Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater

Startet av sylwester, torsdag 10. mai 2018, klokken 23:18

« forrige - neste »

ThomasEL

Det er en parameter i innstillingsmenyen til LeafSpy jeg ikke blir helt klok på. Den som heter "Trip Distance" og som man kan øke opp eller ned.

Hva slags funksjon har egentlig den innstillingen?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

MrOtto

Der, på første infoskjerm, kan du selv sette et forbruk du mener blir riktig for hele turen totalt sett og se gjenværende km til det batterinivået du har valgt.

Joltus

Det er altså en Gom som regner ut fra det du selv setter som forbruk istedetfor de siste 10km?

ThomasEL

Sitat fra: MrOtto på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:03
Der, på første infoskjerm, kan du selv sette et forbruk du mener blir riktig for hele turen totalt sett og se gjenværende km til det batterinivået du har valgt.

Hei!
Tusen takk for svar, men her snakker vi nok ikke om det samme. Jeg er klar over (og bruker) den funksjonen du henviser til her. Men det jeg mener er en innstilling inne i "settings", ikke i en av infoskjermene.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Sitat fra: Joltus på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:06
Det er altså en Gom som regner ut fra det du selv setter som forbruk istedetfor de siste 10km?

Ja, den funksjonen Mr Otto henviser til gjør nettopp det, Joltus. Veldig nyttig!

(Men det jeg spurte om var noe annet)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

MrOtto

Ja, det stemmer. Har også sett denne i settings. Leste igjennom hjelp nå og hvis du holder inne i feltet med estimert rekkevidde til et visst nivå, kommer det opp denne verdien fra settings med en pil ned. Slik jeg forstår det er dette en verdi man bruker til å måle om estimert rekkevidde endres likt med hvor langt man faktisk har kjørt. Man måler det over 10,20, 30km eller noe annet man velger som Trip distance. Kjører man 20km først eller synker rekkeviddeestimatet 20km før man har kjørt 20km.

MrOtto

#21
Legger også merke til at måten ahr synker med kjørte kilometer vil bilen ha 71% gjenværende kapasitet ved 100 000km kjørte kilometer. Får håpe dette ikke viser seg å være lineært...

Edit: sjekket et annet resultat postet her med bare 1/4 av kjørte km. Resultatet ble med lineær degradering også her ca. 70% restkapasitet ved 100 000km. 115ahr brukt som 100% kapasitet.

ThomasEL

Sitat fra: MrOtto på onsdag 31. oktober 2018, klokken 11:08
Ja, det stemmer. Har også sett denne i settings. Leste igjennom hjelp nå og hvis du holder inne i feltet med estimert rekkevidde til et visst nivå, kommer det opp denne verdien fra settings med en pil ned. Slik jeg forstår det er dette en verdi man bruker til å måle om estimert rekkevidde endres likt med hvor langt man faktisk har kjørt. Man måler det over 10,20, 30km eller noe annet man velger som Trip distance. Kjører man 20km først eller synker rekkeviddeestimatet 20km før man har kjørt 20km.

Takker, det ser ut til å være akkurat det du sier her, ja :-) :-)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Registreringsdato: 24.10.18
Avlest: 31.10.18

Odo: 510km
SOH: 99,65% (ned fra 99,68 ved registrering)
Hx: 100,33% (opp fra 97,67% ved registrering)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

MrOtto

For øvrig skal første bevegelse på batterikapasitetsskalaen i bilen komme etter drøye 8% tapt kapasitet om det er en lineær skala.

ThomasEL

Sitat fra: MrOtto på torsdag 01. november 2018, klokken 19:10
For øvrig skal første bevegelse på batterikapasitetsskalaen i bilen komme etter drøye 8% tapt kapasitet om det er en lineær skala.

Den er nok ikke lineær. På alle Leafene frem til nå forsvinner første kapasitetsbar på 85% SOH.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus

Leafspy sier at soc aldri er 100% når eg har fulladet hjemme.

Er det helt normalt?

MrOtto

Ja. Det er fordi Leafspy måler brutto SOC, 100% minus buffer i topp og ellers i bunn er det man ser i Leafspy. GOC viser i instrumemtet viser 100% når man har maks netto ladet kapasitet.

Joltus

Det er så latterlig irriterende av Nissan at når eg kommer til 2 prosent i dag så kan eg fortsatt kjøre nesten 3 mil til....

Roar Nicolaisen

Etter tre måneder og 2000 km ser jeg at SOH er nede på 97,95... Er dette normalt?
Har bare hurtigladet 2 ganger og ellers ladet hjemme til 80-90 % ellers. Kanskje en eller to ganger til 100%.
Hva betyr Hx? Ser denne er 105,19..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA