppet 100m fra forhandler og koblet opp Leaf Spy. Her er første avlesning:

SOH: 99,68%
HX:   97,67%
Odo:  10km

Forsåvidt greit, selv om det hadde jo vært ok å starte med 100% da. Særlig HX var litt lav, men mulig den vil stige litt de første turene.

På 2015-modellen fikk jeg LeafSpy først etter noen måneder, så vet ikke helt hvordan den var ved utlevering.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

MrOtto

I dag med snøfall opplevde jeg at for første gang at Leafspy viste lavere forbruk for turen enn bilen. I snøvær og snølagt vei på E6, -1, med noe varme viste bilen 19 kWh/100km, mens Leafspy viste 18,2kWh. 110 gids, 7 mer enn med -3 dagen før uten noe særlig varme. Men forbruk siden siste lading, c, viste 17.5kWh, men trip og c viste begge samme distanse. Bilen ble koblet fra lader før avgang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA