Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater

Startet av sylwester, torsdag 10. mai 2018, klokken 23:18

« forrige - neste »

ThomasEL

Sitat fra: Roar Nicolaisen på fredag 02. november 2018, klokken 18:57
Etter tre måneder og 2000 km ser jeg at SOH er nede på 97,95... Er dette normalt?
Har bare hurtigladet 2 ganger og ellers ladet hjemme til 80-90 % ellers. Kanskje en eller to ganger til 100%.
Hva betyr Hx? Ser denne er 105,19..

«Ingen» vet helt sikkert hva Hx står for. Det er antydet at det er et mål som sidr noe om indre resistans. På de gamle Leafene har jeg inntrykk av at SOH og Hx i større grad fulgte hverande. Ser flere eksempler på 2018 Leaf at Hx har steget de første måneder mens SOH har gått ned...

Litt vanskelig å si hva som er normalt, litt for få som har delt resultater. På gamle Leaf syns jeg ofte de 3-5 første prosentene forsvant raskt, for deretter å stabilisere seg mer.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Roar Nicolaisen

Takk for svar! For en måned siden var SOH 98,00 og Hx 104,70..

MrOtto

SOH i følge Leaf Spy faller radig de første 15 000 km, i et tempo som tilsier SOH på 70% ved 100 000 km. En bil som konsekvent blir ladet til 80% i hverdagen og hurtigladet kun på "hytteturer" et par ganger i måneden.

sylwester

@MrOtto Fall i SOH er ikke linjert heller. Uansett bruk er fallet størst i begynnelsen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

ThomasEL

LADER TIL NOE LAV GIDS

I dag toppladet jeg nye Leafen for andre gang på de ukene jeg har hatt den. Jeg undrer meg litt over at den stopper ladingen på uventet lav GIDS sammenlignet med hva SOH og Hx er.....

Dagens avlesning etter lading til 100% (til laderen stoppet):

SOH: 99,61%
Hx: 101,95%

GIDS: 479 (95,8%)

Jeg hadde vel egentlig forventet at den skulle lade til 99,6% GIDS, all den tid SOH ligger på det..??
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

sylwester

Det er kjemi så det kan hende at den stoppet for tidlig pga av målingsfeil. Alternativt kan det være pga av balansering.
Det skal sies at 475gids er bra fullada på min bil fra April med 97,1%SOH så den stopper på lavere enn 100% av 97,1%SOH. Jeg har tidligere spekulert i at de legger på buffer etter enn inkjøringsperiode for å få max (urealistiske) tall på rekkevidde og tester.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joltus

Hehe... Ser ikke akkurat slik ut på testene som har blitt gjort

ThomasEL

Sitat fra: sylwester på torsdag 08. november 2018, klokken 00:10
Det er kjemi så det kan hende at den stoppet for tidlig pga av målingsfeil. Alternativt kan det være pga av balansering.
Det skal sies at 475gids er bra fullada på min bil fra April med 97,1%SOH så den stopper på lavere enn 100% av 97,1%SOH. Jeg har tidligere spekulert i at de legger på buffer etter enn inkjøringsperiode for å få max (urealistiske) tall på rekkevidde og tester.

Det er nok gjerne litt målingsunøyaktighet, ja. I dag morges avsluttet jeg ladingen på 97% (i henhold til dashbord og app). Da hadde jeg faktisk FLERE GIDS (482) enn da jeg ladet til 100% i går...!

(Det skal nevnes at Hx steg fra ca 101% til over 103% i løpet av drøye 20 mils kjøring i går. Det kan være en årsak til høyere GIDS i dag enn i går. På 2015 modellen fulgte disse hverandre iallfall ganske godt)

Kjørte forresten 20,5 mil i går, fordelt på flere turer med start og stopp. Varmeapparat i bruk hele tiden, dog såpass varmt som 7-9 grader ute. Våt veibane det meste av dagen, men mye lav fart. 19% igjen på dash da jeg plugget i på kvelden.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

sylwester

Jobbet litt overtid på fredag og så at bilen hadde fulladet da jeg skulle reise.
Er nesten som at det når man forventet at SOH skulle øke på gamle leafen så øker Hx på den nye.Nå er Hx 110% mens SOH er på 97,07%
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

ThomasEL

Bil registrert i oktober 2018
Avlest dato: 26.11.18
Odo: 2307km
SOH: 99,51%
Hx: 105,62%

Merker meg at Hx har steget betraktelig siden bilen var ny. Har steget fra 97,67%
SOH har sunket fra 99,68% til 99,51%

Ser at Sylwester bare får ladet til omkring 95% GIDS selv om Hx hos han er på 110%
Det tyder på en noe annen sammenheng mellom de ulike parametrene på nye Leaf kontra den gamle. På gamleleifen var antall GIDS man fikk ladet til (etter min erfaring) ganske nøye knyttet til Hx
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

thomas_ja27

Bil utlevert slutten av juni. Tekna.
Lest av i dag 1.1.19.
Km 14204
QCs 26
L1/L2s 334
SOH 95,87
HQ 119,56

Syns det taper seg fort... leste av i september, da var den nede i 97,52.
Tesla Model 3 LR m/HF, HW3 og FSD
Nissan Leaf Tekna 2018 (solgt mai 2019)
Peugeot ION 2015

oprytz

Min ble utlevert i mars 2018. Avlest i dag:

Odo=8805 km
QCs=29
L1/L2s=231
SOH=97.28%
Hx=113.93%

mdeekay

#42
Utlevert i mars 2018:

Odo=26596km
QCs=6
L1/L2s=413
SOH=93.86%
Hx=123.51%

Ladet til 100% om vinteren og til 90% om sommeren. Bilen har aldri stått fullladet mer en 1 time.
Litt skuffende å miste 6% i første år.

leafnor

Sitat fra: mdeekay på onsdag 09. januar 2019, klokken 10:32
Utlevert i mars 2018:

Odo=26596km
QCs=6
L1/L2s=413
SOH=93.86%
Hx=123.51%

Ladet til 100% om vinteren og til 90% om sommeren. Bilen har aldri stått fullladet mer en 1 time.
Litt skuffende å miste 6% i første år.
Til hvor mange GIDS lader den når den er full? 500x0,9386=469?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

mdeekay

Sitat fra: leafnor på onsdag 09. januar 2019, klokken 16:40
Til hvor mange GIDS lader den når den er full? 500x0,9386=469?

Det er rund 462 - 466 GIDs. Hver dag litt forskjellig. Men jeg har ladetidsur så at bilen er fullladet rett før jeg kjører. Kanskje det er 3 GIDs mer hvis jeg fortsetter lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA