Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reservasjon av Mission E

Startet av alagerqv, tirsdag 17. april 2018, klokken 23:03

« forrige - neste »

alagerqv

Hvor mange vil gi Porsche ett rentefritt lån inntil videre da?

Bilen ser jo veldig lekker ut...

Rollep

Aner ikke hvor mange, men der er ihvertfall en, meg :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

kristtorp


alagerqv

Blir jo litt penger når man låner ut til Tesla, Audi, Jaguar og Porsche...

Rollep

Sitat fra: alagerqv på tirsdag 17. april 2018, klokken 23:03
Hvor mange vil gi Porsche ett rentefritt lån inntil videre da?
De som er interessert i bilen har sikkert ingen problemer med å putte inn 20 000 kr får sikre sin plass på listen.

De kunne riktignok heller hatt pengene på "høy"rentekonto og tjent 200 kr/år som blir omtrent 160 kr etter skatt, da kunne de jo nesten kjøpt en sixpack pils for pengene :)

Folk som er i markedet for å kjøpe bil til over 1 million bekymrer seg nok ikke over slike økonomiske utskeielser :D   
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

geear

Syns konseptbilen av Porsche Emission så grom ut, men per i dag så tilsier vel alt at den bare får fire seter, som "personbilutgaven" av Panamera?

Panamera har jo 5-seter som "stasjonsvogn", men det er vel uklart om Mission-E kommer som sport turismo?

Trond.m

Kan godt legge 20.000 i potten, men bare hvis det er en offisiell ordning gjennom importør. Det finnes vel ikke ennå, og det er vel ikke engang bekreftet at bilen blir produsert ?

Imagine

#7
Jeg betalte depositum på Mission E. Har troen på de tyske og eneste elbil jeg har kjøprt til nå er I3 94 og I3s med alt som jeg nå har som bybil.

Eneste grunnen til å kjøpe seg en Tesla er om man trenger elbil med lang rekkevidde akkurat nå, og det er det vel strengt tatt ingen som trenger. Går fint å kjøre en bensinbil med gromt antall sylindre også til det kommer noe skikkelig.

Se hvor mye gromt som kommer som bare knuser Tesla på alt. Blir spennende å følge de store bilprodusentenes inntog i elbilmarkedet.

F eks Porsches grommeste som jeg satte meg opp på liste på:
https://m.youtube.com/watch?v=2MRXTkwt5m8

alagerqv

Sitat fra: TM på søndag 22. april 2018, klokken 15:45
Kan godt legge 20.000 i potten, men bare hvis det er en offisiell ordning gjennom importør. Det finnes vel ikke ennå, og det er vel ikke engang bekreftet at bilen blir produsert ?
Det er Porsche som har åpnet for reservasjon med sin køordning.


Sent from my iPhone using Tapatalk

geear

Sitat fra: Imagine på søndag 22. april 2018, klokken 18:19
Eneste grunnen til å kjøpe seg en Tesla er om man trenger elbil med lang rekkevidde akkurat nå, og det er det vel strengt tatt ingen som trenger. Går fint å kjøre en bensinbil med gromt antall sylindre også til det kommer noe skikkelig.
Tenker jeg vet hva jeg trenger helt på egenhånd.  :+1:
For min del så er det heller motsatt, etter jeg fikk min Model X, så syns jeg det er synd at jeg ikke skjønte hva jeg gikk glipp av før nå - skulle hevet meg rett på Model S-bølgen i '12-13 og fått vært med på moroa fra starten - fått gleden lenger til en pris som er ufattelig lav (de kjøpte på lav dollar og selger på høy, flaks akkurat det da).

Sitat fra: Imagine på søndag 22. april 2018, klokken 18:19Se hvor mye gromt som kommer som bare knuser Tesla på alt. Blir spennende å følge de store bilprodusentenes inntog i elbilmarkedet.
Jeg opplever dette også motsatt. Har hørt om hvor mye fantastisk som skal komme nå i snart fem år, og syns det skjer veldig lite revolusjonerede. Alle bilene man allerede kan få tak på i dag er fortsatt langt bak der Tesla var for seks år siden, og selv de nye som seiler frem nå er fortsatt ikke forbi der Tesla var i 2012, heller bak på mange områder. Jeg opplevde at Jaguar solgte i-Pace som en stor SUV, og det endte opp med en liten SUV som er altfor bred for størrelsen sin (bredden er et ankepunkt mot Model X i daglig bruk, og i-Pace er bortimot like ille tross mye mindre bil), den slår ikke Tesla på rekkevidde eller ytelser, den har dårligere ladefart på både AC og DC og den har i tillegg dårligere tilgang på DC-ladere med fart i.

Ingen tvil om at Tesla har noe å gå på i kvalitet fra fabrikk, men her kommer det mye an på hvem du spør. Han som la Modesta-coating på min X har jobbet hos Porsche og de var på ingen måte skånet for lakkfeil fra fabrikk, og han nevnte for eksempel lykter som dugger som et problem de nesten ga opp.

Og etter snart 7000km gleder jeg meg fortsatt til å sette meg inn i Model X-en hver enste dag, og det betydelig mer enn jeg gjorde med X5en.

Selv håper jeg at det kommer utfordrere fra både øst og vest, og håper at Mission-E slår til både med rekkevidde og at 350kW ladingen er mer enn skrytetall. Dessverre er den uaktuell for min del dersom det er riktig at den kun kommer som fireseter. Har en nå satt tre barn til verden så må de nesten få bli med. Eventuelt sette igjen kjerringa??

jkirkebo

Sitat fra: Imagine på søndag 22. april 2018, klokken 18:19
Jeg betalte depositum på Mission E. Har troen på de tyske og eneste elbil jeg har kjøprt til nå er I3 94 og I3s med alt som jeg nå har som bybil.

Eneste grunnen til å kjøpe seg en Tesla er om man trenger elbil med lang rekkevidde akkurat nå, og det er det vel strengt tatt ingen som trenger. Går fint å kjøre en bensinbil med gromt antall sylindre også til det kommer noe skikkelig.

Se hvor mye gromt som kommer som bare knuser Tesla på alt. Blir spennende å følge de store bilprodusentenes inntog i elbilmarkedet.

F eks Porsches grommeste som jeg satte meg opp på liste på:

Det er vel mange flere grunner til å kjøpe Tesla enn rekkevidden. F.eks om man trenger en bil med god plass og/eller 7-seter og god trekkapasitet. Ingen andre tilbyr dette foreløpig. Mission E er en mye mindre bil. Jeg kunne aldri hatt en 4-dørs coupé som hovedbil, en Mission E kunne kun erstattet Leafen som nr.2 bil for oss.

Jeg tror ikke Mission E blir noen storselger i Norge, men en og annen vil nok finne veien hit. Tipper vi vil se minst 10x så mange eTron og I-Pace.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Taben

#11
Porsche Mission E ser fantastisk fin ut, det kiler i maven etter bildene å bedømme. Har nå innbetalt reservasjonsbeløpet. Ser veldig frem til å erstatte konas Leaf, en bil som er i samme størrelse og dermed sammenlignbar for mitt og manges vedkommende.

Video over viser Mission-E Cross Turismo, denne vil antagelig komme en tid etter Mission E. Mission-E Cross Turismo vil mest sannsynlig bygge på samme plattform som Mission E, men som en liten 4 seter SUV eller mer en crossover stasjonsvogn. Denne er kun på planleggingsstadiet, en ren konseptbil og ikke den bil vi betaler reservasjon på nå.

Mission E blir nok ikke en storselger med kun 4 seter, men en exclusiv rå kjøremaskin som bil nr 2 i en familie og som bil nr 1 for de som ikke har behov for mere plass. Kommende model 3 fra Tesla blir nok en storselger i denne småbilklassen grunnet et lavere prissjikt. 


Håper kjøreopplevelsen blir like herlig som jeg opplever i min Tesla model X P100D. Tesla X oppleves som en betydelig bedre bil for meg, både når det gjelder selve kjøreopplevelsen, fjæring, hifi lyd, komfort og generell kvalitet enn tidligere biler jeg har eid: X3, X5 og Cayenne. Tesla X gir en glede å kjøre bil, har opplevd lite feil og har samtidig fått god service hos Tesla service senter. Har kjørt over 75.000 km med Tesla X, hvert minutt er en sann glede og DET DRØMMER JEG OM AT MISSION E OGSÅ BLIR som bil nr 2.
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Imagine

#12
Sitat fra: gr på søndag 22. april 2018, klokken 23:44
Sitat fra: Imagine på søndag 22. april 2018, klokken 18:19
Eneste grunnen til å kjøpe seg en Tesla er om man trenger elbil med lang rekkevidde akkurat nå, og det er det vel strengt tatt ingen som trenger. Går fint å kjøre en bensinbil med gromt antall sylindre også til det kommer noe skikkelig.
Tenker jeg vet hva jeg trenger

Sitat fra: Imagine på søndag 22. april 2018, klokken 18:19Se hvor mye gromt som kommer som bare knuser Tesla på alt. Blir spennende å følge de store bilprodusentenes inntog i elbilmarkedet.
Jeg opplever dette også motsatt. Har hørt om hvor mye fantastisk som skal komme nå i snart fem år, og syns det skjer veldig lite revolusjonerede.
—-
Ingen tvil om at Tesla har noe å gå på i kvalitet fra fabrikk, men her kommer det mye an på hvem du spør. Han som la Modesta-coating på min X har jobbet hos Porsche og de var på ingen måte skånet for lakkfeil fra fabrikk, og han nevnte for eksempel lykter som dugger som et problem de nesten ga opp.

Og etter snart 7000km gleder jeg meg fortsatt til å sette meg inn i Model X-en hver enste dag, og det betydelig mer enn jeg gjorde med X5en.


Misforstå meg rett. Det er kjempefint og en stor fordel for deg selv at du selv vet hva du trenger og at du også liker bilene du har valgt å kjøpe og gleder deg til å kjøre de.
Mitt poeng var noe annet enn din bilpark.
Det finnes alt mulig av biler i dag som er bedre enn Tesla, de er bare ikke elektriske. Det jeg mener er at Tesla mangler veldig mye på utstyr, komfort, støydemping fra hjulhus, kvalitetsfølelse og sånt.

For de som «bare må ha elbil til alt akkurat nå og må ha tilhengerfeste for å trekke rundt på alt og ikke noe» så er Model X eneste valget pr nå. Det betyr ikke at det er en god eller dårlig bil av den grunn.
Min personlige mening om den bilmodellen kan jeg holde for meg selv siden du eier en og liker den. Men la meg si at jeg ikke ønsker meg en slik, men har forståelse for at folk med 3 barn og trenger tilhengerfeste kan tenke annerledes enn meg og kjøper en og i tillegg liker den.


Audi, Porsche og Mercedes vil tilby oss elbiler med en helt annen kvalitet. Kanskje ikke revolusjonerende på rekkevidde og motorytelser, men det er såpass bra at det nesten ikke har noe å si. Lading har mer å si.

Men hva med kjøreglede? Komfort? Kjøling i setene? Adaptive LED lys? Svevende fjæringskomfort kombinert med sportslige kjøreegenskaper (Panamera).
Skikkelig musikkanlegg for oss som kommer fra bedre enn det oppgraderte som er i Tesla i dag.
Og skikkelige seter. Jeg kan ikke leve med setene i Tesla på langtur.

Alt dette faller trolig (forhåpentligvis) på plass i Porsche eller kanskje allerede Audi Etron. Til dels bør også I-Pace fungere, men hvorfor ikke mulighet for å åpne glasstaket på den? Vitner om snarveier.

I tillegg gjør det ikke så mye for meg at det ikke selges i bøtter og spann av en bil jeg eier. Snarere tvert i mot.

Cross turismo blir etter alt å dømme en litt mindre Panamera sport turismo med høyere bakkeklaring. Perfekt familiebil for de med 2, 3 eller 4 i hustanden.

Øyvind.h

Sitat fra: gr på søndag 22. april 2018, klokken 23:44
Sitat fra: Imagine på søndag 22. april 2018, klokken 18:19
Eneste grunnen til å kjøpe seg en Tesla er om man trenger elbil med lang rekkevidde akkurat nå, og det er det vel strengt tatt ingen som trenger. Går fint å kjøre en bensinbil med gromt antall sylindre også til det kommer noe skikkelig.
Tenker jeg vet hva jeg trenger helt på egenhånd.  :+1:

Bensin/diesel døde for 5 år siden for min del. Det hjelper ikke at andre biler er bedre på en rekke parametere når de er bygget rundt fossil drivlinje. Det ødelegger totalt for en som er vant med elektrisk drivlinje.

Men unner alle og enhver, også merkereligiøse, å kjøre elektrisk drivlinje. Synd at det har tatt så mange år før tyske merker nærmer seg leveranse av noe tilsvarende. Tesla trenger konkurranse.
Så får vi også håpe Ionity m.fl. får opp ladere raskt slik at også andre merker kan kjøre bekymringsfritt rundt i Norge/Europa.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Imagine

#14
For elbillandet Norge og de som ikke kan kjøre annet enn elbil er det jo «synd» ja at tyske bilprodusenter ikke har kommet tidligere, men i verden ellers er jo elbilmarkedet mikroskopisk. En bilprodusent må tenke lønnsomhet og elbilmarkedet er ikke spesielt lønnsomt foreløpig. Da er det ikke rart de ikke etterstreber høyt volum så raskt. I3 f eks er grisedyr å produsere.

Er på min andre BMW i3 (nå i3s) og meget fornøyd med elektrisk drivlinje til enkel hverdagsbruk. Forskjellen er at jeg ikke kan klare meg uten bensinmotorer ved siden av uansett hvor gode elbiler er i fremtiden. Det med bensinmotorer og lyd, herlig eksosduft fra gamle veteranbiler osv er en viktig del av min bilinteresse.
Nå har jeg mange biler og kommer til å ha det lenge fremover. Jeg ville ikke vært uten hverken min cabriolet med V8-lyd eller min hekkmotoriserte 911 med B6 lyd, men ville heller ikke vært foruten en genial i3s med elektrisk drivlinje.

Begge deler er genialt til forskjellig bruk. Men dieselbil har jeg aldri likt eller hatt.
Dermed ser jeg ikke problemet med å ha en bensin-SUV til å trekke henger, kombinert med en i3 til elbilbruk.

Har aldri skjønt folk som sier «aldri mer fossilt brennstoff etter å ha kjørt elbil»
Hvor grått og kjedelig skal man ha det? Variasjon fryder. Deilig å komme tilbake i en herlig bensinsluker etter å ha kjørt nok en elbil, men også ofte motsatt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA